- عضویت
- 31/3/22
- ارسال ها
- 1,106
- امتیاز واکنش
- 5,459
- امتیاز
- 283
- محل سکونت
- کنج اتاق:)
- زمان حضور
- 25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
بشر در پرتو هدایت فطرت و راهنمایی خرد، برای خویش و جهان، آفریدگاری قائل بود و در هر زبان از این آفریدگار به نحوی تعبیر میشد، چیزی که هست هرگاه بشر موحد بود و تنها به یک خدا معتقد بود، درباره او لفظ جلاله و یا معادل آن در هر زبان، به کار میبرد و اگر مشرک بود و به خدایان متعدد معتقد بود، درباره آنها از لفظ «اله» کمک میگرفت.
بنابر این، این دو لفظ پیوسته دارای یک معنا بوده؛ چیزی که هست در تفهیم خالق جهان و یا به تعبیر دیگر واجب الوجود، لفظ جلاله به کار میبرد، ولی در اشاره به دیگر خدایان که به پندار او در عین مخلوق بودن، سهمی از الوهیت داشتند، از لفظ «اله» بهره گرفت، بنابر این در طول تاریخ عرب لفظ اله معنی عام، و لفظ جلاله (الله) معنی خاص داشته است.
اتّفاقاً در برخی از زبانها نیز این معنی به نوعی رعایت میشود، با این تفاوت کهدر زبان عربی برای تفهیم این دو مطلب از دو لفظ استفاده میشود، ولی مثلاً در زبان انگلیسی از دو نوع کتابت کمک میگیرند.
اگر اهل لغت برای «اله» معانی متعدد ذکر کرده و یا در اشتقاق «الله» از «اله» مناسبتهایی بیان نمودهاند، همگی میتواند مربوط به عصر قبل از نزول قرآن باشد؛ ولی در عصر نزول قرآن همه این مناسبتها به دست فراموشی سپرده شده بود، و هر دو لفظ به نحوی که بیان گردید، معنی واحد داشتهاند؛ تنها تفاوت آنها این بود که لفظ «اله» کلی بوده و لفظ الله، جزئی و علم و نام فردی از آن کلی بوده است. آیات قرآن گواهی میدهد که اله به معنی خدا لکن به صورت کلی، در مقابل لفظ الله به معنی خاص است.
کسانی که لفظ «اله» را به معنی معبود میگیرند، در حقیقت آن را به لوازم معنی اصلی تفسیر میکنند. اینک ما در این جا یک رشته شواهد قرآنی میآوریم که به روشنی ثابت میکنند که «اله» به معنی معبود نیست.
1. «لَوْ کان فِیهِما آلهة اِلاّ الله لَفَسَدَتا...».(1)
«اگر در آسمان و زمین دو خدا بود، آن دو تباه میشدند».
اساس برهان در این آیه این است که اگر در جهان، خدایان متعددی بود، تباهی، جهان را فرا میگرفت. این برهان در صورتی میتواند صحیح باشد که «آلهه» جمع «اله» به معنی خدا گرفته شود. خدایی که از شئون او آفرینش و یا تصرف و تدبیر در جهان است، و به عبارت دیگر: آن کسی که امور جهان در دست او است. تعدد چنین الهی مایه تباهی عالم است، ولی هرگاه اله را که مفرد آلهه است به معنی «معبود» بگیریم، برهان کافی نخواهد بود؛ زیرا هیچگاه تعدد معبود مایه تباهی عالم نیست، به گواه اینکه از زمان نوح به این طرف پیوسته معبودهای متعددی در جهان بود و در جهان تباهی(به مفهومی که منظور آیه است) وجود نداشت.
افرادی که «اله» را به معنی معبود میگیرند، در این مورد و نظایر آن
بنابر این، این دو لفظ پیوسته دارای یک معنا بوده؛ چیزی که هست در تفهیم خالق جهان و یا به تعبیر دیگر واجب الوجود، لفظ جلاله به کار میبرد، ولی در اشاره به دیگر خدایان که به پندار او در عین مخلوق بودن، سهمی از الوهیت داشتند، از لفظ «اله» بهره گرفت، بنابر این در طول تاریخ عرب لفظ اله معنی عام، و لفظ جلاله (الله) معنی خاص داشته است.
اتّفاقاً در برخی از زبانها نیز این معنی به نوعی رعایت میشود، با این تفاوت کهدر زبان عربی برای تفهیم این دو مطلب از دو لفظ استفاده میشود، ولی مثلاً در زبان انگلیسی از دو نوع کتابت کمک میگیرند.
اگر اهل لغت برای «اله» معانی متعدد ذکر کرده و یا در اشتقاق «الله» از «اله» مناسبتهایی بیان نمودهاند، همگی میتواند مربوط به عصر قبل از نزول قرآن باشد؛ ولی در عصر نزول قرآن همه این مناسبتها به دست فراموشی سپرده شده بود، و هر دو لفظ به نحوی که بیان گردید، معنی واحد داشتهاند؛ تنها تفاوت آنها این بود که لفظ «اله» کلی بوده و لفظ الله، جزئی و علم و نام فردی از آن کلی بوده است. آیات قرآن گواهی میدهد که اله به معنی خدا لکن به صورت کلی، در مقابل لفظ الله به معنی خاص است.
کسانی که لفظ «اله» را به معنی معبود میگیرند، در حقیقت آن را به لوازم معنی اصلی تفسیر میکنند. اینک ما در این جا یک رشته شواهد قرآنی میآوریم که به روشنی ثابت میکنند که «اله» به معنی معبود نیست.
1. «لَوْ کان فِیهِما آلهة اِلاّ الله لَفَسَدَتا...».(1)
«اگر در آسمان و زمین دو خدا بود، آن دو تباه میشدند».
اساس برهان در این آیه این است که اگر در جهان، خدایان متعددی بود، تباهی، جهان را فرا میگرفت. این برهان در صورتی میتواند صحیح باشد که «آلهه» جمع «اله» به معنی خدا گرفته شود. خدایی که از شئون او آفرینش و یا تصرف و تدبیر در جهان است، و به عبارت دیگر: آن کسی که امور جهان در دست او است. تعدد چنین الهی مایه تباهی عالم است، ولی هرگاه اله را که مفرد آلهه است به معنی «معبود» بگیریم، برهان کافی نخواهد بود؛ زیرا هیچگاه تعدد معبود مایه تباهی عالم نیست، به گواه اینکه از زمان نوح به این طرف پیوسته معبودهای متعددی در جهان بود و در جهان تباهی(به مفهومی که منظور آیه است) وجود نداشت.
افرادی که «اله» را به معنی معبود میگیرند، در این مورد و نظایر آن
مقصود از واژه «اله» در قرآن چیست؟
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com