نویسنده این موضوع
معرفی انسان شناسی اقتصادی
معرفی انسان شناسی اقتصادی
تاریخچه پیدایش انسانشناسی اقتصادی به عنوان شاخه ای مستقل در مطالعات انسانشناختی به آغاز دهه ۶۰میلادی و مباحثی که بین جوهرگرایان(substantivistes) و صورتگرایان(formalistes) در گرفت، بازمیگردد. در حالی که پیشینه آن را تا سالها قبل، میتوان در سه زمینه دنبال کرد، زمینه نخست که خارج از حوزه خاص علم انسان شناسی قرار دارد، نظریات کلاسیک اقتصاد سـ*ـیاسی است که بیش از همه بر انسانشناسان صورتگرا تاثیرگذار بوده است.(ریویر،۱۳۸۲ :۵-۱۲۴)
دومین زمینه را میتوان در آثار کلاسیک انسانشناسی مورد جستجو قرار داد، از جمله توجهی که تطورگرایان به موضوع مالکیت و قوانین آن در تمدن های تاریخی و وضعیت آن در جوامع ابتدایی و روستایی امروز داشتهاند(در ربع آخر قرن نوزدهم)، و همچنین در دهه ۲۰ قرن بیستم، میتوان اشاره کرد به یافته های مردمشناسانی چون مالینفوسکی در مورد کارکرد مبادله و ضوابط آیینی و نمایشی آن، و یا تاکید مارسلموس که امر اقتصادی در درون یک پدیده تام اجتماعی قرار میگیرد که خویشاوندی، دین و سـ*ـیاست در آن تداخل دارند، (همان).
سومین زمینهای که می توان به عنوان پیشینه ای برای انسان شناسی اقتصادی نام برد، مباحثی است که در تاریخ انسان شناسی تحت عنوان محیط شناسی فرهنگی در حوزه انسانشناسی آمریکا رشد یافت(دهه۵۰). محیط شناسیانسانی با بررسی مکانیسم های انطباق با محیط و استراتژیهای تامین معاش به تطوری چند خطی و متناسب با محیط معتقد شد. مقصود ایشان از تطورگرایی چند خطی در انتقاد به جبرگرایی تاریخی، تاکید بر این امر بود که هرچند وجود یک حرکت عمومی و کلان در جوامع انسانی به سوی جلو قابل انکار نیست، اما این حرکت نامنظم بوده و اکیداً قابل تقلیل به یک خط سیر تاریخی و مراحل پیشرفت برای همه جوامع نیست.(فکوهی،۱۳۸۱: ۸-۲۱۵)
معرفی انسان شناسی اقتصادی
تاریخچه پیدایش انسانشناسی اقتصادی به عنوان شاخه ای مستقل در مطالعات انسانشناختی به آغاز دهه ۶۰میلادی و مباحثی که بین جوهرگرایان(substantivistes) و صورتگرایان(formalistes) در گرفت، بازمیگردد. در حالی که پیشینه آن را تا سالها قبل، میتوان در سه زمینه دنبال کرد، زمینه نخست که خارج از حوزه خاص علم انسان شناسی قرار دارد، نظریات کلاسیک اقتصاد سـ*ـیاسی است که بیش از همه بر انسانشناسان صورتگرا تاثیرگذار بوده است.(ریویر،۱۳۸۲ :۵-۱۲۴)
دومین زمینه را میتوان در آثار کلاسیک انسانشناسی مورد جستجو قرار داد، از جمله توجهی که تطورگرایان به موضوع مالکیت و قوانین آن در تمدن های تاریخی و وضعیت آن در جوامع ابتدایی و روستایی امروز داشتهاند(در ربع آخر قرن نوزدهم)، و همچنین در دهه ۲۰ قرن بیستم، میتوان اشاره کرد به یافته های مردمشناسانی چون مالینفوسکی در مورد کارکرد مبادله و ضوابط آیینی و نمایشی آن، و یا تاکید مارسلموس که امر اقتصادی در درون یک پدیده تام اجتماعی قرار میگیرد که خویشاوندی، دین و سـ*ـیاست در آن تداخل دارند، (همان).
سومین زمینهای که می توان به عنوان پیشینه ای برای انسان شناسی اقتصادی نام برد، مباحثی است که در تاریخ انسان شناسی تحت عنوان محیط شناسی فرهنگی در حوزه انسانشناسی آمریکا رشد یافت(دهه۵۰). محیط شناسیانسانی با بررسی مکانیسم های انطباق با محیط و استراتژیهای تامین معاش به تطوری چند خطی و متناسب با محیط معتقد شد. مقصود ایشان از تطورگرایی چند خطی در انتقاد به جبرگرایی تاریخی، تاکید بر این امر بود که هرچند وجود یک حرکت عمومی و کلان در جوامع انسانی به سوی جلو قابل انکار نیست، اما این حرکت نامنظم بوده و اکیداً قابل تقلیل به یک خط سیر تاریخی و مراحل پیشرفت برای همه جوامع نیست.(فکوهی،۱۳۸۱: ۸-۲۱۵)
انسان شناسی اقتصادی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com