- عضویت
- 31/3/22
- ارسال ها
- 1,106
- امتیاز واکنش
- 5,459
- امتیاز
- 283
- محل سکونت
- کنج اتاق:)
- زمان حضور
- 25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
ابتدا باید روشن شود در این مقام منظور از دین چیست؛ همچنان که لازم است تا حدودی هویت انسان را باز شناخت تا بتوان با معیار دین و انسان فلسفههای تربیتی را طبقه بندی کرد. تا تعریف روشنی از دین ارائه نشود، نمی توان به مفهوم دینی بودن یک مکتب تربیتی در مقابل مکتب سکولار پی برد؛ و تا معلوم نشود هویت انسان چیست، نمی توان مکتب تربیتی جامع و فراگیری برای تربیت انسان ارائه داد.
دین در فرهنگ واژگان و از جنبه لغوی به معانی گوناگونی چون «تعبد، انقیاد، فروتنی، تسلیم پذیری، فرمانبرداری، عرف و عادات، فرمان، والایی، حساب، پاداش و قانون به کار رفته است». از میان این مفاهیم، آنکه جنبه مرکزی و اساسی دارد مفهوم فرمانبرداری است. از سویی، واژه شناسان تعریف دین به مفهوم «شریعت» را از این جهت استعاره ای دانسته اند که «پیروان یک شریعت به احکام و ارزشهای آن شریعت گردن نهاده اند و از صاحب یا صاحبان آن شریعت فرمان می برند»، و از سوی دیگر تأکید می ورزند که خضوع، فروتنی و فرمانبرداری پیروان یک شریعت در برابر احکام و بایدها و نبایدهای آن، وجه مشترک همه مضامینی به شمار می رود که در تعریف لفظی دین به آنها اشاره رفت. بنابراین تسلیم فروتنانه در برابر خواسته های دین از لوازم مفهوم شناختی دین است.
همچنین دین در مفهوم کاربردی خود مشتمل بر مجموعه ای از مبانی، اصول، روشها، احکام و ارزشهاست که پیروان، خود را به آنها پایبند می دانند و همراه با گرایش و احساس معنوی و روحانی خاصی بر اساس آنها رفتار می کنند. اما عنصر کلیدی و شاخص اصلی دین چیست؟
همان گونه که نظام آفرینش بدون وجود و حضور خداوند معنا و مفهوم نمی یابد - چون خداوند پدید آورنده جهان و انسان است به مقوله دین نیز بدون توجه و اتکا به پدید آورنده و شارع آن، یعنی خداوند معنا و حقیقت پیدا نمی کند. بنابراین عنصر خداباوری را باید اصلی ترین و کلیدی ترین عنصر دین و دینی دانست. اساسأ، بدون وجود خدا و نگرش و گرایش خداباورانه، دین معنا و حقیقت نمی یابد. بدیهی است بر آن مجموعه ای از مبانی و اصول و ارزشهایی که به نام مبانی و اصول و ارزشهای دینی مطرح است، اما بر خدامحوری و اعتقاد به وجود خداوند پایبند نیست، نمی توان اصالتا نام دین نهاد؛ گرچه به طور مجازی و به مرور زمان توسط پیروانش نام دین به خود گرفته باشد. برداشت اصطلاحی زیر از دین نشان می دهد که هر جریان یا مکتب اعتقادی و ارزشی را نمی توان دین یا دینی نامید:
دین در فرهنگ واژگان و از جنبه لغوی به معانی گوناگونی چون «تعبد، انقیاد، فروتنی، تسلیم پذیری، فرمانبرداری، عرف و عادات، فرمان، والایی، حساب، پاداش و قانون به کار رفته است». از میان این مفاهیم، آنکه جنبه مرکزی و اساسی دارد مفهوم فرمانبرداری است. از سویی، واژه شناسان تعریف دین به مفهوم «شریعت» را از این جهت استعاره ای دانسته اند که «پیروان یک شریعت به احکام و ارزشهای آن شریعت گردن نهاده اند و از صاحب یا صاحبان آن شریعت فرمان می برند»، و از سوی دیگر تأکید می ورزند که خضوع، فروتنی و فرمانبرداری پیروان یک شریعت در برابر احکام و بایدها و نبایدهای آن، وجه مشترک همه مضامینی به شمار می رود که در تعریف لفظی دین به آنها اشاره رفت. بنابراین تسلیم فروتنانه در برابر خواسته های دین از لوازم مفهوم شناختی دین است.
همچنین دین در مفهوم کاربردی خود مشتمل بر مجموعه ای از مبانی، اصول، روشها، احکام و ارزشهاست که پیروان، خود را به آنها پایبند می دانند و همراه با گرایش و احساس معنوی و روحانی خاصی بر اساس آنها رفتار می کنند. اما عنصر کلیدی و شاخص اصلی دین چیست؟
همان گونه که نظام آفرینش بدون وجود و حضور خداوند معنا و مفهوم نمی یابد - چون خداوند پدید آورنده جهان و انسان است به مقوله دین نیز بدون توجه و اتکا به پدید آورنده و شارع آن، یعنی خداوند معنا و حقیقت پیدا نمی کند. بنابراین عنصر خداباوری را باید اصلی ترین و کلیدی ترین عنصر دین و دینی دانست. اساسأ، بدون وجود خدا و نگرش و گرایش خداباورانه، دین معنا و حقیقت نمی یابد. بدیهی است بر آن مجموعه ای از مبانی و اصول و ارزشهایی که به نام مبانی و اصول و ارزشهای دینی مطرح است، اما بر خدامحوری و اعتقاد به وجود خداوند پایبند نیست، نمی توان اصالتا نام دین نهاد؛ گرچه به طور مجازی و به مرور زمان توسط پیروانش نام دین به خود گرفته باشد. برداشت اصطلاحی زیر از دین نشان می دهد که هر جریان یا مکتب اعتقادی و ارزشی را نمی توان دین یا دینی نامید:
دین چیست و انسان کیست
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com