خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Sotøødeh

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/9/22
ارسال ها
302
امتیاز واکنش
963
امتیاز
203
زمان حضور
13 روز 12 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
آشنایی بیشتر با سبک بیزانس

سبک معماری بیزانس سبکی بود که در قرون وسطی و دوران حکومت امپراطور روم شرقی که ژوستینین ( یا همان یوستی نیانوس یکم) نام داشت، رونق گرفت و رواج پیدا نمود. همان طور که پیش تر نیز ذکر گردید، در این سبک از موزائیک استفاده فراوانی می شد و گنبدهای مرتفع و بزرگی نیز در این سبک پیاده سازی می شد که اجرای آنها نیازمند مهندسی و تکنیک های خاصی بود که از قرن ششم به جا مانده بود. معماری بیزانس در آن زمان به معماری غالب روم شرقی تبدیل شده بود که این موضوع تا زمان سقط قسطنتنیه در سال 1453 ادامه داشت. این سبک حتی امروزه نیز برای طراحی بعضی از کلیساها مورد استفاده قرار می گیرد.
سبک معماری روم شرقی یا بیزانس (Byzantine Architecture)

در دنیای معماری صاحب نظران بسیاری وجود دارد که تعداد زیادی از این افراد صاحب نظر‌‌، علاقه خاصی به معماری روم شرقی دارند که به معماری بیزانتین یا معماری بیزانس نیز معروف است. بسیاری سبک معماری روم شرقی را به تعدد در گنبدها و جزئیات تجملی فراوان می‌شناسند.

یکی از هدف‌های این سبک معماری این بوده است که مخاطب را با استفاده از گنبدهای فراوان و همین طور استفاده هوشمندانه از موزائیک‌های براق، شگفت زده نماید. معمولا با استفاده از این سبک معماری قصرهای سلطنتی باشکوه با جزئیات تجملاتی و البته محسور کننده ساخته می‌شد و در طراحی برای آن سقف‌ها و ستون‌های بلند و البته تعداد زیادی گنبد در نظر گرفته می‌شد تا فرد بیننده با دیدن این بناها مجاب شود که فرد قدرتمند، ثروتمند و مهمی در این بناها زندگی می‌کند.
علاوه بر قصرهای متعددی که با استفاده از این سبک ساخته شده‌اند، کلیساها و مساجد بسیاری نیز طراحی شده‌اند که نمونه آنها در آثار تاریخی و معماری استانبول قابل مشاهده است.

سبک معماری بیزانس را چگونه تشخیص بدهیم؟

تشخیص سبک معماری بیزانس یا روم شرقی آسان‌تر از بقیه سبک‌هاست. اگر بنایی دیدید که گنبدهای فراوانی دارد و به جزئیات بسیار توجه شده و تجملات فراوانی هم در جزئیاتش به کار رفته است، شک نکنید سبک معماری آن بنا، معماری روم شرقی است.
دوره زمانی سبک بیزانس در معماری

از سال 330 میلادی تا 1453 میلادی

چند نمونه ملموس از معماری روم شرقی یا بیزانس

  • مسجد ایاصوفیه شهر استانبول ترکیه
  • کلیسای جامع سنت مارکو در شهر ونیز ایتالیا
  • کلیسای سکره کور در شهر پاریس فرانسه
  • منبع:فارهو استودیو


سبک معماری بیزانس

 
  • تشکر
Reactions: Tabassoum
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا