خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 3 دقیقه
نویسنده این موضوع
-زرد نشان دهنده شادمانی زود گذر، توسعه طلبی، سهل انگاشتن و انبساط خاطر است. این رنگ در دراز مدت می تواند تأثیرات ناهنجاری بر ذهن نهاده و باعث بروز اغتشاش و آشفتگی ذهنی گردد مگر آن كه در كنار رنگ مكمل خود یعنی بنفش قرار گیرد

-رنگ های فرعی بنفش دارای جنبه تسخیری و سلطه گرانه رنگ قرمز و تسلیم متین رنگ آبی و ظهور به صورت همانندسازی و بی تصمیمی است. این رنگ تعمق وباطن اندیشی را افزونی می بخشد و همراه با مكمل های خود (رنگ های طیف زرد) به خوبی عمل می كند.

-قهوه ای نشان دهنده امنیت اجتماعی و نیاز به آسایش جسمانی و خشنودی است. پوشاندن سطح وسیعی از محیط با این رنگ می تواند فضای سنگینی در محیط ایجاد كند و حتی موجب افسردگی شود.

-سیاه نشان دهنده پوچی، ترك علاقه، رفتار عجولانه و غیر عاقلانه است. مناسب ترین رنگ برای كوچك جلوه دادن محیط است. این رنگ دارای انرژی غلیظ و سنگین است و محیط را ایستا و منفی جلوه می دهد.

-خاكستری نشان دهنده احتیاط است و در تضاد با رنگ های ملایم و روشن برای به وجود آوردن محیطی خنثی و فاقد جلب كنندگی تحمیلی مناسب است.

«نور در فضاهای كتابخانه ای»

همان طور كه نور به لحاظ دیداری در تغییر ساختار ظاهری اشیا موثر است، در تغییر شرایط ظاهری محیط و ویژگی های معماری آن نیز می تواند نقش به سزایی داشته باشد.


بررسی جایگاه و تأثیر سمفونی رنگ و نور در معماری پسامدرن کتابخانه

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 3 دقیقه
نویسنده این موضوع
برخی از این تغییرات به نقل از "تأثیر نور در معماری" آورده شده اند:

الف - تغییر وسعت محیط: می توان به وسیله نور، فضایی را وسیع تر و یا كوچك تر نمایش داد. برای این منظور، كافی است نورپردازی ها را بر روی دیوارها و كنجهای محیط انجام داد. به این ترتیب اطراف محیط روشن تر از مركز شده و بزرگ تر جلوه می كند. حال آنكه به عنوان مثال اگر در نورپردازی یك سالن مطالعه تنها به منبع نور زایی برای روشن كردن منطقه ای كوچك در محدوده میزهای مطالعه بسنده كنیم، دامنه دید افراد محدود شده و در نتیجه فضا ممكن است حتی كوچك تر ازآنچه هست به نظر می آید.

ب- تغییر مسیر دید: گاهی ممكن است برای پنهان ساختن مشكلی ساختاری در بخشی از فضای كتابخانه و یا هر هدف دیگر دكوراسیونی تصمیم بگیریم قسمتی از فضا در همان وهله اول ورود مورد توجه مراجعه كننده قرار نگیرد. برای این منظور دو ابزار مهم وجود دارد:

۱- كاربرد نور

۲- كاربرد رنگ
اگرچه در میان این دو ابزار، كاربرد رنگ پایدارتر است ولی ممكن است با توجه به هدف مورد نظر عدم جلب توجه و تغییر مسیر دیداری مقطعی باشد و تنها مدتی این شرایط در محیط ایجاد شود.


ج- تأثیر نور بر رنگ محیط: نور یكی از عوامل تغییر دهنده و اساساً هویت دهنده رنگ است. یك رنگ در معرض نورهای رنگی مختلف جلوه های گوناگونی را دارد. این موضوع حتی در مورد شدت های متفاوت از یك نور نیز صدق می كند.


بررسی جایگاه و تأثیر سمفونی رنگ و نور در معماری پسامدرن کتابخانه

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 3 دقیقه
نویسنده این موضوع
به همین منظور، در یك پروژه طراحی دكوراسیونی خوب، انتخاب رنگ اشیا و سطوح محیط می بایست همزمان با در نظر گرفتن نور انتخابی و زوایای تابش آن صورت گیرد. رنگ های روشن، نور را منعكس و رنگ های تیره آن را جذب می كنند. البته لازم به ذكر است میزان جذب و انعكاس هر یك از آنها رابـ*ـطه مستقیمی بارنگ و حتی بافت سطح نیز دارد. به این ترتیب نورها به صورت رنگی ساطع می شوند. در نتیجه اثرات آنها بر روی سطوح و لوازم مختلف با هم متفاوت خواهد بود به عنوان مثال تابش نور قرمز بر روی سطوح و اشیایی به رنگ های مختلف، از هر یك رنگی خاص را به نمایش می گذارد. از این خصوصیت نورپردازی در معماری داخلی فضاهای كتابخانه ای می توان بسیار استفاده نمود.

د- نور عامل تفكیك كننده فضا: به عوامل دكوراسیونی- كاربردی تفكیك كننده فضا نور را نیز باید افزود. البته این جداسازی به لحاظ ظاهری بوده و تركیب ساختاری واقعی برای منفك كردن فضاها از هم وجود ندارد ولی انتخاب یك تركیب نورپردازی مناسب یك فضای بزرگ را می توان به فضاهایی با كارایی های مختلف تقسیم كرد. به عنوان مثال در یك سالن بزرگ در یك كتابخانه، با انتخاب نورپرداز های مصنوعی مختلفی كه هر كدام جهت انجام كاری خاص نوری مناسب را از خود ساطع می كنند، می توان سالن مطالعه و فضای استراحت مناسب و محیطی دلپذیر برای مراجعان فراهم نمود.


بررسی جایگاه و تأثیر سمفونی رنگ و نور در معماری پسامدرن کتابخانه

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 3 دقیقه
نویسنده این موضوع
البته وجود تجهیزات مناسب و كاربردی برای تكمیل این پروژه های نوری جایگاه ویژه خود را دارا است و نباید از نظر دور نگهداشته شوند.

نكته قابل توجه این كه موارد یاد شده در فوق تنها بخشی از كاربردهای هدفمند نور در معماری داخلی كتابخانه ها هستند و مهم تر آنكه با توجه به تنوع موجود درنورپردازی های مصنوعی، اغلب مانورهای نوری و اثرات ناشی از آنها توسط نورهای مصنوعی انجام پذیر است. حال آنكه ورود و نوع تابش نور طبیعی خورشید چندان قابل كنترل نبوده و بیشتر به ویژگی گذرگاه های آن یعنی همان پنجره ها در ساختمان بستگی دارد.

علاوه بر تأثیرهایی كه نور در ساعات مختلف روز و با كیفیات متفاوت خود بر روی رنگ ها می گذارد، می توان از خاصیت تركیب نور با رنگ استفاده كرد. در طراحی فضاهای كتابخانه ای نور طبیعی را می توان برحسب اختلاف كیفی وكاربری فضای مورد نظر مورد توجه قرار داد. مفاهیمی از قبیل اندازه، موقعیت، شكل، تعدادنورگیرها و پنجره ها، مواد پوشاننده سطح، بافت رنگ و تعدیل نمودن قبل و بعد و نیز در طول ورود نور به كتابخانه، همگی مربوط به بحث نور به عنوان یك ایده طراحی هستند علاوه بر این كه نور طبیعی می تواند سازه، هندسه، سلسله مراتب و ارتباط واحدها و سیركولاسیون (رفت و آمد) به فضای مورد استفاده را نیز تقویت نماید.



الزامات مطرح شده در این بحث را باید در به كارگیری نور در فضاهای مختلف یك كتابخانه در جنبه های زیر مورد توجه قرار داد و به كار گرفت:

- نور برای بخش های مختلف خدمات فنی كتابخانه (امانت، مرجع، نشریات، خدمات فنی و غیره)

- نور برای سالن های مطالعه

- نور برای سقف

- نور مصنوعی برای تجسم اشیاء

- نور برای روشنایی و فضاهای سبز داخل كتابخانه

- نور در نما برای نشان دادن و رودی و خروجی كتابخانه


بررسی جایگاه و تأثیر سمفونی رنگ و نور در معماری پسامدرن کتابخانه

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 3 دقیقه
نویسنده این موضوع
جمع بندی

معماری به وجود آورنده فضایی است كه انسان را از عوامل طبیعی مصون می دارد و در عین حال كه فعالیت های زندگی فردی و اجتماعی او را در بر می گیرد، به نیازهای مادی و معنوی وی نیز پاسخ می گوید. آنچه كه حائز اهمیت است، ضرورت جستجو و كنكاش در اسرار عناصر برخی معماری ها برای كشف روابط بین انسان و طبیعت است كه با بررسی دقیقشان وادار می شویم كه به گسست ناپذیری انسان، طبیعت و عرفان اعتقاد ورزیم.

مردم و معماران گذشته، از زمان های دور با رویكردهایی سنجیده به طبیعت احترام گذاشته و آن را مورد مداقه قرار داده و خردمندانه با طبیعت زیسته اند. خلق عناصر معماری در اكثر آثار باستانی در زمان های گذشته، حاصل عشق و تمایل به ارتباط و هم زیستی با طبیعت بوده است و از این رو است كه گرایش های عرفانی در هنر معماری گذشته به وفور مشاهده می شود.


آنچه در باب معماری فضاهای كتابخانه های امروز مطرح است این است كه می توان به مدد این نگرش و با تأثیر پذیری از طبیعت در به كارگیری رنگ و نور به معماری كتابخانه ها رنگ و بویی خاص بخشید و كاربران و مراجعان این مراكز را جهت بهره مندی بیشتر از كتابخانه ها ترغیب نمود و فضایی مطلوب را كه برگرفته از خلقیات درونی ایشان و در عین حال مطابق با معیارها و ضوابط علمی و برپایه مطالعات روانشناختی و جامعه شناختی است طراحی نمود.

استفاده كنندگان نهایی كتابخانه ها انسان ها هستند. لذا باید به مقتضیات زمان و نیازها و شرایط روحی روانی افراد، بناها را دایر كرد. یكی از دیدگاه های عصرحاضر، دیدگاه پسامدرن در معماری است. پسامدرن بر این عقیده هستند كه به راحتی می توان تاریخ را دور زد و تاریخ معماری را به شیوه هایی اصیل، تازه و بدیع مجدداً به هم پیوند زد. پسا مدرن اصولاً تلفیق گزینشی هر سنت با سیاق پیش از خود می باشد كه هم ادامه مدرنیسم است و هم فراتر رفتن از آن. تلفیق عناصرطبیعی با اتخاذ رویكردهای پسامدرنیته، پتانسیل قابل توجهی را در اختیار معماران كتابخانه ها خواهد نهاد.




منبع:ارل


بررسی جایگاه و تأثیر سمفونی رنگ و نور در معماری پسامدرن کتابخانه

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا