خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 3 دقیقه
نویسنده این موضوع
سه دیدگاه پسامدرن شهری عبارتند از زمینه گرایی، توده گرایی و الگوی شهر معاصر جهانی.

-درونمایه پنجم: برنامه های سـ*ـیاسی و اخلاقی

توجه و ملاحظاتی که نظریه پردازان معماری به سوالات متنوع سـ*ـیاسی و اخلاقی داشته اند، در نقد شهری پسامدرن بازتاب داشته است. در دل چنین بحثی، این موضوع نهفته است که معماری به عنوان یک رشته و نظام باید چه نقشی را در جامعه ایفا کند. نقش اجتماعی معماری اغلب مبتنی بر امکانات و اخلاقیاتی است که یک دیدگاه مستقل واجد آن است. وجه دیگری که نظریه پسامدرن به آن توجه دارد، مربوط به تعهد در قلمرو سـ*ـیاسی است. این امر اشکال متنوعی به خود می گیرد ازجمله احیاء نقش رفاه اجتماعی از طریق معماری، تلاش در راستای بهبود محیط و کیفیت زندگی، حمایت از حقوق بشر و التزام به مسائل شهری.

«درونمایه ششم: کالبد»

مدرنیسم با کالبد و طبیعت که هر دو ساختاری انـ*ـدام وار هستند، رابـ*ـطه ای ستیزه جویانه داشته است. یکی دیگی از وجوه احیاگرانه پسامدرن معماری، تمرکز وتأکید برکالبد طبیعی به مثابه مکان و محل معماری است.

«عوامل تعیین کننده فرم ساختمان در معماری پسامدرن»

در معماری پسامدرن، عواملی که فرم ساختمان بر مبنای آن ها شکل می گیرد عبارتند از:

۱- خصوصیات فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و اقتصادی افراد که از ساختمان استفاده می کنند.

۲- خصوصیات شهری مانند: خیابان، میدان، کوچه، مغازه .

۳- شرایط اقلیمی مانند: رطوبت، سرما، گرما، جنگل، صحرا .

۴- نحوه زندگی روزمره اهالی ساختمان، نیازهای آن ها و پیش زمینه های ذهنی آنان.


بررسی جایگاه و تأثیر سمفونی رنگ و نور در معماری پسامدرن کتابخانه

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 3 دقیقه
نویسنده این موضوع
«سمفونی رنگ ها در معماری»

به گمان بسیاری از پژوهندگان، کمتر مردمی در جهان به اندازه ی ایرانیان به کیفیات رنگ و اثرات آن هوشیاری و آشنایی داشته اند. رنگ آمیزی از دوران پیش ازتاریخ در ایران رواج داشته و در ادوار بعدی در هنر و فنون نساجی، معماری و کاشی کاری به نقطه اوج خویش رسیده است. کاربرد رنگ قرمز در تمدن سیلک مربوط به هزاره های پنجم پیش از میلاد و انواع رنگ در دوره های بعدی، نمایانگر پیشینگی و پیوستگی تاریخچه رنگ و رنگ آمیزی در ایران است.

تماشاگران پرسان، چون بر کرانه پر رمز بافت معماری های قدیم که در آنها از رنگ و نور استفاده کرده باشند گام بردارند، بی هیچ گونه مقاومتی، جذب مغناطیس نیرومند آن خواهند شد و شیفته وار در اندرون سحر آن اسیر شده و گویی آنکه این تکه از عالم خاک، ارثیه ای ماورایی است که خدایگان در زمین چون آتش پرومتهای جای گذاشته اند و سالیانی است که فروزان بوده و اکنون با تمام خستگی و بی مهری، هنوز شراره های آن طنازی می کنند.

از نمونه های مورد بررسی این نوع معماری ها می توان به معماری رنگ و باد و نور در ساختماهای قدیمی بندر زیبای بوشهر اشاره نمود که با توجه به فرسودگی‌بناها، اما با درخشش رنگ های متنوع در معماری این نوع ساختمان ها توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.


بررسی جایگاه و تأثیر سمفونی رنگ و نور در معماری پسامدرن کتابخانه

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 3 دقیقه
نویسنده این موضوع
استفاده از رنگ برای ایجاد تقارن و هم آهنگی در تاریخ هنر ایران، وجهی دیگر از تاریخچه تقارن گرایی و زیباجویی را در این سرزمین تشکیل می داده است.

استفاده از رنگ ها در درمان و بهبود بیماری های روحی و جسمی، همواره مورد توجه درمانگران بوده است. امروزه با تابش 60 دقیقه ای نور با رنگ زرد، التهابات روده ای و گوارشی، با تابش 60 دقیقه ای رنگ آبی، آبسه ها را و با تابش 30 دقیقه ای سه بار در روز موضعی رنگ سبز، التهابات مفاصل درمان می کنند. از اینرو می بینیم که معماران پسامدرن، با آفرینش های هنری خود در مجموعه بافت، نه تنها روح، احساس، هیجان، بلکه سلامت کالبدی ساکنین را فراهم آورده بودند و به یک زبان، چون خالقی بی همتا، با چرخش انگشتان هنرمند خود، جاودانه هایی آفریده اند که چون رویای بیداری رخ نمایی می کنند.


«تاثیر رنگ ها در فضا»

غایت و هدف همه مجاهدت های هنری بیرون کشیدن و استخلاص ماهیت و سرشت معنوی فرم و رنگ و آزادی آنها از زندان دنیای مادی است. رنگ زندگی است زیرا جهان بدون رنگ برایمان مرده جلوه می کند، رنگ ها ایده آغازین و ثمره نور اصلی بدون رنگ هستند و مقابل آنها تاریکی بدون رنگ است. رنگ یکی از عناصری است که در کنار نور، بافت، فرم و شکل بر ادراک بصری افراد از محیط تأثیر می گذارد، اما در عین حال شاید بیشتر از هر مقوله دیگری در طراحی با آن به صورت تصادفی برخورد می شود.


بررسی جایگاه و تأثیر سمفونی رنگ و نور در معماری پسامدرن کتابخانه

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 3 دقیقه
نویسنده این موضوع
رنگ، ابزار مهمی در جهت هدایت و القاء حالات روانی خاص به افراد و جوامع است. رنگ به کاهش خستگی و برانگیختن چشم کمک می کند. رنگ ها زمینه متنوعی از تضادها را در ساعات مختلف روز پدید آورده و در هر ساعت، سایه روشن های جدیدی را به وجود می آورند و فضا را متنوع و سرزنده می کنند. ضمن اینکه با استفاده از رنگ می توان به فضا یکپارچگی و وحدت بخشید یا آن را متمایز و قابل شناسایی نمود.

واقعیت و اثر روحی- روانی رنگ، همان چیزی است که آن را اثر رنگ می نامیم. عامل رنگ و اثر رنگ فقط در مورد چند مایگی های هماهنگ قابل انطباق هستند. درتمامی موارد دیگر، عاملیت رنگ تبدیل به یک اثر جدید می شود. نکته ای که نباید آن را از نظر دور داشت این است که اثر فضایی رنگ ها دارای عوامل گوناگونی می باشد. نیرو و قدرت رنگ ها در مورد عمق آن ها در خود رنگ نهفته است. این خصوصیات در تاریکی و روشنی، سردی و گرمی، درجه اشباع و یا میزان وسعت سطوح رنگ ها جلوه می کند. همچنین تأثیر هر رنگ، با موقعیت نسبی آن با رنگ های همراه تعیین می شود. یک رنگ باید با توجه به رنگ های محیط اطرافش به كار رود.

مطالعات روانشناسان در زمینه تأثیر رنگ و نور بر ادراك انسان از فضا و زمان حاكی از تأثیر رنگ بر حس وزن (سبكی و سنگینی)، دما (گرمی و سردی)، فاصله(دوری و نزدیكی) و ابعاد (بزرگی و كوچكی) است.


بررسی جایگاه و تأثیر سمفونی رنگ و نور در معماری پسامدرن کتابخانه

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 3 دقیقه
نویسنده این موضوع
حتی مقیاس زمان نیز در فضاهای دارای رنگ های مختلف، متفاوت است و مجموعه این عوامل باعث می شود تا صرف نظر از سایر عوامل محیطی و خصوصیات فضایی، دو فضای یكسان با تركیبات رنگی مختلف، تأثیرات كاملاً متفاوتی را بر ادراك انسان بگذارند.

رنگ ها نیروها و انرژی های درخشنده ای هستند كه چه به طور آگاه و چه ناخود آگاه روی ما اثر مثبت و منفی خواهند داشت. هنرمندانی كه شیشه های رنگین خلق می كنند از رنگ برای خلق چنان محیطی معنوی و اسرار آمیز استفاده می كنند كه اندیشه های پرستش كنندگان را بر دوش شاهین معنویت به پرواز درمی آورند.

یكی از ملاحظات روانشناختی رنگ كه در كاربرد هنری آن اهمیت دارد، بررسی تأثیر متقابل رنگ ها است. جلوه یا اثر هر رنگ در جوار رنگ دیگر تغییر می كند. هررنگ نسبت به دیگری میزان تیرگی یا روشنی ذاتی اش را می نمایاند. معكوس كردن این ترتیب طبیعی، ناسازگاری رنگی به بار می آورد.


هر رنگ دارای سه صفت یا سه بُعد دیداری مستقلا تغییر پذیر است: فام، درخشندگی و پرمایگی

فام، صفتی از رنگ است كه جایگاه آن را در سلسله ی رنگی ( از قرمز تا بنفش) – معادل با نور طول موج های مختلف در طیف مرئی – مشخص می كند. قرمز، زرد و آبی را فام های اولیه می نامند و چون مبنای سایر فام ها هستند، رنگ های اصلی نیز نام گرفته اند.


بررسی جایگاه و تأثیر سمفونی رنگ و نور در معماری پسامدرن کتابخانه

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 3 دقیقه
نویسنده این موضوع
فام های ثانویه عبارتند از: نارنجی، سبز و بنفش كه كه از اختلاط مقادیر مساوی از دو فام اولیه حاصل می شوند. فام های ثالثه از اختلاط فام های اولیه و ثانویه به دست می آیند: زرد- نارنجی( پرتقالی)، قرمز- بنفش ( ارغوانی)، بنفش- آبی ( لاجوردی)، آبی- سبز (فیروزه ای)، سبز- زرد (مغز پسته ای) . دوازده فام نامبرده رابا ترتیبی معین در چرخه ی رنگ، نشان می دهند . در چرخه ی رنگ، فام های ثانویه و ثالثه ای كه بین یك زوج فام اولیه جای گرفته اند، دارای روابط خویشاوندی هستند و در كنار هم ساده ترین هماهنگی رنگی را پدید می آورند. مادامی كه این رنگ ها با رنگ های خالص سفید و سیاه تركیب شوند، تعداد بی شماری از رنگها و سایه های مختلف را ایجاد می نمایند. رنگ های درخشان به تنهایی جذاب هستند اما اگر در یك الگو یا ردیفی منظم قرارگیرند از نظر بصری تاثیر بیشتری خواهند داشت. این نوع آرایش یك ساختار ساده را بر این رنگ ها حاكم می كند و در نتیجه یك مفهوم و یا نوعی نظم را ورای حضور محض رنگ ها منتقل خواهدكرد. پدیده های بصری، معنوی و روانی در حیطه رنگ و هنرهای رنگ روابط مشترك زیادی دارند وقتی كه موضوعی در نظر مشترك گرفته شد. طرح باید از این موضوع اولیه و حاكم بر كار، پیروی نماید. اگر رنگ مهمترین وسیله بیان حالت و مفهوم باشد، تركیب رنگ باید از سطوح رنگ شوع شود و این سطوح، خطوط را مشخص خواهند كرد.


بررسی جایگاه و تأثیر سمفونی رنگ و نور در معماری پسامدرن کتابخانه

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 3 دقیقه
نویسنده این موضوع
كسی كه اول خطوط را رسم می كند و بعد رنگ را بدان می افزاید هرگز نخواهد توانست یك اثر رنگی خوب و واضح به تصویر بكشد. رنگ ها، ابعاد و جهات مخصوص به خود را دارند و سطوح را به شیوه خود ترسیم می كنند. تطابق و تناسب هر رنگ با شكل مربوط به خود مستلزم همانندی و توازن است. اگر رنگها و شكلها در بیان مفاهیم و حالات توافق داشته باشند، اثرات آن دو چندان خواهد بود.


مطالعه پیرامون احساس رنگ دقیقاً با اثرات رنگ در طبیعت آغاز می شود. بدین معنی كه در این مطالعه، تاثیر حسی حاصله از اشیاء رنگین روی حس بینائی خود را بررسی می كنیم. همانطور كه قبلاً اشاره شد، بررسی تأثیر متقابل روانشناختی رنگ ها در كاربرد هنری رنگ اهمیت به سزایی دارد واستفاده متناسب از هر رنگ میتواند كاربرد ویژه ای در طراحی داخلی داشته باشد. شكوه و جلوه هر رنگ دركنار رنگ دیگر، اثرواقعی خود را نشان می دهد و هر رنگ نسبت به رنگ دیگر میزان تیرگی یا روشنی اش بهتر نمایان می شود. تغییر دادن این ترتیب طبیعی، ناهماهنگی رنگ ها را به دنبال دارد و استفاده از این تركیب ناسازگار، می تواند تغییرات زیادی در دكوراسیون داخلی به وجود آورد.

درخشندگی كه دومین صفت رنگ است ، درجه نسبی تیرگی و روشنی را مشخص می كند.


بررسی جایگاه و تأثیر سمفونی رنگ و نور در معماری پسامدرن کتابخانه

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 3 دقیقه
نویسنده این موضوع
اغلب نقاشان اصطلاح رنگسایه را نیز در همین معنا به كار می برند ومعمولاً درخشندگی رنگهای فام دار را در قیاس با رنگهای بی فام میسنجند. در چرخه رنگ، زرد بیشترین درخشندگی (معادل خاكستری روشن نزدیك به سفید) و بنفش كمترین درخشندگی (معادل خاكستری تیره نزدیك به سیاه) را دارد.
پرمایگی(اشباع)، سومین صفت رنگ است و میزان خلوص فام را مشخص‌می كند (گاهواژه شدت را نیز در این مورد به كار می برند). فام های چرخه رنگ صددرصد خالص اند، ولی در طبیعت بندرت می توان فام خالصی یافت. رنگ های درخشان به تنهایی جذاب هستند، اما اگر در یك الگو یا ردیفی منظم قرارگیرند از نظر بصری تاثیر بیشتری خواهند داشت. استفاده از این نوع آرایش یك ساختار ساده را بر رنگ ها حاكم می كندو در نتیجه یك مفهوم یا نوعی نظم خاص را ورای حضور محض رنگ ها منتقل خواهد كرد.


بدیهی است آگاهی از تأثیر روانی رنگ ها و بهره مندی مناسب از آنها در دكوراسیون و رنگ آمیزی فضای كتابخانه ها (البته با توجه به نوع كتابخانه مانندآموزشگاهی، بیمارستانی، و مانند اینها) می تواند به خلق فضایی مناسب برای مراجعان و ترغیب آنها به استفاده از فضای كتابخانه كمك نماید.استفاده متناسب از رنگ در دیوارها و پیش زمینه های روشن تاثیر زیادی در محیط بهوجود می آورد. رنگ های سرد می تواند كاهش مختصری در دمای بدن ایجادكنند و رنگ های گرم باعث مختصر افزایش دمای بدن می شوند.


بررسی جایگاه و تأثیر سمفونی رنگ و نور در معماری پسامدرن کتابخانه

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 3 دقیقه
نویسنده این موضوع
به لحاظ بصری، رنگ گرم پیش می آید و رنگ سرد پس می نشیند. استفاده از پنجره ها و مبلمان با زمینه رنگ مطلوب و سایز متوسط تاثیر بسزایی در دكوراسیون داخلی دارد. همچنین مبلمان و پنجره هایی با سایز بزرگ باعث می شود كه رنگ آنها با یكدیگر مخلوط شود و از لحاظ تاثیر گذاری بر محیط غالب خواهند شد و ثبات از بین خواهد رفت و نوعی تكان بصری ایجاد می شود. بنابراین با مبلمان و پنجره های متوسط و با رنگی متعادل و متوسط خواهیم توانست تركیب بندی باثباتی داشته باشیم.

«معماری پسامدرن كتابخانه ها»

در كمپوزیسون و كنار هم نشاندن رنگ ها در معماری پسا مدرن كتابخانه ها باید توجه داشت كه رنگ، در واكنش خواننده نسبت به محیط بصری اثر می گذارد؛هرچند در یك محدوده قابل قبول، تأثیر مستقیمی بر كارایی چشم ندارد. همانطور كه پرتو، اشاره داشته است، برخی از رنگ ها برای مقاصدی مانند مطالعه قابل قبول نیستند. عامل كمپوزیسیون در رنگ، به معنای كنار هم قرار دادن دو یا چند رنگ است به نحوی كه حالت و مفهوم معین و مشخصی را بیان كنند. انتخاب رنگ ها، مكان و جهات آن ها در كمپوزیسیون به همراه وسعت و تناسبات و تضادهای آن ها، همگی عوامل قاطع و تعیین كننده ای در بیان مفهوم رنگ می باشند. توازن در رنگ آمیزی، یكی از مهمترین اهداف كمپوزیسیون است.


بررسی جایگاه و تأثیر سمفونی رنگ و نور در معماری پسامدرن کتابخانه

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 3 دقیقه
نویسنده این موضوع
انتخاب رنگ در بخش های مختلف یك كتابخانه، می باید براساس مقصودی باشد كه برای بیان آن در فضای مورد نظر به كار می بریم. نكته اساسی این است كه اثر رنگ با درنظر گرفتن موقعیت نسبی آن به همراه و در كنار رنگ های دیگر تعیین می شود و یك رنگ، همواره در ارتباط با رنگ های اطراف خود دیده می شود. بنابراین، جایگزین نمودن و جهت رنگ ها نسبت به یكدیگر در كمپوزیسیون تصویری از یك فضای كتابخانه ای، اهمیت دارند. رنگ آبی در سقف، كف، سمت راست وچپ فضا، حالات گوناگونی را ایجاد می كند: رنگ آبی در كف، سنگین و در سقف فضا، سبك است. قرمز پر رنگ در سقف فضا مانند وزنه ای سنگین است ولی دركف فضا، حالت شناور و سبكی مجذوب كننده ای دارد.

-رنگ های اصلی رنگ خصوصیات رنگ


-آبی نشان دهنده آرامش كامل است. نمایانگر حقیقت و اعتماد، تسلیم و فداكاری و مظهر ابدیت و نشانه سنت و ارزش های پایدار است.

-سبز نشان دهنده اراده در انجام كار، پشتكار و استقامت، ثبات عقیده و خودآگاهی است. این رنگ تسكین دهنده و آرامش بخش و تداعی گر طبیعت است و غالباً به منظور كمك به رفع بحران های روحی مورد استفاده قرار می گیرد.

-قرمز نشان دهنده نیروی حیات و تمام شكل های میل و اشتیاق است. این رنگ به معنای به دست آوردن نتایج مورد نظر و كسب كامیابی است.


بررسی جایگاه و تأثیر سمفونی رنگ و نور در معماری پسامدرن کتابخانه

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا