- عضویت
- 31/3/22
- ارسال ها
- 1,106
- امتیاز واکنش
- 5,459
- امتیاز
- 283
- محل سکونت
- کنج اتاق:)
- زمان حضور
- 25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
آیا در قوانین فقهی و شرعی اسلام به مرد اجازه داده شده است که همسر خود را مورد تنبیه بدنی قرار دهد یا خیر.
شرع مقدس اسلام چنین اجازهای به شوهر نداده است. حتی از اهانت کردن، فحش دادن، ناسزا گفتن، تحقیر کردن هم در شرع نهی شده است، چه رسد به تنبیه بدنی. اسلام برای همه افراد و روابط، ارزش قائل است؛ چه رسد به رابـ*ـطه زن و شوهر که اساس یک زندگی مشترک است و باید مقرون عشق و محبت و مودت باشد.
پس معنای آیهای که بسیاری از افراد به آن استناد میکنند، یعنی آیه «واضربوهن» چیست.
آیه این است که «اللاّتی تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فی الْمَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ»(1). اولاً، آیه در موردی است که «نشوز» ثابت شده باشد. نشوز اینجا به این
______________________________
1. النساء، 34.
______________________________
معناست که همسر بخواهد شوهرش را به اعتبار مسائل **** اذیت کند و هدف فقط اذیت مرد باشد. در چنین موردی قرآن میگوید: اگر بخواهیم به موجود عقلانی مطلبی را تفهیم کنیم، از راه موعظه و منطق و عقل وارد میشویم؛ چون کتک و امثال اینها به حیوانات اختصاص دارد. انسان باید از همان سلاحی که خودش دارد استفاده کند. سلاح انسان اندیشه، عقل و منطق است. آیه هم میگوید اول موعظهاش کنید، بحث کنید. ببینید اصلاً مسئله چیست. چرا این برخورد را داشته است. اگر فایده نکرد، «واهجروهن». پس ابتدا انسان به اعتبار عقلانیتش و اینکه موجودی عقلانی و منطقی است، باید با برهان و منطق و عقلانیت، همسرش را نصیحت کند تا به تفاهم برسند که به نظر من هم این راه معمولاً به تفاهم منتهی میشود. اگر فایده نداشت، میگوید: «واهرجوهن» یعنی مرد از زن جدا بخوابد. این اعراض است که خیلی وقتها به تنبه منتهی میشود و مسائل را حل میکند. البته اعراض برای یک ساعت و دو ساعت نیست؛ این کار اقلاً دو سه روز زمان میخواهد. اگر اعراض هم فایده نداشت، «واضربوهن». ضرب در اسلام به معنای «تأدیب و تعزیر» است. ما در اسلام کتک زدن نداریم. ضرب هر جا که باشد، به عنوان تعزیر است. در روایات ما هم آمده است: «التعزیر بید الحاکم»؛ یعنی رئیس دادگاه است که باید تعزیر کند و تأدیب کند. ضرب که میگوید، نه اینکه به معنی کتک باشد. ضرب بعضی وقتها به معنی توبیخ کتبی است. بعضی وقتها به معنای جریمه مالی است. ببینیم طرف چگونه مؤدب میشود. بسته به این است که قاضی ببیند طرف به چه چیز مؤدب میشود و همان کار را بکند.
به نظر من مرد وقتی دید روشهای او فایده ندارد، باید به دادگاههایی که برای این کار تشکیل شده است برود؛ مثلاً به دادگاه خانواده برود و شکایت کند. آن وقت دادگاه رسیدگی میکند.
نظرتان بهطور کلی در مورد تعدد زوجات و شرایط آن چیست. آیا اصلاً قابلپذیرش است.
تعدد زوجات یک بحث طولانی دارد. اساس مدرکش عمدتا در قرآن آیهای است که مخاطبان خاصی دارد؛ یعنی کسانی که سرپرستی ایتام را دارند. آیه این است: «وَ إنْ خِفْتُمْ ألاّ تُقْسِطُوا فی الْیَتامی فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإنْ خِفْتُمْ ألاّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أوْ ما مَلَکَتْ أیْمانُکُمْ ذلِکَ أدْنی ألاّ تَعُولُوا»(1) میفرماید: مبادا اموال آنها یا اموال شما مخلوط گردد. این گنـ*ـاه بزرگی است. بعد بلافاصله میگوید: «اگر خوف داشتید که نتوانید عدالت را در حفظ اموال یتیمان رعایت کنید، آن وقت میتوانید دو، سه یا چهار زن بگیرید». آیه در این مورد ساکت است که مادر اینها را بگیرد یا خودشان را. اما در آیه دارد «وَإنْ خِفْتُمْ ألاّ تَعْدِلُوا»؛ اگر خوف داشتید که نمیتوانید عدالت را رعایت کنید، یکی بیشتر نمیتوانید بگیرید. یعنی اگر اولی را بگیرد، دومی عقدش باطل است. پس یک مطلب این است که تعدد زوجات مخصوص کسانی است که سرپرستی اموال ایتام را به عهده میگیرند و شامل کسانی که سرپرست اموال ایتام نیستند نمیشود.
شرع مقدس اسلام چنین اجازهای به شوهر نداده است. حتی از اهانت کردن، فحش دادن، ناسزا گفتن، تحقیر کردن هم در شرع نهی شده است، چه رسد به تنبیه بدنی. اسلام برای همه افراد و روابط، ارزش قائل است؛ چه رسد به رابـ*ـطه زن و شوهر که اساس یک زندگی مشترک است و باید مقرون عشق و محبت و مودت باشد.
پس معنای آیهای که بسیاری از افراد به آن استناد میکنند، یعنی آیه «واضربوهن» چیست.
آیه این است که «اللاّتی تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فی الْمَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ»(1). اولاً، آیه در موردی است که «نشوز» ثابت شده باشد. نشوز اینجا به این
______________________________
1. النساء، 34.
______________________________
معناست که همسر بخواهد شوهرش را به اعتبار مسائل **** اذیت کند و هدف فقط اذیت مرد باشد. در چنین موردی قرآن میگوید: اگر بخواهیم به موجود عقلانی مطلبی را تفهیم کنیم، از راه موعظه و منطق و عقل وارد میشویم؛ چون کتک و امثال اینها به حیوانات اختصاص دارد. انسان باید از همان سلاحی که خودش دارد استفاده کند. سلاح انسان اندیشه، عقل و منطق است. آیه هم میگوید اول موعظهاش کنید، بحث کنید. ببینید اصلاً مسئله چیست. چرا این برخورد را داشته است. اگر فایده نکرد، «واهجروهن». پس ابتدا انسان به اعتبار عقلانیتش و اینکه موجودی عقلانی و منطقی است، باید با برهان و منطق و عقلانیت، همسرش را نصیحت کند تا به تفاهم برسند که به نظر من هم این راه معمولاً به تفاهم منتهی میشود. اگر فایده نداشت، میگوید: «واهرجوهن» یعنی مرد از زن جدا بخوابد. این اعراض است که خیلی وقتها به تنبه منتهی میشود و مسائل را حل میکند. البته اعراض برای یک ساعت و دو ساعت نیست؛ این کار اقلاً دو سه روز زمان میخواهد. اگر اعراض هم فایده نداشت، «واضربوهن». ضرب در اسلام به معنای «تأدیب و تعزیر» است. ما در اسلام کتک زدن نداریم. ضرب هر جا که باشد، به عنوان تعزیر است. در روایات ما هم آمده است: «التعزیر بید الحاکم»؛ یعنی رئیس دادگاه است که باید تعزیر کند و تأدیب کند. ضرب که میگوید، نه اینکه به معنی کتک باشد. ضرب بعضی وقتها به معنی توبیخ کتبی است. بعضی وقتها به معنای جریمه مالی است. ببینیم طرف چگونه مؤدب میشود. بسته به این است که قاضی ببیند طرف به چه چیز مؤدب میشود و همان کار را بکند.
به نظر من مرد وقتی دید روشهای او فایده ندارد، باید به دادگاههایی که برای این کار تشکیل شده است برود؛ مثلاً به دادگاه خانواده برود و شکایت کند. آن وقت دادگاه رسیدگی میکند.
نظرتان بهطور کلی در مورد تعدد زوجات و شرایط آن چیست. آیا اصلاً قابلپذیرش است.
تعدد زوجات یک بحث طولانی دارد. اساس مدرکش عمدتا در قرآن آیهای است که مخاطبان خاصی دارد؛ یعنی کسانی که سرپرستی ایتام را دارند. آیه این است: «وَ إنْ خِفْتُمْ ألاّ تُقْسِطُوا فی الْیَتامی فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإنْ خِفْتُمْ ألاّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أوْ ما مَلَکَتْ أیْمانُکُمْ ذلِکَ أدْنی ألاّ تَعُولُوا»(1) میفرماید: مبادا اموال آنها یا اموال شما مخلوط گردد. این گنـ*ـاه بزرگی است. بعد بلافاصله میگوید: «اگر خوف داشتید که نتوانید عدالت را در حفظ اموال یتیمان رعایت کنید، آن وقت میتوانید دو، سه یا چهار زن بگیرید». آیه در این مورد ساکت است که مادر اینها را بگیرد یا خودشان را. اما در آیه دارد «وَإنْ خِفْتُمْ ألاّ تَعْدِلُوا»؛ اگر خوف داشتید که نمیتوانید عدالت را رعایت کنید، یکی بیشتر نمیتوانید بگیرید. یعنی اگر اولی را بگیرد، دومی عقدش باطل است. پس یک مطلب این است که تعدد زوجات مخصوص کسانی است که سرپرستی اموال ایتام را به عهده میگیرند و شامل کسانی که سرپرست اموال ایتام نیستند نمیشود.
حقوق زن در اسلام
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com