خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
برای تعریف لغتنامه ای معماری منظر ابتدا بصورت ریشه ای واژه منظر” landscape” را بررسی می کنیم که از دو کلمه تشکیل شده است:

Land: به معنای محل و هم مردمانی که در آنجا زندگی میکنند.

Escape: به معنای شکل دادن،پیوستگی و مشارکت

لغت نامه وبستر منظر را به صورت ایستا تعریف کرده “تصویری که نشان دهنده قسمتی از یک صحنه طبیعی بر روی زمین است مانند کوه”. لغت نامه آکسفورد ریشه منظر را نقاشی میداند. بنابراین لغت نامه ها نیاز به تجدید نظر دارند. از نظر مینیگ منظــر اصطلاحى آشناســت كــه غنى و محرك امــا درعين حال پيچيــده و گاهى گيج كننده به نظر مى رسد . منظر هم “يك واژه قديمى و خوشايند در گفتار مشترك” و هم “اصطلاحى فنى در حرفه هاى ويژه” است. از دیدگاه کاسگرو منظر صرفاً جهانى كه مى‌بينيم نيست بلكه يك ساختار، برداشتى از آن جهان و راهى براى ديدن جهان اســت. و در نهایت از دیدگاه کرنر منظر هم يك محيط اجتماعى مكانى و هم يك تصوير فرهنگى اســت ، رسانه اى است كه درون تفكرات مادى و خيال پردازانة جوامع مختلف در زمان هاى مختلف لانه كرده و مجسم مى شود. اگرچه كاربرد معاصر «منظر» اكنون با معانى تجربى و بى طرفانة آن در ارتباط است؛ ولى در اين زمينه، ميزان اهميت هركدام از اين معانى نيز متفاوت مى شود.


عوامل شکل‌گیری معماری منظر

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
منظر بــه ما چارچوبى براى فهم محيطى مى دهد كه در آن زندگى مى كنيم و آنچه دربارة آن احساس مى كنيم را توصيف و بررسى مى كند. همچنين منظر، يك مبناى سيستماتيك براى درك الگوها و فرايندهاى فضايى كه در اطرافمان مى بينيم و شــيوة انطباق نيازها و خواست هاى مردم با محيطشان را دراختيارمان مى گذارد. بنابرين، درك منظر، نقطة مقابل و مهم راه هاى ديگر شناخت را تكميل و فراهم مى نمايد. زبان منظر پیوند بین مکان و کسانی که در آن سکونت دارند را بازگو میکند. منظر پدیده ای پویا و نسبی که حاصل تعامل بین جامعه و طبیعت در طول تاریخ است. پویا است چون دائما در حال تغییر است.

در اينجا دو ارزيابى متمايز از ويژگــى معماری منظر به عنوان شيوه اى براى شناخت بررسی میکنیم . از يك طرف، درك منظر را مى توان به عنوان بخش مكملى براى دانش، فرهنگ و جامعة مدرن به شمار آورد. در اين صورت، منظر از امتيازاتى مثل آشــنا بودن، انكارناپذيرى و مرتبط بودن با فرم هاى ديگر دانش رايج دربارة محيط برخوردار اســت و از طرف ديگر، از دانش منظر مى توان به عنوان مبناى نقد جنبه هاى زندگى مدرن بهره گرفت. ويژگــى قابل ملاحظة منظر به عنوان راهى براى شــناخت جهان، اين اســت كه به هردوى اين نقش هاى متفاوت و بنيادى تحقق مى بخشد. شــايد بالاتريــن توانايى منظــر علاوه بر خلق احساســات قدرتمنــد مالكيت، لـ*ـذت زيبايى شناختى و ســرگردانى در پيچيدگى بوم شناسى اين باشد كه ارتباطات درون و بين جوامع را نيز بيان مى كند. پذيرفتن ابهام و معانى چندلايه اى منظر، ما را از آزمايش دقيق معانى و منشــأ آنهــا، معاف نمى كند.


عوامل شکل‌گیری معماری منظر

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
به بيان دقيقتر، ما را وا مى دارد نســبت به گذشــته، توجه بيشترى به آنها داشته باشيم، چراكه در ريشه هاى منظر به عنوان يك راه ديدن جهان است كه پيوندهايش با فرايندها و ساختارهاى تاريخى كشف مى شود و ما مى توانيم مطالعة منظر را درون مباحثه اى مترقى دربارة جامعه و فرهنگ، قرار دهيم طبیعت مجموعه ای از معانی و محلهای دست نخورده و منظر تبلور اعمال و افکار انسانی در محیط و نه صرفا یک چشم انداز است. منظر به دلیل ایجاد رابـ*ـطه صحیح و بی واسطه با انسان غنی ترین منبع خواندن و بیان کردن است. شناخت زبان منظر، ادراک لایه هایی از معانی محیط را ممکن میسازد که به درک عمیق تر انسان از خود، طبیعت و ماوراطبیعت منجر میشود. دومين دستاورد چندظرفيتى بودن مفهوم منظر، شيوة توسعة دائمى معانى و تفاسير آن است؛ به گونه اى كه تنش بين جهات متفاوت منظر، پرتحرك است. ميشل كونان يــادآورى مى كنــد كه نقاشــى منظر در دهة 1970 به انتهــاى نقش خود در پيشگامى فرهنگ رسيده بود، با اين حال، تنها يك دهه بعد، منظر به عنوان شكلى از هنر و فرهنگ، رنسانسى را تجربه مى كند : اين مرگ و نوزايى فرضى نقاشــى منظر، دگرگونى ديگــرى در تاريخ بلند ايده هاى منظر اســت. اين تحول نشــان مى دهد كه چگونه ايده هاى منظر، عقايد متغير دربارة طبيعت، حادثه، زندگى مدنى، ارتباطات بين طبقات اجتماعى و بين انســان و خدا را منعكس مى كند.


عوامل شکل‌گیری معماری منظر

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
انواع منظر:

«منظر ذهن در معماری منظر»

روش يكى از متداول ترين شــيوه هاى دانســتن از طريق منظر، توليد دانش تعقلى دربارة زمين اســت. روايت «منظر» شرح مى دهد كه چگونه ما شاخصة يك محدوده از زمين را در يــك حالت بيوفيزيكــى درك مى كنيم : فرم آن، چگونگــى عملكرد آن، و آنچه كــه مى تواند به ما به عنوان ســندى از گذشــتة طبيعى و فعاليت بشــرى بگويد. اين دانش جهان است كه به طور سيستماتيك، ضبط، نقشه بردارى، اندازه گيرى، انتزاعى و طبقه بندى شده است. گسترش سيستم هاى انديشه حين سه دهه گذشته هم درك منظر را تحت تأثير قرار داده و هم اين تصور كه منظر، به عنوان يك سيستم محيطى، در مركز پيدايش قواعد اكولوژى منظر قرار دارد. اكولوژى منظر با شيوة فرايندهاى بوم شناختى در ارتباط است. مديران منظر در هدايت پروژه هاى مكان و پوشــش گياهى، به طورفزاينده اى از دانشى بهره مى گيرند كه از اكولوژى منظر حاصل آمده است.

«منظرعین در معماری منظر»

منظر آن چيزى اســت كه مى بينيم، شــيوة دوم شــناخت جهان از طريق منظر اســت. متغيرهاى متعددى وجود دارد. معانى عمومى منظر شامل عكسى از زمين، چشــم اندازى از يك نقطة خاص، يك منظره و يا كيفيت هاى خوش منظرة زمين مى شود. اين شيوة شناخت بر مشاهدة بصرى تأكيد مى كند و دغدغة زيبايى شناختى منظر را هم در بر مى گيرد. تاريــخ و نقــد منظر به عنوان يك تصوير يا منظره، بدنة اصلى شــناخت را مى ســازد، كه مطالعات اجتماعى و تاريخى نقاشــى منظر، شــاعرى، طراحى نواحى بيرون شــهر و گردشگرى را شامل مى شود. در بسيارى از شيوه ها، رويكرد«تماشايى بودن» منظر، معنى هسته اى در كاربرد معاصر، را مى سازد. جغرافيدان «جى اپلتون» پيوندى بين قضاوت زيباشناختى منظر به عنوان چشم انداز و علم مشــاهده ايجاد مى كند.


عوامل شکل‌گیری معماری منظر

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
او متن كلاســيكش، «تجربة منظر» را با اين ســؤال آغاز مى كند ” آنچه ما دربارة منظر دوســت داريم چيســت و چرا آن را دوست داريم؟ در 25 ســال بعدى، مطالب بسيارى به صورت تجربى درمورد زيبايى شناسى منظر بيان شــد اما پرسش«چرا»؛ همچنان مسئله ساز باقى مى ماند. اپلتون ارتباطى را بين منظر و بقاى تكاملى آن پيشــنهاد مى كند – امكان ديدن بدون ديده شدن – و بررسى تجربى و نظريه اى « طبيعت» يا «پرورش» كه ترجيحات منظر را شكل مى دهد. براى خيلى از مفسرين هر دوى اينها پاسخند و اين، پرسش، شكل دهى اجتماعى دانش منظر را به وجود مى آورد.

«منظر خیال»

برخلاف تفسير منظر به عنوان محيط بصرى كه مردم مى بينند، بعضى نظريه پردازان چنين استدلال مى كنند كه منظر يك ديدگاه جامعه شناختى ويژه است. از اين رو، ايدة منظر به عنوان فرمى از شــناخت را مى توان فقــط درون بافت اجتماعى و تاريخى آن درك كرد و طبيعت آن دانش اســت كه به ما دربارة ارتباط بين انسان و محيط، درآن زمان آگاهى مى دهد. «كاســگروف» مى گويد : “منظر، يك مفهوم ايدئولوژيكى اســت كه شــيوه اى را به نمايش مى گذارد تا طبقات مردمى از آن اســتفاده مى كنند، به خود و جهانشان از طريق ارتباط متصورشان با طبيعت معنا دهند و بتوانند نقش اجتماعى ارتباطى خود و ديگران را با احترام به طبيعت ايفا كنند.” اين ايده كه منظر يك ارتباط يا مجموعه اى از ارتباطات بين مردم، زمين و طبيعت اســت بر بعد نمادين دانش منظــر تأكيد مى كنــد و در دهه هــاى اخير، علاقة فزاينده اى وجود داشــته براى شــيوه اى كــه در آن، منظر با شيوه هايى ويژه، نماد پيدا مى كند تا ارزش هاى ويژه را به نمايش بگذارد. بنابراين، منظر يك كد يا بدنة شــناختى خنثى نيســت كه بتوان آن را بى طرفانه و بى غرضانه فهميد بلكه بيشتر به تفاسير فعال نياز دارد.


عوامل شکل‌گیری معماری منظر

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
«منظر جسم»

منظرهــاى ذهن بر انتزاع ذهنى تأكيد مى كنند، منظرهاى عين بر مشــاهده تمركز مى كنند درحالى كه منظر خيال، ادراك ما را شــكل مى دهد. بعضى دانشمندان بر اين باورند که منظر اصولاً راهى براى شــناختن جهان از طريق تجربة هرروزه اســت. برای منظر، اصولا مثال، جكســون(Jackson ) ، برارزش هاى فرهنگى و دانش دربارة جهان تأكيد مى كند كه درون منظر بومى ابراز مى شود. ديگران شيوه اى را مورد مطالعه قرار داده اند كه مردم به واسطه آن منظرهاى روستايى، حومه اى و شهرى هرروزه را تجربه كرده و به آن خو مى گيرند. بســيارى از كشــورها دربارة اين نوع از دانش تحقيق و جســتجو مى كنند تا در برابر جهانى شــدن اقتصاد، تكنولوژى و محيط هاى يكدست، يكسانى و اشتراكاتى كه ايجاد مى كنــد، مقاومت كنند. بر خلاف ديدگاه مرفهيــن، منظر بومى نمايش هويت محلى، مكان هاى آشنا و اجتماع است . جكسون تأكيد مى كند كه دانش هرروزة جهان كه در منظر بومى قرار دارد در زندگى بشرى جارى است نه در ابزار، آنگونه كه كاسگروف ابراز مى كند “منظر چيزى نيست كه به آن نگاه كنيم بلكه بايد در آن و به طور اجتماعى زندگى كنيم”. جكسون مى گويد: متوســط افراد هنوز حالت مــكان را با معمارى يا يك ســاختمان يادبود يا يك فضاى طراحى شــده، يك رويداد يا بعضى رخدادهاى روزانه، هفتگى يا فصلى كه منتظرشــان هســتيم يا به خاطر مى آوريم و با ديگران تقسيمشــان مى كنيم، مرتبط مى دانند و در نتيجه آن اتفاق از خود مكان، برجســته تر مى شــود.


عوامل شکل‌گیری معماری منظر

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
به علاوه باور دارم كه هميشه اين شيوة رايج بومى شناختى براى شناسايى كيفيت بى نظير جامعه اى بوده است كه درآن زندگى مى كنيم. اين احســاس ما از زمان، احســاس ما از آيين هاست كه دربلند مدت احســاس ما از مكان و اجتماع را ايجاد مى كند. دانشــمندان، حس منظر را هم به آن اضافــه مى كنند. “تصاوير و الگوها در منظر براى ما مفهوم دارند؛ چرا كه ما باهم تاريخ مشــتركى داريم. جوامع محلى مى توانند، دنيا را از طريق شناخت منظرى كه تجربه شده، بشناسند. اين شناخت پس از زبان رسمى قرار مى گيرد؛ به طورى كه بسيارى گزارشات زندگى روزانة مردم محلى نشان مى دهند كه چگونه شناخت از طريق تمام احساسات، انسجام مى يابد.

«منظر دست»

جكسون به طور ويژه به ريشه شناختى landchapts در برداشت خودش از منظر به عنوان«تركيبى از فضاهاى ساخته شده به دست بشر بر زمين» مى پردازد. او بر معماری منظری تمركز مى كند كه از طريق فعاليت هاى روزانه مردمى كه در جمع زندگى مى كنند، به وجود آمده است كه استيلگو از آن به عنوان «زمين شكل گرفته» تعبير مى كند. اولويگ مى گويد كه منشأ منظر به عنوان landschaft در رفتارهاى اجتماعى مرســوم اســت. وى از تنش بين منظر آيين و تلاش هايى براى تدوين منظر، به عنوان ديدگاهى انتزاعى تر از قوانين و ارتباطات استفاده مى كند. از اين دورنما، منظر«دست» شيوه اى اســت از قرارگرفتن شناخت در رفتارهاى اجتماعى روزمره كه تنها نمودى از قواعد تجربى نيست و مى تواند پايگاه كشف، تجربه و شناخت باشد.


عوامل شکل‌گیری معماری منظر

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
«معماری منظر»

معماری منظر طراحى يك شــيوة بســيار مهم براى شناخت جهان اســت، تاحدى كه جنبه هايى از شناخت جهان وجود دارد كه تنها از طريق طراحى امكان بروز مى يابد. در 1950، معمار منظر «اكبو» دســتور كارى براى اين حرفه تنظيم كرد كه : “منظر را مى توان فقط، به طور ویژه و مستقیماً تجربه كرد”. براى درك منظر و بكارگيرى اين ادراك، معماران منظر نياز داشــتند روش علمى را بشناسند كه با آن “در نهايت هيچ چيز، نادانستنى نيست”. دانشــى كه اكبو جستجو مى كرد؛ تجربى، كاربردى و زيبا شناختى بود و تعهد عميق به عدالت اجتماعى را دربر مى گرفت. شناخت و عمل منظر، راه هايى به سوى دنيايى بهتر بود؛ « منظر براى زيستن»

كرنر در اســتفاده از منظر به عنوان يك ابزار اســتراتژيك براى تغيير فرهنگى، بحث مى كند و راه هاى متعددى براى تحقق اين رويداد شناسايى مى كند. استفاده از طراحى منظر به عنوان شــكلى از مقاومت در برابر يكسان سازى جهانى محيط از طريق بازيافت ويژگى ســايت؛ نقطة عطف براى مباحثات محيطى؛ يك واســطه به منظور گســترش پاســخ هاى مبتكرانه به اثرات صنعت زدايى؛ و استفاده از انديشة منظر به عنوان شيوه اى براى شكل دهى فراسازة آرمان شهر مدرن. قدرت خواندن ،بیان کردن . طراحی منظر یکی از بزرگترین استعدادهاست .همین توانایی بود که نیاکان ما را قادر ساخت در مکان هایی با شرایط اقلیمی سخت هم بتوانند سکنی گزینند.

منظر طبیعی دارای آثاری است که برای خلق مکان باید آنها را شناخت، خواند و فهمید .




منبع:معمارشو


عوامل شکل‌گیری معماری منظر

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا