خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
طراحی منظر راه، شاخه‌ای از برنامه‌ریزی منظر است که هدف آن ارتقای همزمان زیبایی شناسی بصری، اکولوژی و عملکرد جاده هاست. برنامه‌ریزی منظر شاخه‌ای از برنامه ریزی است که هدف آن طراحی سکونتگاه های انسانی در تمامی مقیاسها با در نظر گرفتن منابع طبیعی مانند گیاهان، آب، هوا، معادن و … است. از اهداف برنامه ریزی، ایجاد حساسیت زیست محیطی در هنگام توسعه محیط‌های انسانی است که به پایداری بیشتر منجر می شود. طیف گسترده ای از فعالیت‌ها وجود دارد که یک برنامه ریز منظر می تواند انجام دهد. زمانی که این برنامه ریزی در مقیاس منطقه انجام می شود، تاکید آن بر استفاده از زمین و مکان‌یابی سکونتگاه های انسانی با توجه به منابع طبیعی است.

در مقیاس طراحی شهر، منظر راه ها بخش جدایی ناپذیر از برنامه‌ریزی منظر را شکل می‌دهد که هدف آن تبدیل شهرها و شهرک‌ها به مکان‌های هرچه بهتر برای زندگی است که از لحاظ زیبایی شناختی و بصری چشم نواز باشند. برنامه‌ریز منظر، منظر موجود از یک منطقه را با در نظر گرفتن توپوگرافی، پوشش گیاهی،الگوهای زهکشی طبیعی، جهت باد، دما، رطوبت و … تحلیل می کند که هدف آن سرمایه‌گذاری در طبیعت به نفع انسان‌ها است. همچنین برای برنامه ریزی لازم است سازوکارها و مکانیزم‌های مهم طبیعت را بررسی نمود تا با نحوه عملکردهای آن آشنا شد.

منظر راه از این لحاظ دارای اهمیت است که مسیرهای حرکتی بوده و مطلوب است که تجربه حرکت در آنها راحت و لـ*ـذت بخش باشد. طراحی منظر راه می تواند نقش بسیار مهمی در ایجاد این امر بازی کند.


طراحی منظر راه

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
یک جاده، باید با احترام به سلسله مراتب راه‌ها، مناسب طراحی شود. ارتفاع، گستره تاج درختان باید با عرض جاده ها و ارتفاع ساختمان‌ها تناسب داشته باشد،زیرا در کنار بزرگراه‌ها و راه های منطقه ای به نسبت راه‌های شهری، ساختمانهای اطراف بیشتر در معرض باد قرار می‌گیرند.

پارک وی ها (باغ راهها) در آمریکای شمالی و اروپا توسعه پیدا کردند و جاده‌ها از اهمیت تفریحی و گردشگری برخوردار هستند. به دلیل دسترسی بیشتر به زمین،جاده های حومه ای و حاشیه ای پتانسیل بیشتری برای منظره پردازی دارند. علاوه بر این این جاده ها اهداف زیر را دنبال می کنند:

-فعالیتهای زراعی کنار جاده به عنوان کاهش دهنده سر و صدا عمل می‌کنند. به منظور این هدف «گودال راه» (sunken roads) می توان ايجاد کرد به گونه ایکه با حذف منابع سر و صدا تاثیر روانشناختی و ذهنی صدا نیز کاهش پیدا می‌کند. درختان در روی تپه ها نیز می توانند به وسیله شاخه ها سر و صدا را جذب کنند. برای این هدف درختانی با شاخه و برگهای ضخیم و متراکم (همیشه سبز) باید انتخاب شود. گرد و غبار و سایر ذرات معلق روی برگهای درختان می‌نشیند وباعث کاهش آلودگی هوا می شود. برگها از طریق منافذ، دود و گازهای دیگر را جذب می‌کنند که این امر باعث تصفیه بیشتر هوا می شود.

-درختان دارای اثر خنک کنندگی در اقلیم های گرم هستند.

-کاشت متوسط به کاهش شانس تصادف‌های جاده ای ناشی از تابش خیره کننده خورشید کمک می کند.

-کاشت درختان مختلف در جاده های متفاوت باعث کمک به هویت بخشی و شناسایی ساده‌تر جاده‌ها برای افراد می شود.

-کاشت حاشیه درختان در مسیرها، سایه را برای عابرین پیاده فراهم می کند.


طراحی منظر راه

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
-اکولوژی منطقه‌ای فرصتها و محدودیت هایی را برای طراحی منظر راه ها فراهم می کند. یکی از اهداف طراحی منظر راه حفظ پایداری خاک و جلوگیری از فرسایش آن است.

-به دلیل خاکبرداری و خاکریزی، خاک آشفته و ضعیف می‌شود. زهکشی طبیعی خاک تا آنجا که امکان دارد نباید بهم زده شود؛ به این منظور جاده ها در آبریزها ودر مناطق تپه ای ساخته می شوند تا مانع جریان آب نشوند. از پوشش گیاهی طبیعی و بومی تا آنجا که امکان پذیر است، استفاده شود؛ چرا که بیشترین استحکام را برای مسیر داشته و به حداقل نگهداری نیاز دارد و از خاک محافظت می کند .جاده های منطقه‌ای باید به گونه ای طراحی شوند که به حیات وحش خود آسیب نزنند.

-کاشت درختان کنار جاده باید در جهت راه قرار بگیرد. کاشت درختان در قسمت جنوبی باید قد بلند با شاخه و برگ متراکم بوده تا جلوی اشعه خورشید را بگیرد. ازآنجا که خورشید در قسمت شمالی جاده قوی نیست ما می توانیم در آن سمت مزارع زینتی را داشته باشیم. جهت‌گیری شرقی در جاده مطلوب است و در غرب باپایین آمدن خورشید بوته های عریض باید نزدیک به یک دیگر کاشته شوند.

-درختان کاشته شده در مسیرهای پیاده باید تنوع بیشتری را به نسبت درختان در آزادراه‌ها داشته باشند، زیرا در مسافت های نزدیک تر و با سرعت کمتری مشاهده می شود. در آزادراه‌ها تنوع در کاشت را می‌توان هر چند کیلومتر ایجاد کرد، زیرا درختان به صورت انبوه مشاهده می‌شوند نه به صورت جداگانه و مشخص.

از امتداد دادن طولانی جاده های مستقیم باید اجتناب کرد، زیرا ممکن است خسته کننده شده و برای راننده احساس خواب آلودگی ایجاد کند؛ به جای آن ازجاده‌های انحنادار استفاده شود که این امر باعث بهتر شدن تجربه رانندگی می شود.


طراحی منظر راه

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا