خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,106
امتیاز واکنش
5,459
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
معرفی رشته کارشناسی هنرهای صناعی :
هنرهای صناعی یکی از رشته های هنر سنتی است و آثار به دست آمده نشانگر چگونگی سیر تحول و تطور آن در طول تاریخ است. هنرهایی که ریشه در فرهنگ و اعتقادات ما داشته و با مدنیت و زندگی روزمره مردم عجین شده بود.

هنرهای صناعی یا سنتی، هنرها و صنایع ظریفه‌ای هستند که در طول سده‌های متمادی با حفظ ریشه‌ها و سنت‌های خود رشد کرده، مراحل شکل‌گیری خود را گذرانده یا می‌گذرانند.

آنچه که اکنون با نام صناعی مطرح میشود در حقیقت هنرهایی است که همراه با صنعت پیش رفته و گاهی جنبه صنعتی آن در جهت تولید و تکثیر زمانی وجه هنری آن اهمیت یافته است.

کسب توانایی لازم در اجرای مراحل مختلف تولید آثار هنری و شناخت ابزار و وسایل مرتبط با این رشته و ارزیابی و ارزشیابی و کارشناسی آثار هنرهای صناعی و تحلیل و شناخت طرحها و نقوش اصیل و نسبت آنها با فرهنگ از دیگر مزایای این رشته برای فارغ التحصیلان میباشد.

توجه: با توجه به دفترچه کنکور 95 رشته هنرهای صناعی بدون گرایش می باشد . دانشجویان بعد از یک سال، دو سال تحصیل می توانند در درون دانشکده، گرایش انتخاب کنند.


در ادامه تعریف مختصری از گرایشهای این رشته خواهیم داشت:

گرایشهای این رشته عبارتند از:


گرایش فلز :

هنر کار روی فلز رشته های زیادی را در برمی گیرد. برای نمونه می توان به قلم زنی، ملیله کاری، میناکاری و ... اشاره کرد.

گرایش آبگینه :

به هنر کار روی شیشه، آبگینه می گویند. از هنرهای مربوط به آبگینه می توان به آئینه کاری، نقاشی پشت شیشه، معرق شیشه، تراش شیشه و ... اشاره کرد.

گرایش خاتم و گره چینی :

هنر خاتم‌سازی یکی از مهم‌ترین هنرهای دستی ایران است .این صنعت ارزش هنری فوق العاده زیادی دارد .سابقه خاتم‌سازی درایران از زمانهای خیلی قدیم بوده است. خاتم ترکیبی است از چند ضلعی‌های منظم با تعداد اضلاع متفاوت که با استفاده از مواد اولیه گوناگون در رنگ‌های مختلف تشکیل می‌شود.

گره چینی یکی از شاخه‌های هنر معماری است که در آن از کنار هم چیدن کاشی‌ها، آجر‌ها و دیگر مواد نقش‌های هندسی تزئینی درست می‌کنند.البته هنر گره چینی فقط در معماری رواج ندارد و یکی از زیرشاخه‌های صنایع چوب نیز می‌باشد.


هنر صناعی

 

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,106
امتیاز واکنش
5,459
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
گرایش سفال :

سفالگری یکی از اولین و مهم ترین اختراع‌های ساخته شده توسط انسان است. سفالگری ساختن ظروف با گل است و به ظرف ساخته شده از این طریق سفال می‌گویند. ساخت سفال در ایران دارای سابقه طولانی و درخشان است. با توجه به موقعیتت جغرافیایی خاصی کشور ایران، که در محل تقاطع تمدن‌های باستانی و در مسیرهای کاروان‌های مهم واقع است، تقریبا در هر بخشی از ایران در زمان‌های مختلف درگیر ساخت سفال بوده‌اند.

گرایش کاشی :

هنر زیبای کاشی کاری از هنرهای دستی و قدیمی ایران بوده و در دوره اسلامی به اوج خود رسیده است. از کاشی ها عمدتا در تزئین ساختمان ها و عمارت های گوناگون استفاده می شد. این کاشی های انواع مختلفی از جمله کاشی معرق، کاشی معقلی، کاشی مشبک، کاشی گره و کاشی خشتی داشتند.

گرایش نساجی سنتی :

در ايران هنر نساجى قرن‌ها پيش از ميلاد مسيح بوده و آثار ريسندگى و بافندگى در ايران به حدود هشت هزار سال قبل از ميلاد مى‌رسد. نساجى سنتى در طى قرون و اعصار متمادى نه تنها تأمين‌کننده البسه و پوشاک به‌ عنوان بخشى از نيازهاى اوليه مردمم بوده است بلکه عرصه‌اى براى بروز ذوق و هنر و خلاقيت صنعتگران شايسته و هنرمند اين سرزمين بوده و هست.

در نساجى دستى ايران، اساس بر درگيرى دو نخ تاروپود است؛ که به اشکال گوناگونى صورت مى‌گيرد و موجب تنوع در بافت مى‌شود. نوع نخ‌ها نيز تعيين‌کننده است، که مى‌تواند نخ پشمى ابريشمي، پنبه‌اى و يا از الياف کتان، الياف مصنوعى و فلز مى‌باشد. از انواع هنرهای زیرمجموعه نساجی سنتی می توان به ابریشم بافی، جاجیم بافی، زری بافی، ترمه بافی و ... اشارهه کرد.

برای آشنایی بیشتر با گرایشهای این رشته اینجا کلیک کنید

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: دانشگاه های دارای رشته هنرهای صناعی و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.


هنر صناعی

 

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,106
امتیاز واکنش
5,459
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
ماهیت رشته هنر های صناعی
ماهیت و مبانی رشته هنرهای صناعی که از زیرگروه های رشته هنرهای تجسمی به شمار می رود، آشنایی با فرهنگ و تمدن و اعتلای آن، آشنایی با آداب و رسوم، و تقویت انواع فرهنگ های بومی کشورمان بر اساس ترویج فرهنگ های ملی و معنوی و شناخت تمدن های مختلف بشری، آشنایی با سیر تحول فرهنگ و هنر در طول زمان و بالا بردن کیفیت مبانی و کاربرد هنرهای صناعی است. این رشته دانشگاهی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه های ایران ارائه می شود. افرادی که علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره فرهنگ و تمدن، اعتقادات و آداب و رسوم مردم روزگاران گذشته هستند می توانند در این رشته هنری تحصیل کنند. دروس رشته هنرهای صناعی شامل مبانی نظری و علمی است که دانشجویان را در همه زمینه های لازم برای کسب مهارت در این رشته تعلیم می دهد.

توانایی های مورد نیاز برای ورود به رشته هنرهای صناعی
موفقیت در رشته هنرهای صناعی مانند همه رشته ها نیازمند یک سری مهارت های پیش زمینه ای است.

شما برای موفقیت در این رشته ها و درک آسان مباحث آن و به کارگیری آنها و ورود موفق به بازار کار، نیاز به داشتن ذوق و خلاقیت هنری، علاقه مندی به تاریخ و تمدن گذشته و علاقه به آشنایی با آداب و رسوم مردم و قومیت های مختلف در زمان های گذشته، و آشنایی با اعتقادات و هنر مردم دنیای پیشین دارید.

معرفی گرایش های رشته هنرهای صناعی
در ادامه گرایش های رشته هنرهای صناعی را به شما معرفی می کنیم:

گرایش فلز
خلق طرح های زیبای هنری بر روی فلز همانند قلم زنی، ملیله کاری و میناکاری در این گرایش آموزش داده می شود.

گرایش آبگینه
این گرایش شامل هنرهای مربوط به آینه کاری، معرق شیشه، تراش شیشه، نقاشی پشت شیشه و… است. انجام هر کار هنری روی شیشه را آبگینه میگویند.


هنر صناعی

 

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,106
امتیاز واکنش
5,459
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
گرایش نساجی سنتی
یکی از گرایش های رشته هنرهای صناعی نساجی سنتی است. نساجی سنتی یک هنر پر رونق و کاربردی برای مردم اعصار گذشته و خصوصا کشور ما بوده است. این حرفه علاوه بر تامین نیاز اولیه انسان به لباس و پوشاک، رشد خلاقیت صنعتگران و امکان نشان دادن استعداد های مختلف شان در این هنر را فراهم می کند. در حدود هشت هزار سال قبل از میلاد مسیح، آثار ریسندگی و بافندگی در کشور ایران کشف شده است. اصل و اساس نساجی دستی در ایران ترکیب دو نخ تار و پود باهم است. که هنگامی که به اشکال گوناگون در کنار هم قرار بگیرند در بافت آنها تنوع ایجاد می شود و باعث بروز زیباترین طرح ها می شود. در این هنر از انواع نخ ها استفاده می شود. مانند نخ پشمی، ابریشمی، الیاف کتان، پنبه ای، فلزی یا الیاف مصنوعی. زیر شاخه های متفاوت نساجی سنتی شامل ابریشم بافی، زری بافی، ترمه بافی، جاجیم بافی و… است.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته هنرهای صناعی در مقاطع بالاتر
رشته هنرهای صناعی تا مقطع کارشناسی ارشد اقدام به پذیرش دانشجو می نماید.

بازار کار و آینده شغلی رشته هنر های صناعی در ایران
می توان گفت رشته هنرهای صناعی در دانشگاه یک رشته نوپا و اما پویاست. به خاطر همین نسبت به بقیه زیرشاخه های هنر مانند نقاشی، بازیگری، عکاسی، سفالگری، طراحی پارچه و… هنوز دارای بازار کار گسترده ای نیست. اما بر طبق تحقیقات و مطالعات میدانی تیم مشاوره فسفر در ماههای اخیر، سازمان سپاه بدون هیچ گونه سابقه کاری فارغ التحصیلان این رشته را استخدام می کند. فارغ التحصیلان رشته هنرهای صناعی با ورود به این سازمان و اشتغال به کار، می‌توانند از آینده شغلی خوبی برخوردار باشند و استعدادهای خود را پرورش دهند. همچنین می توانند در تحقیقات و پژوهش در رابـ*ـطه با این هنر نیز مشغول شوند.

درآمد و حقوق رشته هنر های صناعی در ایران
چنانچه فارغ التحصیلان انواع گرایش های رشته هنرهای صناعی، در سازمانهای سپاه و سازمان های دولتی استخدام شوند از درآمد خوبی برخوردار می شوند. ولی نمی توان درباره میزان درآمد کسانی که در بازار آزاد و یا در کارهای پژوهشی فعالیت می‌کنند رقم قطعی بیان کرد و بستگی به مقدار فعالیتشان دارد. اما به طور میانگین رقم افراد شاغل در بازار آزاد رشته هنرهای صناعی را می توان حدودا چهار میلیون بیان کرد.


منبع:مسیر ایرانی و آکادمی ارته


هنر صناعی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا