خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~MOHADESE~

مدیر تالار فرهنگ
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
ناظر کتاب
  
عضویت
21/4/21
ارسال ها
1,375
امتیاز واکنش
4,971
امتیاز
298
محل سکونت
دنیای خواب...
زمان حضور
131 روز 23 ساعت 7 دقیقه
نویسنده این موضوع
ماه محرم در چهارمحال و بختیاری یکی از ماه‌هایی است که در آن کار گروهی در برپایی عزاداری به اوج خود می‌رسد. در دهه نخست این ماه که بیشترین آیین‌های عزاداری در آن برگزار می‌شود و هر کسی با توجه به توان خود گوشه‌ای از کار هیئت‌های عزاداری را بر عهده می‌گیرد. آیین سنتی خیمه سوزان و مراسم تعزیه حضرت قاسم (ع) در شهر طاقانک، آیین‌های گل زنی، آقا سلام و علم‌گردانی (فرو بردن علم در گرداب) در شهر بن، آیین سنتی«چاق چاقو» در شهر سامان و روستای اطراف، آیین‌های استقبال از محرم با راه‌اندازی کاروان نمادین، بازسازی صحنه‌های جانسوز کربلا، مجالس سخنرانی با هدف تبیین اهداف واقعه‌ی کربلا و قیام امام حسین (ع)، سازماندهی هیئت‌های مذهبی، اجرای مجالس روضه‌خوانی، نوحه‌خوانی، تعزیه‌خوانی، زنجیرزنی و سـ*ـینه‌زنی، طبخ و توزیع غذاهای نذری از جمله آش، حلیم و شله زرد و...، از جمله آیین‌های مرتبط با ایام سوگواری شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان در دهه‌ی اول ماه محرم در استان چهارمحال و بختیاری است.
مردم چهارمحال و بختیاری با نواخته شدن آهنگ حزن‌انگیز عزا، پیراهن سیاه بر تن می‌کنند و برای برپایی خیمه‌های عزاداری در این استان مهیا می‌شوند. بر اساس یک سنت دیرین، شب تاسوعای حسینی در بین برخی از ساکنان چهارمحال و بختیاری به شب « چوب و دهل» معروف است و روز عاشورا را روز «تیغ» می‌نامند.


آیین‌های محرم در استان چهارمحال و بختیاری

 

~MOHADESE~

مدیر تالار فرهنگ
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
ناظر کتاب
  
عضویت
21/4/21
ارسال ها
1,375
امتیاز واکنش
4,971
امتیاز
298
محل سکونت
دنیای خواب...
زمان حضور
131 روز 23 ساعت 7 دقیقه
نویسنده این موضوع
اصل آیین‌های ویژه تاسوعا در نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری در حقیقت یکی است، اما در شیوه اجرا تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. جوانان بیشتر در هیئت‌های عزاداری به زنجیرزنی می‌پردازند و پیران و بزرگان نیز در این استان در آیین‌های سـ*ـینه زنی شرکت می‌کنند. در ایام گذشته مساجد «مسجد نو»، «جامع» و «ابومحمد» مثلث سه‌گانه و محوری عزاداری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری بود و هر طایفه ی شهرکردی (دهکردی) در این مساجد به عزاداری می‌پرداخته و محل تجمع آن‌ها در اوج عزاداری میدان امامزاده بوده است. کم‌کم با گسترش مساجد و توسعه شهرنشینی در شهرکرد، مساجد دیگری هم به جمع میعادگاه‌های عزاداران حسینی مرکز استان پیوستند که دسته‌های عزاداری حسینیه اعظم، مساجد صاحب الزمان (عج) و مسجدالرضا نیز محل تجمع عزاداران طایفه‌های دهکردی شد و پس از آن‌ها مساجد دیگر شهرکرد هم پذیرای عزاداران چهارمحالی و بختیاری شد.
در شهرکرد در سه مسجد معروف (جامع، نو و ابومحمد) نوع و شیوه زنجیرزنی بر اساس همان رسم دیرینه«سنگین زدن» است و جفت زدن زنجیرها بر گرده و تک زدن هنگام دم دادن با مداح، از ویژگی‌های این مساجد از گذشته تا امروز بوده است. اکنون در شهرکرد نیز در هیئت‌های عزاداری، زنجیرزنی به‌صورت جفت و تک ضربی است و مداحان و طبل زنان نیز ضربه‌ها را هماهنگ با زنجیرزنی، سنگین و تک می‌زنند. در این آیین دسته‌های عزاداری در ستون سه و دو ستون موازی در خیابان حرکت می‌کنند و بزرگان هیئت‌ها در رده‌ی نخست ستون‌های عزاداری قرار می‌گیرند و به هنگام «دم دادن» و جواب نوحه خوان‌ها، زنجیرزنی تک ضرب خواهد شد. در سایر شهرهای استان به‌ویژه شهرستان بن و سامان، زنجیرزنی به‌صورت سه ضربه‌ای است.


آیین‌های محرم در استان چهارمحال و بختیاری

 

~MOHADESE~

مدیر تالار فرهنگ
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
ناظر کتاب
  
عضویت
21/4/21
ارسال ها
1,375
امتیاز واکنش
4,971
امتیاز
298
محل سکونت
دنیای خواب...
زمان حضور
131 روز 23 ساعت 7 دقیقه
نویسنده این موضوع
در برخی از روستاها و شهرهای حاشیه زاینده‌رود و بیشتر در بین آن‌هایی که با گویش ترکی صحبت می‌کنند، عزاداران زنجیر سه ضرب می‌زنند و مداحان با دو گویش فارسی معیار و ترکی قشقایی مداحی می‌کنند و طبل‌زنان و سنج‌زنان نیز ریتم عزایشان سه ضربی است. در برخی از این هیئت‌های عزاداری امام حسین (ع) در مناطق ترک‌نشین استان، زنجیرزنی و مداحی به‌صورت تک‌زنجیر و پنج ضرب و هفت ضرب وجود دارد که این شیوه اکنون در بین جوانان کمی کم‌رنگ شده است.
در استان چهارمحال و بختیاری «علامت» به‌گونه‌ای خاص برای ماه محرم آماده می‌شود و برای سر هم کردن علامت‌های سنگین فلزی، بزرگان «علامت‌بر» دور هم جمع می‌شوند و علامت یک مسجد یا دسته عزاداری را متصل و سر هم می‌بندند. در فرخ‌شهر صبح تاسوعا به یاد علمدار دشت کربلا، علامت‌گردانی رایج است و در عصر این روز در بخش اشکفتک تا چالش‌تر نیز علم چوبی با پارچه‌های سبز به حرکت در می‌آید. در این آیین بزرگان دسته‌های عزاداری علامت‌های سیزده فنره را بلند می‌کنند و جوانان و تازه‌کارها نیز اقدام به بلند کردن و گرداندن علامت‌های هفت فنره یا پنج فنره می‌کنند. کسانی که می‌خواهند علامت سیزده فنره را بلند کنند باید یکی از بزرگان و پیشکسوتان علامت‌گردان بوده یا یکی از بزرگان معرف او به سردسته علامت گردان‌ها باشد یا بزرگ علامت گردان‌ها، حمایل او را بسته باشد. علامت‌ها در پیشاپیش دسته‌های عزاداری حرکت می‌کنند و بزرگ و پیر علامت گردان‌های هیئت، در چهارراه یا یکی از میدان‌های شلوغ شهرها، با انداختن علامت تا آستانه زمین و تعظیم دادن علامت، اقدام به «سلام» به دیگر عزاداران می‌کند. در دهه‌های گذشته در شهرکرد، هر طایفه در بین عزاداران دارای یک علامت بود و علامت‌برها و علامت‌گردان‌ها نیز بیشتر از همان طایفه بوده‌اند که این شیوه امروزه منسوخ شده است.


آیین‌های محرم در استان چهارمحال و بختیاری

 

~MOHADESE~

مدیر تالار فرهنگ
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
ناظر کتاب
  
عضویت
21/4/21
ارسال ها
1,375
امتیاز واکنش
4,971
امتیاز
298
محل سکونت
دنیای خواب...
زمان حضور
131 روز 23 ساعت 7 دقیقه
نویسنده این موضوع
در برخی شهرهای شهرستان شهرکرد (که بیشتر حسینیه‌های استان را نسبت به شهرستان‌های دیگر دارد) آیین‌های سـ*ـینه‌زنی به‌صورت چرخشی و مدور سه ضربی انجام می‌شود. در برخی از مناطق استان سـ*ـینه‌زنی به‌صورت «واحد» یا سـ*ـینه‌زنی «خرمشهری» در دهه‌ی اول انجام می‌شود. در برخی از دسته‌های عزاداری در روستاها یا شهرهای کوچک استان و بیشتر در مناطق بختیاری‌نشین نیز نوازندگان سرنا و دهل با نواختن ساز چپ و نوای عزا، حرکت می‌کنند که برخی از عزاداری‌ها نیز با حرکت دادن نمادین اسرای کربلا همراه است. در شهر فرخشهر نیز دسته‌های عزاداری به‌صورت منظم و گسترده پشت سر هم در سطح شهر زنجیرزنی می‌کنند و زنجیرزنی مردم به‌صورت جفت است که در پیشاپیش دسته‌های عزاداری نیز، تعزیه‌خوانان و گروه‌های تعزیه‌خوان در حرکت هستند.
شهر«طاقانک» شب تاسوعا شاهد برافراشته شدن خیمه‌ها و در روز عاشورا نیز شاهد خیمه‌سوزی است و پس از به آتش کشیده شدن خیمه‌ها، مردم برای تبرک، قسمتی از این خیمه‌های سوخته را همراه خود می‌برند.در برخی از شهرها دو چوب کوچک را به هم می‌زنند و این برهم زدن چوب‌ها به نام «چاق چاقو» یا «چک چکو» معروف است و نشانه‌ای از صدای سم ستوران و شمشیرها در دشت کربلا بوده و این آیین نیز مانند سنج به‌صورت ۵ ضربی و هفت ضرب شکل گرفته است.

در شهر بن نیز عزاداران علامت‌های چوبی هیئت‌ها را به‌مدت یک شب در آب گرداب بن می‌گذاشتند و در روز تاسوعا و عاشورا، به حرکت دادن آن‌ها می‌گذاشته‌اند و در روز تاسوعا و عاشورا، به حرکت دادن آن‌ها که به‌صورت تنه درخت ارتفاع‌دار و با پارچه‌های سیاه پوشانده شده، اقدام می‌کردند. در روز عاشورا در شهر بن آیین سنتی گل مالی و آقا سلام از گذشته تاکنون رایج بوده است. در این دهه بسیاری از خانه‌ها حسینیه می‌شوند و با پهن کردن سفره نذری از عزاداران پذیرایی می‌کنند.
در این آیین بنا بر نذر خانواده‌ها، اهالی کوچه‌ها با سیاه پوش کردن سر در منازل و اماکن، اقدام به برگزاری آیین‌های روضه‌خوانی، مقتل و سلام، تعزیه و برپایی زیارت عاشورا می‌کنند. مردم چهارمحال و بختیاری در پایان عزاداری خود در روز عاشورا، شب هنگام با حضور در قبور و گلزار شهدا و امام‌زادگان با برافروختن شمع آیین «شام غریبان» برگزار و با دهه‌ی نخست محرم وداع می‌کنند.


منبع: کجارو


آیین‌های محرم در استان چهارمحال و بختیاری

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا