خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Sotøødeh

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/9/22
ارسال ها
342
امتیاز واکنش
986
امتیاز
203
زمان حضور
13 روز 12 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
تابلو بانوی صخره ها

این اثر، ملاقات عیسی مسیح در کودکی را با یحیی تعمیددهنده در جریان گریز به مصر به تصویر کشیده‌است. در این اثر، مریم مقدس در حالی که در مرکز تصویر قرار گرفته‌است، یحیی را به سمت عیسی مسیح راهنمایی می‌کند. عیسی تقریباً در مرکز تصویر روی زمین نشسته‌است و با اشاره دست از یحیی برکت می گیرد و یوریل مادر یحیی در گوشه‌ای شاهد این ماجراست.

بانوی صخره‌ها در دو نسخه با اختلاف زمانی تقریباً ۲۰ سال از یک‌دیگر کشیده شده‌اند. نسخهٔ اولیه، دوشیزهٔ صخره‌ها در موزه لوور و دیگری، عذرای صخره‌ها در نگارخانه ملی لندن نگهداری می‌شود.
در مورد اثر بانوی صخره ها باید گفت وجود درخت نخلی در نمایی کوهستانی دلیلی شد تا کلی گروویر، نویسنده و منتقد هنری بخواهد با پیگیری سرنخی از اسرار این شاهکار را آشکار کند. اسرارآمیز بودن برخی از نقاشی‌ها با معروفیتشان برابری می‌کند. نگریستن به آن‌ها مثل شیرجه زدن در دریایی مواج و تیره است. نمی‌توان گفت که چشمانتان ممکن است چه مرواریدی بیابد - چه گنجینه‌ای مدفون در دریا را کشف کنید. بانوی صخره‌ها که با نام باکره صخره‌ها هم شهرت دارد. در این تابلو حضرت مسیح نوزادیست که دارد در دل کوهستان با یوحنای نوزاد بازی می‌کند. یا شاید بهتر باشد هر دو نسخه این اثر را که داوینچی بین سال‌های ۱۴۸۳ و ۱۵۰۸ به تصویر کشیده است را مقایسه کنیم، یکی از آن‌ها در موزه لوور است که به نظر کارشناسان این نسخه قدیمی‌تر این اثر است و نسخه دوم که بعدا کشیده شد و در گالری ملی لندن است.


نقاشی بانوی صخره ها

 
  • تشکر
Reactions: لاله ی واژگون

Sotøødeh

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/9/22
ارسال ها
342
امتیاز واکنش
986
امتیاز
203
زمان حضور
13 روز 12 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
در هر دو نسخه این تابلو چیزی کوچک و جزئی که پیشتر از دید بینندگان مخفی مانده بود که وقتی منتقدین متوجه آن شدند، این تابلو را به چیزی به مراتب پیچیده‌تر و جنجالی‌تر از تصویر مغاره‌ای مقدس با حضور نگهبان‌گونه حضرت مریم و فرشته مقرب بدل می‌کند.
پس از مشاهده آن با بیانیه‌هایی براندازانه مواجه می‌شویم که عقاید کلیسا درباره چگونگی خلقت جهان را به چالش می‌کشند. اشتباه نکنید اشاره من به انگشت خنجرگونه یوریل یا همان فرشته مقرب در نسخه موزه لوور (که در نسخه جدیدتر حذف شده است) نیست که به یکی از عناصر شکل‌دهنده داستان رمز داوینچی دن براون مبدل شد. توجه کنید عنصری که موضوع صحبت من است در هیچ تئوری توطئه‌ای جای نمی‌گیرد و به خوبی برای همه قابل مشاهده است. این عنصر، با تفاوتی ناچیز، در هر دو نسخه این اثر و درست بالای دست راست مریم دیده می‌شود: درخت نخل ظاهرا معصومی که برگ‌های کشیده‌اش به گونه‌ای چیده شده‌اند که گویی قرار است خطوط منظم یک گوش‌ماهی باز شده را منعکس کنند. برای درک بهتر این تابلو بهتر است باید ابتدا ماجرایی را که پشت این نگاه داوینچی پنهان شده است را بررسی کنیم؛ داستانی که خود سرشار از حس شاعرانه ایست. با این‌که جنس و فام رنگ این دو نسخه با هم متفاوت است، بنیاد ترکیب‌بندی هر دو یکیست.


نقاشی بانوی صخره ها

 
  • تشکر
Reactions: لاله ی واژگون

Sotøødeh

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/9/22
ارسال ها
342
امتیاز واکنش
986
امتیاز
203
زمان حضور
13 روز 12 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
این اثر هنری که فرورفتگی کوهستانی سرد و مرطوبی را به نمایش کشیده است، هیچ ارتباطی با روایت‌های انجیل ندارند. موضوع این اثر هنری بر گرفته از عقیده‌ای جعلی است که تصور می‌کردند حضرت مسیح و یوحنا اتفاقی و هنگامی که در نوزادی بودند از اعدام تمامی کودکان پسر ساکن بیت‌لحم و اطرافش به دستور هرود فرار می‌کردند یکدیگر را یافته باشند، آن هم سالها پیش از آن‌که یوحنا مسیح بزرگسال را غسل تعمید دهد. چهار شخصیت این آثار هنری حضرت مسیح، یوحنا،حضرت مریم و یوریل که چیدمانی هرمی دارند کنار صخره‌های خیسی در کنار هم نشسته‌اند، و توسط برکه‌ای ساکن جدا بینشان فاصله ای افتاده است. بعید است که وقتی انجمن اخوت لقاح پاک شهر میلان تابلویی را برای محراب خود به داوینچی سفارش می‌دادند، انتظار صحنه‌ای پر از صخره را کشیده باشد. انتظار آن‌ها تصویر مادر و فرزند در میان چندین و چند فرشته عروج کننده که بر تـ*ـخت نشسته باشند می بوده است، ولیکن داوینچی در اعماق تصورات خود غاری ناراحت و بدهیبت ساخته است.
بک‌گراند این تابلوها چنان منکوب‌کننده است که بیننده شاید به اشتباه تصور کند که با اثری مربوط به ساختار تخته‌سنگ‌های باستانی مواجه است، و نه ورود مسیح به دنیایی پرمخاطره و بقاء در آن.
مبحث دیگری که باعث تعجب همگان شده است، عدم گنجاندن نمادی آشکار برای باورهای این انجمن اخوت از آن به یعنی این که اعتقاد به این که لقاح خود حضرت مریم هم، مثل مسیح، امری پاک و مطهر و عاری از گنـ*ـاه بوده است.
امروزه همه معتقدند که داوینچی برای کشیدن این تابلوها از خاطره گذر از میان صخره‌هایی تیره و تار الهام گرفته است.


نقاشی بانوی صخره ها

 

Sotøødeh

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/9/22
ارسال ها
342
امتیاز واکنش
986
امتیاز
203
زمان حضور
13 روز 12 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
بنا به گفته خود داوینچی "به دهانه غار بزرگی رسیدم و برای اندک زمانی شگفت‌زده در برابر آن ایستادم. تلاش کردم تا بلکه از محتویات آن مطلع گردم، ولی تاریکی غار مانع می‌شد. ناگهان دو حس متضاد در من بروز کرد، ترس و هـ*ـوس ترس از غاری تاریک و مخوف و هـ*ـوس برای کشف چیزی خیره‌کننده در آن."
کنجکاوی داوینچی که برای ورود به غار خیلی سریع نتیجه خود را نشان داد. او با فسیل یک نهنگ و تعداد کثیری صدف باستانی مواجه شد و شیارهای هندسی جذاب آن‌ها را به خاطره دفترچه‌های خود سپرد.
ما حتی می‌توانیم شکل کلی یک صدف دریایی را در اتودهای اولیه‌ای که داوینچی برای موهای لدا زده است ببینیم.
باور داوینچی، آن‌گونه که از یادداشت‌هایش نشان داده است ، این بود که صدف‌ها نشان می‌دهند که قله‌های کوهستان روزگاری کف دریاها بوده‌اند. و کره زمین بسیار کهن‌تر از آن است که کلیسا حاضر است بپذیرد، و آن هم نه توسط دستان نرم خداوند و در چند روز، بلکه توسط تحولات و لرزه‌های خشن و ناگهانی شکل گرفته است.(این تصور داوینچی بر نوع خلقت است و با باورهای دینی ما فاصله دارد.)

داوینچی قدرت فوق العاده ای در استفاده از گیاهان نمادین در کارهایش داشته؛ برای مثال، مسیح برای تقدیس یوحنا دستش را بلند کرده است و زیر آن یک گل پامچالی دیده می‌شود که نمادی برای بی‌گناهی مسیح و پاکی مسیح است(مورد تولد پاک حضرت مسیح) برای درخت نخل هم می‌توان آن را به برگ‌های نخلی ربط داد که هنگام ورود مسیح به بیت‌المقدس پیش پایش انداخته شد.


نقاشی بانوی صخره ها

 
  • تشکر
Reactions: لاله ی واژگون

Sotøødeh

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/9/22
ارسال ها
342
امتیاز واکنش
986
امتیاز
203
زمان حضور
13 روز 12 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
روش کار داوینچی عادی نبود. کافی است به دفترچه‌های او نگاه کنید تا ببینید که چگونه عکس‌ها بی‌دردسر تغییر شکل می‌دهند، همانند مارپیچ‌های صدف که به آرایش موهای زنی تبدیل می‌شود. با این حساب او خیلی راحت متوجه شباهت برگ‌های درخت نخل به خطوط داخلی صدف گوش‌ماهی شده بود نمادی که نه تنها با مریم ارتباط دارد،
اگرما قبول کنیم که داوینچی درخت نخل را نماد جایگزین برای گوش‌ماهی‌های مرواریدساز است،
پس مروارید بانوی صخره‌ها کجاست؟
داوینچی بیست عدد مروارید در این تابلو به جا گذاشته است. دقیقا در وسط هر دو تابلو گل‌سـ*ـینه براقی هست که بالاپوش حضرت مریم را سر جایش نگه داشته است. وسط این گل‌سـ*ـینه عقیقی دیده می‌شود که توسط بیست عدد مروارید درخشان احاطه شده است. اگر به ارتباط این مرواریدها با نخل صدف‌گونه‌ای که با دهان باز و در فاصله‌ای کم دیده می‌شود شک دارید، کافی است لبه کشیده بالاپوش حضرت مریم را دنبال کنید تا از مجموعه مروارید به کف صدف برسید.
شاید داوینچی بر سر دستمزدش با انجمن اخوت به توافق نرسید و یا انجمن اخوت این اثر را نپذیرفتند


نقاشی بانوی صخره ها

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: لاله ی واژگون

Sotøødeh

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/9/22
ارسال ها
342
امتیاز واکنش
986
امتیاز
203
زمان حضور
13 روز 12 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
و برای همین نسخه اولی این تابلو را به قیمتی بالاتر به شخص دیگری فروخت. با این حال، وقتی نسخه دوم این اثر را خلق کند، تمامی گیاهان موجود در نسخه لوور را با گیاهی دیگر جایگزین کرد، جز همان درخت نخل.
اما این مباحثی که بدان اشاره کردیم چه تاثیری بر نگرش ما از این دو شاهکار هنری می‌گذارد. این ادعا که داوینچی در کشیدن نمادهای پیچیده و مبهم با معانی متفاوت بسیار توانمند بود اصلا حرف تازه‌ای نیست.
اما ترکیب درخت نخل و گوش‌ماهی در غاری کوهستانی از نگاه کلیسا و یک اثر مذهبی کاری بس خطرناکتر از جا زدن یک صدف ملوانک به عنوان مدل مویی متبحرانه است. در آن زمان این ادعا که گوش‌ماهی‌های موجود در مناطق کوهستانی مدرکی بر دروغین و خرافی بودن آموزه‌های کلیسا درباره خلقت کره زمین است به معنی ارتداد شخص قلمداد می‌شدو ارتدا برابر با مرگ بود و داوینچی با گنجاندن چنین نشانه‌هایی در آثارش قطعا خود و کارهایش را در معرض اتهام ارتداد قرار می‌داد.

عزم داوینچی برای خلق چنین نماد ویرانگری، آن هم نه فقط یک بار، بلکه دو بار، نشان‌دهنده این واقعیت است که گفتن عقایدش درباره حقیقت کفرآمیز طبیعت، هر چند مخفیانه، برای او امری مهم بوده است. حضور بی‌سروصدای این درخت نخل در حاشیه تاریک این تابلوها، چیزی که به راحتی نادیده گرفته می‌شود، این شاهکارها را به اندیشه ویرانگر بر تکامل زمین‌شناختی این کره خاکی بدل کرده است.
منبع:ذهن زیبا


نقاشی بانوی صخره ها

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: لاله ی واژگون
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا