M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
پیامبر صلیاللهعلیهوآله در بسیاری از اوقات، در سفر و حضر، عمامهای از خز سیاه بر سر مینهاد (همان).
در زندگی امیرالمؤمنین علی علیهالسلام نیز کرارا به رنگ سیاه ـ به عنوان رنگ هیبت و دولت ـ برمیخوریم: در جنگی که آنحضرت در عصر پیامبر با جلندی در شهر عمّان نمود، عمامه سیاه بر سر و استر شهباء در زیر پاداشت(1) (همان). در جنگ صفین نیز، زمانی که خواست به حملهای سخت علیه معاویه دست زند، بر استر شهبای پیامبر صلیاللهعلیهوآله سوار شد و عمّامه سیاه آن حضرت را بر سر نهاد.
______________________________
1 استر شهباء استری سفید رنگ است که خالهای سیاه دارد.
________________________________________
اصولاً به علّت شکوه و هیبتی که در رنگ سیاه نهفته است، واژههای سَواد (سیاهی)، سُوْدَد و سیادت (سروری)، نه تنها در عالَمِ لغت که در جهان خارج نیز همراه و خویشاوندند و ظاهرا انتخاب رنگ سیاه برای عمامه سادات و ذراری پیامبر صلیاللهعلیهوآله نیز که تأسّی به رفتار پیامبر صلیاللهعلیهوآله و امیرالمؤمنین علیهالسلام و دیگر ائمه طاهرین علیهمالسلام است به همین اعتبار بوده است (همان، ص 37). به موردی دیگر از کاربرد رنگ سیاه در زندگانی اهل بیت علیهمالسلام توجه کنید:
روایات بسیاری در کتب شیعه و سنّی وجود دارد که نشان میدهد طلایهداران پیروز قیام مهدی (عج) که از خراسان برمیخیزند و در قُطر عربی قدرت را به وی تقدیم میدارند، بیرقهای سیاه (رایات سُود) با خود دارند. نیز در روایتی میخوانیم: عبداللّه بن شریک عامری که در برابر حضرت ولی عصر (عج) ناظر تکبیر و حمله چهار هزار تن از اصحاب ایشان است، عمامه سیاهی بر سر دارد که دو گوشه آن را بین شانههایش آویخته است. کشّی در کتاب رجال از خلف بن حمّاد، از سهیل بن زیاد، از علی بن حکم، از علی بن مغیره و او از امام باقر علیهالسلام نقل میکند که فرمود: گویا میبینیم که عبدالله بن شریک عامری عمامهای سیاه که دو گوشه آن را بین شانههایش افکنده بر سر دارد و بر پای کوه روبهروی قائم ما اهل بیت علیهمالسلام ایستاده است در حالی که چهار هزار تن تکبیر میگویند و حمله میکنند (حر عاملی، 1343، ج 3، ص 280، حدیث 10). نکته قابل توجه آنکه عبدالله بن شریک عامری ظاهرا از سادات و ذریّه پیامبر صلیاللهعلیهوآله نمیباشد تا رنگ سیاه عمامه وی نشان از بستگی نسبی به حضرت داشته باشد و بر پایه روایات دیگر، آنحضرت (عج) با بیرق رسول خدا صلیاللهعلیهوآله خروج میکند که از پارچه مخمل سیاه و چهارگوش بوده و در آن سختی و صلابت است (ابوالحسنی، 1375، ص 38ـ39).
در زندگی امیرالمؤمنین علی علیهالسلام نیز کرارا به رنگ سیاه ـ به عنوان رنگ هیبت و دولت ـ برمیخوریم: در جنگی که آنحضرت در عصر پیامبر با جلندی در شهر عمّان نمود، عمامه سیاه بر سر و استر شهباء در زیر پاداشت(1) (همان). در جنگ صفین نیز، زمانی که خواست به حملهای سخت علیه معاویه دست زند، بر استر شهبای پیامبر صلیاللهعلیهوآله سوار شد و عمّامه سیاه آن حضرت را بر سر نهاد.
______________________________
1 استر شهباء استری سفید رنگ است که خالهای سیاه دارد.
________________________________________
اصولاً به علّت شکوه و هیبتی که در رنگ سیاه نهفته است، واژههای سَواد (سیاهی)، سُوْدَد و سیادت (سروری)، نه تنها در عالَمِ لغت که در جهان خارج نیز همراه و خویشاوندند و ظاهرا انتخاب رنگ سیاه برای عمامه سادات و ذراری پیامبر صلیاللهعلیهوآله نیز که تأسّی به رفتار پیامبر صلیاللهعلیهوآله و امیرالمؤمنین علیهالسلام و دیگر ائمه طاهرین علیهمالسلام است به همین اعتبار بوده است (همان، ص 37). به موردی دیگر از کاربرد رنگ سیاه در زندگانی اهل بیت علیهمالسلام توجه کنید:
روایات بسیاری در کتب شیعه و سنّی وجود دارد که نشان میدهد طلایهداران پیروز قیام مهدی (عج) که از خراسان برمیخیزند و در قُطر عربی قدرت را به وی تقدیم میدارند، بیرقهای سیاه (رایات سُود) با خود دارند. نیز در روایتی میخوانیم: عبداللّه بن شریک عامری که در برابر حضرت ولی عصر (عج) ناظر تکبیر و حمله چهار هزار تن از اصحاب ایشان است، عمامه سیاهی بر سر دارد که دو گوشه آن را بین شانههایش آویخته است. کشّی در کتاب رجال از خلف بن حمّاد، از سهیل بن زیاد، از علی بن حکم، از علی بن مغیره و او از امام باقر علیهالسلام نقل میکند که فرمود: گویا میبینیم که عبدالله بن شریک عامری عمامهای سیاه که دو گوشه آن را بین شانههایش افکنده بر سر دارد و بر پای کوه روبهروی قائم ما اهل بیت علیهمالسلام ایستاده است در حالی که چهار هزار تن تکبیر میگویند و حمله میکنند (حر عاملی، 1343، ج 3، ص 280، حدیث 10). نکته قابل توجه آنکه عبدالله بن شریک عامری ظاهرا از سادات و ذریّه پیامبر صلیاللهعلیهوآله نمیباشد تا رنگ سیاه عمامه وی نشان از بستگی نسبی به حضرت داشته باشد و بر پایه روایات دیگر، آنحضرت (عج) با بیرق رسول خدا صلیاللهعلیهوآله خروج میکند که از پارچه مخمل سیاه و چهارگوش بوده و در آن سختی و صلابت است (ابوالحسنی، 1375، ص 38ـ39).
رویکردى قرآنى به گونه ها و مدلهاى برتر و نازل حجاب
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com