خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,689
امتیاز
228
سن
21
زمان حضور
54 روز 9 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
۱۱-سی و سه پل:



سی وسه پل پلی است بر روی زاینده رود اصفهان که 33 دهانه، 295 متر طول و 14 متر عرض دارد . این پل شاهکاری بی‏نظیر از آثار دوره سلطنت شاه‏ عباس اول است، به هزینه و نظارت سردار معروف او الله ‏وردی‏خان بنا شده است بنابراین به آن پل الله ‏وردی‏خان نیز می گویند .
این پل شاهکار معماری و پل سازی ایران و جهان محسوب می شودو برای اتصال خیابان چهار باغ کهنه عباسی به خیابان چهارباغ بالا و باغ هزار جریب و عباس‌آباد ساخته شده است.

معماری بنای تاریخی و مشهور سی و سه پل در اصفهان فردی به نام حسین بناء اصفهانی بوده و پسرهای وی به نام های محمدرضا اصفهانی شاهکاری همچون مسجد شیخ لطف الله را در کارنامه خود دارد. بر خلاف این که پل های در قسمت های کم عرضی ساخته شده اند، برای ساخت این عریض ترین قسمت رودخانه زاینده رود را انتخاب کرده اند چرا که این قسمت رودخانه در بسـ*ـتری کم عمق وسیع و آرام واقع شده و دارای چشم اندازی تماشایی و عالی می باشد. مصالح به کار رفته در این ساختمان از سه نوع می باشد که به ترتیب در قسمت های زیرین آجر برای قسمت های فوقانی ساروج و گچ استفاده شده است. ساروج از ابتکارات معماران ایرانی در دوران بسیار کهن به شمار می رود که از خاک رس و آهک، خاکستر و مواد الیافی لوئی که نوعی ملات قدیمی است به کار برده شده است. براساس آنچه که کارشناسان متوجه شده اند، پایه و فونداسیون پل های این آثار تاریخی ارزشمند به گونه در نظر گرفته شده اند که رطوبت دوام و استحکام آن ها را افزایش می دهد و به همین دلیل است که در دراز مدت آب رود زاینده رود نتوانسته آسیبی به آن وارد سازد.





منبع:نمناک-مجله گردشگری الی گشت


پل‌ها؛ شاهکارهای جهانی!

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا