خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
۱-پل گلدن گیت:


گلدن گیت یکی از نمادهای تاریخی مهندسی سازه از قرن بیستم محسوب می‌شود که در میان عجایب جهان مدرن جا خوش کرده است.

پل گلدن گیت بخاطر ظرافت و زیبایی و درعین حال سادگی اش به سمبلی جهانی برای سان فرانسیسکو و البته ایالات متحده تبدیل شده است.ساخت این پل از ٥ ژانویه ١٩٣٣ آغاز شد و پس از ٤ سال به پایان رسید. این پل پس از سالها تحقیق و بررسی و ارائه طرحها و نقشه های گوناگون ، سرانجام با نظارت ژوزف اشتراوس مهندس اهل سین سیناتی و با همکاری چندین مهندس متخصص و صدها کارگر و صرف هزینه ای بالغ بر ٣٥ ملیون دلار ساخته شد همچنین در این زمان ساخت 4 ساله مبارزه های زیادی علیه بادهای بی وقفه،مه،سنگ و جریان های خیـ*ـانت وار صورت گرفته است. در آن زمان، پل گلدن گیت با طول دهانه اصلی 1280 متر و ارتفاع آن 227 متر به عنوان طولانی ترین پل معلق شناخته می شد و برای کامل شدن نیز به 1.2 میلیون پرچ در بخش های مختلف، 128 هزار و 727 کیلومتر سیم متصل و 254 طناب معلق فولادی نیاز داشت.بلندی این تکیه گاه ها این پل به قدری زیاد است که از ساختمان بلند سانفرانسیسکو پیشی گرفته اند.کارگران 3.25 میلیون فوت مکعب (بیش از 92 هزار متر مکعب) خاک را برای قرار دادن برج های 12 طبقه این پل حفر کردند. آنها از پلتفرمی بزرگ تا عمق 27 متری به پایان می رفتند تا باقی مانده سنگ ها و صخره ها را پس از منفجر کردن، خارج کنند.




منبع: گروه معماران آرل-زومیت


پل‌ها؛ شاهکارهای جهانی!

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
۲-پل آکاشی کای کیو:



این پل که در کشور ژاپن واقع شده بزرگترین پل کابلی دنیا بوده و بر روی هیچ ستونی سوار نشده است.

پل آکاشی کای کیو با دهانه مرکزی به طول ۱۹۹۱ متر بزرگترین دهانه مرکزی را در بین پل‌های معلق دنیا در اختیار دارد.

ساخت این پل در سال ۱۹۹۸ به پایان رسیده است.

پل آکاشی کای کیو با گذشتن از روی تنگه آکاشی، شهر کوبه در جزیره هونشو را به ایوایا در جزیره آواجی متصل کرده و بخشی از بزرگراه هونشو – شیکوکو است.

طراحی این پل باعث شده که جزء برجسته‌ترین آثار معماری ژاپن به حساب ‌آید.
برای ساخت آن از ۱۸۱ هزار تن فولاد و ۱٫۴ میلیون متر مکعب بتن استفاده شد.

گفته می‌شود طول کابل‌های فولادی پل، به تنهایی ۷ برابر قطر کره زمین است.

پل آکاشی کای کیو طولانی‌ترین پل معلق در جهان بوده که نمایی با شکوه از معماری ژاپن را نیز به نمایش می‌گذارد.

این شاهکار معماری نه تنها به خاطر طولانی بودنش شهرت یافته بلکه باید به خاطر استحکام بالایی که در زلزله مهیب کوبه در سال ۱۹۹۵ از خود نشان داد موردتوجه قرار گرفته‌ است.

پل آکاشی کای کیو سه دهنه دارد.
دهنه مرکزی ۱۹۹۱ متر و دو قسمت دیگر نیز هر کدام ۹۶۰ متر است.
این پل در کل ۳۹۱۱ متر درازا دارد.

در واقع در طراحی‌ها دو دهنه با طول ۱۹۹۰ متر در کنار هم بودند ولی زمین لرزه کوبه در ۱۷ ژانویه ۱۹۹۵ دو دهنه را جابه جا کرد.
طوری که ۱ متر به طول هریک اضافه شد.

پل آکاشی کای کیو با سیستم تیر نگهدارندهٔ دو مفصلی طراحی شده که این ساختار به آن اجازهٔ مقاومت در برابر، باد تا سرعت ۲۸۶ کیلومتر بر ساعت، زلزله تااندازه ۸٫۵ در مقیاس ریشتر ، جریان آب دریا می‌دهد.





منبع:استوار سازان ایران


پل‌ها؛ شاهکارهای جهانی!

 
  • تشکر
Reactions: Tabassoum

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
۳-پل میلائو:



ساخت پل، اغلب به قلمروی مهندسی تعلق دارد تا معماری، اما معماری زیرساخت، تأثیر قدرتمندی بر محیط‌زیست دارد و پل میلائو که با همکاری نزدیک مهندسان سازه طراحی شده است، نشان می‌دهد که چگونه معماری می‌تواند نقش مهمی در طراحی پل‌ها ایفا کند. این پل نسبت بین عملکرد، فناوری و زیبایی‌شناسی در قالب ساختاری برازنده‌ای را دنبال می‌کند.

این پل که در جنوب کشور فرانسه واقع شده است، یک حلقه گمشده در مسیر A75 از کلرمون-فران تا بزیه در سراسر Massif Central را تکمیل می‌کند. A75 اکنون یک مسیر مستقیم و پر سرعت از پاریس به سواحل مدیترانه و بارسلون را فراهم می‌کند. این پل از رودخانه تارن از میان تنگه‌ای دیدنی بین دو فلات مرتفع می‌گذرد.

پل میلائو یکی از بلندترین پل‌های جهان است که در ارتفاع چشم‌گیر 343 متر قرار دارد و حدود 19 متر از برج ایفل بلندتر است (از نوک برج در 324 متر ).

نورمن، معمار مشهور بریتانیایی، مسئولیت ظاهری این پل را بر عهده داشت. پل میلائو فرانسه به گونه‌ای طراحی شده است تا ظریف و شفاف به نظر برسد. هر یک از بخش‌های آن 342 متر و ارتفاع ستون‌های آن از 75 متر تا 235 متر بر روی رودخانه تارن است. در ساخت پل از حداقل متریال استفاده می‌شود که هزینه ساخت آن را کم‌تر می‌کند، یعنی عرشه، دکل‌های بلند شده از بالای جاده عرشه و کابل‌های چند دهانه همه از جنس فولاد هستند.

این پل در اواخر دهه 1990 طراحی و ساخت آن در سال 2001 آغاز شد و سه سال طول کشید تا تکمیل شود و در دسامبر 2004 افتتاح گردید.





منبع: رز آبی


پل‌ها؛ شاهکارهای جهانی!

 
  • تشکر
Reactions: Tabassoum

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
۴-پل بندرگاه سیدنی:



پل بندرگاه سیدنی یکی از نمادهای اصلی و از شریانهای مهم ارتباطی شهر سیدنی در استرالیا است. این پل که بر روی بندرگاه سیدنی احداث شده مرکز شهرسیدنی را با مناطق شمالی این شهر مرتبط می سازد.

پل بندری سیدنی همراه با اپرای سیدنی که در دیگر سوی بندرگاه سیدنی واقع شده دو نماد اصلی شهر سیدنی را تشکیل داده اند و قطب گردشگری این شهر به حساب می آیند. پل سیدنی از شاهکارهای مهندسی سازه و معماری جهان است و با نزدیک به پنجاه متر عرض، پهن ترین پل قوسی جهان به حساب می آید.

نخستین بار در سال 1815 از سوی معماری به نام "فرانسیس گرین وی" پیشنهاد ساخت پلی بر روی بندرگاه سیدنی داده شد اما نخستین طرح های مهندسی برای ساختن پل از اوائل سده بیستم تهیه شد.

پل سیدنی از گونه پلهای فلزی است که از قطعات عظیم فولاد ساخته شده است. از نظر معماری پل بندرگاه سیدنی در رده پل‌های قوسی قرار دارد. طول آن درمجموع 1149 متر و عرض آن 49 متر است. حداکثر ارتفاع آن 139 متر و فاصله سطح پل تا سطح آب تقریبا 49 متر است. طول دهانه قوس اصلی پل نیز 503 متر می باشد.

پل بندرگاه سیدنی دارای دو خط ریلی برای عبور قطار است. در دو سوی پل گذرگاه عابر پیاده و دوچرخه طراحی شده است. بقیه سطح پل به هشت خط عبورخودروها اختصاص یافته است. در دو سوی پل جمعا چهار برج غیر فلزی طراحی شده اند که امروزه به مدیریت پل و گردشگری اختصاص یافته اند.



منبع:ارگان معماری


پل‌ها؛ شاهکارهای جهانی!

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
۵-پل هلیکس:


کنسرسیوم یک تیم طراحی بین‌المللی است که از معماران استرالیایی، گروه معماری کاکس، مهندسین آروپ و معماران مستقر در سنگاپور 61 تشکیل شده است.

ساخت و ساز در سال 2007 آغاز شد.
پل هلیکس از تقریباً 650 تن فولاد ضد زنگ دوبلکس و 1000 تن از فولاد کربن ساخته شده است.
همچنین به پل کمک می‌کند تا شکل مارپیچ را بدست آورد.

پل حاصل شامل دو ساختار مارپیچ ظریف است که به عنوان یک خرپای لوله‌ای برای مقاومت در برابر بارهای طراحی عمل می‌کنند.
این روش از فرم ساختار DNA منحنی الهام گرفته شده است.
لوله‌های مارپیچ فقط در یک موقعیت، زیر عرشه پل، به یکدیگر می‌رسند.

دو عضو مارپیچ جداگانه توسط یک سری از لنگه‌ها و میله‌ها و همچنین حلقه‌های سفت نگه داشته می‌شوند تا یک ساختار سفت و سخت را تشکیل دهند.

این پل از جنس استنلس استیل با استفاده از بتن در هر دو طرف ساخته شده.

این پل دارای چهار سکوی مشاهده در مکان‌های استراتژیک است که منظره‌ای خیره کننده از افق سنگاپور و خلیج مارینا را فراهم می‌کند.

در شب، این پل با مجموعه‌ای از چراغ‌ها که ساختار دو مارپیچ را برجسته می‌کند، روشن می‌شود.

از این طریق یک تجربه بصری ویژه برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند.

جفت حروف رنگی c و g و همچنین a و t بر روی این پل که در شب به رنگ قرمز و سبز روشن می‌شود نشان دهنده سیتوزین، گوانین، آدنین و تیمین چهار پایهDNA است.

پل هلیکس برفراز رودخانه، توسط ستون‌های استیل ضد زنگ، که پر از بتن هستند، پشتیبانی می‌شود.
ستون‌ها به شکل سه پایه وارونه شکل می‌گیرند.
وزن این پل در کل حدود 1700 تن وزن دارد.

در همان سال برنده جوایز “بهترین ساختمان حمل و نقل در جهان” در جوایز جشنواره جهانی معماری شد.





منبع:استوار سازان ایران


پل‌ها؛ شاهکارهای جهانی!

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
۶-پل مواج هندرسون:

پل امواج هندرسون یکی از جاذبه های توریستی در سنگاپور، بر فراز جاده هندرسون قرار دارد که توسط مهندسين انگليسي طراحي شده است. اين پل 274 مترطول دارد و ارتفاع آن از سطح زمين در حدود 36 متر مي باشد و یکی از بهترین دیدنی‌های سنگاپور است.


این پل در سال 2005 توسط IJP با کمک شرکت معماری RSP Architects Planners و با مهندسی Ingenieros PTE Lts طراحی شد.

معمار جورج ال لژاندر طراح این پروژه بود.

پل هندرسون، بلندترین پل عابر پیاده سنگاپور است که کوه‌های جنوبی شهر را به هم وصل می‌کند.

که شامل یک زنجیره ۹ کیلومتری از فضای باز سبز، پارک‌ و تپه‌ می‌شوند.

اين پل با ساختار غول پيکر خود واقعا منحصر به فرد بوده و شکل موجی آن مثل مجسمه‌ای تراشيده شده می‌باشد.

همه اسکلت آن از درخت Balau ساخته شده است.

این درخت در جنوب شرق آسیا وجود دارد و آب و هوای مرطوب و گرم را به خوبی تحمل می‌کند.

این پل 294 متر طول دارد و ارتفاع آن 36 متر است.

درواقع پایه‌های بتنی آن را در این ارتفاع نگه می‌دارند.





منبع:خطیر گروپ-استوار سازان ایران


پل‌ها؛ شاهکارهای جهانی!

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
۷-پل جوسلینو کوبیچک:


پل جوسلینو کوبیچک، که به عنوان پل JK نیز شناخته می شود، یک پل فولادی و بتنی با شکل جالبی است که از دریاچه پارانوآ در پایتخت جمهوری فدرال برزیل،برازیلیا می گذرد. از آنجایی که ساحل شرقی دریاچه را از طریق خیابان اصلی که به عنوان محور مونومنتال شناخته می شود به مرکز شهر متصل می کند، یکی ازشناخته شده ترین نمادهای برزیل است.

ساخت و ساز در سال 2000 آغاز شد، جایی که در سال 2002 به پایان رسید و در 15 دسامبر 2002 به طور رسمی افتتاح شد. این پل قوسی نامتقارن که دارای یک عرشه معلق است توسط معمار برزیلی الکساندر چان با کمک مهندس سازه ماریو ویلا ورد طراحی شده است و پل برای وسایل نقلیه و دوچرخه استفاده میشود.

سه دهانه وجود دارد که به 240 متر (790 فوت) می رسد، که در آن ساختار دهانه اصلی دارای چهار ستون نگهدارنده است که در دریاچه پارانوآ غوطه ور شده اند، با این حال، قابل توجه ترین آنها سه طاق هستند که وزن عرشه را تحمل می کنند و هر کدام 61 متر (200 فوت) ارتفاع دارند.

با ایجاد این طاق های عظیم که به صورت مورب از جاده عبور می کنند، کابل های فولادی وجود دارد که از هر طاق در دو جهت به سمت پایین امتداد یافته اند تا عرشه را نگه دارند.

علیرغم پیچیدگی ساخت، پل جوایز و قدردانی زیادی دریافت کرده است، مانند مدال گوستاو لیندنتال برای این پروژه در کنفرانس بین المللی پل در پیتسبورگ در سال2003، "Premio Abcem 2003" (جایزه ABCEM) - بهترین کار فولادی سال، Bridges the Brazil و Construction و سایرین توسط انجمن ساخت وساز بزرگ برزیل، اعطا شد.



منبع:Alluring world


پل‌ها؛ شاهکارهای جهانی!

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
۸-پل فورث:


این پل راه‌آهن که از خور فورت در اسکاتلند می‌گذرد، زمانی که در سال 1890 افتتاح شد، طولانی‌ترین دهانه جهان (541 متر) را داشت. این پل یکی از بزرگترین پل‌های خرپایی است و همچنان مسافران و بار را حمل می‌کند. زیبایی شناسی صنعتی متمایز آن نتیجه نمایش آشکار و بدون تزئین اجزای ساختاری آن است. پل فورث که در سبک، مواد و مقیاس نوآورانه است، نقطه عطف مهمی در طراحی و ساخت پل در دوره ای است که راه آهن بر سفرهای زمینی مسافت طولانی مسلط شد.

ظاهر این اثر مهندسی در مقیاس بزرگ نتیجه نمایش آشکار و بدون تزئین عناصر ساختاری آن است. این شامل حدود 54000 تن ورق فولادی ملایم است که درلوله‌های با قطر 4 متر که در فشرده‌سازی استفاده می‌شوند، نورد شده و پرچ شده و دهانه‌های فولادی سبک‌تر برای کشش استفاده می‌شود. استفاده از فولاد ملایم،یک ماده نسبتاً جدید در دهه 1880، در چنین پروژه ای در مقیاس بزرگ نوآورانه بود و به تقویت شهرت آن کمک کرد. روبنای پل به شکل سه برج دو کنسولی است که110 متر از پایه پایه های گرانیتی خود بلند می شوند و در هر طرف بازوهای کنسولی قرار دارند. کنسول هر پروژه را در 207 متری برج ها بازو می کند و توسط دو دهانه معلق به طول 107 متر به یکدیگر متصل می شوند. دهانه‌های 521 متری حاصل از این سه برج به‌طور جداگانه طولانی‌ترین دهانه‌های جهان برای 28 سال بوده و در مجموع طولانی‌ترین دهانه‌های یک پل کنسولی چند دهانه هستند. پل چهارم نقطه اوج نوع شناسی آن است که به ندرت تکرار می شود اما به عنوان یک شگفتی مهندسی جهان مورد تحسین قرار می گیرد.



منبع:Unesco


پل‌ها؛ شاهکارهای جهانی!

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
۹- پل برج لندن(tower bridge):


تاور بریج با معماری گوتیک در سال 1886 شروع و در 1894 کار ساخت آن به پایان رسید که در کنار یکی از مشهورترین جاذبه شهر لندن بنام برج لندن قرارگرفته است.

تاوربریج که معمولا با پل لندن اشتباه می شود یکی از زیباترین پل های لندن است، این پل بر روی رود تیمز قرار دارد و از نوع پل متحرک معلق است. این پل در روز۳۰ ژوئن سال ۱۸۹۴ توسط شاهزادگان ولز رسما افتتاح شد و چون در نزدیکی برج لندن قرار دارد نام آن را تاور بریج گذاشتند.

ساخت این پل در سال ۱۸۸۶ شروع شد و بعد از ۸ سال در سال ۱۸۹۴ به پایان رسید، برای ساخت این پل بیش از ۱۱ هراز تن فولاد استفاده شده است.

طول کلی تاور بریج ۲۴۴ متر است که به سه بخش تقسیم شده که بزرگ ترین بخش آن ۶۱ متر است و هر کدام از برج های آن ۶۵ متر ارتفاع دارند.

طرح انتخابی تاور برج کاری از هوراس جونز با همکاری جان ولف بری بود.

پل تاور بریج دارای برج‌ هایی با معماری گوتیک ویکتوریایی بود که در آن زمان مورد پسند مردم قرار نگرفت، اما با گذر زمان این پل به یکی از معروفترین نماد های شهر لندن تبدیل شد.





منبع: مجله گردشگری الی گشت-تاپ تراول


پل‌ها؛ شاهکارهای جهانی!

 

Arti

مدیر آزمایشی تالار معماری
مدیر آزمایشی
  
عضویت
6/9/20
ارسال ها
523
امتیاز واکنش
3,693
امتیاز
228
سن
22
زمان حضور
54 روز 15 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
۱۰-پل زنجیری:



این پل شگفت انگیز در سال 1849 میلادی توسط معماری به نام آدام کلارک که اهل اسکاتلند بود، ساخته شد. ساخت این پل باعث رشد اقتصاد بوداپست وافزایش توریست ها در این شهر شد. پل زنجیری در زمان جنگ جهانی دوم به طور کلی توسط نیرو های آلمانی نابود شد، بازسازی این پل در سال 1945 میلادی انجام شد.

این پل زنجیری ۳۷۵ متر طول و ۱۶ متر عرض داشته است. فاصله بین ستون های آن ۲۰۲ متر است و دو مجسمه سنگی شیر از این پل نگهداری می کنند. بر روی این پل دو لاین برای رفت و آمد ماشین ها وجود دارد و در کناره های آن هم پیاده رو برای راه رفتن و قدم زدن است.

در زمان بازگشایی، این پل بلندترین پل اروپا بوده و با دو برجی که با زنجیرهای آهنی سازه ‌را حمایت می‌کردند جزو شکوه‌های مهندسی محسوب می‌شد. علت نامگذاری این سازه که به پل زنجیری شناخته می‌شود به خاطر همین زنجیرهای آهنی می‌باشد. از مهمترین المان های به کار گرفته شده بر روی پل می توان به برخورداری آن از دو مجسمه سنگی ساخته شده به شکل شیر یاد کرد.





منبع:تاپ تراول


پل‌ها؛ شاهکارهای جهانی!

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا