- عضویت
- 17/9/22
- ارسال ها
- 302
- امتیاز واکنش
- 963
- امتیاز
- 203
- زمان حضور
- 13 روز 12 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
فرِسْکو (به انگلیسی: fresco) یا فرسک (به فرانسوی: fresque) یا دیوارنگاره واژهای است که برای اشاره به چندین شیوهٔ نقاشی-مرتبط با هم- بر روی گچ، دیوار یا سقف بهکار میرود. واژهٔ فرسکو ریشه در لغت ایتالیایی فرسکو به معنی تَر و تازگی- دارد. شیوهٔ نقاشی فرسکو اغلب در دورهٔ رنسانس و دوران هنری پیش از آن استفاده میشدهاست.
در این روش، نقاشی با استفاده از مخلوط پودر رنگ و آب بر روی یک لایهٔ کم ضخامت مرطوب ملات آهک یا گچ که به آن اینتوناکو[۴] گفته میشود، اجرا میشود. بهخاطر خواص شیمیایی گچ، افرودن مادهای دیگر جهت حفظ انسجام رنگ بر روی سطح، لزومی ندارد. پودر رنگ بهتنهایی در ترکیب با آب، روی اینتوناکو مینشیند و مرطوب بودن اینتوناکو، از ریزش رنگ جلوگیری میکند. پودر رنگ توسط گچ مرطوب جذب میشود و پس از چند ساعت، گچ خشک میشود و با هوا واکنش نشان میدهد: این واکنش باعث میشود ذرات پودر رنگ در گچ به ثبات برسند و پس از خشک شدن سطح، رنگ پوسته نشود. یکی از اولین هنرمندان بون فرسکو، نقاش گوتیک ایتالیایی آیزاک مَستر بود که در کلیسای سن فرانچسکوی شهر اَسیزی از این تکنیک استفاده کرد.
در تکنیک بون فرسکو به لایهٔ زبر زیرین آریچو[۵] گفته میشود که پس از اتمام کار، سطح آن در زیر اینتوناکو ناپدید میشود. بسیاری از هنرمندان اولیهٔ فرسکو، طرح ابتدایی را با گونهای رنگ اخری بهنام سینوپیا روی آریچو ثبت میکردند. بعدها تکنیکهای پیشرفتهتری برای انتقال طرح از کاغذ به روی دیوار ابداع شدند. در یک شیوهٔ متداول طرح را روی کاغذ رسم میکردند، سپس در امتداد تمام خطوط تشکیلدهندهٔ طرح-با وسیلهای نوکتیز- سوراخهای ریزی ایجاد میکردند. کاغذ پانچشده در محلی که قرار بود نقاشی در آنجا خلق شود نصب میشد و با مالیدن یا کوبیدن کیسهٔ حاوی دوده طرح را از میان سوراخها، روی سطح آریچو منتقل میکردند.
در این روش، نقاشی با استفاده از مخلوط پودر رنگ و آب بر روی یک لایهٔ کم ضخامت مرطوب ملات آهک یا گچ که به آن اینتوناکو[۴] گفته میشود، اجرا میشود. بهخاطر خواص شیمیایی گچ، افرودن مادهای دیگر جهت حفظ انسجام رنگ بر روی سطح، لزومی ندارد. پودر رنگ بهتنهایی در ترکیب با آب، روی اینتوناکو مینشیند و مرطوب بودن اینتوناکو، از ریزش رنگ جلوگیری میکند. پودر رنگ توسط گچ مرطوب جذب میشود و پس از چند ساعت، گچ خشک میشود و با هوا واکنش نشان میدهد: این واکنش باعث میشود ذرات پودر رنگ در گچ به ثبات برسند و پس از خشک شدن سطح، رنگ پوسته نشود. یکی از اولین هنرمندان بون فرسکو، نقاش گوتیک ایتالیایی آیزاک مَستر بود که در کلیسای سن فرانچسکوی شهر اَسیزی از این تکنیک استفاده کرد.
در تکنیک بون فرسکو به لایهٔ زبر زیرین آریچو[۵] گفته میشود که پس از اتمام کار، سطح آن در زیر اینتوناکو ناپدید میشود. بسیاری از هنرمندان اولیهٔ فرسکو، طرح ابتدایی را با گونهای رنگ اخری بهنام سینوپیا روی آریچو ثبت میکردند. بعدها تکنیکهای پیشرفتهتری برای انتقال طرح از کاغذ به روی دیوار ابداع شدند. در یک شیوهٔ متداول طرح را روی کاغذ رسم میکردند، سپس در امتداد تمام خطوط تشکیلدهندهٔ طرح-با وسیلهای نوکتیز- سوراخهای ریزی ایجاد میکردند. کاغذ پانچشده در محلی که قرار بود نقاشی در آنجا خلق شود نصب میشد و با مالیدن یا کوبیدن کیسهٔ حاوی دوده طرح را از میان سوراخها، روی سطح آریچو منتقل میکردند.
نقاشی فرسکو
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com