خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Z.A.H.Ř.Ą༻

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
16/10/20
ارسال ها
1,846
امتیاز واکنش
43,391
امتیاز
418
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
294 روز 2 ساعت 53 دقیقه
نویسنده این موضوع
واکنش مناسب و صحیح به انتقاد کار آسانی نیست. هیچکس دوست ندارد نقاط ضعف و اشتباهاتش توسط یک دوست، همکار، شریک عاطفی یا هر فرد دیگری مورد سرزنش قرار بگیرد و احساس حقارت کند.
هم منتقد باید راه و روش درست یک انتقاد تاثیرگذار و مفید را بلد باشد و هم انتقاد شونده باید واکنش صحیح برای بهره گرفتن از انتقاد در جهت رشد فردی و بهبود مهارت‌هایش را بلد باشد.
انتقاد، اشتباه معنی شده!
انتقاد در فرهنگ لغت به معنی عیب‌جویی و سرزنش کردن نیست! بلکه به معنای جدا کردن خوب از بد و یا برشمردن محاسن و معایب است. اما در طول زمان ذهنیت غالب ما بر این اساس شکل گرفته که انتقاد تنها بیان نکات منفی و نامطلوب است.
هنگامی که می‌خواهیم از کسی تعریف و تمجید کنیم، به نظر نمی‌رسد کار سختی پیش رو داشته باشیم! چون می‌دانیم که همه از تحسین و تعریف خوشحال می‌شوند پس اغلب نیازی نمی‌بینیم آداب خاصی را رعایت کنیم.
گرچه حتی حسن‌جویی از دیگران نیز آداب مخصوص به خود را دارد که در اینجا از آن‌ها صرف نظر می‌کنیم. روی دیگر سکه زمانی نمایان می‌شود که آن ویژگی، بد و منفی است و احتمالا طرف مقابل از اینکه آن را واضح بیان کنیم چندان خوشحال نخواهد شد.

بنابراین اگر برایمان مهم باشد که روابطمان را دچار چالش نکنیم و به روشی انتقاد کنیم که شخص مقابل تصور نکند از روی دشمنی و غرض‌ورزی حرفی زده‌ایم، لازم است اصول انتقاد کردن را بیاموزیم و به کار ببریم.
منبع: مجله بوکاپو


چگونه از نقد در جهت رشد استفاده کنیم؟

 
آخرین ویرایش:
  • عالی
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*، MĀŘÝM، Essence و 2 نفر دیگر

Z.A.H.Ř.Ą༻

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
16/10/20
ارسال ها
1,846
امتیاز واکنش
43,391
امتیاز
418
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
294 روز 2 ساعت 53 دقیقه
نویسنده این موضوع
چه وقت انتقاد کردن تاثیرگذار است؟
جرقه اولیه برای انتقادکننده است: آگاه کردن طرف مقابل از اثرات مخرب رفتاری خاص که به خودش یا دیگران آسیب مستقیم یا غیرمستقیم وارد می‌کند.
اما وقتی به همین مثال دقت کنید، درمی‌یابید که برای اینکه یک نقد تاثیر مثبتی داشته باشد، نحوه برخورد طرف دوم داستان، یعنی کسی که از او انتقاد می‌شود نیز مهم است.
اگر آداب اولیه انتقاد کردن رعایت شده باشد ولی شخص به علت مهارت‌ ضعیف انتقاد پذیری دست به انکار و توجیه بزند یا خشم و عصبانیت راه را بر منطق او ببندد، امیدی به تاثیرگذاری انتقاد نخواهد بود.

در واقع طرف مقابل هم باید ظرفیت پذیرش نقاط ضعف خود را داشته باشد. اگر تجربیات قبلی، خلاف این را به شما ثابت کرده است، به احتمال زیاد انتقاد کردن راه حل مشکلی که دارید نیست و باید روش دیگری را برای تعامل با طرف مقابل پیدا کنید.
روان انسان به طور طبیعی تمایل دارد باورهای غلط و رفتارهای اشتباهش را توجیه کند و همه چیز را به نفع خودش تمام کند. اینکه بدانیم چه چیزی این میل را در ما شدت می بخشد و از پذیرش اشتباهات و رفتارهای غلطمان جلوگیری می‌کند.
مسئله بسیار مهمی در تقویت مهارت انتقادپذیری است.
انتقاد پذیری چیست؟
انتقاد معمولا یک واکنش کلامی برای نشان دادن جنبه دیگری از اتفاقات است که احتمالا هیچ‌کس علاقه‌ای به رویارویی با آن‌ها ندارد.
انتقادپذیری نحوه منطقی و صحیح مواجه با این جنبه دوست نداشتنی است به نحوی که به بهبود شرایط کمک کند. کار مشکل اما مفیدی است.
زیرا دیگران تجربه معاشرت با ما را دارند اما ما فرصت اینکه با خودمان معاشرت کنیم و عملکردمان را از بیرون مشاهده کنیم، نداریم.
گاهی صداقت و صراحت دیگران در بیان این تجربه به ما کمک می‌کند گره‌های درون شخصیتمان را پیدا کنیم و برای باز کردنشان هرکاری لازم است را انجام دهیم.


چگونه از نقد در جهت رشد استفاده کنیم؟

 
  • عالی
  • تشویق
Reactions: *NiLOOFaR*، MĀŘÝM و Essence

Z.A.H.Ř.Ą༻

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
16/10/20
ارسال ها
1,846
امتیاز واکنش
43,391
امتیاز
418
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
294 روز 2 ساعت 53 دقیقه
نویسنده این موضوع
آن انتقادی که عصبانیتان می‌کند را جدی بگیرید!
اجازه بدهید به یک نکته مهم که مانند گنجی در پشت انتقاد پذیری پنهان شده است اشاره کنیم: آن حرفی که بیشتر از همه شما را بهم می‌ریزد، همان کلیدی است که قفل‌های روانتان را باز می‌کند.
ممکن است از خواندن این جمله کمی متعجب شده باشید. مسائلی که شما را عصبانی می‌کنند، رفتارها و اشخاصی که از آن‌ها متنفرید، ویژگی‌های همان افرادی که بیشتر از همه سعی می‌کنید شبیهشان نباشید.

همه این‌ها مسائلی هستند که شما در نیمه دیگری از وجود خودتان پنهان کرده‌اید و تمایلی ندارید به آن‌ها نگاهی بندازید! رویارویی دشوار اما بسیار سازنده‌ای است.
پیشنهاد می‌کنیم این جنبه پنهان از روانتان که پاسخ بسیاری از سوالاتتان را در خود دارد را با کمک دبی فورد در کتاب نیمه تاریک وجود بررسی کنید و در مرحله بعد برای کسب مهارت واکنش بیرونی مناسب به انتقاد، یعنی انتقادپذیری بروید.
روش تشخیص انتقاد سازنده از انتقاد تخریب‌گرانه
مرحله اول رفتار صحیح در مقابل انتقادی که از شما شده، این است که بتوانید دو موضوع را بررسی کنید :
آیا این انتقاد واقعیت دارد و در مورد شما صدق می‌کند؟
شخص مقابل قصد دارد به رشد شما کمک کند یا می‌خواهد عزت نفس و اعتبارتان را تخریب کند؟
برای بررسی سوال اول، نیاز به قضاوت منصفانه و صحیح درباره خودتان دارید. یعنی مشکل‌ترین قضاوت دنیا! باید بتوانید رفتار یا طرز فکر خود را در آن موقعیت خاص که طرف مقابل درباره‌اش اعتراض دارد، به درستی بررسی کنید. اگر پس از این بررسی به این نتیجه رسیدید که حق با طرف مقابل است، عالی است!



چگونه از نقد در جهت رشد استفاده کنیم؟

 
  • عالی
  • جذاب
Reactions: *NiLOOFaR*، MĀŘÝM و Essence

Z.A.H.Ř.Ą༻

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
16/10/20
ارسال ها
1,846
امتیاز واکنش
43,391
امتیاز
418
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
294 روز 2 ساعت 53 دقیقه
نویسنده این موضوع
اما پاسخ سوال دوم کمی مشکل‌تر است. زیرا اگر احساس کنید کسی از نقطه ضعفتان برای تخریب و تحقیر شما استفاده کرده است، کنترل احساسات و قضاوت صحیح مشکل‌تر می‌شود.
گاهی ممکن است حرف درستی توسط شخص یا شیوه نادرستی به گوش ما برسد. در این مرحله بلوغ و آگاهی به کمکمان می‌آید تا این دو موضوع را از یکدیگر تفکیک کنیم.
در صورتی که حق با طرف مقابل بوده اما شیوه انتقاد کردنش ویژگی‌های زیر را دارد، در حالت بدبینانه قصد تخریب شما را دارد و در حالت خوشبینانه روش درست انتقاد کردن را بلد نیست:
بیان انتقاد در حضور شخص سوم یا در جمع
استفاده از کلمات تحقیرآمیز و بی‌ادبانه
زیر سوال بردن کل شخصیت طرف مقابل نه یک رفتار اشتباه
بازگو کردن انتقاد برای شخص دیگری به غیر از شما
در مقابل انتقاد تخریبگرانه چه کنیم؟ در ادامه مطلب، در هر مرحله از انتقاد پذیری راهکارهایی برای جلوگیری از آسیب‌های انتقاد تخریب‌گرانه ارائه خواهد شد که پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را مرور کنید.


چگونه از نقد در جهت رشد استفاده کنیم؟

 
  • عالی
  • تشویق
Reactions: *NiLOOFaR*، MĀŘÝM و Essence

Z.A.H.Ř.Ą༻

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
16/10/20
ارسال ها
1,846
امتیاز واکنش
43,391
امتیاز
418
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
294 روز 2 ساعت 53 دقیقه
نویسنده این موضوع
انتقاد سازنده چه فایده ای دارد؟
روانشناسان در مورد انتقاد سازنده، «گیر کردن سبزی لای دندان» را مثال می‌زنند:
«ممکن است متوجه شوید که فردی که می‌شناسید (خانواده یا همکار) مقداری سبزی لای دندان‌هایش گیر کرده است. مشکل این است که آیا باید این مسئله را به او بگویید یا باید وانمود کنید که آن را ندیده‌اید؟
اگر به او نگویید، ظاهرش در تمام روز مضحکانه به نظر خواهد رسید. احتمالاً بهتر است با مهربانی و در فضای خصوصی به او تذکر دهید. مطمئناً از شما سپاسگزار خواهد بود و فوراً سبزی را از لای دندان‌هایش بیرون می‌آورد.»
درواقع، انتقاد سازنده برای کمک به افراد است، نه آسیب رساندن به یک رابـ*ـطه شخصی یا شغلی! انتقاد سازنده بسیار مفید است زیرا اطلاعات ارزشمندی را در اختیار افراد قرار می‌دهد.
این اطلاعات به معنای آگاهی یافتن از کارهایی است که ما تا دیروز فکر می‌کردیم درست هستند و اکنون به ماهیت اصلی آنها پیدا برده‌ایم.
انتقاد سازنده نقاط ضعف افراد را آشکار می‌کند و باعث می‌شود انسان‌ها برای بهبود خصوصیات شخصیتی، توسعه مهارت های فردی خود تلاش کنند.
اگر خود را در موقعیت پذیرش انتقاد سازنده می‌بینید، می‌توانید از مزایای آن بهره‌مند شوید. موارد زیر مهم‌ترین فواید انتقاد پذیری است:


چگونه از نقد در جهت رشد استفاده کنیم؟

 
  • عالی
  • تشویق
Reactions: *NiLOOFaR*، MĀŘÝM و Essence

Z.A.H.Ř.Ą༻

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
16/10/20
ارسال ها
1,846
امتیاز واکنش
43,391
امتیاز
418
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
294 روز 2 ساعت 53 دقیقه
نویسنده این موضوع
مهم‌ترین فواید انتقاد پذیری است:

دریچه‌ای به شناخت بیشتر شخصیت خودتان می‌یابید.
مجبور می‌شوید در مورد کارهای خود فکر کنید.
کمک می‌کند تا در زندگی شخصی و کاری پیشرفت کنید.
یاد می‌گیرید با صداقت رفتار کنید.
اجازه می‌دهد ماهیت واقعی چیزها را درک کنید.
روابط عاطفی و شغلی خود را بهبود می‌بخشید.
فرصت‌های زیادی را برای یادگیری به دست می‌آورید.
چگونه انتقاد پذیر باشیم؟
در ادامه ۹ مرحله را توضیح داده‌ایم که بهتر است برای مواجه با انتقادی که از شما می‌شود، طی کنید. البته شما مختارید به هر روشی مناسب می‌بینید جواب انتقاد را بدهید.

اما استفاده از مراحل زیر کمک می‌کند بهترین واکنش، کمترین تنش و بیشترین بهره را از این موقعیت در راستای رشد و توسعه فردی به دست آورید، از کوره در نروید و به اعتبارتان نزد دیگران بیفزاید
۱- قبل از هر واکنشی، فقط گوش دهید
هرگونه واکنش اولیه را حذف کنید و فقط گوش دهید تا متوجه شوید اتفاقی که افتاده، از دید شخص دیگری چگونه ارزیابی می‌شود. با این قصد گوش کنید که بفهمید ماجرا از چه قرار است نه با این نیت که بلافاصله پاسخی بدهید.
صحبت طرف مقابل خود را قطع نکنید، بحث نکنید، حقایق را رد یا تصحیح نکنید، انتقادات و شکایات خود را مطرح نکنید، فقط گوش دهید! گوش دادن فعال به معنای درک کردن عمیق صحبت طرف مقابل است.
گوش دادن فعال به معنای تسلیم در برابر حرف‌های طرف مقابل نیست. شاید انتقاد سازنده باشد، پس ابتدا گوش دهید و سپس پاسخ مناسب را ارائه دهید.


چگونه از نقد در جهت رشد استفاده کنیم؟

 
  • عالی
Reactions: *NiLOOFaR*، MĀŘÝM و Essence

Z.A.H.Ř.Ą༻

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
16/10/20
ارسال ها
1,846
امتیاز واکنش
43,391
امتیاز
418
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
294 روز 2 ساعت 53 دقیقه
نویسنده این موضوع
تنها در یک صورت اجازه ندهید طرف مقابل به صحبت‌اش ادامه دهد. اگر طرف مقابل فریاد‌زنان یا با کلمات توهین‌آمیز در حال بیان انتقادش بود، بلافاصله با لحن آرام اما جدی و مقتدرانه به او بگویید که تا زمانی که نمی‌تواند عصبانیتش را کنترل کند و با لحن و کلمات مناسب و محترمانه انتقادش را بیان کند، نمی‌توانید با او گفتگو کنید.

بهتر است زمانی را صرف بازیابی آرامش کنید و وقت دیگری را برای گفتگو تعیین کنید. استفاده از زبان بدن مناسب در هر مرحله از انتقادپذیری، در انتقال درست احساساتتان نقش بسیار موثری را ایفا می‌کند.
گاهی بیان بهترین کلمات با لحن نامناسب و حالت چهره در هم کشیده تاثیر مثبت آن کلمات را نیز از بین می‌برد. پیشنهاد می‌کنیم.
۲- حالت تدافعی خود را بشناسید
ما آماده‌ایم که در صورت انتقاد بلافاصله وارد حالت دفاعی شویم. آگاه شدن از حالت تدافعی می‌تواند اولین سد در عدم انتقاد پذیری را بشکند! وقتی به چیزی که موافق نیستید گوش می‌دهید، حالتی دفاعی به خود می گیرید، اما اگر انتقاد سازنده باشد، چطور؟
اگر واقعا رفتار اشتباه شما به دیگری آسیب وارد کرده باشد، واکنش نابجای شما تنها از اعتبار و منطقتان نزد دیگران می‌کاهد. ممکن است فرد متعصبی به نظر برسید. پس بهتر است ابتدا دلیل عصبانیت یا ناراحتی خود را کشف کنید و سپس تصمیم بگیرید چه پاسخی بدهید.
تله‌های روانی یکی از همان عواملی هستند که ما را وادار به استفاده از مکانیزم‌های دفاعی می‌کنند. این تله‌ها عمدتا در دوران کودکی و در اولین مواجه ما با هر مسئله‌ای در ذهنمان شکل گرفته است.
۳- نفس عمیق بکشید
وقتی انتقادی را می‌شنوید، ممکن است به سرعت عرق کنید و ضربان قلبتان بالا برود، اما نیاز نیست تا این اندازه به خود سخت بگیرید. شما می‌توانید هر نوع انتقادی را نپذیرید و روی حرف خود ثابت قدم باشید.
ولی سعی کنید ابتدا نفس عمیقی بکشید و در مورد انتقاد فکر کنید. هر کاری می‌توانید انجام دهید تا خود را آرام کنید. آرامش بهترین راه برای پذیرش آگاهانه انتقاد و بررسی شفاف‌تر موضوع باشد.


چگونه از نقد در جهت رشد استفاده کنیم؟

 
  • عالی
Reactions: *NiLOOFaR*، MĀŘÝM و Essence

Z.A.H.Ř.Ą༻

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
16/10/20
ارسال ها
1,846
امتیاز واکنش
43,391
امتیاز
418
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
294 روز 2 ساعت 53 دقیقه
نویسنده این موضوع
۴- در مورد چیزهای مبهم سوال بپرسید
وقتی انتقاد مبهم است، از فرد انتقادکننده بخواهید تا بیشتر توضیح دهد. این کار باعث می‌شود منظور دقیق را بفهمید و به او نشان دهید که آماده پذیرش انتقاد هستید.
فقط مراقب باشید مثل یک وکیل رفتار نکنید و با طرح پرسش‌های بسیار، از موضوع اصلی خارج نشوید. فقط از طرف مقابل بخواهید در مورد چیزهای مبهم بیشتر توضیح دهد.
۵- روی توهین خط بکشید
ممکن است بعد از شنیدن انتقاد از کوره در بروید و شروع به توهین کنید. این الگوی رفتاری بدترین حالت ممکن است که نشان می‌دهد نه فرد انتقاد پذیری هستید و نه به آداب رفتار محترمانه آشنایی دارید!
اگر فرد مقابله با آرامش و مهربانی با شما سخن می‌گوید، پس چه دلیل دارد که عصبانی شوید یا به او توهین کنید؟ توهین کردن، شخصیت شما را زیر سوال می‌برد.
اگر حرفی که شنیدید شما را عصبانی کرده است، یک بار دیگر تیتر «آن انتقادی که عصبانیتان می‌کند را جدی بگیرید» را در همین مقاله مطالعه کنید.
۶- از طرف مقابل تشکر کنید
پس از اتمام گفتگو، شما ممکن است تنها با ۷ درصد از صحبت‌های طرف مقابل موافق باشید اما همین ۷ درصد نیز می‌تواند وجه اشتراک شما با طرف مقابل باشد. این وجه اشتراک مهم است زیرا نشان می‌دهد که شما هنوز هم آماده پذیرش انتقاد هستید.
از طرف مقابل تشکر کنید زیرا حتی به اندازه ۷ درصد هم که باشد، شما را به سمت اصلاح و بهبود راهنمایی کرده است. اگر هم هیچ چیز برای توافق پیدا نکردید، از او به خاطر صراحتش تشکر کنید.
به او بگویید که به انتقادش فکر خواهید کرد. ممکن است پس از بررسی عمیق‌تر در خلوتتان به نکاتی پی ببرید که در همان لحظه اول نظرتان را به خود جلب نکرده است.
۷- برای بررسی انتقاد، زمان بیشتری بخواهید
اگر موضوع به گونه‌ای است که می‌توانید بلافاصله ارزیابی مناسب داشته باشید، با خودتان جمع‌بندی کنید و پاسخ مناسبی (رد یا قبول موارد عنوان شده) بدهید، این کار را انجام دهید.
اما اگر کنترل افکار خود را از دست داده‌اید یا به هر دلیل دیگری ترجیح می‌دهید در خلوتتان آن گفتگو را بررسی کنید و سپس پاسخ بدهید، حتما از طرف مقابل زمانی را برای فکر کردن درخواست کنید و نتیجه را در زمان دیگری با او مطرح کنید.
به یاد داشته باشید همیشه فرصت برای پاسخ دادن هست، اما گاهی دیگر نمی‌توانید حرفی که شتاب‌زده گفته‌اید را پس بگیرید!


چگونه از نقد در جهت رشد استفاده کنیم؟

 
  • عالی
Reactions: *NiLOOFaR*، MĀŘÝM و Essence

Z.A.H.Ř.Ą༻

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
16/10/20
ارسال ها
1,846
امتیاز واکنش
43,391
امتیاز
418
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
294 روز 2 ساعت 53 دقیقه
نویسنده این موضوع
۸- برای شنیدن انتقاد زمان مناسب را تعیین کنید
اگر طرف مقابل زمان و شرایط مناسبی را برای بیان انتقاداتش انتخاب نکرده، با حالتی محترمانه از او بخواهید که زمان دیگری را به گفتگو بپردازید.
مثلاً بگویید: «من نمی‌تونم در حال حاضر روی حرف‌هات تمرکز کنم چون در شرایط مساعدی نیستم. بهتره زمان دیگری رو برای گفتگو انتخاب کنیم.»
۹- دیدگاه متفاوت خود را بیان کنید
شما نباید بیش از حد سازگار و صلح‌طلب باشید که برای جلوگیری از درگیری، از طرف مقابل عذرخواهی ‌کنید. همین اجتناب از بحث و گفتگو در شرایطی که مطمئنید حق با شماست، نشانه‌ آشکاری از عزت نفس ضعیف است.
پ
حتی اگر طرف مقابل انتقاد سازنده به شما ارائه دهد، باز هم اگر نظر یا دلیل قانع‌کننده‌ای دارید باید به زبان بیاورید.
در بسیاری از مراحل انتقادپذیری، اتفاقاتی در درون و بیرون شما می‌افتد که تماما با وضعیت عزت نفستان گره خورده است. برای ختم به خیر شدن قائله، شاید اولین راهکارتان عذرخواهی کردن بابت اشتباهی است که مرتکب نشده‌اید.
ممکن است نتوانید بدون بی‌احترامی جواب انتقادی که شنیده‌اید را بدهید و حتی بدتر از آن، ممکن است اصلا قادر نباشید دیدگاه متفاوت خودتان را بیان کنید و فورا زیر بار اتهامات و اعتراضات دیگران بروید.


چگونه از نقد در جهت رشد استفاده کنیم؟

 
  • عالی
  • جذاب
Reactions: *NiLOOFaR*، MĀŘÝM و Essence
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا