M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
باستانگرایی، مدرنیسم اجباری و دیگر سیاستهای فرهنگی عصر پهلوی سرانجام به بروز شکافها، تعارضات و تنشهای فرهنگی در جامعه ایران منجر شدند. هویت ایرانی در طول تاریخ علیرغم تاثیرپذیری از برخوردهای فرهنگی و تمدنی متعدد و نیز تحمل فرازونشیبها، به ویژه قرارگرفتن در معرض تهاجمات اقوام دور و نزدیک، همچنان توانسته بود بر یک محور و اساس واحد، تداوم خود را در بسـ*ـتر تاریخ تثبیت کند اما با ظهور تجددگرایی و مدرنیسم، به دلیل توجه و پرداختن بیش از حد ایرانیان به ظواهر تمدن جدید (تمدن غرب) سرانجام در میان عناصر این هویت (به ویژه در میان دو عنصر عمده دینی و ملیت) شکاف ایجاد شد و در این مدت، بیش ازهرچیز سیاستهای تجددگرایانه مبتنی بر ترویج الگوهای باستانی ایران و افراط در تقلید از ظواهر نوین غرب، در ایجاد این بحران موثر بودند؛ چنانکه می توان ادعا کرد انقلاب 1357 در ایران، درواقع واکنش به این بحران هویت بود. مقاله حاضر در راستای اثبات این مدعا می کوشد.
بازکاوی مساله هویت، ما را به آغازههای تاریخ انسان بازمیگرداند. از دیرباز، انسانها به دنبال تعریف و شناسایی خویش، قبیله، قوم و ملیت و نیز کشف تمایزات خود از دیگران بودهاند. مفهوم هویت، درحقیقت، پاسخی به سوال «چهکسیبودن» و «چگونه شناساییشدن» است. پاسخ به این سوالات است که هرکدام از انسانها را از همنوع او و ارزشهای وی را از ارزشهای دیگران متمایز میکند، همچنین تعلق فرد را به یک گروه خاص نشان میدهد و نیز هویت جمعی او را تعریف کرده و نشان میدهد او کیست و به چه جامعهای و ارزشهایی تعلق دارد. مفهوم هویت و تفسیر ارائهشده از آن، همواره هماهنگ با تحولات سـ*ـیاسی ــ اجتماعی جوامع بشری، در معرض تغییر بوده است. انسانها در طول تاریخ در کنار هویت فردی، دارای هویت جمعی نیز بودهاند که آنها را به جمع بزرگتری پیوند میداده است. این هویت جمعی با شکل سـ*ـیاسی زندگی انسان، همساز بود. زمانیکه انسانها در قالب قبیلهای زندگی میکردند، هویت جمعیشان را در پیوند با قبیله و ارزشهای آن میدیدند. تحول زندگی قبیلهای به واحدهای سـ*ـیاسی جدید، مفهوم هویت جمعی انسانها را نیز متحول کرد. با شکلگیری امپراتوریها، مفهوم جدیدی از هویت جمعی شکل گرفت که هویتهای فردی و قبیلهای تاحدزیادی در درون آن حل شدند.
بازکاوی مساله هویت، ما را به آغازههای تاریخ انسان بازمیگرداند. از دیرباز، انسانها به دنبال تعریف و شناسایی خویش، قبیله، قوم و ملیت و نیز کشف تمایزات خود از دیگران بودهاند. مفهوم هویت، درحقیقت، پاسخی به سوال «چهکسیبودن» و «چگونه شناساییشدن» است. پاسخ به این سوالات است که هرکدام از انسانها را از همنوع او و ارزشهای وی را از ارزشهای دیگران متمایز میکند، همچنین تعلق فرد را به یک گروه خاص نشان میدهد و نیز هویت جمعی او را تعریف کرده و نشان میدهد او کیست و به چه جامعهای و ارزشهایی تعلق دارد. مفهوم هویت و تفسیر ارائهشده از آن، همواره هماهنگ با تحولات سـ*ـیاسی ــ اجتماعی جوامع بشری، در معرض تغییر بوده است. انسانها در طول تاریخ در کنار هویت فردی، دارای هویت جمعی نیز بودهاند که آنها را به جمع بزرگتری پیوند میداده است. این هویت جمعی با شکل سـ*ـیاسی زندگی انسان، همساز بود. زمانیکه انسانها در قالب قبیلهای زندگی میکردند، هویت جمعیشان را در پیوند با قبیله و ارزشهای آن میدیدند. تحول زندگی قبیلهای به واحدهای سـ*ـیاسی جدید، مفهوم هویت جمعی انسانها را نیز متحول کرد. با شکلگیری امپراتوریها، مفهوم جدیدی از هویت جمعی شکل گرفت که هویتهای فردی و قبیلهای تاحدزیادی در درون آن حل شدند.
تجدد گرایی و هویت ایرانی در عصر پهلوی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com