خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

*NiLOOFaR*

مدیر آزمایشی اقلیم جادوگران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
25/3/23
ارسال ها
1,175
امتیاز واکنش
3,088
امتیاز
203
محل سکونت
دنیا خیال‌پردازی + Overthink
زمان حضور
59 روز 3 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
جادوی آپوتروپائیک (از یونانی αποτρέπειν «دفع کردن») یا جادوی محافظ نوعی جادو است که برای از بین بردن آسیب یا تأثیرات شیطانی، مانند منحرف کردن بدبختی یا جلوگیری از چشم بد است. مراسم آپوتروپایی ممکن است از روی خرافات یا از روی سنت انجام شود، مانند طلسم‌های خوش شانسی (شاید برخی از نشانه‌های یک دستبند طلسم)، حرزها، یا حرکاتی مانند انگشتان ضربدری یا ضربه زدن به چوب. بسیاری از اشیاء و طلسم های مختلف برای محافظت در طول تاریخ استفاده شده است.

نمادها و اشیاء


آیین‌های جادویی آپوتروپایی در سراسر خاور نزدیک باستان و مصر باستان انجام می‌شد. خدایان ترسناک از طریق تشریفات فراخوانده می‌شدند تا با دور کردن ارواح شیطانی از افراد محافظت کنند. در مصر باستان، این آیین‌های خانگی (که در خانه انجام می‌شد، نه در معابد دولتی) توسط خدایی که خود جادو را به نام هکا تجسم می‌داد، مجسم می‌شد. دو خدایی که اغلب در این آیین‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند، الهه باروری با شکل اسب آبی، تاورت، و خدای شیر، بس (که از خدای کوتوله آپوتروپیک اولیه، آها، به معنای واقعی کلمه "مبارز" شکل گرفت) بودند.

در این مراسم اغلب از اشیاء به منظور تسهیل ارتباط با خدایان استفاده می‌شد. یکی از رایج ترین اشیای جادویی یافت شده، عصای آپوتروپیک عاج (عاج تولد)، محبوبیت گسترده ای در پادشاهی میانه (حدود 1550 - 1069 قبل از میلاد) به دست آورد. این گرزها برای محافظت از مادران و کودکان باردار در برابر نیروهای بدخواه استفاده می‌شد و با دسته‌هایی از خدایان خورشیدی آپوتروپیک تزئین می‌شد.

به همین ترتیب، طلسم‌های محافظی که شبیه خدایان و الهه‌هایی مانند تاورت بودند، استفاده می‌شد. آب به طور مکرر در مناسک نیز مورد استفاده قرار گرفت، که در آن از ظروف لیبراسیون به شکل تاورت برای ریختن آب شفا بر روی فرد استفاده می شد. در دوره‌های بسیار بعدی (زمانی که مصر تحت فرمان بطلمیوس یونان قرار گرفت)، سنگ‌های سنگی با تصویر خدای هوروس در آیین‌های مشابه مورد استفاده قرار می‌گرفت. آب روی استیل ریخته می‌شد و پس از تشریفات قوای شفابخشی در حوض جمع می‌شد تا فرد مبتلا بنوشد.


جادوی آپوتروپیک

 
آخرین ویرایش:
  • عالی
Reactions: ZaHRa

*NiLOOFaR*

مدیر آزمایشی اقلیم جادوگران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
25/3/23
ارسال ها
1,175
امتیاز واکنش
3,088
امتیاز
203
محل سکونت
دنیا خیال‌پردازی + Overthink
زمان حضور
59 روز 3 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
مناسک و اعمال
طلسم

حرکات دست

تف روی لباس


یونانیان و رومیان باستان برای محافظت در برابر سحر به چین‌های لباس تف می‌انداختند.

دخترانه پوشیدن پسرها

یونانیان باستان نیز یک رسم قدیمی داشتند که پسرها را به عنوان دختر لباس می‌پوشانند تا از چشم بد جلوگیری کنند. گفته می‌شود آشیل در جوانی خود را به عنوان یک دختر در دربار لیکومدس، پادشاه اسکایروس، به منظور جلوگیری از چشم بد پوشیده است.

آداب آتش سوزی

در بسیاری از نقاط اروپا تا اوایل دوران مدرن از آتش در آیین‌های حفاظتی استفاده می‌شد. آتش نیاز یا نیرو آتش آتشی بود که برای دفع طاعون و مورین (بیماری‌های عفونی مؤثر بر دام‌ها) در بخش‌هایی از اروپای غربی، شمالی و شرقی برافروخته می‌شد. تنها با اصطکاک بین چوب، توسط گروهی از افراد خاص، پس از خاموش شدن همه آتش‌های دیگر در منطقه، می‌توان آن را برافروخت. دام‌ها را به اطراف آتش سوزی یا روی اخگرهای آن می‌راندند و دیگر آتش‌ها را دوباره از آن روشن می‌کردند. دو متن ایرلندی اوایل قرون وسطی می‌گویند که درویدهابرای راندن گاوها بین دو آتش "با طلسم‌های بزرگ" برای محافظت از آنها در برابر بیماری استفاده می‌شود. تقریباً 1000 سال بعد، در قرن نوزدهم، رسم راندن گاو بین دو آتش هنوز در بیشتر ایرلند و بخش‌هایی از اسکاتلند مرسوم بود.

همچنین در ایرلند و اسکاتلند، برای فستیوال‌های بلتان و سامهین، آتش روشن می‌شد، و روایت‌های قرن هجدهم تا نوزدهم نشان می‌دهند که آتش، دود و خاکستر قدرت محافظتی دارند. در برخی از مناطق، مشعل‌هایی از صنوبر یا چمن سوزان از آتش سوزی در اطراف خانه‌ها و مزارع حمل می‌شد تا از آنها محافظت شود. در اروپای مرکزی و شمالی، آتش افروخته در شب والپورگیس و در نیمه تابستان نیز اعتقاد بر این بود که شر را از بین می‌برد.


دایره جادویی

دایره جادویی دایره‌ای از فضا است که توسط تمرین‌کنندگان برخی از شاخه‌های جادوی آیینی مشخص شده است، که عموماً معتقدند حاوی انرژی است و فضایی مقدس را تشکیل می‌دهد، یا نوعی محافظت جادویی یا هر دو را برای آنها فراهم می‌کند. ممکن است به صورت فیزیکی مشخص شود، در موادی مانند نمک، آرد یا گچ کشیده شود، یا صرفاً تجسم شود.


جادوی آپوتروپیک

 
  • عالی
Reactions: ZaHRa

*NiLOOFaR*

مدیر آزمایشی اقلیم جادوگران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
25/3/23
ارسال ها
1,175
امتیاز واکنش
3,088
امتیاز
203
محل سکونت
دنیا خیال‌پردازی + Overthink
زمان حضور
59 روز 3 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
نام‌های آپوتروپیک

اسامی آپوتروپایی یهودیان اشکنازی اغلب نه در بدو تولد بلکه در هنگام بیماری جدی داده می‌شد. در مورد خانواده‌ای که قبلاً فرزندی را از دست داده بودند، والدین ممکن است نام فرزند بعدی را Alter و Alte (هر دو در زبان ییدیش به معنای پیر) بگذارند تا فرشته مرگ را گیج کنند. نمونه دیگر نکراس ( Некрас، "نه خوش تیپ" در روسی) است که با این امید به کودک داده شد که خوش تیپ باشد.

در میان نام‌های صربی بسیاری از نام‌های آپوتروپایی (zaštitna imena، "نام‌های محافظ")، مانند Vuk ("گرگ") (و مشتقات بسیار آن) و Staniša ("سنگ") وجود دارد.

نام‌های تاریخی چینی گاهی معانی آپتروپایی داشتند، مانند در مورد Huo Qubing (霍 去病، "Qubing" به معنای "دور از بیماری")، یا Xin Qiji (辛 棄疾، "Qiji" به معنای "ترک کردن بیماری"). برخی از نام‌های سنتی تایوانی به حیوانات اهلی مانند "گاومیش" (水牛) و "سگ" (狗، 犬) یا عناصر فروتنی از منظره مانند "خاک" و "آب" (土، 水) اشاره می‌کنند. آنها رضایت خود را از یک زندگی مسالمت آمیز و کم ارزش منتقل می‌کردند.

منبع: ویکی‌پدیا


جادوی آپوتروپیک

 
  • عالی
Reactions: ZaHRa
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا