خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,774
امتیاز واکنش
10,783
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
45 روز 6 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع
مهندسی معدن مجموعه علوم و فنونی است که از اکتشاف یک کانسار (ذخیره معدنی با ارزش اقتصادی) آغاز و تا فرآوری آن ادامه می‌یابد. این رشته قدیمی‌ترین رشته مهندسی دانشگاهی است و در انگلستان پایه گذارده شده‌است. به علت شرایط سخت کاری, یکی از ۱۰ حرفه دشوار جهان شناخته شده است. مهندسی معدن دارای ۲ گرایش اصلی استخراج و اکتشاف و ۴۰ گرایش تخصصی مانند ابزار - ماشین آلات - حفاری, مکانیک سنگ, و.. می‌شود. مراحل این رشته عبارت‌اند از:

۱-پی جویی
۲-اکتشاف
۳-استخراج
۴-فرآوری

اکتشاف کانسارها شامل اکتشاف مقدماتی، نیمه تفصیلی و تفصیلی است با پایان هر مرحله از اکتشاف مهندسان اکتشاف با توجه به افزایش و یا کاهش احتمالات کشف و برآورد هزینه‌های انجام شده و قابل پیش بینی در مورد ادامه اکتشاف تصمیم می‌گیرند.
هر چند این دانش یکی از دشوارترین دانش‌ها به لحاظ کاربرد است , اما به علت ارتباط نزدیک با طبیعت و در عین حال بهره گیری از فنون مهندسی از جذابترین علوم می‌باشد.
استخراج معادن با توجه به فاکتورهای بسیاری نظیر شرایط اقتصادی و فنی و قابلیت دسترسی به کانسار و... به دو صورت کلی روباز و زیر زمینی انجام می‌گیرد.
معدنکاری روباز تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که دیگر استخراج به صورت روباز به صرفه نباشد و پس از آن استخراج به روش زیر زمینی صورت می‌گیرد.
در ایران دانشگاههای مختلفی ارائه دهنده رشته مهندسی معدن در مقاطع کارشناسی ؛ کارشناسی ارشد و دکترا می‌باشد که می ‌توان به دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛دانشگاه صنعتی سهند تبریز; دانشگاه باهنر کرمان ; دانشگاه صنعتی اصفهان; دانشگاه بیرجند; دانشگاه ارومیه; دانشگاه شاهرود؛ دانشگاه تهران; دانشگاه ازاد اسلامی تهران جنوب ؛دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود ،دانشگاه آزاد اسلامی محلات ، دانشگاه آزاد اسلامی میمه و... اشاره کرد.


آشنایی با رشته مهندسی معدن

 
  • تشکر
Reactions: *AsAl*

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,774
امتیاز واکنش
10,783
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
45 روز 6 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع
دروس رشته مهندسی معدن
در این قسمت به معرفی دروس رشته مهندسی معدن (استخراج) می پردازم.
در این رشته مابا درس هایی از جمله نقشه کشی صنعتی؛ اجزای ماشین؛ استاتیک ؛ دینامیک ؛ مقاومت مصالح ؛ مکانیک سیالات ؛ مبانی مهندسی برق ؛ نقشه برداری عمومی ؛
عملیات نقشه برداری ؛ نقشه برداری معدن ؛ ماشین های حرارتی ؛ زمین شناسی عمومی ؛ بازدید زمین شناسی ؛ زمین شناسی ساختمانی ؛ زمین شناسی اقتصادی ؛ کانی شناسی ؛ سنگ شناسی ؛ برداشت زمین شناسی ؛ شیمی فیزیک ؛ کارتو گرافی و فتوژئولوژی؛ اصول اکتشاف و ارزیابی ذخایر ؛ بازدید معدن ؛ چالزنی و آتشباری ؛ حفر چاه و تونل ؛ ترابری در معدن؛
مکانیک سنگ ؛ نگهداری در معدن ؛ تهویه در معادن ؛ روش های استخراج روباز ؛ روش های استخراج زیر زمینی ؛ آبکشی در معادن کانه آرایی ؛ اقتصاد معدنی ؛ خدمات فنی در معادن ؛ اصول طراحی معادن آشنا می شویم . این دروس جزو دروس اختصاصی معدن است.
درئس پایه این رشته عبارت اند از : ریاضیات :
۱.۲معادلات دیفرانسیل ؛ آمار و احتمالات مهندسی؛ برنامه نویسی کامپیوتر ؛
فیزیک
۱.۲.۳؛آزمایشگاه فیزیک ۱.۲؛ محاسبات عددی ؛ شیمی عمومی و آزمایشگاه شیمی عمومی می باشد.
دروس عمومی هم که در بین تمام رشته ها مشترک است. علاوه بر این ها این رشته دارای دو کارگاه ؛ دو کارآموزی و یک پروژه است.
در زیر بعضی از دروس بالا را هر چند مختصر برای آشنایی بیشتر شما شرح خواهم داد :
آبکشی در معادن : چون تمام تونل های راه ؛ مترو ؛ انتقال آب و تونل های معدنی در دل کوه و یا زیر زمین می باشد باید روش هایی اتخاذ شود که از نفوذ آب جلو گیری شود این درس به این مطالب می پردازد.
نگهداری در معادن : به مجوعه عملیاتی که برای جلوگیری از ریزش کوه و سنگ در داخل تونل است می پردازد.
حفر چاه و تونل : به نحوه احداث تونل ها می پردازد.
ترابری در معادن : این درس به مسائلی در ضمینه روش های حمل و نقل مواد معدنی و باطله و همچنین تجهیزات معدنی به صورت افقی یا قائم می پردازد

منبع: تبیان


آشنایی با رشته مهندسی معدن

 
  • تشکر
Reactions: *AsAl*
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا