خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~NIKA~

مدیر آزمایشی تالار حقوق
مدیر آزمایشی
  
عضویت
12/6/23
ارسال ها
598
امتیاز واکنش
1,092
امتیاز
183
محل سکونت
by the waves of the sea
زمان حضور
14 روز 7 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
مهریه و نفقه در صورت عدم تمکین

ازدواج، پیوندی است که به همراه خود تکالیفی را نیز به همراه دارد. هر یک از زوجین، وظایف، تکلیف و حقی نسبت به دیگری دارند. به مجموعه‌ی تمامی این حقوق، تمکین گویند. زن و مرد باید نسبت به یکدیگر تمکین داشته باشند بدین معنا که تمامی وظایف که عرف بر عهده هر یک از آن‌ها نهاده است را به بهترین نحو ممکن انجام دهند.

اما گاهی به دلیل سخت شدن شرایط زندگی و بروز اختلافات، ممکن است یکی از زوجین حاضر به تمکین نباشد. بنابراین بر آن شدیم تا در این مقاله به موضوع تمکین در خانواده و عدم تمکین و عواقب و مجازات قانونی آن بپردازیم.

تمکین، انواع تمکین و عدم تمکین
به محض جاری شدن خطبه عقد و انعقاد نکاح میان زن و مرد، وظایفی بر زوجین الزام خواهد شد. این الزام وظایف را تمکین گویند. در واقع تمکنی در لغت به معنای الزام است و در عرف به معنای وظایف الزام شده بر زوجین.

زوجین باید به نحو احسن این وظایف را به انجام برسانند. درست است که زوجین با شعف دل و با تفاهم یکدیگر این وظایف را به انجام برسانند اما قانون نیز از انجام صحیح این وظیفه حمایت خواهد کرد و بر انجام آن نظارت قانونی دارد.

تمکین دو نوع است؛ تمکین عام و تمکین خاص. تمکین عام به معنای اطاعت طرفین و انجام وظایف در امور روزمره زندگی زناشویی است و تمکین خاص به معنای اظاعت طرفین در روابط زناشویی است.

البته قابل ذکر است که تمکین در صورتی بر طرفین واجب است که هیچگونه ضرری برای آن‌ها به بار نیاورد. برای مثال اگر ماندن زن در خانه مرد موجب ضرر جانی و یا مالی او شود، ترک منزل مرد مصداق عدم تمکین نخواهد بود.

اگر هر یک از طرفین وظیفه خود را به درستی به انجام نرساند، قانون حقی برای طرف دیگر در نظر خواهد گرفت که بر اساس آن بتواند از مرجع صالح حق خود را مطالبه کند. به این حالت عدم تمکین گویند. همچنین عدم تمکین و برآورده نکردن حقوق طرف دیگر رابـ*ـطه زناشویی، پیامدهای قانونی را به دنبال خواهد داشت. پیامدهای قانونی تمکین خاص و عام یکسان خواهد بود.

نشوز چیست؟ ناشزه کیست؟
نشوز در لغت به معنای نافرمانی است. هر گاه زن یا مردی در انجام وظایف عام و یا خاص خود کوتاهی کرده و یا انجام آن‌ها را به کلی متوقف کند را نشوز گویند. ناشزه در لغت به معنای فرد نافرمان است و به مرد یا زنی گفته می‌شود که از انجام وظایف خاص و عام خود در زندگی مشترک سر باز می‌زند.

در حدود شرعی، مرد و زن می‌توانند طرف مقابل را از نشوز باز دارند. در صورتی که ناشزه، زن باشد؛ مرد در وهله اول می‌تواند او را نصیحت کند؛ در صورت موثر واقع نشدن نصیحت می‌تواند از همخوابی با زن دوری کند؛ و در نهایت می‌تواند به قصد اصلاح و در حدی که ضرری به او نرسد، او را تنبیه کند. زن نیز در وهله اول می‌تواند مرد ناشزه را نصیحت کند. و در صورت موثر واقع نشدن نصیحت، می‌تواند پیش حاکم شکایت کند و مرد را به انجام وظایف عام و خاص زندگی زناشویی وادارد. البته زن حق قهر کردن و کتک زدن را ندارد.

تمکین شامل چه مواردی می شود؟
همانطور که پیش از این مطرح شد، تمکین بر دو نوع است؛ تمکین خاص و تمکین عام. تمکین خاص به معنای به جا آوردن روابط زناشویی و خصوصی به نحو احسن و تمکین خاص به معنای حسن معاشرت و اطاعت کلی است.

بنا بر تعریف مطرح شده، مواردی وجود دارد که اگر زن یا مرد از آن سرپیچی کنند، نشوز محسوب شده و طرف دیگر می‌تواند برای دریافت حکم عدم تمکین اقدام نماید. در ادامه به برخی از مواردی که سبب نشوز و عدم تمکین می‌شود را بیان خواهیم کرد.

1. در صورتی که زن بدون داشتن عذری موجه، خانه تهیه شده توسط مرد برای زندگی مشترک را ترک نماید؛ مرد می‌تواند برای دریافت حکم عدم تمکین اقدام نماید.

البته در صورتی که در شرایط ضمن عقد، شرطی مبنی بر زندگی زوجه در خانه‌ای جداگانه مطرح شده باشد، این مورد ارتباطی با نشوز نخواهد داشت و از نظر مراجع قانونی منع قانونی نخواهد داشت.

2. در صورتی که زن از روابط خصوصی و زناشویی پرهیز کند. البته در صورتی که زن عذر شرعی و یا دلیلی موجه برای عدم برقراری این رابـ*ـطه داشته باشد، این مورد نیز سندیتی برای دادگاه نخواهد داشت.

3. در صورتی که زن مرد را به عنوان رئیس خانواده قبول نداشته باشد و به همین منظور از دستورات او سرپیچی کند.

4. در صورتی که زن شاغل شود و شغل او منافاتی با مصلحت و سعادت خانواده داشته باشد مرد می‌تواند برای حکم عدم تمکین اقدام نماید.

5. در صورتی که زن در تربیت فرزندان کوتاهی کرده و در این امر همکاری با مرد نداشته باشد، مرد می‌تواند به مراجع صالح مراجعه کرد و درخواست عدم تمکین نماید.

تمامی مواردی که در بالا ذکر شد، جزئی از مواردی است که مرد می‌تواند در این شرایط برای عدم تمکین اقدام نماید.

روند و مراحل دریافت حکم عدم تمکین
رسیدگی به روند قانونی دعوی عدم تمکین، پروسه‌ای طولانی داشته و نیازمند مستنداتی است که اثبات کند زن تمکین نمی‌کند. این روند با ارائه دادخواست الزام به تمکین زوجه شروع خواهد شد.

پس از ارائه درخواست، مرد باید منتظر بماند تا زمان رسیدگی به پروند او توسط دادگاه خانواده فرا برسد. در جلسه رسیدگی، اگر دادگاه تشخیص دهد که زن به واقع تمکین ندارد و عدم تمکین زوجه محرز گردد، رای عدم تمکین برای مرد صادر خواهد شد.

اگر در حین فرایند قانونی عدم تمکین، از ارائه درخواست تا صدور رای، زن به تمکین از شوهر خود بازگردد، تمامی مسائل ختم به خیر شده و پایان خواهد یافت. اما در صورت استمرار عدم تمکین، زن از نفقه محروم خواهد ماند و به ترتیب باقی سایر نتایج و پیامدهای قانونی عدم تمکین پیگیری خواهد شد.

«کل این روند قانونی از ارائه درخواست الزام به تمکین تا صدور حکم عدم تمکین، حداقل شش ماه به طول خواهد انجامید.»

رابـ*ـطه نفقه و عدم تمکین
نفقه چیست؟
بر اساس قانون مدنی ایران، ماده 1107، نفقه برابر است با تمامی نیازهای زن از جمله مسکن، غذا، پوشاک، اثاث منزل، هزینه های بهداشت و درمان و هر هزینه دیگری که برای گذران زندگی لازم باشد.

نفقه در عقد منقطع و موقت برقرار نخواهد بود مگر اینکه دریافت نفقه یکی از شرایط ضمن عقد باشد و یا طرفین بر سر پرداخت آن به توافق رسیده باشند. اما در عقد دائم ویفه پرداخت نفقه، بی چون و چرا بر عهده مرد خواهد بود. و در صورتی که مرد از این وظیفه سر باز زند، زن از دو راه کیفری و حقوقی می‌تواند از مرد شکایت کرده و حق خود را بگیرد. وکیل طلاق توافقی گروه حقوقی دادارمنش رابـ*ـطه بین نفقه و عدم تمکین را این گونه بیان می‌کند:

نفقه و عدم تمکین
طبق قانون مدنی ایران، ماده 1108، رابـ*ـطه نفقه و عدم تمکین بدین شرح است که هر گاه زن بدون عذر شرعی و قانونی به عدم تمکین بپردازد، مستحق دریافت نفقه نخواهد بود. در واقع در صورتی که عدم تمکین زن نسبت به مرد اثبات گردد، وظیفه پرداخت نفقه از سوی مرد از دوش او برداشته خواهد شد و تا زمانی که این عدم تمکین ادامه داشته باشد، این حق بر گردن مرد نخواهد بود.
البته همانطور که پیش‌تر گفته شد، عدم تمکین در مواردی که عذری شرعی و یا قانونی داشته باشد، مشمول پیامدهای قانونی عدم تمکین نخواهد شد و در نتیجه مرد نیز در این شرایط مجاز به عدم پرداخت نفقه نخواهد بود و همچنان باید به این وظیفه خود به درستی عمل کند. برای مثال اگر زن بیماری داشته باشد که تمکین از مرد برای او ضرر جانی و سلامتی به همراه آورد، زن ملزم به تمکین نبوده و مرد نیز در این شرایط باید نفقه را به زن بپردازد.

یکی دیگر از استثنائات عدم تمکین و دریافت نفقه، حق حبس در نکاح است. بر اساس قانون مدنی ایران، ماده 1085، حق حبس نکاح بدین معنا که زن حق دارد تا زمانی که مهریه به او پرداخت نشده باشد، از زندگی در منزل همسر خود و انجام وظایف زناشویی و روزمره زندگی مشترک سر باز زند و در این مورد مرد نیز ملزم به پرداخت نفقه است و نمی‌تواند پرداخت آن را قطع کند.

مهریه زن در صورت عدم تمکین
مهریه چیست؟
علاوه بر تمکین یکی دیگر از وظایفی که به محض جاری شدن نکاح بر گردن زوج یا مرد خواهد بود، حق مهریه زن است. بر اساس قانون مدنی ایران، ماده 1082، به محض جاری شدن خطبه عقد، زن مالک مهریه است و مهریه مالی است که زن اجازه هر گونه تصرفی را در آن دارد. و اما شرایط دریافت مهریه زن در صورت عدم تمکین به چه صورت است؟

در واقع زن می‌تواند به محض جاری شدن نکاح و انعقاد عقد، اقدام به مطالبه، بخشش و … در خصوص مهریه نماید. و در مورد مهریه تفاوتی میان عقد دائمی و عقد موقت وجود نخواهد داشت و کلیه قوانین صادق برای عقد دائم، برای عقد موقت نیز برقرار است.

مهریه و عدم تمکین
یکی از مهم ترین سوالاتی که همیشه از وکیل متخصص مهریه پرسیده می‌شود این است که آیا عدم تمکین ارتباطی با مطالبه و دریافت مهریه دارد یا خیر؟!

پاسخ این است که همانطور که به محض انعقاد عقد و نکاح، وظیفه تمکین بر گردن زن و مرد واقع می‌شود؛ مهریه نیز بر عهده مرد قرار خواهد گرفت و حق مسلم زن خواهد بود. اما این دو حق هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند و در صورت عدم تمکین زن، مر تنها حق دارد که نفقه او را قطع کند.
حتی در صورت عدم تمکین زن، او می‌تواند خواستار مهریه خود شود و مرد نیز باید این خواسته را اجابت نموده و مهریه زن را تمام و کمال پرداخت نماید. در واقع عدم تمکین تنها سبب توقیف نفقه خواهد شد و نه مهریه زن.

در چه مواردی درخواست الزام به تمکین رد خواهد شد؟
همانطور که مطرح شد، در صورتی که زن بدون هیچ دلیل موجه و عذر شرعی از تمکین سر باز زند و وظایف خصوصی و عمومی خود در زندگی مشترک را به درستی به انجام نرساند، مرد می‌تواند در مرجع قانونی این عدم تمکین را اثبات نماید و حکم عدم تمکین زن را دریافت نماید. اما این اثبات همیشه بسیار آسان نخواهد بود و حتی در برخی از موارد این عدم تمکین برای دادگاه محرز نبوده و با دادخواست عدم تمکین موافقت نخواهد کرد.

در چه مواردی دادگاه با درخواست عدم تمکین موافقت نمی‌کند؟

در صورتی که زن نیز در مقابل مرد قرار گرفته و بتواند سوء رفتار مرد را برای دادگاه به اثبات برساند و عدم تمکین خود را مبنی بر این سوء رفتار بداند، دادگاه دیگر دادخواست عدم تمکین مرد را قبول نخواهد کرد. این سوء رفتار شامل اعتیاد شدید، مصرف دائم الکل، تهدید، ضرب و جرح، توهین و …است.
استفاده زن از حق حبس خود. بدین معنا که زن تا زمانی که مهریه خود را دریافت نکرده باشد، حق دارد از تمکین مرد سر باز بزند و مرد نیز نمی‌تواند در این شرایط درخواست عدم تمکین نماید.
در صورتی که مرد حداقل ها و لازمه های تمکین زوج را تأمین نکرده باشد، حقی برای درخواست عدم تمکین ندارد. حداقل لازمه های تمکین خانه و اثاثیه خانه متناسب با شأن زوجه است. در واقع در صورتی که مرد مسکن و اثاثیه آن را برای شروع زندگی تأمین نکرده باشد حق ندارد درخواست تمکین از زن داشته باشد.
در صورتی که مرد در عمل علاقه‌ای به زندگی با همسر خود نداشته باشد و زندگی را بر او تنگ کرده باشد و به صورت کاملا صوری و پس از عدم تمکین زن درخواست عدم تمکین را مطرح کرده باشد؛ و زن نیز بتواند این مطالب را به اثبات برساند، عدم تمکین زن محرز نخواهد شد و مرد نمی تواند حکم عدم تمکین را دریافت کند.
یکی دیگر از دلایلی که سبب عدم تایید درخواست عدم تمکین خواهد شد، عدم توانایی در پرداخت نفقه به زن و یا نپرداختن آن به هر دلیل دیگری است.
از دیگر دلایلی که معمولا موجب رد درخواست عدم تمکین از سوی مرد می‌شود، عدم حضور یافتن زوجه در جلسه دادرسی است.
«دعوی تمکین از جمله دعاوی نیست که مختومه شود. در صورت رد درخواست عدم تمکین به یک علت خاص، در صورتی که دلیل رد در آینده رفع شود امکان درخواست دوباره وجود خواهد داشت»

نتیجه عدم تمکین
همانطور که پیش‌تر گفته شد، به محض جاری شدن خطبه عقد و برقرار شدن نکاح، هر یک از طرفین وظایفی عام و خاص در قبال یکدیگر دارند که در صورت عدم توجه به آن‌ها پیامدهایی گریبانگیر او خواهد بود. این پیامدها ماهیت مجازات ندارند اما پیامدهای حقوقی مهمی را برای هر یک از طرفین به دنبال خواهد داشت. در ادامه به مهم‌ترین نتایج عدم تمکین در رابـ*ـطه زوجین می‌پردازیم.

محرومیت از دریافت نفقه: در صورتی که زن بدون هیچگونه عذر شرعی به عدم تمکین از مرد بپردازد، طبق قانون مدنی ماده 1108، مرد می‌تواند در پرداخت نفقه او تعلل ورزد و این پرداخت را متوقف نماید.
محرومیت از تصنیف اموال مرد: در برخی از موارد، در صورت اثبات عدم تمکین زن، او از حقوق مالی که پس از طلاق به او تعلق داشته است، محروم خواهد ماند.
دریافت حکم ازدواج مجدد: در صورتی که عدم تمکین زن ادامه یابد، مرد می‌تواند با تکیه بر قانون حمایت از خانواده ماده 16 و 17، اقدام به دریافت حکم و اجازه ازدواج مجدد نماید.
درخواست طلاق: در صورتی که عدم تمکین زن ادامه داشته باشد، مرد می‌تواند دعوی طلاق را مطرح کرده و حکم طلاق را دریافت نماید.
تمامی موارد فوق مبنی بر دریافت حکم عدم تمکین پیش از اقدام برای این درخواست های حقوقی است. بدین معنا که مرد باید پیش از درخواست طلاق، ازدواج مجدد و … باید توانسته باشد اثبات کند که زن از او تمکین ندارد

وکیل عدم تمکین
علاوه بر باقی دعاوی خانواده از جمله طلاق توافقی و کمک گرفتن از وکیل خانم برای طلاق توافقی، حضانت فرزند، حق ملاقات فرزند و … در این مقاله سعی کردیم تمامی مواردی که منجر به محرز شدن عدم تمکین خواهد شد، تمام مواردی که از تایید درخواست عدم تمکین جلوگیری خواهد کرد، تمام شرایط تمکین و عدم تمکین، مراحل قانونی عدم تمکین و … را به طور کامل برای شما عزیزان جمع‌آوری کنیم.

منبع : دادارمنش


مهریه و نفقه در صورت عدم تمکین

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا