- عضویت
- 31/3/22
- ارسال ها
- 1,106
- امتیاز واکنش
- 5,459
- امتیاز
- 283
- محل سکونت
- کنج اتاق:)
- زمان حضور
- 25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
تعریف نقاشی چوب
نقاشی روی چوب هنریست که نقاش با خلق نقش و نگار بر روی آثار چوبی نظیر منبت کاری، معرق کاری و خاتم کاری یا قطعات یکپارچه چوبی به گونه های مختلف بر زمینه ی آن ایجاد می کند. هنرمند با استفاده از قلم و رنگ بر صفحه ی صاف چوب نقوشی را به نمایش می گذاشت. از جمله تزییناتی که روی آثار چوبی دوران مختلف استفاده شده، هنر نقاشی بود که با توجه به سلیقه، علاقه، تقاضا، محیط، طبیعت و فرهنگ مردم ایران و روی انواع گیاهان و درختان، پرندگان و حیوانات، آسمان پر ستاره، انسان ها، محل های مسکونی، خطوط و اشکال هندسی و موارد متعدد دیگر، موضوعاتی بودند که نقاش آنها را بر زمینه ی چوب به تماشا می گذاشت. چون چوب دارای خاصیت جذب رطوبت بود در اوایل کار، نقاشی روی آن با مشکلات زیادی مانند خوردگی رنگ مواجه بود. از این رو بعد از مدتی پایه ماشه مورد استفاده قرار گرفت. پایه ماشه در نقاشی روی چوب، جلا و شفافیت خاصی به کار داده به گونه ای که درخششی آینه مانند، سطح نقاشی را در بر میگرفت تا از خورده شدن رنگ توسط چوب، پاک شدن نقش و ... جلوگیری کند.
به دلیل اینکه روی اشیاء ساخته شده به روش پاپیه ماشه را نقاشی می کردند و سپس با یک لایه ماده جلا دهنده می پوشاندند به این هنر نقاشی لاکی نیز می گفتند. «در دایره المعارف هنر آمده: نقاشی لاکی (نقاشی زیر لاکی) نوعی نقاشی آبرنگ بر روی اشیاء مقوایی همچون قلمدان، جلد کتاب، قاب آئینه، رحل قرآن، جعبه ی آرایش، ورق بازی، سینی است که رویه آن با ماده جلا دهنده (لاک) پوشانیده می شود. این اسلوب با کمابیش اختلاف، در برخی هنرهای سنتی چین، هند، ایران و نقاط دیگر متداول بوده است. در ایران از اواخر سده یازدهم هجری به خصوص در هنرهایی چون قلمدان نگاری، رایج شد».
آثار به جای مانده از دوره صفوی نشان از شکوفایی هنر نقاشی ایرانی روی چوب است. از نمونه این آثار چهلستون مسجد ملارستم شهر مراغه است. بر روی سطح زیر سقف، صندوقه، تیرهای حمال و سرستون ها، تزئینات نقاشی غنی و پرکاری صورت گرفته است. نقش هایی مانند ترنج های کوچک و بزرگ و گیاهان درهم تنیده، از عمده طرح های استفاده شده در این عمارت است.
نقاشی روی چوب هنریست که نقاش با خلق نقش و نگار بر روی آثار چوبی نظیر منبت کاری، معرق کاری و خاتم کاری یا قطعات یکپارچه چوبی به گونه های مختلف بر زمینه ی آن ایجاد می کند. هنرمند با استفاده از قلم و رنگ بر صفحه ی صاف چوب نقوشی را به نمایش می گذاشت. از جمله تزییناتی که روی آثار چوبی دوران مختلف استفاده شده، هنر نقاشی بود که با توجه به سلیقه، علاقه، تقاضا، محیط، طبیعت و فرهنگ مردم ایران و روی انواع گیاهان و درختان، پرندگان و حیوانات، آسمان پر ستاره، انسان ها، محل های مسکونی، خطوط و اشکال هندسی و موارد متعدد دیگر، موضوعاتی بودند که نقاش آنها را بر زمینه ی چوب به تماشا می گذاشت. چون چوب دارای خاصیت جذب رطوبت بود در اوایل کار، نقاشی روی آن با مشکلات زیادی مانند خوردگی رنگ مواجه بود. از این رو بعد از مدتی پایه ماشه مورد استفاده قرار گرفت. پایه ماشه در نقاشی روی چوب، جلا و شفافیت خاصی به کار داده به گونه ای که درخششی آینه مانند، سطح نقاشی را در بر میگرفت تا از خورده شدن رنگ توسط چوب، پاک شدن نقش و ... جلوگیری کند.
به دلیل اینکه روی اشیاء ساخته شده به روش پاپیه ماشه را نقاشی می کردند و سپس با یک لایه ماده جلا دهنده می پوشاندند به این هنر نقاشی لاکی نیز می گفتند. «در دایره المعارف هنر آمده: نقاشی لاکی (نقاشی زیر لاکی) نوعی نقاشی آبرنگ بر روی اشیاء مقوایی همچون قلمدان، جلد کتاب، قاب آئینه، رحل قرآن، جعبه ی آرایش، ورق بازی، سینی است که رویه آن با ماده جلا دهنده (لاک) پوشانیده می شود. این اسلوب با کمابیش اختلاف، در برخی هنرهای سنتی چین، هند، ایران و نقاط دیگر متداول بوده است. در ایران از اواخر سده یازدهم هجری به خصوص در هنرهایی چون قلمدان نگاری، رایج شد».
آثار به جای مانده از دوره صفوی نشان از شکوفایی هنر نقاشی ایرانی روی چوب است. از نمونه این آثار چهلستون مسجد ملارستم شهر مراغه است. بر روی سطح زیر سقف، صندوقه، تیرهای حمال و سرستون ها، تزئینات نقاشی غنی و پرکاری صورت گرفته است. نقش هایی مانند ترنج های کوچک و بزرگ و گیاهان درهم تنیده، از عمده طرح های استفاده شده در این عمارت است.
تاریخچه نقاشی روی چوب
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com