خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,851
امتیاز واکنش
10,929
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
46 روز 3 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
افزایش سطح چربی خون اختلال چربی خون نام دارد. چربی خون به دو گروه عمده‌ی کلسترول و تری گلیسیرید تقسیم می‌شود.
از آنجایی که چربی به جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن انسان کمک می‌کند، نقش بسیار مهمی در بدن انسان ایفا می‌کند.

تری گلیسیرید:
تری گلیسیرید، چربی است که از طریق خوردن غذا های مضر با کالری بالا وارد بدن می شود. بدن مقدار اضافی کالری را تبدیل به تری گلیسیرید کرده و در سلول های چربی ذخیره می سازد. تری گلیسیرید برای عملکرد برخی سلول ها ضروری هستند، اما تری گلیسیرید بیش از حد، ناسالم است.

کلسترول:
کلسترول نوعی از چربی می باشد که در تمام سلول های بدن وجود دارد. این نوع چربی (کلسترول) در خون حل نمی شود و توسط لیپوپروتئین ها وارد سلول و از آن خارج می شود. لیپوپروتئین ازترکیب پروتئین و چربی به وجود آمده است و چربی را در خون حمل می کند.

انواع کلسترول:

LDL:
یا لیپوپروتئین با چگالی کم یک نوع کلسترول بد می باشد. LDL دارای مقدار زیادی کلسترول و مقدار کمی پروتئین است. وظیفه LDL حمل کلسترول و دیگر چربی ها در خون است.
چنانچه میزان کلسترول LDL در خون افزایش باشد، این کلسترول در دیواره رگ های خونی که وظیفه تغذیه قلب و مغز را دارند، رسوب کرده و منجر به تنگ شدن این عروق می شوند. این وضعیت می تواند انعطاف پذیری رگ ها را کم کرده و منجر به انسداد سرخرگ، تصلب شرایین، ایجاد لـ*ـخته و در نهایت حمله قلبی و یا سکته شود.

HDL:
HDL یا لیپوپروتئین با چگالی بالا یک نوع کلسترول خوب می باشد. HDL دارای مقدار زیادی پروتئین و مقدار کمی کلسترول می باشد. این نوع لیپوپروتئین، کلسترول را از خون برمی دارد و به کبد می برد.
در حدود یک چهارم تا یک سوم کلسترول خون از نوع HDL است. این نوع کلسترول بر خلاف نوع LDL مانع بروز حمله قلبی است. تا جایی که کاهش یافتن این کلسترول در خون کمتر از ۴۰ میلی گرم در دسی‌لیتر می تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد. این نوع کلسترول با پیشگیری از رسوب کلسترول LDL، از انسداد رگ ها و خطرات بعدی جلوگیری می کند.

اهمیت وجود کلسترول:
کبد، نخاع و مغز برای عملکرد طبیعی خود به کلسترول نیاز دارند. برای ساخت و نگه داری سلول ها، برخی هورمون ها، ساخت ویتامین D و جذب ویتامین های محلول در چربی کلسترول نیاز است.

هیپرکلسترولمی فامیلی(FH)
هیپرکلسترولمی فامیلی، بیماری ژنتیکی است که با افزایش سطح پلاسمایی کلسترول LDL بدون افزایش تری گلیسیرید مشخص می شود. این بیماری با افزایش کلسترول LDL معمولا از دوران کودکی با بیماری های قلبی عروقی، گزانتوم ها، گزانتلاسما، آترواسکلروز و … مشخص می شود.

راهکارهایی برای کاهش چربی خون

• با ورزش کردن روزانه، وزن خود را متعادل نگه دارید.
• رعایت رژیم غذایی کم چربی
• لبنیات کم چرب مصرف کنید.
• از روغن های گیاهی از قبیل: کانولا ،ذرت و زیتون استفاده شود.
• مصرف بالای غذاهایی که فیبر زیادی دارند.
• از مصرف شیرینی و نوشیدنی های شیرین خودداری کنید.
• از نوشیدنی های معتاد دوری کنید.
• آهسته غذا بخورید و غذایتان را خوب بجوید و پرخوری نکنید.

رژیم غذای برای کاهش چربی خون

• ساقه ریواس: سبب کم شدن کلسترول در بدن شما می شود.
• کنگر: سبب کم شدن کلسترول بد در بدن می گردد
• خشکبارمصرف کنید. خشکبار حاوی کالری فراوانی است. نکته مهم دیگر در مصرف خشکبار این است که از خشکبار بدون نمک استفاده کنید.
• جو مانع جذب کلسترول در بدن می شود.
• چای سبز نیز از جذب کلسترول جلوگیری می کند و ضد بسیاری از بیماری های سرطانی است .
• سبزیجات و میوه های تازه “از گوجه فرنگی نیز غافل نشوید چراکه ضد کلسترول است”

برای کاهش کلسترول بدن مصرف مواد غذایی زیر را مدیریت کنید
۱) جای گوشت قرمز مصرف گوشت‌های سفید مانند گوشت مرغ و بوقلمون را در الویت برنامه‌ی غذایی‌تان قرار دهید. توجه داشته باشید که پوست این گوشت‌ها را بکنید. “ماهی را دریابید”
۲) در دنیای صنعتی امروز مواد غذایی آماده و کنسروی خود را به مردم تحمیل می‌کنند. اما شما حواستان باشد که از این قبیل خوراکی‌ها دور باشید. بیشتر غذاهای آماده و صنعتی به خصوص آن‌هایی که گرم می‌شوند با روغن‌های هیدروژنه و اسیدهای چرب ترانس تهیه می‌شوند که باعث افزایش کلسترول بد خون خواهد شد.
۳) محصولات لبنی مثل خامه ،پنیر و شیر پرچرب نیز موادی هستند که در صورتی که در خوردنش افراط کنید دچار افزایش کلسترول در بدن شما می‌شود.
نحوه آمادگی برای انجام آزمایش خون
جهت چک کردن سطح کلسترول خون می بایست آزمایش خون شما به صورت ناشتا گرفته شود. معمولاً شما باید تا قبل از گرفتن خون به مدت 9 تا 12 ساعت هیچ چیز جز آب یا اشامیدنی دیگری ننوشید و نخورید. به همین دلیل پزشک شما پیشنهاد می کند که صبح زود از شما خون گرفته شود.

آزمایش های تشخیصی میزان چربی خون
در آزمایش خون جهت بررسی میزان کلسترول موارد زیر مورد ارزیابی قرار میگیرد:

* کلسترول تام

*کلسترول LDL

*کلسترول HDL

*تری گلیسرید

عوامل خطر چربی خون
همانطور که می‌دانید افزایش چربی خون در میان مردم بسیار رایج است. کنترل چربی خون تاثیر به سزایی در سلامت شما دارد و از بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند. چربی خون بر اثر عوامل متفاوتی بروز پیدا می‌کند که در ادامه آنها را با هم مرور می‌کنیم:

رژیم غذایی نامناسب: مصرف چربی‌های اشباع شده منجر به افزایش کلسترول شما می‌شود.

اضافه وزن: با داشتن اضافه وزن احتمال افزایش چربی خون در شما افزایش پیدا می‌کند.

استعمال دخانیات: سیگار کشیدن به دیواره رگ‌های خونی شما آسیب وارد می‌کند و در نتیجه احتمال بروز اختلال چربی خون را در شما افزایش می‌دهد.

منبع: آزمایشگاه پارسه


چربی خون و انواع آن

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا