M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
ایرانی، هشیار باش! خطری بزرگ هنرهای ملی ما را تهدید میکند . در حالیکه آثار هنری ملی ما در موزه های جهان دیدة بینندگان را خیره می سازد در کشور ما به علت یک تقلید کورکورانه این آثار مورد بی مهری قرار گرفته است. جای بسی تأسف است که در خانواده های ایرانی قالیهای خوش نقش ما جای خود را به فرشهای کم دوام و نازیبای خارجی داده است و در حالیکه زیورهای ساخت میهن ما زیب پیکر زیبا رویان دیار مغرب است کشور ما بازار جواهرات تقلبی خارجی گردیده است.
شاید هیچ چیز در پهنه دشت های وسیع و کوهسارهای با عظمت سرزمین ما زیبایی گنبدهای کوچک فیروزهای رنگ را که در زیر گنبد نیلگون آسمان تصویر فلکی خرد را به خاطر میآورد زیبائی نداشته باشد. ذوق سرشار ایرانی را دیر باز در ساختن بناهای گوناگون با به کار بردن رنگهای آبی که انعکاس آسمان شفاف و درخشان این سرزمین است تجلی نموده و بینش عرفانی وی هیئت فلک دوار را به این ساختمانها به عاریت داده است. شاید اکنون جای آن نباشد درباره پیش قدمی ایرانیان در به وجود آوردن گنبد آنچنانکه در سرزمین ما معمول است سخن بداریم ولی آنچه هر بیننده با ذوقی در اولین نگاه در مییابد آنست که در دشتهای بیکران تربتی رنگ ما و در کوهستانهای اخرائی رنگ کشور ایران هیچ رنگی بهتر از آبیهای فیروزهای و زنگاری و لاجوردی های بنفشگونه خود نمائی نمیکند. این رنگهای درخشان که از زمانهای کهن همه جا به صورت بناهای مختلف در ایران زمین پهنا و متجلی است سند نهایت هنر سنجی هم میهنان ما و نمونه باریک بینی فوق العاده ایرانی در امور مربوط به زیبائی و هنر است.
هیچ شکل و رنگ دیگری بجز همین هیئت مدور و آبی رنگ گنبدها نمی تواند با رنگهای خوش رنگ خاک ایران آمیـ*ـزش و هماهنگی داشته باشد. امروزه که بخش نظری وقت شناسی در کشورهای باختری ترقی فوق العاده نموده است و روابط رنگها با یکدیگر از لحاظ مکمل بودن و یا هماهنگی آنها از طریق علمی مطالعه شده است پی بردهاند که برای رنگهای مایل به اخرائی و گل ماشی هیچ رنگ دیگری بجز فیروزهای نمیتواند هارمونی لازم را بدست دهد.
میبینیم که هنر ایرانی و ذوق لطیف وی از هزاران سال پیش بی آنکه دانش نظری رنگ شناسی رهنمون وی باشد بهترین و شایسته ترین نوع رنگ آمیزی را پایه گزاری کرده و در این راه سرمشق همگنان گردیده است. شاید در این باره آنان که همه مسائل لطیف هنری و صنعتی را با چند فرمول ساده حل و فصل می کنند و رابـ*ـطه انسان را با زمین به مقیاس رابـ*ـطه حیوان با زندگی مورد بحث قرار میدهند بگویند مصالح ساختمانی ساده ای که در ایران یافت میشود و سهولتی که بدست آوردن رنگ فیروزه ای در بر دارد خود بخود شکل و رنگ گنبد فیروزهای را بوجود آورده است.
به آنها پاسخ خواهیم داد که چرا در بسیاری از نقاط گیتی که از لحاظ اقلیمی با کشور ما مشابهت دارد این شکلها بوجود نیامده است و اساساً از چه رو ایرانی در بناهای خود از سفالهای لعابدار استفاده کرده است.
شاید هیچ چیز در پهنه دشت های وسیع و کوهسارهای با عظمت سرزمین ما زیبایی گنبدهای کوچک فیروزهای رنگ را که در زیر گنبد نیلگون آسمان تصویر فلکی خرد را به خاطر میآورد زیبائی نداشته باشد. ذوق سرشار ایرانی را دیر باز در ساختن بناهای گوناگون با به کار بردن رنگهای آبی که انعکاس آسمان شفاف و درخشان این سرزمین است تجلی نموده و بینش عرفانی وی هیئت فلک دوار را به این ساختمانها به عاریت داده است. شاید اکنون جای آن نباشد درباره پیش قدمی ایرانیان در به وجود آوردن گنبد آنچنانکه در سرزمین ما معمول است سخن بداریم ولی آنچه هر بیننده با ذوقی در اولین نگاه در مییابد آنست که در دشتهای بیکران تربتی رنگ ما و در کوهستانهای اخرائی رنگ کشور ایران هیچ رنگی بهتر از آبیهای فیروزهای و زنگاری و لاجوردی های بنفشگونه خود نمائی نمیکند. این رنگهای درخشان که از زمانهای کهن همه جا به صورت بناهای مختلف در ایران زمین پهنا و متجلی است سند نهایت هنر سنجی هم میهنان ما و نمونه باریک بینی فوق العاده ایرانی در امور مربوط به زیبائی و هنر است.
هیچ شکل و رنگ دیگری بجز همین هیئت مدور و آبی رنگ گنبدها نمی تواند با رنگهای خوش رنگ خاک ایران آمیـ*ـزش و هماهنگی داشته باشد. امروزه که بخش نظری وقت شناسی در کشورهای باختری ترقی فوق العاده نموده است و روابط رنگها با یکدیگر از لحاظ مکمل بودن و یا هماهنگی آنها از طریق علمی مطالعه شده است پی بردهاند که برای رنگهای مایل به اخرائی و گل ماشی هیچ رنگ دیگری بجز فیروزهای نمیتواند هارمونی لازم را بدست دهد.
میبینیم که هنر ایرانی و ذوق لطیف وی از هزاران سال پیش بی آنکه دانش نظری رنگ شناسی رهنمون وی باشد بهترین و شایسته ترین نوع رنگ آمیزی را پایه گزاری کرده و در این راه سرمشق همگنان گردیده است. شاید در این باره آنان که همه مسائل لطیف هنری و صنعتی را با چند فرمول ساده حل و فصل می کنند و رابـ*ـطه انسان را با زمین به مقیاس رابـ*ـطه حیوان با زندگی مورد بحث قرار میدهند بگویند مصالح ساختمانی ساده ای که در ایران یافت میشود و سهولتی که بدست آوردن رنگ فیروزه ای در بر دارد خود بخود شکل و رنگ گنبد فیروزهای را بوجود آورده است.
به آنها پاسخ خواهیم داد که چرا در بسیاری از نقاط گیتی که از لحاظ اقلیمی با کشور ما مشابهت دارد این شکلها بوجود نیامده است و اساساً از چه رو ایرانی در بناهای خود از سفالهای لعابدار استفاده کرده است.
هنر و ملیت
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com