خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~NIKA~

مدیر آزمایشی تالار حقوق
مدیر آزمایشی
  
عضویت
12/6/23
ارسال ها
598
امتیاز واکنش
1,092
امتیاز
183
محل سکونت
by the waves of the sea
زمان حضور
14 روز 7 ساعت 40 دقیقه
نویسنده این موضوع
تخلیه ملک به علت عدم پرداخت اجاره بها

در این مقاله می خواهیم تخلیه ملک به علت عدم پرداخت اجاره را بررسی نماییم؛ یکی از موارد شایع در خصوص خواسته تخلیه از ناحیه موجر، عدم پرداخت اجاره بها می باشد.

در صورت عدم پرداخت اجاره بها چه کنیم؟
با توجه به قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1367/05/26 در صورتی که مدت اجاره به پایان نرسیده است نمی توان دستور تخلیه را درخواست نمود زیرا یکی از شرایط صدور دستور تخلیه یا همان تخلیه فوری انقضای مدت اجاره است درنتیجه دستورتخلیه ملک به علت عدم پرداخت اجاره صادر نخواهد شد.

چگونه تخلیه ملک مسکونی بدلیل عدم پرداخت اجاره بها را بخواهیم ؟
دعوی تخلیه ملک به علت عدم پرداخت اجاره بها منشاء قانونی ندارد! یعنی اینکه چنانچه موجرمستقیما و در ابتدای امر دعوی را به خواسته تخلیه ملک به علت عدم پرداخت اجاره بها مطرح نماید قطعا محکوم به رد است. برای اقامه دعوی در مراجع قانونی در ابتدا باید خواسته خود را در چهارچوب قانون مطرح کنیم که نیاز به آگاهی و تسلط به قوانین دارد. در چارچوب قانون یعنی اینکه در قانون برای خواهان دعوی چنین حقی وجود داشته باشد . در قانون حاکم بر روابط موجر و مستاجر برای موجر حقی برای طرح دعوی تخلیه ملک به علت عدم پرداخت اجاره بها تعریف نشده و ماده ای در قانون فوق در این خصوص نداریم ناچارا موجر باید اجور معوقه را مطالبه نماید و نمی توان تخلیه مستاجر را قبل از پایان مدت اجاره درخواست نمود.

آیا تخلیه ملک مسکونی به علت عدم پرداخت اجاره بها از هیچ طریقی ممکن نیست؟
در ابتدا باید بدانیم صرف نظر از آیین نامه و بخشنامه های جدید در این خصوص درکل دو قانون برای دعاوی موجر و مستاجر و تخلیه ملک وجود دارد قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال1356 و قانون روابط موجر و مستاجر سال 1376. قانون سال 1356 در خصوص اجاره های تنظیم شده قبل از سال 76 است و مربوط به املاک تجاری و سرقفلی و حق کسب پیشه می باشد. ولی قانون سال1376 مربوط به اجاره های کلیه اماکن تجاری و مسکونی که بعد از سال 1376 منعقد شده است .

تنها ماده ای که در قانون برای تخلیه ملک به علت عدم پرداخت اجاره بها تعیین تکلیف نموده است بعد ازبنده 9 ماده 14 قانون روابط موجر و مستاجر سال 1356 می باشد که بیان میدارد در صورتی که مستاجر در مهلت مقرر در ماده 6 این قانون از پرداخت اجاره بها خوداری نماید و با ابلاغ اخطار دفترخانه تنظیم کننده سن رسمی اجاره یا ارسال اظهارنامه در مورای که اجاره نامه عای است ظرف ده روز قسط یا قساط عقب افتاده را پرداخت ننماید موجر می تواند در مواردی که اجاره نامه رسمی باشد از طریق صدور اجراییه و در نهایت اجرای ثبت و در صورتی که اجاره نامه عادی باشد از طریق دادگاه تخلیه ملک به علت عدم پرداخت اجاره بها را بخواهد.

در قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1367/05/26 که قانون حاکم بر اجاره های تنظیم شده بعد از این تاریخ و اجاره های تنظمی در حال حاضر است در خصوص تخلیه ملک به علت عدم پرداخت اجاره بها تعیین تکلیف نشده و قانون در این زمینه ساکت است فسخ قراداد اجاره به علت عدم پرداخت اجاره بها
ممکن است در قرارداد اجاره شرط فسخ درصورت عدم پرداخت اجاره بها وجود داشته باشد غالبا در قراردادهای اجاره ضمانت اجرایی برای عدم پرداخت اجاره قید می شود در یکی از بندهای اجاره نامه های عادی تنظیمی در مشاورین املاک بندی در این خصوص وجود دارد که قید شده است “در صورت عدم پرداخت اجاره بها به مدت یک ماه یا سه ماه قرارداد اجاره قابل فسخ است ” همچنین است در اجاره نامه های رسمی تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی حتما در زمان تنظیم اجاره نامه به این بند توجه نمایید چون غالبا جای مهلت خالی است و مشاورین املاک مهلت را تعیین می نماید. با توجه به این بند در ابتدا باید از طریق مراجع قضایی فسخ قرارداد را بخواهیم و بعد از فسخ اجاره نامه با توجه به اینکه دیگر موجبی برای ادامه منفعت مستاجر از عین مستاجره یعنی ملک وجود ندارد تخلیه ملک را ازمراجع قضایی بخواهیم دراین صورت درست است که سریعا نتوانسته ایم دستور تخلیه یا همان تخلیه فوری را بگیریم ولی در نهایت به خواسته خود یعنی تخلیه ملک به علت عدم پرداخت اجاره بها رسیدیم.

البته به این مهم توجه داشته باشید که فسخ یک قرارداد صرف نظر از ارکان قانونی آن دارای شرایط ومراحلی است که نیاز به آگاهی، تسلط و تجربه کافی در این زمینه دارد در غیر اینصورت ممکن است دعوی شما رد شود یا وارد اطاله دادرسی شود یعنی اینکه آنقدرها زمان ببرد که به دلیل جوگیری از اتلاف وقتتان و هزینه های متحمل منصرف شوید یا اینکه قراداد اجاره به پایان برسد.

منبع : دادارمنش


تخلیه ملک به علت عدم پرداخت اجاره بها

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا