- عضویت
- 31/3/22
- ارسال ها
- 1,106
- امتیاز واکنش
- 5,459
- امتیاز
- 283
- محل سکونت
- کنج اتاق:)
- زمان حضور
- 25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
مقایسهی تحول هنر در چین با مصر و ایران
نخستین اشکال هنری به آسیا و کرت و مصر تعلق دارد. هنر مصری را به علت دوام طولانی و دامنه نفوذش میتوان به عنوان نمونهای هنر کلی در نظر گرفت. سرزمین مصر به مدت هفتاد قرن شرایط اقتصادی خاصی داشت که سبب شده بود یک فرهنگ مستمر و مداوم داشته باشد نژاد مصری کمتر از بسیاری نژادهای دیگر با عناصر خارجی درآمیختگی دارد. بنابراین در میان همه دگرگونیهایی که برای نژاد مصری پیش آمده باید بتوان رگههای ثابتی را کشف کرد که ناشی از تأثیرات ثابت خون و خاک باشد استمرار تمدن مصری زاییدهی عوامل اقتصادی است مخصوصاً احیا شدن حاصل خیزی زمین به دلیل طغیان نیل - محدود بودن این حاصل خیزی و در عین حال مداوم بودن آن همراه با رودخانهای که باعث آن بود، ثبات و قرار خاصی پدید آورد.اگر چه این ثبات و قرار، مادی و اقتصادی بود اما در دیانت و هنر کاملاً انعکاس یافت.
در مصر ممکن است ۲۰۰۰ سال بگذرد و هیچ تغییر مشهودی در سبکهای هنری پیش نیاید. در مصر قدیم دو سنخ هنر در کنار یکدیگر قرار داشتهاند:
ـ هنر کاهنی که به دست یک طبقه کاملاً مسدود از کاهنان ساخته میشد و دیگر هنر تودهای که در کنار هنر کاهنی اما مستقل از آن به دست مردم به وجود میآمد. متأسفانه آثاری که از هنر تودهای مصر باقی مانده بسیار ناچیز است. زیرا که این آثار برخلاف آثار کاهنان در مقابر و معابد نگاهداری نمیشده ولی میدانیم که این هنر وجود داشته است و از حیث تغزل و صفا از هنر کاهنی برتر بوده. در عهد (توت عنخ آمن) که در تاریخ هنر مصری یک دوره کوتاه رومانتیک را تشکیل میدهد احساس تغزلی هنر تودهای بر هنر کاهنی تسلط یافته و سبب انحطاط آن گردید.
در دورهی قبطی که در پایان قرن چهارم میلادی آغاز میشود هنر مصری از اصول کاهنی خلاص میشود. در این دوره یک دین تودهای یعنی مسیحیت کمکم الهامبخش هنر مردم میشود و آن را به مراحلی میرساند که پیش از آن هرگز به آن مراحل نرسیده بود. اما این هنر با آن که هنر مسیحی است اما در مصر همچنان هنری مصری باقی میماند.
نخستین اشکال هنری به آسیا و کرت و مصر تعلق دارد. هنر مصری را به علت دوام طولانی و دامنه نفوذش میتوان به عنوان نمونهای هنر کلی در نظر گرفت. سرزمین مصر به مدت هفتاد قرن شرایط اقتصادی خاصی داشت که سبب شده بود یک فرهنگ مستمر و مداوم داشته باشد نژاد مصری کمتر از بسیاری نژادهای دیگر با عناصر خارجی درآمیختگی دارد. بنابراین در میان همه دگرگونیهایی که برای نژاد مصری پیش آمده باید بتوان رگههای ثابتی را کشف کرد که ناشی از تأثیرات ثابت خون و خاک باشد استمرار تمدن مصری زاییدهی عوامل اقتصادی است مخصوصاً احیا شدن حاصل خیزی زمین به دلیل طغیان نیل - محدود بودن این حاصل خیزی و در عین حال مداوم بودن آن همراه با رودخانهای که باعث آن بود، ثبات و قرار خاصی پدید آورد.اگر چه این ثبات و قرار، مادی و اقتصادی بود اما در دیانت و هنر کاملاً انعکاس یافت.
در مصر ممکن است ۲۰۰۰ سال بگذرد و هیچ تغییر مشهودی در سبکهای هنری پیش نیاید. در مصر قدیم دو سنخ هنر در کنار یکدیگر قرار داشتهاند:
ـ هنر کاهنی که به دست یک طبقه کاملاً مسدود از کاهنان ساخته میشد و دیگر هنر تودهای که در کنار هنر کاهنی اما مستقل از آن به دست مردم به وجود میآمد. متأسفانه آثاری که از هنر تودهای مصر باقی مانده بسیار ناچیز است. زیرا که این آثار برخلاف آثار کاهنان در مقابر و معابد نگاهداری نمیشده ولی میدانیم که این هنر وجود داشته است و از حیث تغزل و صفا از هنر کاهنی برتر بوده. در عهد (توت عنخ آمن) که در تاریخ هنر مصری یک دوره کوتاه رومانتیک را تشکیل میدهد احساس تغزلی هنر تودهای بر هنر کاهنی تسلط یافته و سبب انحطاط آن گردید.
در دورهی قبطی که در پایان قرن چهارم میلادی آغاز میشود هنر مصری از اصول کاهنی خلاص میشود. در این دوره یک دین تودهای یعنی مسیحیت کمکم الهامبخش هنر مردم میشود و آن را به مراحلی میرساند که پیش از آن هرگز به آن مراحل نرسیده بود. اما این هنر با آن که هنر مسیحی است اما در مصر همچنان هنری مصری باقی میماند.
هنر در شرق
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com