خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~NIKA~

مدیر آزمایشی تالار حقوق
مدیر آزمایشی
  
عضویت
12/6/23
ارسال ها
598
امتیاز واکنش
1,092
امتیاز
183
محل سکونت
by the waves of the sea
زمان حضور
14 روز 7 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
آگاهی از مهلت قانونی تخلیه مستاجر
مهلت قانونی تخلیه مستاجر یکی از نکات بسیار مهم در زمینه مستأجری است. امروزه افراد زیادی به دلیل شرایط اقتصادی دارای منزل مسکونی نیستند و به طور کامل مستاجر هستند. برخی از مستاجران، قانون مستاجری را به طور کامل نمی دانند.

تقاضای مهلت برای تخلیه ملک
مهلت قانونی تخلیه مستاجر چقدر است؟ اگر قرارداد مستاجری فرد به پایان رسیده باشد، باید منزلی که در آن سکونت دارد را تخلیه کند حتی اگر شرایط تخلیه را نداشته باشد، مالک می تواند به شورای حل اختلاف مراجعه کند و مستاجر را مجبور به تخلیه نماید.اگر مستاجر بنا به شرایطی توان تخلیه را نداشته باشد، می‌ تواند تقاضای مهلت نماید

مهلت قانونی تخلیه با صدور حکم شورای حل اختلاف چقدر است؟
شورای حل اختلاف معمولاً با بررسی وضعیت مستاجر، مهلت قانونی تخلیه مستاجر را یک ماه تمدید خواهد کرد. در این صورت مستاجر باید اجاره یک ماه را به مالک پرداخت کند و مالک حق دخالت در مهلت قانونی مستاجر ندارد. باید به این نکته توجه داشت که قرارداد بین مالک و مستاجر قانونی از طریق دفاتر اسناد تنظیم شده باشد. اگر بر خلاف آن صورت بگیرد، باید حتماً به غیر از مالک و مستاجر دو نفر دیگر به عنوان شاهد این قرارداد را امضا کنند تا قرارداد روش قانونی خود را طی کرده باشد.

حکم تخلیه در چه شرایطی صادر میشود؟
در شرایط عادی فردی که خانه را اجاره کرده تا پایان مهلت قانونی تخلیه مستاجر می تواند در خانه حضور داشته باشد. اما در برخی مواقع مستاجر با مالک به مشکل بر می خورد که مجبور به تخلیه می شود. در چنین شرایطی با اخذ حکم تخلیه مستاجر محل سکونت خود را تغییر خواهد داد. البته این موضوع به صورت برعکس نیز بسیار اتفاق می افتد. مالک با مستاجر به مشکل برمی خورد که در این صورت دو طرف می توانند حکم تخلیه ملک را بگیرند و مستاجر در مکان دیگری به صورت اجاره نشینی مستقر شود. حکم تخلیه کاغذ معتبری است که نشان می دهد فرد باید تا مدت زمان مشخص شده منزل مسکونی خود را که به صورت اجاره نشینی تهیه کرده است تخلیه کند. لازم به ذکر است که اگر با چالش تخلیه مستاجر در هر زمینه ای مواجه هستید،کمک گرفتن از یک وکیل تخلیه ملک می‌تواند برای حل هرچه سریعتر مشکل شما بسیار موثر باشد.

به تعویق انداختن حکم تخلیه
پس از تمام شدن مهلت قانونی تخلیه مستاجر، فرد اجاره نشین موظف به تخلیه منزل است. اگر مستاجر تخلیه را به تعویق بیاندازد و حاضر به تخلیه مسکن نباشد در این صورت دادگاه حق را به مالک مسکن داده و تخلیه ملک را به مدت یک هفته صادر می‌کند. یکی از رایج ترین و معمول ترین مشکل بین مالک و مستاجر همین به تاخیر انداختن حکم تخلیه توسط مستاجر است. در این مطلب باید گفت که تاخیر انداختن حکم تخلیه چه از نظر مسکونی چه تجاری شرایط هر دو مورد در شورای حل اختلاف یک قانون را طی می کند. البته این نکته را باید در نظر گرفت که اگر حق با مستاجر باشد مهلت قانونی تخلیه مستاجر از طریق شورای حل اختلاف به مستاجر داده می شود.

عدم تخلیه مستاجر پس از پایان قرارداد
یکی از مسائلی که در بین مستاجر و مالک در پایان قرارداد پیش می آید تخلیه نکردن منزل مسکونی توسط مستاجر است. برای اینکه درخواست مالی قانونی پیش برود باید مدت اجاره منزل به اتمام رسیده باشد. در مواقعی که مستاجر حداقل کرایه سه ماه را پرداخت نکرده باشد، شورای حل اختلاف می تواند دستور صدور تخلیه را صادر کند که در این شرایط نیازی به اظهارنامه نیست زیرا مستاجر از اتمام قرارداد آگاهی دارد و موظف است که ملک را تخلیه کند. در صورتی که مستاجر ملک را تخلیه نکرده باشد، ملک را تصرف غیر مجاز کرده که در این صورت مستاجر باید احکام به قصد تصرف را پرداخت کند. در چنین حالتی مسئول دادگستری باید ایام تصرف ملک را محاسبه کرده و به دستور کارشناس رسمی دادگستری اعلام کند.

چه تفاوتی بین دستور تخلیه و حکم تخلیه وجود دارد؟
اگر شما ملکی را قرارداد بسته اید و به مدت دو سال اجاره آن را پرداخت کرده اید و مهلت آن به پایان رسیده ولی مستاجر از تخلیه ملک سرباز می‌زند، شما می توانید دستور تخلیه ملک را از شورای حل اختلاف بگیرید. دستور تخلیه بستگی به شرایط مختلفی دارد که این شرایط شامل مواردی همچون: مدت زمان قرارداد تمام شده باشد، ۲شاهد زیر قرارداد را امضا کرده باشند، موعد پایان قرارداد رسیده باشد، از قرارداد دو نسخه به صورت کتبی تنظیم شده باشد. حکم تخلیه این گونه نیست. بعضی از قراردادها شامل دستور تخلیه نمی شوند، برای دستور تخلیه نه مهلت و نه اعتراضی وارد است. در مورد حکم تخلیه ۲۰ روز مهلت اعتراض و ۱۰ روز فرصت تخلیه وجود دارد و مراجع رسیدگی به دستور تخلیه، شورای حل اختلاف است .
صدور حکم تخلیه بر عهده دادگاه است. یکی از مهم ترین تفاوت دستور تخلیه و حکم تخلیه این است که حکم تخلیه ۳۰ روز زمان نیاز دارد؛ ولی در دستور تخلیه، مستاجر باید ملک را بعد از سه روز تخلیه نماید.

نحوه گرفتن مهلت برای تخلیه از مالک
مهلت قانونی تخلیه مستاجر تنها در شرایطی امکان پذیر است که قرارداد اجاره نامه به صورت رسمی صادر شده باشد. پس از صدور حکم تخلیه از سوی مالک طی ۴۸ ساعت به مستاجر اطلاع داده می‌شود. مستاجر می تواند تقاضای مهلت قانونی را از شورای حل اختلاف بگیرد. در این هنگام شورا با بررسی شرایط مستاجر زمانی را برای تخلیه مستاجر مهلت می دهد که مستاجر باید اجاره بهای مهلت گرفته شده را به مالک بپردازد. مستاجر باید در زمان تعیین شده ملک را بدون هیچ مشکلی و با کمترین خسارت به مالک بسپارد. اگر در طول دوره اجاره مستاجر باعث بروز مشکلی در خانه شود، هزینه های خسارت را باید به طور کامل پرداخت کند.

تخلیه جهت نیاز شخصی مالک
یکی از دلایلی که مالک حق گرفتن حکم تخلیه ملک شخصی خود را دارد نیاز شخصی است. اگر مالک ثابت کند واقعاً به ملک خود نیاز دارد قادر به اخذ حکم تخلیه جهت نیاز شخصی خواهد بود. از جمله مواردی که می‌ توان به آن اشاره کرد بیکاری مالک، نداشتن کار و ایجاد کسب و کار تجاری برای گذراندن زندگی است. در این مورد دادگاه معمولاً به مدت سه ماه به مستاجر زمان می دهد تا بتواند ملک را تخلیه کند. این دستور از شورای حل اختلاف، مهلت قانونی مستاجر محسوب می شود. اگر مالک از کار مناسبی برخوردار نباشد و در بیکاری به سر ببرد می تواند جهت تخلیه ملک خود به شورای حل اختلاف مراجعه کند.

منبع : دادارمنش


آگاهی از مهلت قانونی تخلیه مستاجر

 
  • تشکر
Reactions: Sotøødeh
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا