خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است. هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~NIKA~

مدیر آزمایشی تالار حقوق
مدیر آزمایشی
  
عضویت
12/6/23
ارسال ها
598
امتیاز واکنش
1,097
امتیاز
183
محل سکونت
by the waves of the sea
زمان حضور
14 روز 13 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
منظور از مهریه عند الاستطاعه چیست؟

به جرات می توان مهریه را یکی از مهم ترین مواردی دانست که زوجین باید قبل از ازدواج و جاری شدن عقد عقد مقدار آن را مشخص کنند. یکی از مهم ترین مسائلی که اغلب بانوان نسبت به آن اطلاعات کافی و درستی را ندارند؛ مهریه عند الاستطاعه می باشد. اگر در زمره افرادی هستید که هیچ تفاوتی میان مهریه عند الاستطاعه و عند المطالبه قائل نیستید؛ پیشنهاد می کنیم در این مطلب همراه ما باشید. در این محتوا که توسط وکیل مهریه آورده شده، قصد داریم به این سوال که مهریه عند الاستطاعه چیست پاسخ دهیم.

مهریه عند الاستطاعه چیست؟
عند الاستطاعه یک واژه عربی می باشد. این واژه به معنای داشتن توانایی مالی زوج برای پرداخت مهریه است. مهریه خود دارای دو نوع عند الاستطاعه و عند المطالبه می باشد. زمانی که زوجه به هنگام جاری شدن عقد عقد مهریه خود را از نوع عند الاستطاعه انتخاب کند؛ در زمان جدایی با اما و اگرهای بسیار زیادی توانایی دریافت مهریه خود را دارد.

اگر مهریه زوجه از نوع عند الاستطاعه باشد؛ تنها زمانی می تواند به هنگام جدایی درخواست دریافت مهریه خود را داشته باشد که این موضوع را اثبات کند که زوج توانایی پرداخت مبلغ مهریه را دارد. در صورتی که زوج توانایی و استطاعت مالی نداشته باشد؛ زوجه نمی تواند هیچ ادعایی نسبت به دریافت مهریه خود داشته باشد.

قانون جدید مهریه عند الاستطاعه
با توجه به این موضوع که بسیاری از بانوان در خصوص مهریه عند الاستطاعه اطلاعات کافی ندارند؛ در دفاتر اسناد رسمی تمامی مزایا و معایب این مهریه برای بانوان توضیح داده می شود. با توجه به این توضیحات زوجه می تواند در خصوص نوع مهریه خود تصمیمات لازم را اتخاذ نماید. یکی از قوانین جدیدی که در سال 1400 در کشور تصویب شد این موضوع است که امکان تغییر مهریه بعد از عقد نیز وجود دارد. اگر به هنگام عقد نوع مهریه خود را عند الاستطاعه مشخص کرده باشید، بعد از گذشت چند سال از زندگی مشترک خود می توانید به همان دفترخانه ای که ازدواج شما توسط آن ها ثبت شده است مراجعه کرده و نوع مهریه خود با تایید همسرتان تغییر دهید.

شرایط گرفتن مهریه عندالاستطاعه
چگونه مهریه عند الاستطاعه را بگیریم؟ یکی از مهم ترین سوالاتی که اکثر بانوان با آن دست به گریبان هستند؛ موضوع چگونگی دریافت مهریه عند الاستطاعه می باشد. برای این که بتوانید مهریه خود را به صورت تمام و کمال دریافت کنید؛ نیاز است تا در قدم اول زوجه یک لیست از تمام دارایی های همسر خود تهیه کرده و به دادگاه خانواده ارائه دهد. این اموال می تواند از نوع منقول و یا غیر منقول باشد.
در صورتی که زوج کارمند باشد دادگاه بنا به تعداد فرزندان و بررسی یک سری از موارد می تواند حکم توقیف 3/1 و یا 4/1 از حقوق وی را دهد. البته فراموش نکنید که در این مهریه امکان بازداشت زوج وجود ندارد. با توجه به تخصصی و البته زمان بر بودن دریافت مهریه عند الاستطاعه نیاز است تا حتما با یک وکیل مهریه خبره در ارتباط باشید. این وکلا با توجه به تجربه ای که در طی سال ها فعالیت خود به دست آورده اند؛ می توانند مشکل شما را به بهترین شکل ممکن حل کنند.

رویه عملی مهریه عند الاستطاعه در سال 1402
برای این که بتوان مهریه عند الاستطاعه را دریافت کرد نیاز است زوجه و یا وکیل رسمی او 6 گام را طی کنند.

در قدم اول زوجه و یا وکیل پایه یک دادگستری باید به دفتر رسمی ثبت ازدواجی که شروع زندگی مشترک زوجین از آن جا بوده، مراجعه نماید و درخواست صدور اجراییه داشته باشد. در قدم دوم بعد از صدور اجراییه، زوج باید به دفتر مهریه اداره ثبت محل صدور مراجعه کند. در این قدم زوجه باید تمامی اموال منقول و یا غیر منقول زوج را جهت توقیف معرفی کند. حتی در مواردی امکان ممنوع الخروج کردن زوج از سمت زوجه وجود دارد. در قدم سوم اگر زوج در شهرهای دیگری نیز دارای اموالی باشد؛ نیاز است تا یک درخواست نیابت به اداره ثبت استان مورد نظر ارسال کند.

در قدم چهارم اگر زوج مال منقول و یا غیر منقولی را داشته باشد و از مستثنیات دین نباشد؛ مال توسط کارشناسان بررسی شده و به مزایده گذاشته می شود. در قدم پنج اگر زوج مالی نداشته باشد گواهی برای مراجعه زوجین به دادگاه توسط زوجه و یا وکیل قانونی وی صادر خواهد شد. در قدم ششم باید این موضوع را بیان کنیم که در مهریه عند الاستطاعه زوجه نمی تواند به هیچ عنوان برای زوج حکم جلب دریافت نماید. پیشنهاد می‌شود در این زمینه، از یک وکیل خوب و کاربلد در زمینه دعاوی خانواده بهره مند شوید؛ که طبق تجربه بالا و حل پرونده های موفق،در نهایت وکیل پایه یک دادگستری خانم را در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم.

تاثیر قید عندالاستطاعه بودن مهریه در زوال حق حبس زوجه (نمونه رای)
به موجب این قانون، حق حبس خانم در مورد تعهد تمکین از مرد زوال می گردد.

در خصوص تجدید نظر خواهی آقای ک.ل با وکالت م.ه به طرفیت خانم س.و نسبت به دادنامه شماره 95826مورخه 02/02/1402 شعبه محترم سوم دادگاه عمومی تهران در پرونده کلاسه 56/695 مبنی بر صدور حکم رد دعوی الزام زوجه به تمکین وارد است؛ زیرا با توجه به محتویات پرونده و ملاحظه لوایح طرفین رای صادره دادگاه بدوی بر اساس مستندات موجود در پرونده و مقررات مربوطه صادر نگردیده است؛ زیرا اولا زوجین هنگام عقد نکاح یا شرط ضمن عقد نکاح مطالبه مهریه را عندالاستطاعت زوج مقرر نموده اند. عندالاستطاعت یک لغت عربی است و به معنای هنگام توانایی مالی داشتن زوج به معادل میزان مهریه مقرر در عقدنامه می باشد.

به عبارت دیگر هنگام عقد نکاح زوجه پذیرفته که زوج توان مالی پرداخت مهریه را در زمان انعقاد عقد نکاح ندارد و اگر زوجه بعد از آن اراده مطالبه مهریه خود را داشته باشد ابتدا امر باید به واسطه معرفی مال یا ادله دیگر تمکن مالی زوج را با ثبات رسانده سپس مطالبه نماید بنابراین در هیچ یک از کتب لغت و یا موازین حقوقی عندالاستطاعت به معنای حال بودن دین از جمله دین مهریه که عندالاستطاعت قید گردیده نیامده است زیرا حال بودن یک دین به معنای عدم مقید بودن به زمان یا قیود دیگر است پس دائن به محض مطالبه دین خود از مدیون مکلف به پرداخت آن است ثالثا نظر به این که زوجه با قید عند الاستطاعت بدون مهریه و پذیرفتن آن به عنوان شرط ضمن عقد حق حبس خود را ذایل کرده است و نمی تواند با فرض مذکور از حق حبس استفاده نماید.

تفاوت های مهریه عند المطالبه و مهریه عند الاستطاعه
تا به این جای مقاله به این سوال که مهریه عند الاستطاعه چیست پاسخ داده شد. ممکن است برای برخی افراد این سوال به وجود آید که چه تفاوتی میان مهریه عند الاستطاعه و عند المطالبه وجود دارد. در مهریه عند المطالبه هر زمان که زوجه درخواست داشته باشد؛ زوج باید به صورت تمام و کمال و بدون وجود شرطی مهریه همسر خود را پرداخت کند. در مهریه عند الاستطاعه اما نیاز است تا استطاعت مالی زوج جهت پرداخت مهریه به دادگاه اثبات شود.

تحلیل عند الاستطاعه بودن مهریه
در تحلیل این موضوع که مهریه عند الاستطاعه چیست و چگونه می توان آن را دریافت کرد می توان این جمله را بیان کرد که اگر زوجه نتواند تمکن مالی زوج را به دادگاه اثبات کند، نمی تواند حتی به ریالی از مهریه خود دست پیدا کند.

فواید مهریه عند الاستطاعه
از مهم ترین فوایدی که مهریه عند الاستطاعه دارد؛ در این است که مردان تنها در صورت داشتن تمکن مالی موظف به پرداخت مهریه هستند. در صورتی که مردان مال و اموالی نداشته باشند؛ این امکان برای آن ها وجود دارد تا مهریه بانوان را پرداخت نکنند. دومین مزیت مهریه عند الاستطاعه در این است که که برای مردان هیچ حکم جلبی صادر نمی شود.

منبع : دادارمنش


منظور از مهریه عند الاستطاعه چیست؟

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا