خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,106
امتیاز واکنش
5,459
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
تاریخ هنر (به انگلیسی: history of art) به سرگذشت هنرهای تجسمی، نمایشی، شنیداری و کلامی اشاره دارد و به سیر تحول آن در گذر تاریخ می‌پردازد. نقطهٔ آغاز تاریخ هنر در جهان، هنر پیشاتاریخ و آثار هنری غارنشینان —اغلب نقاشی‌ها و مجسمه‌های بدوی (به انگلیسی: primitive) و ابتدایی از حیوانات و انسان‌ها— است. علاوه بر هنر ابتدایی، تاریخ هنر را می‌توان بر اساس منطقه به چند عرصه تقسیم کرد. هنر خاور باستان در سرزمین‌های خاورمیانه و هندوستان، هنر یونان باستان و روم باستان، هنر بیزانس، هنر اسلامی، هنر خاور دور، هنر قرون وسطی در دوران استیلای کلیسا بر اروپا، هنر دورهٔ رنسانس، هنر نوین غربی و در نهایت هنر نوگرای دوران جدید در قرن بیستم از آن جمله‌اند. به عقیده پژوهش‌گران غربی تاریخ هنر، هنر ابتدایی می‌تواند هنر انسان‌های معاصر را که سبک زندگی و فرهنگی بدوی دارند، در کنار هنر انسان‌های ماقبل تاریخ دربرگیرد. برخی این نگاه پژوهش‌گران غربی را ناشی از سلطه فکری خاصی می‌دانند که آن‌ها در برخورد با سایر تمدن‌ها و براساس توسعه‌های مادی و فن‌آورانه تمدن غربی برای خود قائل هستند.
یکی از بحث های جالب در آموزش نقاشی، آموزش تاریخ هنر جهان است. می توان هنر بشر قبل از تاریخ را به سه دوره پارینه سنگی ، میان سنگی و نو سنگی تقسیم کرد. در این مقاله در مورد هنر قبل از تاریخ صحبت می کنیم. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این مورد بدست آورید.

دوران پارینه سنگی
با دو نام دیرینه سنگی و پالئولیتیک می‌توانیم این دوران را بشناسیم و حدود ۵۰۰۰۰ قبل یعنی از اواخر عصر یخبندان شروع می شود و تا ۱۰۰۰۰ سال قبل از میلاد ادامه داشته است.

انسان در این دوران غارنشین بوده است و زندگی خود را از طریق شکار می گذرانده است .اولین آثار هنری حدود ۳۰۰۰۰ سال پیش به صورت نقاشی های دیوار غارها بوده است ‌.

ویژگی این نقاشی ها:
درباره ی حیواناتی چون گاو کوهان دار، گاو وحشی ، گوزن ، اسب ، شیر ، کرگدن و بعد از آنانسان بوده است.
تصویر ها به عمق غارها ، دور از نور و محل زندگی انسان های اولیه مربوط می شود .
این تصویر ها از دقت شکارچی و اعتقادش به تسخیر شکار با جادو پدید آمده است .
ترسیم‌ آن‌ها طبیعت گرایانه (ناتورالیستی) بود و هنرمند برای نگارش آن ها به موضوع توجه داشته است .
این تصویرها بدون ترکیب بندی (کمپوزیسیون) بوده ، تناسب پیکرها درست‌نبوده است و اندازه های متفاوتی داشتند و بین فضای تصویر و دیوار غار ارتباطی وجود نداشته است. در واقع از برجستگی ها و فرورفتگی ها ی طبیعی دیوار برای کشیدن آن ها استفاده می شده است.
بخشی از آن ها دارای نوعی پرسپکتیو (پرسپکتیو فراکسیونل) هستند که در واقع اعضا مختلف حیوان را از زوایای مختلف در یک تصویر باهم تلفیق کرده است. مثلا سر از نیم رخ وشاخ ها از سه رخ نشان می دادند.
این تصویر ها جنبه ی تزئینی و زیبایی شناختی را ندارند.
مشهور ترین غارهای شامل نقاشی انسان های اولیه :
غار لاسکو(۱۵۰۰۰- ۱۰۰۰۰ق.م ) و فون دوگوم در فرانسه
غار آلتامیرا و کاستن(۸۰۰۰ سال ق.م) در اسپانیا
غار آدائورا در ایتالیا
غار دکن در هند (۵۵۰۰ ق.م)


تاریخ هنر

 
  • تشکر
Reactions: SelmA

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,106
امتیاز واکنش
5,459
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
یکی از بحث های جالب در آموزش نقاشی، آموزش تاریخ هنر جهان است. می توان هنر بشر قبل از تاریخ را به سه دوره پارینه سنگی ، میان سنگی و نو سنگی تقسیم کرد. در این مقاله در مورد هنر قبل از تاریخ صحبت می کنیم. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این مورد بدست آورید.

دوران پارینه سنگی
با دو نام دیرینه سنگی و پالئولیتیک می‌توانیم این دوران را بشناسیم و حدود ۵۰۰۰۰ قبل یعنی از اواخر عصر یخبندان شروع می شود و تا ۱۰۰۰۰ سال قبل از میلاد ادامه داشته است.

انسان در این دوران غارنشین بوده است و زندگی خود را از طریق شکار می گذرانده است .اولین آثار هنری حدود ۳۰۰۰۰ سال پیش به صورت نقاشی های دیوار غارها بوده است ‌.

ویژگی این نقاشی ها:
درباره ی حیواناتی چون گاو کوهان دار، گاو وحشی ، گوزن ، اسب ، شیر ، کرگدن و بعد از آنانسان بوده است.
تصویر ها به عمق غارها ، دور از نور و محل زندگی انسان های اولیه مربوط می شود .
این تصویر ها از دقت شکارچی و اعتقادش به تسخیر شکار با جادو پدید آمده است .
ترسیم‌ آن‌ها طبیعت گرایانه (ناتورالیستی) بود و هنرمند برای نگارش آن ها به موضوع توجه داشته است .
این تصویرها بدون ترکیب بندی (کمپوزیسیون) بوده ، تناسب پیکرها درست‌نبوده است و اندازه های متفاوتی داشتند و بین فضای تصویر و دیوار غار ارتباطی وجود نداشته است. در واقع از برجستگی ها و فرورفتگی ها ی طبیعی دیوار برای کشیدن آن ها استفاده می شده است.
بخشی از آن ها دارای نوعی پرسپکتیو (پرسپکتیو فراکسیونل) هستند که در واقع اعضا مختلف حیوان را از زوایای مختلف در یک تصویر باهم تلفیق کرده است. مثلا سر از نیم رخ وشاخ ها از سه رخ نشان می دادند.
این تصویر ها جنبه ی تزئینی و زیبایی شناختی را ندارند.
مشهور ترین غارهای شامل نقاشی انسان های اولیه :
غار لاسکو(۱۵۰۰۰- ۱۰۰۰۰ق.م ) و فون دوگوم در فرانسه
غار آلتامیرا و کاستن(۸۰۰۰ سال ق.م) در اسپانیا
غار آدائورا در ایتالیا
غار دکن در هند (۵۵۰۰
. انسان اولیه آثار دیگری مثل کنده کاری ها و مجسمه های کوچکی داشتند که جنس آن ها از سنگ، استخوان و صدف بوده است که از معروف ترین آن ها می‌توان به ونوس ویلندورف اشاره کرد . این مجسمه در اتریش کشف شده که گویا الهه باروری بوده است .

دوران میان سنگی
این دوران به دوران مزولیتیک از ۸۰۰۰-۱۰۰۰۰ ق. م معروف است و با آب شدن یخ ها و خارج شدن انسان ها از غار همراه بوده است. ابتدا و انتها این دوره در بخش های مختلف فرق داشته است. انسان در این دوران با ساخت ابزار و استفاده از آتش آشنا می شود اما هنوز شکارچی می باشد.

دوران نو سنگی
دوران نوسنگی یا نئولیتیک از ۸۰۰۰ ق.م در بین النهرین و از ۳۰۰۰ ق.م در اروپا شروع می شود و هنگام کشف فلزات و تشکیل اولین شهرها به پایان می رسد .

عده ای از بومیان (بومیان استرالیا )هنوز در جاهایی شبیه به دوران نو سنگی زندگی می کنند.بعد از آن انسان از شکار به سمت کشاورزی و دامداری می‌رود. می‌توان گفت شروع کشاورزی توسط انسان ((انقلاب نوسنگی)) گفته می شود.

ویژگی های دیگر دوران نوسنگی :
تشکیل اولین جوامع بشری مانند اریحا( جریکو) و چتل هویوک و شروع ده نشینی و خانه سازی. تشکیل این جوامع در کنار رودهای بزرگ بوده است مانند تمدن های بین النهرین در کنار دجله و فرات ،مصر در کنار نیل ،موهنجودارو و هاراپا در کنار سند و چین در کنار رود زرد.
تقسیم مشاغل
پیدایش دین
پیدایش سفالگری، نقوش سفال این دوره انتزاعی، از تصاویر حیوانات و طبیعت گرفته شده است.
دوره نوسنگی در قاره های دیگر از جمله آمریکا، آفریقا، (غیر از شمال این قاره ) و استرالیا بین ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد آغاز شد و تقریبا تغییری نداشته است. در این منطقه ها، زندگی‌ کوچ نشینی و روستایی تا قرون جدید به همان شکل اولیه ادامه پیدا کرده است. عده ای از مردمان آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی این مرحله را پشت سر گذاشتند و وارد مرحله ی زندگی شهرنشینی شدند.

هنر نو سنگی در آسیا:
در فاصله ۱۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰ پیش از میلاد انسان های ساکن در دامنه های زاگرس، جنوب آناتولی (ترکیه) و فلسطین (سوریه و اردن ) کاشت گندم و جو و پرورش گوسفند را یاد گرفتند. اولین دهکده های عصر نوسنگی در بخش های از ایران ، عراق ، ترکیه به وجود آمدند. در تپه سنگ چخماق( نزدیک شاهرود ) ، مقداری ظرف های سفالی بزرگ که برای نگه داشتن موادغذایی درست شده اند ، به دست آمده که بخشی از آن ها به شکل خانه درست شده اند ‌ .

مطلب مفید: “آشنایی با فرهنگ و هنر هند“

تحقیق های باستان شناسی نشان می دهد که رویه روستانشینی در اکثر مناطق قاره آسیا و شمال آفریقا ( مصر ) توسعه پیدا کرده است .هم زمان با آغاز روستانشینی ، فن خانه سازی، نخ ریسی ، بافندگی و سفالگری و غیره اختراع شد.

عصر نوسنگی فقط شامل پیشینه ی هنری ‌نبود بلکه نقاشی ، کنده کاری ، تندیس سازی ، خراطی و پرداخت سنگ های زینتی را از دوره ی پارینه سنگی می شناسد.

در این دوره انسان همانند عصر پارینه سنگی تنها به طبیعت وابستگی نداشت بلکه مقداری از نیاز های خود را به روش دامداری و کشاورزی برطرف می کرد و زمان فکر کردن داشت و از این فرصت برای بهتر شدن وضعیت زندگی خود بهره می گرفت.


تاریخ هنر

 
  • تشکر
Reactions: SelmA

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,106
امتیاز واکنش
5,459
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
به طور کل، هنر از آنجایی واژه تاریخ را در آ*غو*ش می گیرد که بشر آن را ثبت کرده است. در واقع تاریخ هنر از آنچه که بشر در کاوش ها و کشفیات خود دیده است آغاز می شود که بی گمان می توان از آثاری از انسان های بدوی و غارنشین نام برد که در غارها اشکالی از انسان ها و حیوانات بر دیوار غارها نقش بستند. اما بی شک، پیشتر نیز انسان های بدوی با هر آنچه که در اختیار داشتند،به ثبت نقش و طرح‌هایی پرداخته اند که بشر هنوز قادر به کشف آن نبوده است.
تاریخ هنر را می توان بر اساس منطقه به چند قسمت تقسیم کرد؛ سرزمین های خاورمیانه و هندوستان، هنر یونان و روم باستان، هنر بیزانس، هنر اسلامی، هنر خاور دور، هنر قرون وسطی در دوران استیلای کلیسا بر اروپا، هنر دوره رنسانس، هنر نوین غربی و در نهایت هنر نوگرای دوران جدید در قرن بیستم.
و اما هنر پیش از تاریخ در سرزمین های خاورمیانه به دهها و صدها هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد و تا آغاز عصر تمدن‌های بین النهرین یا میان رودان ادامه دارد. چرا که در این فاصله تاریخی، تمدن هایی مانند بابل، آشور، سومر، اکد، کلدانی و تمدن‌های ایرانی مانند ماد و عیلام هریک در گوشه‌ای از این سرزمین رونق گرفته اند.
ادیان و فرهنگ های بسیاری از سرزمین های مختلف از میان رودان تاثیر پذیرفته اند. میان رودان، واژه ای است که ایرانیان برای نامگذاری این منطقه به کار برده اند و همچنین منشور کوروش بزرگ، پادشاه ایران زمین نیز در این جایگاه یافت شده است.
به همین دلیل این دوره را به نوعی می توان یک انقلاب تمدنی در تاریخ دانست که مسلماً تاریخ هنر را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است. تاریخ هنر ماقبل تاریخ به دوره های مختلفی تقسیم می شود که از آنها نام خواهیم برد:
اولین و قدیمی ترین آن، پارینه سنگی آغازین است که حدود هشت صد هزار سال پیش و قبل از آن است.کیوپیول ها قدیمی ترین نوع هنر ماقبل تاریخی شناخته شده هستند و در تمامی قاره ها به جز قطب جنوب یافت شده‌اند. کیوپیول ها عبارت اند از حفره های نیمکره‌ای که به دست انسان بر روی صخره ها و تخته سنگ ها ایجاد شده اند.
قدیمی ترین سنگ واجد کیوپیول که تا کنون شناسایی شده، در تانزانیا قرار داشته و قدمت آن به حدود ۱ر۷ میلیون سال می رسد.به طور مثال در سرزمین کهن ایران، کهن ترین شواهد این دوره که مربوط به فرهنگ الدوان است، در اطراف رودخانه کشف رود در شرق مشهد یافت شده است.
این شواهد، دربردارنده تعدادی ابزار سنگی ساخته شده از کوارتز است که شامل تراشه و ساطور ابزار هستند. طبق نظر کاشفین، این مجموعه حداقل ۸۰۰ هزار سال قدمت دارد.
حدود هفتصد و پنجاه هزار سال تا چهل هزار سال قبل از میلاد مسیح دوره پارینه سنگی میانی نام دارد. یکی از معدود آثار هنری که تاریخ آن به دوران پارینه سنگی میانی باز می گردد، سنگ های اخرا مزین به خطوط متقاطع لوزی شکل، یافته شده در غارهای بلومبوس در شرق کیپ تاون هستند.
این سنگ ها جزو قدیمی ترین هنرهای آفریقایی بوده و تاریخ آنها مربوط به ۷۰۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح است. همچنین حکاکی های یافت شده بر روی پوسته تخم شترمرغ در حومه ژوهانسبورگ (مربوط به ۶۰۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح) نیز از آثار دوره پارینه سنگی میانی است.تندیس ونوس شهر طانطان (واقع در مراکش کنونی)، باستانی ترین دست ساخته بشر که تاکنون شناسایی شده، از آثار این دوران بوده و قدمت آن بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار سال تخمین زده می شود.
پس از آن، دوره پارینه سنگی پایانی است که از چهل هزار تا ده هزار سال قبل از میلاد مسیح را شامل می شود، که در آن دوره، انسان‌های بدوی یا همان ناندرتال‌ها منقرض و جای خود را به انسان های هوشمند دادند که با توجه به کشف بشر تا به امروز از این دوره می‌توان از آثاری نام برد که آنها با داشتن ابزار بر روی دیوارها و سقف های غارها نقاشی میکردند. به عنوان مثال میتوان از نقاشی در دیواره های غارهای باستانی اسپانیا و فرانسه نام برد که حدود سی هزار سال قدمت دارند.
پس از آن، دوره نوسنگی قرار دارد که مشتمل بر هشت هزار سال تا هزار و پانصد سال قبل از میلاد مسیح است که در آن دوره، بشر آغاز به کشاورزی و دامداری کرد که این کشف و پیدایش این اتفاق مهم، تغییرات بسزایی در نوع زیست و ساختار زندگی بشر گذاشت.
در آن دوره بود که بشر شروع به سفالگری و ساخت اجسامی کرد که موجب کشف امروز بشر از مهرها و سفال های آن دوره شد. سپس به هنر میان رودان میرسیم که همان انقلاب تمدنی بین النهرین است که همانند پلی است میان هنر قبل از تاریخ تا به امروز.گستردگی و شاخه های هنری امروز منوط به گـــذر تاریـــخی اســت که در آن
فرهنگ ها، آیین ها، زبـــان ها و ســـبک ها شـکل گرفته اند.
هـــنری که امروزه به شاخه هایی مانند هنرهای تجــسمی (نقاشی، طراحی، تندیسگری، عکاسی و چاپ)، هنــرهای نمایشی، موسیقی، ادبیات ، سینما، معماری و… تقسیم شده است.بی شک، هنر و سبک های هنری، همواره در تاریخ ثبت خواهند شد و با توجه به آنچه که بشر همراه با طبیعت، صنعت و ابزاری که در دست دارد، به آن سبک، شکل و رنگ می بخشد.

منبع: هنر ناهید


تاریخ هنر

 
  • تشکر
Reactions: SelmA

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,702
امتیاز واکنش
63,851
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
273 روز 7 ساعت 45 دقیقه
پیکره سازی و نقش برجسته

مي دانيم كه نقاشي در صفحه فقط با دو بعد مطرح مي شود. و هنري است دو بعدي ، اما پيكره سازي هنري است سه بعدي داراي حجم به همين دليل دست هنرمند در اين رشته براي نشان دادن حالتهاي قابل لمس باز تر است . اين نكته در مورد آثار سه بعدي ديگر مثل نقش برجسته كاري ، مهرها ، كنده كاري هاي روي ديوارها (كتيبه) و حتي سكه ها نيز صادق است . بنابر اين تمام آثار سه بعدي را مي توانيم در اين رشته بگنجانيم ، عالي ترين و قديمي ترين نمونه اي كه در اين زمينه بدست آمده دسته ي چاقويي از استخوان است كه از سيلك كاشان بدست آمده و مردي را نشان مي دهد كه لنگي در بردارد و كمربندي به كمرش بسته است .
تعدادي مهر هم از همين منطقه بدست آمده كه شباهت تصويري زيادي با تصاويري كه از شوش در دست داريم دارد . اين نشانگر نوعي رابـ*ـطه ميان سيلك و شوش مي باشد.
آثار بعدي متعلق به عيلاميان است كه در شوش به دست آمده است . دولت عيلام تا حد زيادي مديون تمدن بين النهرين بوده است ، بنا براين شباهت هاي فراواني در آثار عيلاميان و مردم بين النهرين وجود دارد ، از حفاريهاي شوش و هفت تپه تعدادي پيكره و لوحه بدست آمده كه نشانگر هنر پيكره سازي در ميان عيلاميان است . مقايسه ميان آثار تمدنهاي عيلام و بين النهرين شباهت ها را روشن تر مي سازد . بطور مثال مجسمه هايي كه از شوش بدست آمده اند نشانگر خصوصيات فرهنگي مردم عيلامند . مثل شكل پوشاك ، زيوذ آلات و حتي زندگي آنها .
سفالگري :

ماده سفالگري گل است . گل در دستها جان مي گيرد و به شكل هاي مختلف در مي آيد . مثل كوزه و ظروفي كه نقشهاي برجسته دارند . از ساكنان اوليه فلات ايران سفالينه هاي قابل توجهي بدست آمده است . معروفترين آنها متعلق به سيلك و شوش است . اين سفالها تقريبا از 4 تا 6 هزار سال پيش قدمت دارد . اما در فاصله بين اين دو زمان دگرگوني بسيار مهمي در سفالگري صورت مي گيرد و آن اختراع چرخ سفالگري است . تقريبا در همين زمان بدعت پختن سفالها در كوره نيز آغاز مي شود . اين دو عامل باعث رشد قابل توجهي در اين رشته هنري مي گردد. بسياري از محققين اعتقاد دارند كه ساكنين اوليه فلات ايران مبتكر ساخت چرخ سفالگري بودند.
آثاري كه تا به حال از مناطق مختلف بدست آمده قدمتي بيش از 6 هزار سال و اكثرا دست ساز هستند . يعني بدون استفاده از چرخ كوزه گري ساخته شده اند . به اين دليل اين آثار از تقارن كاملي برخوردار نيستند . در حالي كه اگر به سفالينه هايي كه از سيلك بدست آمده بنگريم تاثير چرخ سفالگري را در اين آثار مشاهده مي كنيم . يعني ظروف و كوزه ها كاملا متقارن هستند . تاثير اين تحول در سفالهايي كه از شوش بدست آمده بخوبي پيدا ست . زيرا كوزه ها از حد عادي بسيار بزرگتر و از ساخت ظريفتري برخوردار هستند. در آثاري كه از شوش و هفت تپه بدست آمده قطعاتي از سفال لعاب دار و مجسمه هاي لعاب ديده نيز به چشم مي خورد ، احتمالا اين فن از بين النهرين به عيلاميان رسيده است . زيرا مردم بين النهرين در فن لعاب دادن سفال بسيار پيشرفته بودند. با ورود آريائيان آثار سفالي متفاوتي ساخته شد اين آثار بيشتر در ما رليك (گيلان ) كشف شده است . در اين آثار نوعي پيوند ميان سفالگري و پيكره سازي مشاهده مي شود ، بطور مثال يك كوزه يا پي سوز بشكل حيوان يا انسان باشد.
نقاشي :


تاریخ هنر

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,702
امتیاز واکنش
63,851
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
273 روز 7 ساعت 45 دقیقه
نقاشي :

نقاشي در ميان ساكنان اوليه فلات ايران بيشتر شامل نقشهاي روي سفالينه هاست ، بدعت نقاشي روي سفال را بيشتر محققان به ساكنان اوليه فلات ايران نسبت مي دهند . به جز نقاشي هاي روي سفال ها تعدادي نقاشي بر ديوارهاي غارهاي لرستان بدست آمده كه متعلق به بيش از 12 هزار سال پيش است . اختراع چرخ سفالگري و بدعت پختن سفال از تحولات بزرگي بوده اند كه در سفالگري رخ داد. اين دو مسئله امكانات بيشتري را براي نقاشي روي سفال فراهم كرد.
وجه مشتركي كه در اكثر سفالهاي بدست آمده از سيلك و شوش وجود دارد كاربرد يك رنگ بخصوص (رنگ سياه ) در ترسيم آنها است . نقشهاي بكار برده شده عبارتند از شكلهاي حيوانات و طبيعت كه بسيار ساده و هندسي ترسيم شده است .( مهم)
فلزكاري :

كشف ذوب فلزات تاثير بزرگي در تمدن بشري داشته است . با ذوب فلزات و قالب گيري مي توان به هر شكلي دست يافت . شايد اين نكته در گل سفالگري هم مطرح باشد . اما فلز مانند سفال شكننده نبوده و از استحكام برخوردار است . به همين دليل ساختن بسياري وسايل تا پيش از كشف فلزات مقدور نبوده است . ذوب فلزات حدود 5 هزار سال پيش كشف شده است . اما ساختن آلياژ تا
4 هزار سال پيش ميسر نشده بود . آلياژي كه از تركيب مس ، روي و قلع بدست مي آيد مفرق (برنز) ناميده مي شود. آثار مفرقي زيبايي از لرستان بدست آمده كه اكثرا شامل وسايل روزمره زندگي هستند . مثل دهنه اسب ، ظروف ، آلات جنگي و غير ...پس از اين دوره تعدادي از آثار زرين از مارليك و زيويه بدست آمده است كه در رديف زيباترين آثار هنري جهان است . كه از طرفي به نوعي پيكره سازي و يا برجسته كاري روي طلا به حساب مي آيد.
هنر هخامنشي :

در د.وره هخامنشي با آثار معتبري روبرو هستيم كه در پاسارگارد تـ*ـخت جمشيد و شوش قرار دارد و ما فقط به بررسي آثاري كه از تـ*ـخت جمشيد به دست آمده اكتفا مي كنيم . نام اصلي تـ*ـخت جمشيد پارسه بوده و امروزه ثابت شده كه اين مكان جنبه ي مقدسي براي هخامنشيان داشته است . آثاري كه از تـ*ـخت جمشيد باقي مانده بيشتر شامل نقوش برجسته است .
اين نقش برجسته كاري بر ديواره تالارها كنده شده اند كه بهترين و سالمترين اين نقشها متعلق به تالار آپادانا است . آنچه در تمام تـ*ـخت جمشيد جلب نظر مي كند رعايت كامل تقارن است . اگر در تعداد ستونها ي هرتالار دقت كنيم عدد زوج مي يابيم . اگر به نقش روي ديوارها خوب دقت كنيم در تمام آنها رعايت تقارن را مي بينيم .
در تـ*ـخت جمشيد نقش برجسته اي وجود دارد كه در ميان ساير نقش برجسته ها منحصر بفرد است . اين نقش برجسته تنها نقشي است كه يك رويداد را روايت مي كند . درحالي كه اكثر نقوش ديگر اين جنبه روايت گري را ندارند. نقش هايي را كه گوياي اتفاق هايي هستند روايت گري مي خوانيم . اين نقش گوياي شكايت كسي است كه بر او ظلم شده و از مظلوميت خود در نزد داريوش شكوه مي كند ، بنام متظلم مدي است .


تاریخ هنر

 
  • تشکر
Reactions: Tabassoum

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,702
امتیاز واکنش
63,851
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
273 روز 7 ساعت 45 دقیقه
كاشيكاري در عهد هخامنشي :

كاشي هايي لعاب دار از شوش و تـ*ـخت جمشيد بدست آمده كه بسيار ظريف و زيبا تهيه شده است ، آثار شوش در زمان هخامنشي با همان شيوه كاشي سازي بين النهرين ساخته شده است و اين خود دليل ديگري است بر تاثير هنر بين النهرين بر هنر هخامنشيان است .
فلزكاري در عهد هخامنشي :

آثار زرين دوره هخامنشي چندان زياد نيست . ولي آنچه بدست آمده از ساختاري بسيار ظريف برخوردار است ، نكته قابل توجه در آنها شباهتشان با نقوش برجسته در تـ*ـخت جمشيد است.
مرصع كاري در عهد هخامنشي :

مرصع كاري نيز در اين دوره رواج داشته است كه مبين مهارت كار صنعتگران اين دوره بوده است . مرصع كاري عبارت است از كار گذاشتن سنگهاي قيمتي روي فلزات ، طلا يا مواد ديگر است .
هنر ساسانيان:

نقوش برجسته طاق بستان :

نقش برجسته هاي طاق بستان ، همگي تجسم رويدادها و يا نمايش عظمت و اقتدار را ارائه مي دهد و تنها در صحنه شكارگاه طاق بستان با جنبه عظمت نمايسي مواجه نيستيم .
هنر ايران بعد از اسلام :

اوج هنر اسلام در دوره سلجوقي بوده است .
هنر سلجوقي :

پس از تسلط حاكمان اموي و عباسي بر ايران نقاشي دچار نوعي تناقض گرديد ، حاكمان اموي و عباسي به استناد اينكه تصوير سازي در اسلام حرام است از رشد نقاشي در ميان مردم جلوگيري كرده و براي هنرمندان ممانعت هايي بوجود آورده اند . در حالي كه در كاخهاي خود از نقاشي و حتي تصوير انسان استفاده مي كردند و در حقيقت آنها به نوعي نقاشي را به انحصار خود در آوردند. نمونه هايي در كاخ سلجوق خاقاني از عهد عباسيان بدست آمده ، اين نكته كاملا آشكار در اين نقاشي از رنگهاي ساده استفاده شده است و به سبك نقاشي مانويان (آيين ماني ) در پيرامون طرح اصلي خطوط تيره رنگ بكار رفته است . قديمي ترين اثري كه در ايران بدست آمده ديواره نگاري است از قرن دو هجري كه اين نقاشي خصوصبات كاخ هاي عباسي ديده مي شود.
خوشنويسي و تذهيب عهد سلجوقي :

خطي كه در ابتدا قرآن مجيد به آن نوشته مي شد خط كوفي بود از اين رو تا چندي همين خط براي كتابت نيز مورد استفاده قرار مي گرفت . خوشنويسي يكي از اركان اصلي كتاب آرائي بشمار مي آيد. در قرن هاي اوليه هجري كتابهايي بجز قرآن مجيد و كتابهاي مذهبي رونويسي و نگاشته نمي شد ، اما رفته رفته از حدود قرن دوم هجري به بعد با ترجمه آثار يوناني ، سرياني و هندي نيز با پيدايش آثار دانشمندان و متفكران اسلامي رونويسي و نگارش كتابهاي مختلف رايج گرديد.


تاریخ هنر

 
  • تشکر
Reactions: Tabassoum

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,702
امتیاز واکنش
63,851
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
273 روز 7 ساعت 45 دقیقه
خطي كه در قرن اوليه هجري در ايران به آن مي نوشتند خط عربي بوده كه به دو شيوه رايج بود يكي خط كوفي كه حروفش قوس دار است . رشد خوشنويسي خط كوفي ايراني به شدتي پيش مي رود كه در عهد سلجوقي به شيوايي خاصي مي رسد ، در همين عصر هم شاهد تذهيب در لابه لاي حروف خطوط و سطرها نيز هستيم . شكلهايي كه در تذهيب استفاده مي شود بيشتر شامل نقشهاي گياهي و بخصوص نقش معروف اسليمي است .
جلد سازي در عهد سلجوقي :

جلد كتاب در عين اينكه حافظ اوراق كتاب بوده با منقوش ساختن آن ارزش گذاري بر كتاب بيشتر جلوه مي كند . براي جلد كتاب بيشتر از چرم استفاده مي شده ، زيرا چرم همخاصيت شكل پذيري دارد و هم با دوام است . غالبا روي قسمت هاي مختلف جلد كتاب كار مي كردند . يعني پوشش بيروني جلد ( پشت جلد – پوشش داخلي جلد – آستر – و عطف جلد و گاهي نيز روي زبانه جلد كه روي جلد تا مي شده است ) نقش اندازي برجلد كتابها به شكل هاي گوناگون انجام مي شده است . ولي در همه شيوه ها بايد كه چرم پشت جلد را تحت فشار قرار داد تا شكل مورد نظر را بدست بياورد. وقتي چرم شكل مي گرفت شيارهاي خالي را با طلا كاري پر مي كردند . در قسمت داخلي يا آستر جلد براي نقش اندازي از طرحهايي كه بر روي كاغذ يا چرم بريده شده بود استفاده مي كردند. ولي روي عطف كتاب هم به همان شيوه پشت جلد كار مي كردند . بطور عمده ما با دو نوع جلد سازي چرمي روبرو هستيم .
يكي شيوه جلد سوخته و ديگري جلد ضربي :

در شيوه ضربي جلد چرمي خام را تحت فشار ضربات وا مي داشتند تا نقش هاي برجسته دست بيايد و در شيوه جلد سوخته جلد چرمي خام را با داغ كردن نقش دلخواه كه بر بروي فلز كنده بود و با استفاده از فشار آن بر جلد به نقش برجسته دست مي يافتند.
نقش هايي كه از پشت جلدهاي قرن هاي اوليه هجري بدست آمده بيشتر تحت تاثير جلد سازي قبطي (مصرعليا) و همين شيوه كه تا عهد سلجوقي نيز ادامه مي يابد . نقوشي كه در اين جلدها بكار رفته است ، نقش هاي هندسي هستند.
سفالگري در عهد سلجوقي :

با آمدن اسلام استفاده از ظروف سيمين و زرين منسوخ گرديد ، پس سفالگران كوشيدن تا با بوجود آوردن آثار سفالي كمبود زيبايي و گيرايي ظروف زرين و سيمين را جبران كنند. از اين رو دست به ابتكارهاي پر ارزش مي زدند . نظير سفالهاي لعابي مينايي و ظروف زرين فام .
اولين نمونه اي كه بدست آمده كوزه اي سفالين است ، از قرن دوم هجري در اين كوزه فن لعاب دادن استفاده نشده است و نقش هاي روي آن سادگي خاصي دارد . اما از اين زمان به بعد لعاب دادن سفالينه ها جايي براي خود مي گشايد . لعاب دادن سفالينه ها بطور كلي به دو شيوه صورت مي گرفت . يا نقوش مورد نياز را در روي بدنه سفال حك مي كردند و سپس لعاب مي دادند و يا پس از لعاب دادن سطح سفال را نقاشي مي كردند.
مينا كاري هم نوعي لعاب دادن بوده است و به اين شكل كه سفالينه ها را با ورقه اي نازك از مينا (نوعي لعاب كه رنگ را خوب به خود جذب مي كند ) مي پوشاندند .
پس از پختن سفال با لعاب هاي ديگري كه اكسيد هاي مختلف فلزي را همراه داشته روي مينا را نقاشي مي كردند و سپس سفال را در آتش مي گذاشتند و بر اثر فعل و انفعالات شيميايي لعابهاي اكسيدي با لعاب اول مخلوط مي شود و در ضمن رنگهاي فلزات جلوه گر مي شود.
منبع:فرا فيلم


تاریخ هنر

 
  • تشکر
Reactions: Tabassoum
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا