خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~NIKA~

مدیر آزمایشی تالار حقوق
مدیر آزمایشی
  
عضویت
12/6/23
ارسال ها
598
امتیاز واکنش
1,092
امتیاز
183
محل سکونت
by the waves of the sea
زمان حضور
14 روز 7 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
کمیسیون ماده 100 چیست؟ این کمیسیون از چه افرادی تشکیل شده است و چه وظایفی دارد؟
امروزه شهرنشینی و به ویژه شهرسازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین خاطر شهرداری ها وظیفه کنترل ساخت و ساز در شهرها را به عهده گرفته اند. در واقع ممکن است، افرادی پیدا شوند و بخواهند ساخت و سازهای غیر مجاز داشته باشند یا حقوق دیگران در این پروسه را رعایت نکنند. به همین خاطر آشنایی با کمیسیون ماده 100 اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

آشنایی با کمیسیون ماده صد
در ابتدا بایستی به طور مختصر با کمیسیون ماده 100 آشنا شویم. برای شروع باید بگوییم قانونگذار جهت ساخت و ساز در فضای شهری قوانینی را در نظر گرفته است که افراد ملزم به رعایت آن هستند. به عنوان مثال اگر فردی بخواهد در فضای شهری، ساخت و ساز انجام دهد، بایستی از شهرداری شهر یا منطقه مورد نظر خود پروانه ساخت بگیرد. حال کمیسیون ماده صد وظیفه رسیدگی به تخلفات ساخت و ساز شهری را با تاکید بر جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز به عهده دارد

قانون ماده 100 قانون شهرداری
هر نهاد حقوقی نظیر کمیسیون ماده 100 برای این که بتواند تاسیس شود، بایستی دارای یک پشتوانه قانونی باشد. به همین خاطر قانونگذار در تبصره یک ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها کمیسیونی را در نظر گرفته که به کمیسیون ماده صد معروف شده است. همچنین بایستی بگوییم ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها یکی از کامل ترین مواد قانونی در مورد این کمیسیون می باشد که دارای 11 تبصره است.

اعضای کمیسیون ماده 100
یکی دیگر از مواردی که هنگام بررسی کمیسیون ماده 100 بایستی بدان اشاره داشت، اعضای این کمیسیون می باشد. بر اساس تبصره یک ماده 100 قانون شهرداری ها اعضای کمیسیون ماده صد عبارتند از:

نماینده وزارت کشور.
نماینده دادگستری.
یکی از اعضای شورای شهر.
نماینده شهرداری.
همچنین بایستی به این نکته اشاره داشته باشیم که نماینده شهرداری، حق رای در این کمیسیون را ندارد. به علاوه اگر هر کدام از اعضای این کمیسیون حضور نداشته باشد و رای صادر شود، رای صادره، صحیح نخواهد بود.

موضوعات ذیل کمیسیون ماده 100
صدر ماده یک قانون شهرداری ها به موضوعاتی که ذیل کمیسیون ماده 100 بایستی بررسی شود، اشاره می کند. این ماده عنوان می دارد: «مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ نمایند. شهرداری می‌تواند از عملیات ساختمانی ساختمان های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه به وسیله مأمورین خود اعم از آنکه ساختمان در زمین محصور یا غیرمحصور واقع باشد جلوگیری نماید». همچنین تبصره یک ماده صد این قانون عنوان می کند: «در موارد مذکور فوق که از لحاظ اصول شهرسازی یا فنی یا بهداشتی قلع تأسیسات و بناهای خلاف مشخصات مندرج در پروانه ضرورت داشته باشد یا بدون پروانه شهرداری ساختمان احداث یا شروع به احداث شده باشد …»
انواع تخلفات ساختمانی در ساختمان ها
تخلفات ساختمانی گوناگونی وجود دارد که رسیدگی به آنها در صلاحیت کمیسیون ماده 100 می باشد که عبارتند از:

ساختن ساختمان بدون پروانه:
قانونگذار افرادی که قصد ساخت و ساز در محدوده شهری دارند را موظف کرده است که پروانه ساخت کسب کنند. همچنین اگر بحث تفکیک اراضی در میان باشد، پروانه لازم بایستی قبل از تفکیک اخذ شود. به علاوه برای انجام تعمیرات نیز بایستی پروانه کسب کرد.

عدم توجه به عقب نشینی:
امروزه که جمعیت شهرها و خودروها در حال افزایش است، معابر و عقب نشینی خانه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. در نتیجه اگر شخصی بدون رعایت عقب نشینی اقدام به ساخت و ساز کند، کمیسیون ماده صد به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

تراکم اضافی:
هنگام اخذ پروانه ساخت مساحت ساخت و ساز نیز مشخص شده است. حال اگر شخصی بیشتر از این مساحت مشخص شده به ساخت و ساز بپردازد، مرتکب تخلف تراکم اضافی شده است.
از جمله سایر تخلفات نیز می توان به موارد زیر اشاره داشت:

عدم ساختن پارکینگ:
احداث پارکینگ برای ساختمان ها ضروری است. با این حال بسیاری از افراد از ساختن پارکینگ خودداری می کنند که تخلف است.
تعدی به معابر شهری:
این تخلف ذیل تخلف عدم عقب نشینی مطرح می شود که قابلیت پیگیری کیفری دارد.

عدم مستحکم و مقاوم بودن بنا:
برای احداث بنا بایستی شرایط لازم جهت استحکام آن لحاظ شود که در غیر این صورت موضوع در کمیسیون ماده صد بررسی خواهد شد.

عدم رعایت اصول و موازین فنی،بهداشتی و شهرسازی:
این اصول جهت بهره برداری بهتر از ساختمان ها تعیین شده است. در نتیجه عدم رعایت آنها تخلف محسوب شده و قابلیت پیگیری دارد.

تغییر کاربری:
اگر تغییر کاربری برخلاف پروانه ساختمانی باشد، موضوع، قابلیت پیگیری در کمیسیون ماده 100 را خواهد داشت.
شکایت از تخلفات ساختمانی دیگران
قانون این حق را برای شهروندان و به ویژه کسانی که در همسایگی ساخت و ساز ساختمان ها قرار دارند، به رسمیت شناخته است که در صورت لزوم، تخلفات را به مراجع ذیربط اطلاع دهند. از جمله متداول ترین تخلفاتی که افراد گزارش کرده اند می توان به ایجاد سر و صدای غیر عرفی و سد معبر اشاره داشت. در آخر نیز بایستی بگوییم شهروندان می توانند تخلفات ساخت و ساز را به سامانه 1888 یا سامانه 137 اطلاع دهند.

اقدامات شهرداری در صورت تخلف
هنگامی که تخلفی در موضوع ساخت و ساز شهری به وجود می آید، وظیفه شهرداری چیست؟
برای پاسخ به این سوال بایستی به ماده 100 قانون شهرداری ها مراجعه کنیم. بر اساس این ماده، شهرداری می تواند از عملیات هایی که بدون پروانه ساخت یا خلاف آن انجام گرفته است، جلوگیری کند. سپس مراتب را جهت بررسی تکمیلی به کمیسیون ماده 100 ارجاع دهد. همچنین ذکر این نکته ضروری است که اگر مامورین شهرداری از ساخت و ساز جلوگیری کنند، بایستی ظرف یک هفته موضوع را به کمیسیون ماده صد ارجاع دهند. در غیر این صورت ذینفع می تواند تقاضای رسیدگی به آن را داشته باشد.

اقدامات و وظایف دفاتر اسناد رسمی در مورد معامله ساختمان ها
یکی دیگر از مواردی که هنگام بررسی کمیسیون ماده 100 بایستی بدان اشاره داشت، وظایف دفاتر اسناد رسمی پیرامون معامله ساختمان ها می باشد. تبصره 8 ماده 100 قانون شهرداری ها به این مسئله پرداخته است. بر اساس این قانون، دفاتر اسناد رسمی موظف هستند که قبل از انجام معامله موارد زیر را که توسط شهرداری ها صادر شده اند، ملاحظه و آنها را در سند ذکر کنند:
گواهی پایان ساخت در مورد ساختمان هایی که ساخت آنها تمام شده است.
گواهی عدم خلاف تا تاریخ معامله در مورد ساختمان هایی که ناتمام هستند.
انواع ضمانت های اجرا تخلفات ساختمانی
در ابتدا بایستی بگوییم ضمانت اجرای تخلفات ساختمانی با توجه به نوع تخلف، متفاوت خواهد بود اما به طور کلی این ضمانت های اجرایی عبارتند از:

جریمه نقدی با استناد به تبصره 2، 3، 4 و 5 ماده 100 قانون شهرداری ها.
تخریب با استناد به تبصره 2، 3 و 7 ماده 100 قانون شهرداری ها.
اصلاح بنا با استناد به تبصره 6 ماده 100 قانون شهرداری ها در مورد تخلف تعدی به معابر.
محرومیت از کار به مدت 6 ماه تا 3 سال برای مهندس ناظر در صورت اثبات تقصیر و درج مراتب محکومیت در روزنامه کثیر الانتشار، حسب مورد با استناد به تبصره 7.

منبع : دادارمنش


کمیسیون ماده ۱۰۰ چیست؟

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا