خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~NIKA~

مدیر آزمایشی تالار حقوق
مدیر آزمایشی
  
عضویت
12/6/23
ارسال ها
598
امتیاز واکنش
1,092
امتیاز
183
محل سکونت
by the waves of the sea
زمان حضور
14 روز 7 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
تعریف جنایات شبه عمد و خطای محض

1 موارد جنایت شبه عمدی
هرگاه مرتکب نسبت به مجنی علیه قصد ایراد رفتاری را داشته باشد ولی قصد جنایت واقع شده را نداشته باشد(جز در موارد بالا مشمول جنایت عمدی است)
زمانی که مرتکب نسبت به موضوع جهل داشته باشد؛ مثلاً جنایت را با اعتقاد به اینکه موضوع رفتار او شی یا حیئان است نسبت به مجنی علیه انجام دهد و بعد خلاف آن .... شود.
«اگر مجنی علیه دارای یکی از حالات زیر باشد طبق ماده 302 قانون مجازات 1392،مرتکب مشمول قصاص و دیه نمی شود»:

1- مرتکب جرم حدی مستوجب مصوب حیات

2- مرتکب جرم حدی مستوجب قطع عضو مشروط بر برابری جنایت با مجازات حدی او، در غیر اینصورت مقدار اضافه بر حد، حسب مورد دارای قصاص یا دیه تعزیر است

3- مستحق قصاص نفس یا عضو فقط نسبت به صاحب حق قصاص و به مقدار آن.
«عمل مذکور در کلمه مورد خیر، بدون اجازه دادگاه جرم است و مرتکب به تعزیر مقرر در قانون محکوم می شود.»

4- متجاوز و کسی که بی احترامی او قریب الوقوع است و دفاع مشروع با رعایت شرایط برای دفاع مشروع. نکته : در این مورد اگر دفاع نفس صدق کند ولی از مراتب آن بی احترامی شود، قصاص منقضی است اما مرتکب به شرح مقرر در قانون به دیه و مجازات تعریزی محکوم می شود.

5- زانی و زانیر در حال زنا نسبت به شوهر زانیر در غیر موارد اکراه واضطرار به شرح مقرر در قانون

«بنابراین اگر مرتکب با جهل به موضوع جنایت را با اعتقاد به اینکه موضوع رفتاری افراد فوق هستند به مجنی علیه وارد کند جنایت شبه عمدی است. هرگاه مرتكب، مدعی باشد كه مجنیٌ‌علیه، حسب مورد در نفس یا عضو، مشمول ماده(302) این قانون است یا وی با چنین اعتقادی، مرتكب جنایت بر او شده است این ادعا باید طبق موازین در دادگاه ثابت شود و دادگاه موظف است نخست به ادعای مذكور رسیدگی كند. اگر ثابت نشود كه مجنیٌ‌علیه مشمول ماده(302) است و نیز ثابت نشود كه مرتكب بر اساس چنین اعتقادی، مرتكب جنایت شده است مرتكب به قصاص محكوم می‌شود ولی اگر ثابت شود كه به اشتباه با چنین اعتقادی، دست به جنایت زده و مجنیٌ‌علیه نیز موضوع ماده(302) نباشد مرتكب علاوه بر پرداخت دیه به مجازات مقرر در كتاب پنجم«تعزیرات» محكوم می‌شود.»

«اگر کسی به علت اشتباه در هویت، مرتکب جنایی بر دیگری شود، اگر مجنی علیه و فرد مورد نظر هر دو جز موارد فوق (1تا5) نباشند، جنایت عمدی محسوب می شود.»

هرگاه جنایت به جهت تقصیر مرتکب ، بی احتیاطی ، بی مبالاتی ، عدم رعایت نظامات دولتی، اهمال واقع شود مشروط بر اینکه آن تقصیر نوعاً موجب جنایت نشود.

2 موارد خطای محض
جنایت در حالت خواب و بی هوشی و مانند آنها
جنایت توسط متغیر و مجنون
جنایتی که در آن مرتکب نه قصد جنایت بر مجنی علیه را دارد نه قصد ایراد و فعل واقع شده بروی مانند رها کردن تیری به قصود شکار و اصابت با فردی
«در فرض یک و..... هرگاه مرتکب بداند که اقدام او نوعاً موجب جنایت می شود، جنایت عمدی محسوب می شود.»

تشخیص نوع جنایت در موارد سرایت جنایت عمدی به مواضع دیگر

در صورتی که فرد مرتکب جنایت عمدی شود اما نتیجه رفتار وی، بیشتر از مقصود وی واقع شود، اگر رفتار او مشمول جنایت عمدی نشود، نسبت جنایت کمتر عمدی و نسبت به جنایت بیشتر شعبه عمدی محسوب می شود. مثال : مرتکب انگشت کسی را قطع کند(جنایت عهدی) و به سبب آن و شست قطع شود یا فوت کند که جنایت درخصوص قطع انگشت، عمدی اما درخصوص قطع دست یا فوت مجنی علیه، شبه عمدی محسوب می شود.

منبع : دادگران حامی


تعریف جنایات شبه عمد و خطای محض

 
  • عالی
Reactions: YeGaNeH
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا