M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,864
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 32 دقیقه
نویسنده این موضوع
و یاد کنید از وقتی که دریا را به خاطر نجات شما شکافتیم و فرعونیان را در آن غرق کردیم و شما آنها را مشاهده میکردید. ` به یاد آرید هنگامیکه (برای نزول تورات) با موسی چهل شب وعده نهادیم پس شما گوسالهپرست و ستمکار شدید. ` آنگاه شما را پس از چنین کاری زشت بخشیدیم، شاید متنبه و سپاسگزار شوید... به یاد آرید وقتیکه گفتیم وارد این قریه (بیتالمقدس) شوید و تناول کنید از نعمتهای آن هر جا و هر چه خواهید به حدّ فراوان و داخل شوید از دروازة آن، سجدهکنان و بگویید خدایا از گنـ*ـاه ما درگذر تا از خطای شما درگذریم به زودی بر ثواب نیکوکاران بیفزاییم. ` پس از آن، ستمکاران، حکم خدا را تبدیل به غیر نمودند، ما نیز عذاب سخت از آسمان بر آنان نازل کردیم. (بقره: 50 ـ 59)
حـ تقلّب در خرید و فروش و کسب روزی (فساد مالی): در میان اقوامی که قرآن از آنها سخن به میان میآورد، قوم مدین است که به کمفروشی و تقلب در داد و ستد مشهور بودند. قرآن قوم مدین را خاسرین، یعنی زیانکاران معرفی میکند:
و برای اهل مدین برادرشان شعیب را فرستادیم گفت: ای قوم! خدای یکتا را بپرستید که شما را جز او خدایی نیست. اکنون از طرف پروردگار شما برهانی روشن آمد، کمفروشی را ترک کنید و در سنجش کیل و وزن با مردم به عدل و درستی پیشه کنید. کم مفروشید و بر روی زمین پس از آنکه قوانین آسمانی به نظم و اصلاح آن آمد، به فساد بر نخیزید، این کار یعنی خدا را به یگانگی پرستیدن و در وزن خیـ*ـانت نکردن شما را بهتر است اگر به خدا ایمان دارید `... گروهی از کافرانِ امتش مردم را تهدید کرده و گفتند: ای مردم! اگر پیروی شعیب کنید البته در زیان خواهید افتاد. ` پس زلزله بر آنان آغاز شد، شب را صبح کردند در حالیکه در خانههای خود به خاک هلاکت افتادند. ` آنانکه شعیب را تکذیب کردند هلاک شدند و اثری از آنها باقی نماند و به جای آنکه شعیب را زیانکار میخواندند خودشان زیانکار شدند. (اعراف: 85 ـ 92)
طـ تفرقه و اختلاف: این امر از لحاظ عقلی نیز قابل پذیرش است، نتیجه طبیعی اتحاد و یکپارچگی در جامعه، پیروزی و موفقیت است. در حقیقت، نقش اتحاد در بقای ملتها نقشی حیاتی است.
قرآن بر لزوم وحدت در جامعه، تأکید بسیاری دارد و در خصوص اختلاف و پراکندگی هشدارهای فراوانی میدهد:
مردم! از خدا و پیامبرش اطاعت کنید و با یکدیگر به ستیزهجویی و کشمکش بر نخیزید و اختلاف نکنید که از هم میپاشید و قدرت و ابهت و نیروی شما از بین میرود. (انفال: 46)
در آیاتی از قرآن کریم، اختلاف و پراکندگی در حد شرک و شرکگرایی
تلقی شده است و خداوند هشدار میدهد که مبادا با ایجاد تفرقه و اختلاف
در جامعه از گروه مشرکان باشید، چرا که تفرقه و پراکندگی سبب شکست و انحطاط جامعه میشود. در جای دیگر میفرماید: «و از شرکپیشگان مباشید؛ از آنهایی که دین خود را به آفت تفرقه و تشتّت دچار ساختند و به گروههای مختلفی تقسیم گشتند...» (روم: 32)
خداوند متعال در آیاتی نیز اختلاف را باعث تسلط گروهی بر سایر گروهها
و در نتیجه، اعمال فشار و خشونت و ظلم و بیداد در میان آنها معرفی نموده و
از آن به عنوان عذاب الهی یاد میکند. مشخص است جامعهای که در آن ظلم
و ستم و تبعیض و خشونت حکمفرما باشد، جامعهای منحط و سزاوار
سقوط است:
حـ تقلّب در خرید و فروش و کسب روزی (فساد مالی): در میان اقوامی که قرآن از آنها سخن به میان میآورد، قوم مدین است که به کمفروشی و تقلب در داد و ستد مشهور بودند. قرآن قوم مدین را خاسرین، یعنی زیانکاران معرفی میکند:
و برای اهل مدین برادرشان شعیب را فرستادیم گفت: ای قوم! خدای یکتا را بپرستید که شما را جز او خدایی نیست. اکنون از طرف پروردگار شما برهانی روشن آمد، کمفروشی را ترک کنید و در سنجش کیل و وزن با مردم به عدل و درستی پیشه کنید. کم مفروشید و بر روی زمین پس از آنکه قوانین آسمانی به نظم و اصلاح آن آمد، به فساد بر نخیزید، این کار یعنی خدا را به یگانگی پرستیدن و در وزن خیـ*ـانت نکردن شما را بهتر است اگر به خدا ایمان دارید `... گروهی از کافرانِ امتش مردم را تهدید کرده و گفتند: ای مردم! اگر پیروی شعیب کنید البته در زیان خواهید افتاد. ` پس زلزله بر آنان آغاز شد، شب را صبح کردند در حالیکه در خانههای خود به خاک هلاکت افتادند. ` آنانکه شعیب را تکذیب کردند هلاک شدند و اثری از آنها باقی نماند و به جای آنکه شعیب را زیانکار میخواندند خودشان زیانکار شدند. (اعراف: 85 ـ 92)
طـ تفرقه و اختلاف: این امر از لحاظ عقلی نیز قابل پذیرش است، نتیجه طبیعی اتحاد و یکپارچگی در جامعه، پیروزی و موفقیت است. در حقیقت، نقش اتحاد در بقای ملتها نقشی حیاتی است.
قرآن بر لزوم وحدت در جامعه، تأکید بسیاری دارد و در خصوص اختلاف و پراکندگی هشدارهای فراوانی میدهد:
مردم! از خدا و پیامبرش اطاعت کنید و با یکدیگر به ستیزهجویی و کشمکش بر نخیزید و اختلاف نکنید که از هم میپاشید و قدرت و ابهت و نیروی شما از بین میرود. (انفال: 46)
در آیاتی از قرآن کریم، اختلاف و پراکندگی در حد شرک و شرکگرایی
تلقی شده است و خداوند هشدار میدهد که مبادا با ایجاد تفرقه و اختلاف
در جامعه از گروه مشرکان باشید، چرا که تفرقه و پراکندگی سبب شکست و انحطاط جامعه میشود. در جای دیگر میفرماید: «و از شرکپیشگان مباشید؛ از آنهایی که دین خود را به آفت تفرقه و تشتّت دچار ساختند و به گروههای مختلفی تقسیم گشتند...» (روم: 32)
خداوند متعال در آیاتی نیز اختلاف را باعث تسلط گروهی بر سایر گروهها
و در نتیجه، اعمال فشار و خشونت و ظلم و بیداد در میان آنها معرفی نموده و
از آن به عنوان عذاب الهی یاد میکند. مشخص است جامعهای که در آن ظلم
و ستم و تبعیض و خشونت حکمفرما باشد، جامعهای منحط و سزاوار
سقوط است:
اصول و ضوابط حاکم بر سیر تمدنها
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com