- عضویت
- 31/3/22
- ارسال ها
- 1,106
- امتیاز واکنش
- 5,459
- امتیاز
- 283
- محل سکونت
- کنج اتاق:)
- زمان حضور
- 25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
شاید یکی از مهمترین نمودهای هنر اسلامی معماری باشد. بهویژه مساجد چهار ایوانه و ستوندار که معرف هنر معماری اسلامی است.[۲۰] این عمارتهای باشکوه، میتواند تأثیر فرهنگهای متفاوت در درون تمدن اسلامی را نشان دهد. به عنوان مثال عناصر رومی ـ بیزانسی، در معماری شمال آفریقا و اسپانیای اسلامی، در کاخ الحمراء در گرانادا، یا در مسجد جامع قرطبه به خوبی قابل مشاهده است.
نقش گنبد در معماری اسلامی بسیار قابل توجه بوده و طی قرنها گنبد در معماری اسلامی مورد استفاده قرار گرفتهاست. قدیمیترین گنبد باقیمانده در تاریخ اسلام، بخشی از بنای تاریخی قبةالصخره متعلق به سال ۶۹۱ میلادی است. یکی دیگر از گنبدهای شاخص متعلق به بنای زیبای تاج محل متعلق به معماری هندی ـ ایرانی از سده ۱۷ میلادی است. در اواخر سده نوزدهم میلادی گنبدهای اسلامی با معماری غربی ادغام شد.[۲۱][۲۲]
هنر اسلامی به ویژه معماری اسلامی بر پنج بایهٔ مردم واری، خودبسندگی، پرهیز از بیهودگی، بهرهگیری از پیمون (مدول) و نیارش و درونگرایی نهاده و بی شک هنرمندان مسلمان ایران بیش از از دیگران بدانها پای بند بودهاند.[۲۳]
در هر مرحله سنی، نقاشی طفل معنای خاصی دارد. مراحل سنی به شرح زیر است:
۱) دوران قبل سه سالگی
۲) دوران سه تا پنج سالگی
۳) دوران پنج تا قبل از هشت سالگی
۴) دوران هشت سالگی به بعد
در مرحله اول، طفل قصد نشان دادن چیزی را به وسیله آنچه که میکشد، دارد و فقط نقاشی برای او یک نوع بازی است؛ ولی با وجود این کودک یک روز متوجه میشود آنچه کشیده است میتواند نشان دهنده یک شئی حقیقی و دارای معنا باشد، اما معنایی که برای نقاشی خود قائل میشود باز هم جنبه بازی دارد و آنچه را که رسم کرده است آزادانه تغییر میدهد، به تدریج خطوطی را که میکشد مشکل میشوند.مثلاً یک دایره را گربه مینامد و ناگهان خطی به عنوان دم اضافه میکند و در اینجاست که اولین روابط بین تصاویر ذهنی و تصویر حقیقی آن به وجود میآید در حدود سن سه سالگی کودک قبل از کشیدن شکل، قصد خود را اظهار میدارد.
در مرحله دوم، کودک هنوز نمیتواند خطوطی را که میکشد کنترل کند و اشکالات ترسیم یک شئی به قدری زیاد است که شئی رسم شده با مدل اصلی تفاوت فوقالعاده دارد. به علاوه در این سن کودک نمیتواند مدت مدیدی وقتش را برای نشان دادن یک شئی متمرکز کند، همچنین امکان ترکیب عناصر مختلف شکل در این مرحله وجود ندارد یعنی کودک نمیتواند بین عناصر مختلف رابـ*ـطه برقرار کند و نسبت و جهت قسمتهای شئی را رعایت کند.
در مرحله سوم (دوران ۵ تا ۸ سالگی)، کودک عناصر مختلف را ترکیب میکند ولی شئی با تمام مشخصاتی که کودک از آن برداشت کرده است کشیده میشود نه مشخصات واقعیاش. یکی دیگر از مشخصات ترسیم کودکان در این مرحله این است که شئی با مشخصههای خود کودک کشیده میشود و به این ترتیب امکانندارد آن را با شئی دیگری اشتباه کند. شفافیت نیز یکی دیگر از مشخصات این مرحله است. مثلاً اتاق و وسایل آن را از ماوراء دیوار میکشد و این طریقه ترسیم، نتیجه احتیاج کودک به نگاهداری تمامی مشخصات شئی است.
نقش گنبد در معماری اسلامی بسیار قابل توجه بوده و طی قرنها گنبد در معماری اسلامی مورد استفاده قرار گرفتهاست. قدیمیترین گنبد باقیمانده در تاریخ اسلام، بخشی از بنای تاریخی قبةالصخره متعلق به سال ۶۹۱ میلادی است. یکی دیگر از گنبدهای شاخص متعلق به بنای زیبای تاج محل متعلق به معماری هندی ـ ایرانی از سده ۱۷ میلادی است. در اواخر سده نوزدهم میلادی گنبدهای اسلامی با معماری غربی ادغام شد.[۲۱][۲۲]
هنر اسلامی به ویژه معماری اسلامی بر پنج بایهٔ مردم واری، خودبسندگی، پرهیز از بیهودگی، بهرهگیری از پیمون (مدول) و نیارش و درونگرایی نهاده و بی شک هنرمندان مسلمان ایران بیش از از دیگران بدانها پای بند بودهاند.[۲۳]
در هر مرحله سنی، نقاشی طفل معنای خاصی دارد. مراحل سنی به شرح زیر است:
۱) دوران قبل سه سالگی
۲) دوران سه تا پنج سالگی
۳) دوران پنج تا قبل از هشت سالگی
۴) دوران هشت سالگی به بعد
در مرحله اول، طفل قصد نشان دادن چیزی را به وسیله آنچه که میکشد، دارد و فقط نقاشی برای او یک نوع بازی است؛ ولی با وجود این کودک یک روز متوجه میشود آنچه کشیده است میتواند نشان دهنده یک شئی حقیقی و دارای معنا باشد، اما معنایی که برای نقاشی خود قائل میشود باز هم جنبه بازی دارد و آنچه را که رسم کرده است آزادانه تغییر میدهد، به تدریج خطوطی را که میکشد مشکل میشوند.مثلاً یک دایره را گربه مینامد و ناگهان خطی به عنوان دم اضافه میکند و در اینجاست که اولین روابط بین تصاویر ذهنی و تصویر حقیقی آن به وجود میآید در حدود سن سه سالگی کودک قبل از کشیدن شکل، قصد خود را اظهار میدارد.
در مرحله دوم، کودک هنوز نمیتواند خطوطی را که میکشد کنترل کند و اشکالات ترسیم یک شئی به قدری زیاد است که شئی رسم شده با مدل اصلی تفاوت فوقالعاده دارد. به علاوه در این سن کودک نمیتواند مدت مدیدی وقتش را برای نشان دادن یک شئی متمرکز کند، همچنین امکان ترکیب عناصر مختلف شکل در این مرحله وجود ندارد یعنی کودک نمیتواند بین عناصر مختلف رابـ*ـطه برقرار کند و نسبت و جهت قسمتهای شئی را رعایت کند.
در مرحله سوم (دوران ۵ تا ۸ سالگی)، کودک عناصر مختلف را ترکیب میکند ولی شئی با تمام مشخصاتی که کودک از آن برداشت کرده است کشیده میشود نه مشخصات واقعیاش. یکی دیگر از مشخصات ترسیم کودکان در این مرحله این است که شئی با مشخصههای خود کودک کشیده میشود و به این ترتیب امکانندارد آن را با شئی دیگری اشتباه کند. شفافیت نیز یکی دیگر از مشخصات این مرحله است. مثلاً اتاق و وسایل آن را از ماوراء دیوار میکشد و این طریقه ترسیم، نتیجه احتیاج کودک به نگاهداری تمامی مشخصات شئی است.
هنر در دنیای کودکان
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com