M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
در این مقاله بهطور اختصار در دو مقوله بحث شده است:
الف - موانع و مشکلاتی که برای انسان در باب فهم مفاهیم ماورای طبیعی دینی پیش میآید موانعی از قبیل انس به محسوسات، محدودیت زبان بشری و تطور زبان.
ب - مبانی وصول به معرفت مفاهیم ماورای طبیعی دینی.
در این قسمت مسائل زیر بحث شده است:
۱ - راههای شناخت کدام است و مفاهیم دینی را چگونه و از چه راهی میتوان شناخت؟
۲ - آیا هستی دارای مراتب است؟ حقایقی که مفاهیم دینی از آنها حکایت میکند در کدام مرتبه هستی جای میگیرند؟
۳ - فاعل شناسنده باید چه ظرفیتها و صلاحیتهایی داشته باشد تا شایستگی درک این مفاهیم را داشته باشد.
۴ - خداوند با چه زبانی با بشر سخن گفته و به عبارت دیگر زبان دین چه زبانی است؟ آیا الفاظ دینی در همان معنایی استعمال میشوند که در عالم محسوسات به کار میروند یا اینکه زبان تمثیلی و سمبلیک است و مفاهیم به نحو مشترک معنوی در حقایق محسوس و معقول به کار میروند و این مفاهیم محسوس همچون اصل وجودات محسوس آیه و نشانه آن مفاهیم نامحسوس هستند؟
نتیجه اینکه گذر از آن موانع و معرفت به این مبانی میتواند ما را به معرفت آن حقایق برساند.
«الحمد لله علی ما عرفنا من نفسه والهمنا من شکره وفتح لنا ابواب العلم بربوبیته ودلنا علیه من الاخلاص له فی توحیده»
[۱]
بدیهی است که شناخت مفاهیم ماورای طبیعی دینی همواره در طول تاریخ بشر از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است و هیچگاه جوامع بشری از اعتقاد به یک سلسله مفاهیم مقدس فوق مادی خالی نبوده است. بدیهی است که اعتقاد هر فرد بر مبنای نحوه معرفت او از هستی پدیدار میگردد، اما این معرفت از دورهای تا دورهای و جامعهای تا جامعه دیگر و از انسانی تا انسان دیگر متفاوت است، چنانکه در خود اسلام
«اگر تصویرهایی که از خدا و صفات او از پیامبر و نقش او در طول چهارده قرن گذشته در اندیشههای مسلمانان آشکار شده است در کنار هم بچینیم و مقایسه کنیم آنها را بسیار متفاوت خواهیم یافت. هر کس و هر گروه مساله الوهیت، توحید، نبوت و معاد را به گونهای متفاوت با دیگران یافته و بیان کرده است. همه دنبال حقایق مشترک گشتهاند ولی آنچه فهمیده و بیان کردهاند و صورتهایی که از آن ترسیم نمودهاند بس متفاوت بوده است»
[۲]
در بسـ*ـتر تاریخ انسانهایی را میبینیم که ماهیت حقایق فوق طبیعی بر آینه وجودشان تجلی نموده و جذبههای حقیقت آنها را مجذوب خود کرده و آنها را به اوج قله انسانیت و مقام خلیفه اللهی صعود داده است. گروهی دیگر تنها بر مبنای ابزارهای معرفتی خویش، بهرهای از حقیقت بردند و به همان میزان در راستای کمال انسانی گام برداشتند.
الف - موانع و مشکلاتی که برای انسان در باب فهم مفاهیم ماورای طبیعی دینی پیش میآید موانعی از قبیل انس به محسوسات، محدودیت زبان بشری و تطور زبان.
ب - مبانی وصول به معرفت مفاهیم ماورای طبیعی دینی.
در این قسمت مسائل زیر بحث شده است:
۱ - راههای شناخت کدام است و مفاهیم دینی را چگونه و از چه راهی میتوان شناخت؟
۲ - آیا هستی دارای مراتب است؟ حقایقی که مفاهیم دینی از آنها حکایت میکند در کدام مرتبه هستی جای میگیرند؟
۳ - فاعل شناسنده باید چه ظرفیتها و صلاحیتهایی داشته باشد تا شایستگی درک این مفاهیم را داشته باشد.
۴ - خداوند با چه زبانی با بشر سخن گفته و به عبارت دیگر زبان دین چه زبانی است؟ آیا الفاظ دینی در همان معنایی استعمال میشوند که در عالم محسوسات به کار میروند یا اینکه زبان تمثیلی و سمبلیک است و مفاهیم به نحو مشترک معنوی در حقایق محسوس و معقول به کار میروند و این مفاهیم محسوس همچون اصل وجودات محسوس آیه و نشانه آن مفاهیم نامحسوس هستند؟
نتیجه اینکه گذر از آن موانع و معرفت به این مبانی میتواند ما را به معرفت آن حقایق برساند.
«الحمد لله علی ما عرفنا من نفسه والهمنا من شکره وفتح لنا ابواب العلم بربوبیته ودلنا علیه من الاخلاص له فی توحیده»
[۱]
بدیهی است که شناخت مفاهیم ماورای طبیعی دینی همواره در طول تاریخ بشر از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است و هیچگاه جوامع بشری از اعتقاد به یک سلسله مفاهیم مقدس فوق مادی خالی نبوده است. بدیهی است که اعتقاد هر فرد بر مبنای نحوه معرفت او از هستی پدیدار میگردد، اما این معرفت از دورهای تا دورهای و جامعهای تا جامعه دیگر و از انسانی تا انسان دیگر متفاوت است، چنانکه در خود اسلام
«اگر تصویرهایی که از خدا و صفات او از پیامبر و نقش او در طول چهارده قرن گذشته در اندیشههای مسلمانان آشکار شده است در کنار هم بچینیم و مقایسه کنیم آنها را بسیار متفاوت خواهیم یافت. هر کس و هر گروه مساله الوهیت، توحید، نبوت و معاد را به گونهای متفاوت با دیگران یافته و بیان کرده است. همه دنبال حقایق مشترک گشتهاند ولی آنچه فهمیده و بیان کردهاند و صورتهایی که از آن ترسیم نمودهاند بس متفاوت بوده است»
[۲]
در بسـ*ـتر تاریخ انسانهایی را میبینیم که ماهیت حقایق فوق طبیعی بر آینه وجودشان تجلی نموده و جذبههای حقیقت آنها را مجذوب خود کرده و آنها را به اوج قله انسانیت و مقام خلیفه اللهی صعود داده است. گروهی دیگر تنها بر مبنای ابزارهای معرفتی خویش، بهرهای از حقیقت بردند و به همان میزان در راستای کمال انسانی گام برداشتند.
موانع معرفت مفاهیم ماورای طبیعی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com