M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن

- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,850
- امتیاز
- 508
- سن
- 20
- محل سکونت
- نوادگانِ بختیاری
- زمان حضور
- 273 روز 9 ساعت 45 دقیقه
نویسنده این موضوع
عتبات در عصر نخستین شاهان صفوی
شاه اسماعیل اول، بنیانگذار سلسله صفوی، در سال 907ق/1502م. به تأسیس سلسلهای موفق گردید که با گذشت هفت سال (914ق/1508م) دامنه فتوح آن، به بیشتر نواحی عراق عرب گسترش یافت، و این امر، خصومت میان دو دولت صفوی و عثمانی را سرعت و شدت بخشید.
دولت صفوی از آغاز تأسیس، با رسمی نمودن تشیع در ایران، آن را پشتوانهای برای حمایت از خود قرار داد و با روشهای مختلف توسل و تمسک مذهبی کوشید خود را بیش از پیش مطرح و قلوب شیعیان را به صفویه جلب نماید. بنابراین، با مهم شمردن زیارت قبور ائمه اطهار(ع) در عراق عرب توسعه و آبادانی این اماکن مقدس شیعی، در رأس برنامههای مذهبی، فرهنگی و سـ*ـیاسی، اجتماعی دولت صفوی قرار گرفت. در آن زمان، آتش جنگ با دولت قدرتمند عثمانی شعلهور شده بود و وجود عتبات میتوانست کمک بزرگی برای شاهان صفوی باشد؛ «زیرا از شهرهای مقدس، امواجی به حرکت در میآمد که جاذبههای قوی داشت، امواجی که حرکتشان مخالف سلطان ]عثمانی[ و در نتیجه موافق شاه بود».[1]
هنگامی که شاه اسماعیل اول، در سال 914ق/1508م. قدم به خاک عراق نهاد، ابتدا به زیارت مرقد مطهر امام حسین(ع) و شهدای کربلا و سپس به سوی نجف رفت و علاقه و شیفتگی خود را به ائمه اطهار(ع) آشکارا ابراز نمود و از سوی دیگر، بر انتسابش به امام موسی کاظم(ع) تأکید کرد. همزمان با ورود شاه اسماعیل به عراق، اقدامات عمرانی و تلاش برای بازسازی و توسعه عتبات آغاز شد. او «جهت هر یک از آن شش عتبه کعبه مرتبه نقاره و راتبه مقرر ساخت و فرمود که نجاران هنرمند و مهندسان خاتمبند از اطراف ممالک محروسه در بغداد جمع آمده، شش صندوق منقش به نقوش اسلامی و ختائی در غایت تکلف و زیبایی ترتیب دهند و صنادیق قدیم را از آن مرقد عطرپاش برداشته صندوقهای مجدد را به جایش نهند.»[2] ساخت این صندوقها که هر کدام شاهکاری هنری به شمار میآید تا سال 932ق/1526م. به طول انجامید. ظاهراً، هر یک از آنها به وسیله هنرمندانی جداگانه ساخته شدهاند، زیرا صندوقی که روی آرامگاه امام جواد(ع)، در کاظمین، قرار دارد از نظر فن خاتمسازی و منبتکاری، جزء زیباترین و برترین آنهاست. این صندوق که در سال 926ق/1520م. ساخته شد. «به قدری ریز و پرکار است که شاهکار آن با چشم غیرمجهز دیده نمیشود...».[3] در آستانه هر یک از ائمه(ع)، نقارهخانههایی ساختند که در آنها همچون دربار سلاطین، هر روز صبح و عصر به انجام مراسم میپرداختند. همچنین برای آبادانی شهر نجف و حتی رساندن آب به حرم مطهر امیرالمؤمنین(ع) تلاش بسیار گردید.[4] «آستانه کاظمین(ع) که بر اثر طغیان رودخانه دجله، و غفلتهای زمان گذشته و قرار داشتن در کانون منازعات فرقهای، ویران شده بود، مورد توجه خاص شاه اسماعیل قرار گرفت و از بنیاد خراب گردید و عمارت از پیش طراحی شده و زیبایی از نو بر آن ساخته شد».[5] این بازسازی جدید، تمامی حرم را در بر میگرفت. همچنین صحن توسعه یافت و با مرمر، سنگ فرش گردید. صندوقهای چوبی قدیمی را برداشته و جای آن، صندوقهای خاتمکاری زیبا قرار گرفت. حرم با بنای دو گلدسته و بهترین کاشیها تزیین شد. کاروانسرای درون صحن با انتقال به بیرون، در پشت آن ساخته شد. حرم را با فرشها و چلچراغها زیبا نمودند و برای آن خادم و موذن و نگهبان تعیین گردید. بر کتیبهای در قسمت بیرونی دیوار رواق شرقی، روبهروی صحن مطهر چنین نوشته شد: «امر کرد به ایجاد این بنای شریف،
شاه اسماعیل اول، بنیانگذار سلسله صفوی، در سال 907ق/1502م. به تأسیس سلسلهای موفق گردید که با گذشت هفت سال (914ق/1508م) دامنه فتوح آن، به بیشتر نواحی عراق عرب گسترش یافت، و این امر، خصومت میان دو دولت صفوی و عثمانی را سرعت و شدت بخشید.
دولت صفوی از آغاز تأسیس، با رسمی نمودن تشیع در ایران، آن را پشتوانهای برای حمایت از خود قرار داد و با روشهای مختلف توسل و تمسک مذهبی کوشید خود را بیش از پیش مطرح و قلوب شیعیان را به صفویه جلب نماید. بنابراین، با مهم شمردن زیارت قبور ائمه اطهار(ع) در عراق عرب توسعه و آبادانی این اماکن مقدس شیعی، در رأس برنامههای مذهبی، فرهنگی و سـ*ـیاسی، اجتماعی دولت صفوی قرار گرفت. در آن زمان، آتش جنگ با دولت قدرتمند عثمانی شعلهور شده بود و وجود عتبات میتوانست کمک بزرگی برای شاهان صفوی باشد؛ «زیرا از شهرهای مقدس، امواجی به حرکت در میآمد که جاذبههای قوی داشت، امواجی که حرکتشان مخالف سلطان ]عثمانی[ و در نتیجه موافق شاه بود».[1]
هنگامی که شاه اسماعیل اول، در سال 914ق/1508م. قدم به خاک عراق نهاد، ابتدا به زیارت مرقد مطهر امام حسین(ع) و شهدای کربلا و سپس به سوی نجف رفت و علاقه و شیفتگی خود را به ائمه اطهار(ع) آشکارا ابراز نمود و از سوی دیگر، بر انتسابش به امام موسی کاظم(ع) تأکید کرد. همزمان با ورود شاه اسماعیل به عراق، اقدامات عمرانی و تلاش برای بازسازی و توسعه عتبات آغاز شد. او «جهت هر یک از آن شش عتبه کعبه مرتبه نقاره و راتبه مقرر ساخت و فرمود که نجاران هنرمند و مهندسان خاتمبند از اطراف ممالک محروسه در بغداد جمع آمده، شش صندوق منقش به نقوش اسلامی و ختائی در غایت تکلف و زیبایی ترتیب دهند و صنادیق قدیم را از آن مرقد عطرپاش برداشته صندوقهای مجدد را به جایش نهند.»[2] ساخت این صندوقها که هر کدام شاهکاری هنری به شمار میآید تا سال 932ق/1526م. به طول انجامید. ظاهراً، هر یک از آنها به وسیله هنرمندانی جداگانه ساخته شدهاند، زیرا صندوقی که روی آرامگاه امام جواد(ع)، در کاظمین، قرار دارد از نظر فن خاتمسازی و منبتکاری، جزء زیباترین و برترین آنهاست. این صندوق که در سال 926ق/1520م. ساخته شد. «به قدری ریز و پرکار است که شاهکار آن با چشم غیرمجهز دیده نمیشود...».[3] در آستانه هر یک از ائمه(ع)، نقارهخانههایی ساختند که در آنها همچون دربار سلاطین، هر روز صبح و عصر به انجام مراسم میپرداختند. همچنین برای آبادانی شهر نجف و حتی رساندن آب به حرم مطهر امیرالمؤمنین(ع) تلاش بسیار گردید.[4] «آستانه کاظمین(ع) که بر اثر طغیان رودخانه دجله، و غفلتهای زمان گذشته و قرار داشتن در کانون منازعات فرقهای، ویران شده بود، مورد توجه خاص شاه اسماعیل قرار گرفت و از بنیاد خراب گردید و عمارت از پیش طراحی شده و زیبایی از نو بر آن ساخته شد».[5] این بازسازی جدید، تمامی حرم را در بر میگرفت. همچنین صحن توسعه یافت و با مرمر، سنگ فرش گردید. صندوقهای چوبی قدیمی را برداشته و جای آن، صندوقهای خاتمکاری زیبا قرار گرفت. حرم با بنای دو گلدسته و بهترین کاشیها تزیین شد. کاروانسرای درون صحن با انتقال به بیرون، در پشت آن ساخته شد. حرم را با فرشها و چلچراغها زیبا نمودند و برای آن خادم و موذن و نگهبان تعیین گردید. بر کتیبهای در قسمت بیرونی دیوار رواق شرقی، روبهروی صحن مطهر چنین نوشته شد: «امر کرد به ایجاد این بنای شریف،
اقدامات عمرانی شاهان صفوی در عتبات عالیات

رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
