خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
ثروتمندان براي مصارف دفاعي و امنيتي و نيز برقراري عدالت، مشروع مي باشد. (68)
هرچند ديدگاه نوزيک درباره ي عدالت از منظر اخلاقيات انسان دوستانه، شگفت انگيز مي نمايد، نوآوري هاي وي در تحول مفهوم عدالت، غير قابل انکار است. ربط دادن عدالت به حقوق طبيعي فردي و ارائه ي فهرستي کوتاه و روشن از حقوق طبيعي فردي و مردود اعلام نمودن هرگونه بازتوزيع منابع بر پايه ي لياقت ها و نيازها، تصويري واضح از يک عدالت است که به تحول تاريخي مفهوم عدالت کمک کرده است.
نتيجه گيري


عدالت داراي يک معناي روشن و مسلم که همگان آن را قبول داشته باشند، نيست. در طول تاريخ، مفهوم عدالت تحول چشمگيري داشته و جنبه هاي مختلفي از روابط اجتماعي انسان ها را ارزش گذاري نموده است. در حقيقت، معمولاً انديشمندان، واژه ي مقدس عدالت را براي شرح بالاترين ارزش اخلاقي در نزد خود به کار برده و مي برند؛ نه اين که عدالت اشاره به يک مفهوم واقعي که بايد آن را کشف نمود، بنمايد.
نخستين نتيجه اي که از مطالعه ي سير تاريخي مفهوم عدالت، حاصل مي شود اين است که عدالت يک مفهوم عرفي محض که در نزد عموم مردم داراي معنايي روشن و مسلم باشد، نيست. حتي در دوران باستان و در عصر مسيحيت نيز مفاهيمي مختلف از عدالت مطرح بوده، تا چه رسد به دوران معاصر. از اين رو، تصور اين که آيات قرآن کريم و احاديث شريف در خصوص عدالت را بايد با فهم عرفي از عدالت معنا کرد تصوري کاملاً به دور از واقعيت است. همچنين است خطا بودن تطبيق آيات قرآن کريم و احاديث شريف بر نظر اين يا آن فيلسوف.
در فهم آيات قرآن کريم و احاديث شريف در خصوص عدالت بايد به وجود مفهوم سازي ويژه ي اسلامي اذعان نمود، آن را کشف و سپس به فهم انديشه ي اسلامي از عدالت دست يافت. پيروان قرآن کريم و احاديث شريف، عدالت را در قله ي ارزش هاي اجتماعي نشانده و مفهوم و اصول آن را به ياري منابع اسلامي، تعيين مي کنند. نه آن که سر به تعاريف افلاطون و سيسرون و يا رالز و نوزيک بسپارند.
پي‌نوشت‌ها:


* حجة الاسلام و المسلمين حاجي حيدر، عضو هيأت علمي گروه مطالعات بريتانياي دانشكده ي مطالعات جهان دانشگاه تهران
منبع: راسخون


تحول تاريخي مفهوم عدالت

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا