خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~MOHADESE~

مدیر تالار فرهنگ
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
ناظر کتاب
  
عضویت
21/4/21
ارسال ها
1,430
امتیاز واکنش
4,941
امتیاز
298
محل سکونت
دنیای خواب...
زمان حضور
126 روز 15 ساعت 56 دقیقه
نویسنده این موضوع
قبایل فیلیپین | Tribes of the Philippines
فیلیپین با بیش از ۷۶۰۰ جزیره و ۳ گروه جزایر اصلی، تعجبی ندارد که فرهنگ، سنت و گروه های قومی مختلفی در آن زندگی کنند. در میان جوامع حاضر در فیلیپین، قبایل گوناگونی هستند که طرز زندگی‌شان به گونه ایست که هنوز هم هویت فرهنگی خود را با تمام مشکلات حفظ کرده اند. قبایل فیلیپین به دسته های گوناگونی تشکیل می شوند که اگر شخصی بخواهد تنها برای دیدن آن ها به این جزیره برود، ارزش آن را دارد.

اگر چه تعداد زیادی از قبایل بومی و یا گروه های قومی در کشور وجود دارد، بیشتر آن ها فقیرترین اعضای کشور و آن هایی هستند که بدون هیچ امکاناتی باقی مانده اند. قبایل فیلیپین بیشتر در کوه ساکن هستند و از اینرو تحت تاثیر استعمار اسپانیا یا آمریکایی قرار نگرفتند و همین هم دلیل اصلی این است که نسبت به دیگر مردم کشور فیلیپن، آداب و رسوم آن ها حفظ شده است.

در فیلیپین، دو گروه اصلی قومی وجود دارد که شامل چندین قبیله بومی هستند که در زمین های پست یا کوهستانی، در مناطق شمالی و جنوبی فیلیپین گسترده شده اند. مردم بومی که در بخش شمالی کشور زندگی می کنند، ایگوروت ها (Igorots) نامیده می شوند، در حالی که قبایل فیلیپین که در جنوب زندگی می کنند، به عنوان لوماد (Lumad) خوانده می شوند.

قبایل ایگوروت در شمال فیلیپین
ایگوروت ها که شامل قبایل متعددی در بخش شمالی کشوراند، بیشتر ساکن مناطق کوهستانی منطقه کوردیلرا هستند و بیشتر به عنوان کشتکار برنج شناخته می شوند. مجموعه ای از این گروه به نام ایفوگائوس (Ifugaos)، مزارع پلکانی برنج بانائو (Banaue) را ساخته اند که در بسیاری مکان ها تحت عنوان «عجایب هشتم جهان» شناخته می شود. اجداد این گروه از قبایل فیلیپین بیش از ۲۰۰۰ سال پیش، یک سیستم آبیاری برای مزارع پلکانی برنج در کوههای ایفوگائو داشتند.

قبیله ایگوروت همچنین شامل گروه های زیر است:

بونتوک | Bontoc
ایبالوی | Ibaloi
کالینگا | Kalinga
کانکانائی | Kankanaey
تینگویان | Tinguian
باقی قبایلی که در شمال زندگی می کنند شامل ایسناگ از آپایائو، گانادگ (کشف شده بین استان های کالینگا و ایزابلا) و ایونگاتس (Ilongots) هستند که در کوه های شرقی لوزان زندگی می کنند. ایونگاتس ها بیشتر به خاطر پرخاشگری های شدید و محافظه کاری های فرهنگی شناخته می شوند.


آشنایی با قبایل فیلیپین که هنوز هم سنت های باستانی دارند

 

~MOHADESE~

مدیر تالار فرهنگ
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
ناظر کتاب
  
عضویت
21/4/21
ارسال ها
1,430
امتیاز واکنش
4,941
امتیاز
298
محل سکونت
دنیای خواب...
زمان حضور
126 روز 15 ساعت 56 دقیقه
نویسنده این موضوع
قبایل لوماد در جنوب فیلیپین
در همین حال در جنوب کشور، قبایل بومی بیشتر در میندانائو و ویسایاس غربی یافت می شوند. در میندانائو، این گروه های بومی به طور کلی به نام لوماد شناخته می شود، یک واژه به زبان سبوانو است که به معنای بومی یا محلی است. قبایل لوماد در حدود ۱۳ گروه قومی شامل بلان، بوکیدنون، هیگائونون، مامانوا، ماندایا، مانوبو، منساکا، سنگیر، سوبانن، تاگاباوا، تاگاکائولو، تسادای و تبولی هستند. قبیله آنها به طور کلی برای موسیقی قبیله ای توسط سازهای موسیقی که خودشان درست کرده اند، شناخته می شوند.

در میان قبایلی که در بالا ذکر شد، قبیله مانوبو بزرگ ترین گروه های قومی را شامل می شوند که با برخی از آن ها آتا-مانوبو، آگوسان-مانوبو و … هستند. جمعیت کل گروه مانوبو ناشناخته است، زیرا آن ها مناطق داخلی اصلی را در استان های منطقه میندانائو را اشغال کرده اند.

دیگر قبایل فیلیپین
علاوه بر قبایل اصلی که در بالا گفته شد، در جزایر فیلییپن قبایل گوناگون دیگری نیز دیده می شوند که آن ها هم سنت و فرهنگ های خاص خود را تا به امروز حفظ کرده اند. برای شناخت آن ها، در ادامه این متن با ما همراه باشید.

باجائوس | Badjaos
باجائوس ها که در ابتدا در جزایر سولو در میندانائو بوده اند، به قبایل دریایی مشهور هستند که در خانه های قایقی زندگی می کنند که خرج زندگی آن ها بیشتر از راه غواصی، ماهیگیری و دریانوردی به دست می آید. از آنجایی که این قبایل بین خود درگیری هایی دارند، بیشتر آن ها به کشورهای همسایه مانند مالزی و اندونزی مهاجرت کرده اند و آن هایی که در فیلیپین ماندند به بخش هایی از لوزان کوچ کردند


آشنایی با قبایل فیلیپین که هنوز هم سنت های باستانی دارند

 

~MOHADESE~

مدیر تالار فرهنگ
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
ناظر کتاب
  
عضویت
21/4/21
ارسال ها
1,430
امتیاز واکنش
4,941
امتیاز
298
محل سکونت
دنیای خواب...
زمان حضور
126 روز 15 ساعت 56 دقیقه
نویسنده این موضوع
اتی و توماندوک | Ati and Tumandok
یکی از چندین خاندان موجود در ویسایاس، قبایل اتی و توماندوک هستند که در ابتدا جزیره پانای را، خانه اصلی خود می نامیدند. اگر از لحاظ ژنتیکی بررسی کنیم، این قبایل فیلیپین شبیه به آئتاس یا نگریتوس ها هستند که بیشتر به خاطر پوست تیره شان شناخته می شوند. درست است که این قبایل برخی از عقاید غربی را پذیرفته اند، اما هنوز هم بسیاری از آداب و رسومی که از اجدادشان به ارث رسیده را باور دارند.

قبایل پالاوان | Palawan Tribes
پالاوان نیز سکونتگاه چندین قبیله از جمله باتاک، پالاوانیو، پالاوانو و تاگبانوا است. بیشتر این قبیله ها در کوهستان ها یا مکان های کم ارتفاع و پست زندگی می کنند و برخی از این گروه ها شامل قبیله بزرگ مانوبو در جنوب می شوند. آن ها به این دلیل که بیشتر در نواحی روستایی زندگی می کنند، هنوز طعم شهری شدن را به طور کامل نچشیده اند و بنابراین با سنت و فرهنگ های خود مشغول هستند.

مانگیان | Mangyan
مانگیان های میندورو، یکی از شناخته ترین قبایل فیلیپین هستند، آن هم به این دلیل که بیشترین جمعیت را دارند. آن ها با این که به ۸ گروه مانگیانی تقسیم می شوند، اما شهرتشان بر خلاف برخی از قبیله های پرخاشگر شمالی و گروه های جنگاور جنوبی، به خاطر صلح پذیری آن هاست.
آئتاس و نگریتوس | Aetas or Negritos
آئتاس ها (یا آگتا یا آیتا) یکی از قدیمی ترین ساکنین فیلیپین هستند که بیشتر در نواحی کوهستانی کشور زندگی کرده و پراکنده اند. آن ها توسط استعمارگران اسپانیایی به خاطر رنگ قهوه ای تیره پوستشان به نگریتوس صدا می شدند. آن ها به صورت عشایری زندگی می کنند، اما مهارت بالایی در بافندگی دارند و بانوان آئتا به عنوان متخصصین طب گیاهی شناخته می شوند.

منبع: الی گشت


آشنایی با قبایل فیلیپین که هنوز هم سنت های باستانی دارند

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا