خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~MOHADESE~

مدیر تالار فرهنگ
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
ناظر کتاب
  
عضویت
21/4/21
ارسال ها
1,430
امتیاز واکنش
4,941
امتیاز
298
محل سکونت
دنیای خواب...
زمان حضور
126 روز 15 ساعت 59 دقیقه
نویسنده این موضوع
ماسک مرگ | Death Masks
از همان زمان که انسان هوشمند امروزی دیده می شد، در تمام قبایل و همه جا می توانستید رسم و رسوم خاصی را مشاهده کنید که مردم برای یادآوری مردگان و افرادی که برای آن ها عزیز بوده و حالا از دست رفته اند، انجام می دهند. یونانیان باستان بناهای تاریخی استادانه ای احداث می کردند، مردم دوره ویکتوریا پس از گرفتن عکس های پس از مرگ، از موهای مرده تاج می ساختند و همه این ها به عنوان یادآوری های افراد دست رفته انجام می شد. اما یکی از فرهنگ های متفاوت این بود که برخی از مردم باستان یک ماسک مرگ می ساختند و مانند فناوری سه بعدی از آن استفاده می کردند. اما ماسک مرگ چیست و چرا مردم آن ها را می ساختند.
ماسک مرگ چیست؟

ماسک مرگ تصویری است که از فرد مرده درست در حالت خاصی توسط موم یا گچ درست می شود. این یک نمونه ابتدایی، اما دقیق تر عکاسی بدون دوربین است. ماسک های مرگ ممکن است برای یادآوری مرده یا حتی برای ایجاد پرتره استفاده شوند. آن ها بیشتر به این توجه داشتند که ماسک شبیه فرد شود. معمولا ماسک چند ساعت بعد از مرگ ساخته می شود و طوری آن را می ساختند که کسی که بعدها به این ماسک رجوع می کند، به راحتی بتواند آن را شناسایی کند.

چرا مردم ماسک مرگ می ساختند؟
مردم مصری و آفریقایی، اولین مردمی بودند که این ماسک را برای آیینی معنوی ساختند و می شود گفت که بعد از قرون وسطی اولین باری بود که کاربری این ماسک ها تغییر یافته و برای یادآوری مردگان به کار می رفتند. این ماسک ها معمولا از جنس موم، گچ و یا از خاک رس درست شده و برای این ساخته می شد که تصویری از فرد مرده برای همیشه برجای باقی بماند و به این صورت یاد او را همیشه زنده نگه دارند.


ماسک مرگ، فرهنگ ترسناک مردم باستان برای یادآوری مردگان!

 

~MOHADESE~

مدیر تالار فرهنگ
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
ناظر کتاب
  
عضویت
21/4/21
ارسال ها
1,430
امتیاز واکنش
4,941
امتیاز
298
محل سکونت
دنیای خواب...
زمان حضور
126 روز 15 ساعت 59 دقیقه
نویسنده این موضوع
برخی از نقاش و مجسمه سازها از این ماسک ها به دلیل دقت بی اندازه ای که داشتند، برای درست کردن پرتره یا مجسمه های چهره و … استفاده می کردند. قبل از اینکه عکاسی اختراع شود، افرادی که در تشخیص جرایم و قوه قضایی فعالیت داشتند، از آن ها استفاده می کردند تا بتوانند خصوصیات فرد مرده را که غیر قابل تشخیص بود، متوجه شوند.

طرز ساخت ماسک مرگ
ساخت ماسک مرگ معمولا چند ساعت پس از آنکه شخصی می مرد، شروع می شد و آن هم به این دلیل بود که اگر بدن فرد باد کرده باشد، باد بدن به ویژه صورت خوابیده و بتوان ماسکی دقیقا شبیه خود او درست کرد. در ابتدا، برای آنکه ماسک ساخته شده روی صورت نچسبد و بتوان آن را راحت جدا کرد، روی صورت فرد را روغن مالی می کردند تا کاملا چرب شود.

در مرحله دوم یک فیزیکدان، صورت را با دولایه از بانداژهای گچی می پوشاند؛ اولین لایه جزییات صورت را درست کرده و لایه های بعدی به مرور جزییات را دقیق‌تر و ماسک را به مراتب بیشتر شبیه به صورت فرد می کرد. سپس بعد از حدودا ۱ ساعت از گذاشتن ماسک، گچ را از روی صورت بر می دارند و معمولا ماسک درست شده با موادی نظیر موم یا حتی فلز پر می شود تا حالتی سه بعدی به ماسک دهد. بعد از اتمام این مراحل، ماسک مرگ آماده است.

ماسک مرگ در علم
از اواخر قرن ۱۸ ماسک مرگ به طرز روزافزونی توسط دانشمندان استفاده می شد تا تغییرات در چهره انسان را مطالعه کنند. این رشته که به قیافه شناسی (physiognomy) یا چهره خوانی معروف است در روانشناسی کاربرد زیادی دارد و ماسک مرگ نیز در این رشته مورد استفاده قرار گرفت.


ماسک مرگ، فرهنگ ترسناک مردم باستان برای یادآوری مردگان!

 

~MOHADESE~

مدیر تالار فرهنگ
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
ناظر کتاب
  
عضویت
21/4/21
ارسال ها
1,430
امتیاز واکنش
4,941
امتیاز
298
محل سکونت
دنیای خواب...
زمان حضور
126 روز 15 ساعت 59 دقیقه
نویسنده این موضوع
ماسک مرگ های معروف
همانطور که گفته شد از قرون وسطی به بعد ماسک مرگ کاربرد فراوانی پیدا کرد و برای از یاد نبردن افراد زیادی از آن استفاده شد که یکی از آن ها جان دیلینگر در دهه ۱۹۳۰، گنگستری معروف بوده است. ماسک این شخص در سال ۱۹۳۴، چند ساعتی پس از مرگ او ساخته شد و اساتید خبره ای آن را ساختند تا جایی که این ماسک تا حد بسیار زیادی شبیه او بود. جالب است بدانید که حتی جای زخم و بخیه های صورت او هم روی ماسک مرگش مشخص است.

فرد معروف دیگری که تاریخ برای همیشه او را توسط ماسک مرگ زنده نگه داشته، کسی نیست جز ناپلئون بناپارت. البته بحث و جدل های زیادی در مورد ماسک این امپراطور فرانسوی که بعد از مرگش در سال ۱۸۲۱ ساخته شد، وجود دارد؛ زیرا اعتقاد بر این است که شخصی به نام مادام برتراند (Madame Bertrand)، زمانی که ماسک او ساخته شد، آن را دزدیده و سپس از آن دوباره تولید کرده است. در تصویر زیر می توانید ماسک مرگ او را ببینید که البته نمی توان با قطعیت گفت که همان ماسک اصلی اوست.

افراد دیگری که ماسک مرگ دارند:

بتهوون – علت احتمالی مرگ: آسیب کبدی؛ ۵۶ ساله
الیور کرمول – علت احتمالی مرگ: سپتیکمی؛ ۵۹ ساله
جیمز دین – علت مرگ: آسیب های ناشی از تصادف ماشین؛ ۲۴ ساله
بنجامین دیسرائلی – علت مرگ: برونشیت؛ ۷۶ ساله.
بنجامین فرانکلین – علت مرگ: پلوریس؛ ۸۴ ساله
فریدریش دوم – علت مرگ: نامشخص؛ ۷۴ ساله
اولیسس اس گرانت – علت مرگ: سرطان گلو؛ ۶۳ ساله
هنری پنجم – علت مرگ: سل؛ ۵۲ ساله
راینهارد هایدریش – علت مرگ: زخمی شدن دربمباران؛ ۳۸ ساله
هاینریش هیملر – علت مرگ: خودکشی؛ ۴۴ ساله
ساموئل جانسون – علت مرگ: نارسایی قلبی؛ ۷۵ ساله
ند کلی – علت مرگ: اعدام؛ ۲۵ ساله
رابرت ای لی – علت مرگ: پنومونی پس از سکته مغزی؛ ۶۳ ساله

منبع: الی گشت


ماسک مرگ، فرهنگ ترسناک مردم باستان برای یادآوری مردگان!

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا