خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

*NiLOOFaR*

مدیر آزمایشی اقلیم جادوگران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
25/3/23
ارسال ها
1,175
امتیاز واکنش
3,086
امتیاز
203
محل سکونت
دنیا خیال‌پردازی + Overthink
زمان حضور
59 روز 3 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
آمیگدال در ناحیه‌ای از مغز که به نام سیستم لیمبیک (Limbic system) معروف است واقع شده است. سیستم لیمبیک در بخش‌های درونی مغز و خارج از قشر مغز قرار گرفته است و نقش آن بیشتر در ارتباط با ادراک و ابراز هیجانات و به خاطر آوردن خاطرات بخصوص خاطراتی که با بار هیجانی همراه هستند می‌باشد. آمیگدال شکلی شبیه به بادام دارد و به این خاطر به نام آمیگدال که به معنای بادام است نامیده می‌شود. آمیگدال به درون قشر گیجگاهی مغز (Temporal lobe ) گسترش یافته است. آمیگدال شامل هسته‌های مختلف (حدود ۱۳ هسته) می‌باشد که هر کدام کارکردهای مختلفی را دارند. نقش مهم آمیگدال در ایجاد واکنش‌های هیجانی و به خاطر سپردن اطلاعاتی است که با جبنه‌ی هیجانی همراه هستند می‌باشد . نتایج آزمایشهای مختلف نشان می‌دهد زمانی که آزمودنی‌ها را با محرک‌های خطرزا (مانند مشاهده‌ی حیوانات وحشی و یا نزدیک نمودن به پرتگاه‌ها) روبرو می‌نمایند بخش آمیگدال مغز آنان فعال شده و واکنش‌های زیاد نشان می‌دهند. همچینن نتایج این آزمایش‌ها نشان می‌دهد زمانی که به آزمودنی‌ها واژه‌های تهدید کننده (خشونت، کتک خوردن) نشان می‌دهند بخش آمگیدال مغز آنان فعال می‌شود. نتایج برخی دیگر از آزمایش‌ها نشان می‌دهد به هنگام حالت برانگیختگی (Arousal) و یا حالت غمگینی (Sadness) بخش آمیگدال مغز واکنش نشان داده و میزان فعالیت آن افزایش می‌یابد.از سوی دیگر بخش آمیگدال مغز در تشخیص خاطرات هیجانی، تجربه‌ی غمگینی و ایجاد حالت نشخوار ذهنی نقش دارد.
هسته قاعده‌ای-جانبی بادامه نقش مهمی در یادگیری و حافظه ایفا می‌کند. بادامه علاوه بر نقش اصلی در درک احساسات و ایجاد پاسخ به آنها، در تعدیل درد نیز دخالت دارد. هستهٔ مرکزی بادامه به عنوان بادامه کنترل درد، معرفی شده‌است. بادامه مغز همچنین مسئول تظاهرات هیجانی چهره مانند خوشحالی و ترس است و نقش مهمی در اکتساب یادگیری‌های هیجانی دارد.


آمیگدال(بادامه مغز)

 
  • تشکر
Reactions: SelmA

*NiLOOFaR*

مدیر آزمایشی اقلیم جادوگران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
25/3/23
ارسال ها
1,175
امتیاز واکنش
3,086
امتیاز
203
محل سکونت
دنیا خیال‌پردازی + Overthink
زمان حضور
59 روز 3 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
نقش بخش آمیگدال در سیستم حافظه

سیستم حافظه انسان در بخش خاصی از مغز قرار ندارد. بلکه مناطق مختلفی از مغز مسئول درست عمل نمودن این سیستم و یا مسئول وارد نمودن (Input) اطلاعات، حفظ اطلاعات و بازیابی اطلاعات می‌باشند. اکثر نظریه پردازنی که در مورد سیستم حافظه پژوهش می‌نمایند اعتقاد دارند که این سیستم شامل انواع مختلف می‌باشند. جدیدترین نظریه‌ها در مورد ساختار سیستم حافظه بیانگر آن است که این سیستم به سیستم حافظه‌ی بلند مدت (Long term memory) و سیستم حافظه‌ی کوتاه مدت (Short term memory) تقسیم می‌شود. همچینن در این نظریه سیستم حافظه‌ی بلند مدت به دو نوع سیستم حافظه معنایی (Semantic memory ) و سیستم حافظه‌ی رویدادی (Episodic memory ) تقسیم بندی می‌شوند. حافظه‌ی معنایی شامل تمام نگه داشتن اطلاعاتی است که ما آنها را آموخته و در ذهن مان ذخیره نموده‌ایم(مانند نام پایتخت کشورها و یا نام رئیس جمهور کشورها) اما حافظه‌ی رویدادی اشاره به نگهداری اطلاعاتی است که مربوط به خاطرات شخصی خودمان می‌باشد (مانند اطلاعاتی که مربوط به رویدادهای چشن تولدمان است). از سوی دیگر حافظهی کوتاه مدت شامل دو نوع حافظهی حسی (Sensery memory) و حافظه‌ی فعال (Working memory) است. حافظه‌ی حسی مربوط به نگهداری اطلاعات توسط اعضای حسی (مانند بینایی و شنوایی) است و ویژگی این نوع حافظه آن است که اطلاعات وارده شده به اعضای حسی به مدت کسری از ثانیه در گیرنده‌های حسی اعضای حسی باقی می‌مانند و بعد وارد حافظه‌ی دیگری که به نام حافظه‌ی فعال معروف است می‌شوند. ویژگی حافظه‌ی فعال ظرفیت محدود آن است به صورتی که این نوع حافظه تنها می‌تواند بین ۵ تا ۹ آیتم را در خود دهد. ویژگی دوم این نوع حافظه آن است که اگر در مدت کوتاهی از زمان (حدود ۲۰ الی ۳۰ ثانیه) توسط شخص مورد مرور قرار نگیرند و به حافظه‌ی بلند مدت انتقال پیدا نمی‌کنند و از بین خواهند رفت.
نقش بخش آمیگدال در سیستم حافظه به صورت کمک به سیستم حافظه در بازیابی اطلاعاتی است که همراه با هیجانات مختلف هستند به عبارت دیگر بخش آمیگدال خاطراتی که جبنه‌ی هیجانی دارند را در خود نگهداری و بازیابی می‌کنند


آمیگدال(بادامه مغز)

 
  • تشکر
Reactions: SelmA

*NiLOOFaR*

مدیر آزمایشی اقلیم جادوگران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
25/3/23
ارسال ها
1,175
امتیاز واکنش
3,086
امتیاز
203
محل سکونت
دنیا خیال‌پردازی + Overthink
زمان حضور
59 روز 3 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
نقش مهم دیگر بخش آمیگدال مغز در ارتباط با ایجاد و ادراک واکنش‌های هیجانی است. به عبارت دیگر زمانی که ما در مقابل محرکی واکنش‌های مختلف هیجانی (مانند ترس، تعجب، انزجار و یا شادی) را نشان می‌دهیم بخش آمیگدال مغز فعال بوده و به کمک قش مغز امکان ادراک هیجانات را فراهم می‌نماید. نقش آمیگدال در ارتباط با ادراک و تشخیص هیجانات مورد پروهش زیاد قرار گرفته است. بر اساس نتایج پژوهش‌های آزمایشگاهی که بر روی حیوانات انجام شده است معلوم گردیده زمانی که به کمک الکترودهای ریز بخش آمیگدال مغز مورد علاقه‌مند قرار می‌گیرد حیوانی که تحت آزمایش قرار دارد علایمی از حالت‌های مختلف هیجانی را از خود نشان می‌دهد. همچینن نتایج آزمایش‌های فوق نشان داده است زمانی که بخش‌هایی از ناحیه‌ی آمیگدال مغز حیوانات آزمایشگاهی که تحت آزمایش قرار دارند تخریب می‌شود این حیوانات قادر به نشان دادن حالت‌های هیجانی مختلف نمی‌باشند و آنان نمی‌توانند هیجاناتی مانند هیجان خشم و یا هیجان ترس را در مقابل محرک‌های علاقه‌مند کننده‌ی هیجانات نشان دهند که در مواقع عادی این هیجانات را علاقه‌مند می‌کنند نشان دهند. نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می دهد که به هنگام ابتلا به برخی از اختلالات روانشناختی (مانند اختلال افسردگی و یا اختلال وسواسی – اجباری)تغییراتی در کارکرد بخش آمیگدال مغز رخ می‌دهد. متخصصان علوم اعصاب روانشناختی (Nero psychologis) اعتقاد دارند که تغییرات در کارکرد بخش آمیگدال مغز علت اصلی ظاهر شدن علایم اختلالات افسردگی و وسواس می‌باشد. در هنگام ابتلا به اختلال افسردگی میزان فعالیت بخش آمیگدال مغز افزایش می‌یابد. همچینن نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد در بیماران مبتلا به اختلال افسردگی مزمن میزان حجم بخش آمگیدال مغز کاهش یافته است. نتایج پژوهش‌هایی که بر روی عملکرد بخش آمیگدال مغز مبتلایان به اختلال افسردگی انجام گرفته است نشان داده است که در این بیماران به علت افزایش فعالیت بخش آمیگدال مغز میزان به خاطر آوردن خاطرات ناخوشایند افزایش یافته است. همچینن این بیماران به میزان بیشتری در آزمون‌های مربوط به بازیابی واژه ها، واژه‌هایی را بخاطر می‌آورند که حالت تهدید کنندگی دارند. به نظر پژوهشگران علوم اعصاب -شناختی افزایش فعالیت بخش آمیگدال مغز با کاهش آزاد شدن ناقل عصبی سروتونین مرتبط است و کاهش آزاد شدن ناقل عصبی سروتونین با ظاهر شدن علایم اختلالاتی مانند اختلال افسردگی و اختلال وسواسی- اجباری همراه است.
منبع: لطفینیا و ویکی‌پدیا


آمیگدال(بادامه مغز)

 
  • تشکر
Reactions: SelmA
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا