خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

*Ghazale*

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
9/8/18
ارسال ها
1,639
امتیاز واکنش
12,854
امتیاز
373
سن
20
محل سکونت
Ahvaz
زمان حضور
8 روز 23 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
چه نکاتی برای طراحی ساختمان اهمیت دارند؟

همه ما به نقش طراحی معماری و کیفیت فضاهای داخلی خانه در احساس رضایت و آرامش درونی، آگاه هستیم. اما اگر فقط کمی با دقت به خانه‌ای که در آن سکونت داریم یا خانه‌های دوستان، اقوام و اطرافیان خودمان بیشتری توجه کنیم، متوجه می‌شویم که اکثر آن‌ها از استانداردهای دقیق طراحی ساختمان فاصله زیادی دارند. رعایت نکردن اصول طراحی ساختمان ، می‌تواند از کیفیت بنا‌ کاسته و برخلاف آن، رعایت کردن اصول طراحی ساختمان می‌تواند به افزایش رفاه و آسایش ساکنان آن کمک کند. عوامل تأثیرگذار در طراحی واحد‌های مسکونی به چند دسته بسیار مهم تقسیم می‌شوند که طراحان ما در پادیر گستر همواره سعی می‌کنند تمامی این موارد را در طراحی نمای ساختمان یا طراحی داخلی واحد‌ها، آن‌ها را در نظر بگیرند.

توده گذاری و جانمایی فضاهای داخلی پلان
اولین و شاید مهم‌ترین نکته‌ای که طراحان پادیر گستر در طراحی واحد‌های آپارتمانی در نظر می‌گیرند، توجه به توده‌گذاری پلان و جانمایی فضاهای عمومی، فضاهای عمومی و فضاهای خصوصی ساختمان است. این مورد درباره ساختمان‌های شمالی چندان مشکل نیست، زیرا در این ساختمان‌ها در اغلب موارد، فضاهای عمومی خانه، یعنی سالن پذیرایی و در بسیاری از موارد هم نشیمن و آشپزخانه را مشرف به حیاط طراحی می‌کنیم تا دارای بهترین شرایط جذب نور باشند. در جهت مختلف و در انتهای زمین نقشه نیز، معمولاً اتاق خواب‌ها را طراحی می‌کنیم تا نور و تهویه هوای آن توسط یک نورگیر تأمین شوند.



اما مشکلی که در طراحی سازه ساختمان اغلب طراحان تازه‌کار دیده می‌شود، در طراحی اتاق‌های واحد‌های جنوبی است. همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، در ساختمان‌های جنوبی، نورگیری از دو سمت شمال و جنوب معمولاً بدون مشکل است. بنابراین ما سعی می‌کنیم در طراحی این ساختمان‌ها، فضاهای عمومی ساختمان مانند نشیمن و پذیرایی، در انتهای نقشه و مشرف به حیاط قرار بگیرد تا از نور جهت جنوبی برخوردار شود و اتاق‌ خواب‌ها را در ضلع جنوبی و مشرف به خیابان‌ طراحی گردد.

معمولاً بهترین و مفید‌ترین نور در ساختمان، نور روز جنوبی است و در ساختمان‌های جنوبی این نور از سمت پنجره‌های جنوبی طراحی می‌شود، به همین دلیل هم در پلان‌هایی که ما طراحی می‌کنیم، سعی می‌کنیم تا جانمایی فضاهای ساختمان طوری طراحی شود که فضاهای عمومی مانند آشپزخانه و پذیرایی مشرف به حیاط طراحی شوند و برعکس، اتاق‌خواب‌ها را رو به خیابان طراحی می‌کنیم. در غیر این صورت، عملاً در طول روز که کسی از اتاق‌خواب‌ها استفاده نمی‌کند، بهترین و بیشترین نور را از دست می‌دهیم و قسمت‌های پر مصرف خانه، مانند پذیرایی در طول روز، از نور زیبای آفتاب بی‌نصیب می‌ماند. علاوه بر این، وجود اتاق‌ها رو به حیاط باعث می‌شود تا نور شدید و مستقیم آفتاب، باعث آزار ساکنان در ساعات اولیه روز می‌شود.

کنترل کردن نور ساختمان
اگرچه نور طبیعی می‌تواند کیفیت فضای داخلی را افزایش دهد، اما ورود نور بیش از حد به داخل ساختمان، می‌تواند باعث مزاحمت برای ساکنان و افت زیبایی طراحی فضای داخلی ساختمان شود. یکی از مواردی که در طراحی‌ها می‌بینیم این است که برخی طراحان سعی می‌کنند هر کجا دسترسی به نور مستقیم وجود دارد، بیشترین نورگیری را داشته باشد. این موضوع، بیشتر برای پذیرایی کاربرد دارد، اما برای قسمت‌های خصوصی یا نیمه عمومی چندان جالب نیست. به عنوان مثال نورگیری اتاق خواب‌ها نباید با پنجره‌های خیلی بزرگ (مثلاً 3 متری) تأمین شود، وجود چنین پنجره‌هایی نه تنها از نظر کنترل دما و عایق‌بندی حرارتی مشکل‌تر است، بلکه بسیاری از افراد دوست ندارند اتاق خوابشان، پنجره‌های خیلی بزرگ رو به بیرون داشته باشد و همواره سعی می‌کنند آن‌ها را با پرده‌های بزرگ بپوشانند.

این یکی از نکات مهم در طراحی نقشه ساختمان است. زیرا یک طراح باید با توجه به مکان ساختمان، شدت تابش آفتاب، بافت فرهنگی و اجتماعی و شرایط ساختمان‌های روبرو و مشرف به آن ساختمان، بتواند این ابعاد را در بهترین شرایط طراحی کند. این موارد، در مورد اتاق نشیمن خصوصی و اتاق تلویزیون که در برخی از ساختمان‌ها طراحی می‌شود هم صدق می‌کند. نورگیر زیاد در این اتاق‌ها (خصوصاً اتاق تلویزیون) کاربرد آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و نور باید به صورت کاملاً کنترل شده به داخل این اتاق‌ها بتابد.

همچنین آشپزخانه را قلب خانه می‌نامند و معمولاً خانم‌های خانه‌دار، زمان زیادی را در طول روز در این بخش از خانه می‌گذرانند. نورگیری و تهویه آشپزخانه اهمیت بسیار زیادی در طراحی ساختمان‌ دارد و باید توجه داشته باشیم که وجود وسایل گرم کننده مانند اجاق گاز، پکیج و حتی یخچال و فریزر در این فضا، به اندازه کافی محیط را گرم می‌کنند. اگر نور شدید آفتاب (خصوصاً در فصل‌های گرم سال) هم مستقیماً و شدیداً به داخل آشپزخانه بتابد، می‌تواند در هنگام انجام کارهای روزانه موجب خستگی خانم خانه شود. بنابراین باید آشپزخانه طوری طراحی شود که نور با شدت به داخل آن نتابد. ما معمولاً سعی می‌کنیم اگر لازم است آشپزخانه را رو به حیاط طراحی کنیم و قرار است نور زیادی رو به آن بتابد، طراحی آن را طوری انجام دهیم که با کمی عقب‌نشینی و فاصله از نمای اصلی ساختمان قرار بگیرد تا هم نور خوبی را دریافت کند و هم از تابش مستقیم آفتاب و گرم شدن بیش از اندازه محیط داخلی آن جلوگیری شود.

طراحی ساختمان دو‌خوابه، را نمی‌شود سه خوابه کرد
اینکه یک کارفرما دوست دارد تا به جای یک واحد دو خوابه یک واحد سه خوابه داشته باشد کاملاً طبیعی است. اما هر ساختمان با هر نقشه و مساحتی را نمی‌توان سه خوابه کرد. گروه طراحی ما در پادیر گستر، معمولاً واحد‌هایی که متراژ آن‌ها کمتر از 130 متر مفید است را به صورت سه خوابه طراحی نمی‌کند. زیرا در این صورت، نه تنها روی کیفیت طراحی فضاهای دیگر آپارتمان تأثیر منفی می‌گذارد، بلکه معمولاً یکی از اتاق‌ها نیز از نظر مساحت و ظاهر و نورگیری و امکانات و تهویه مناسب هم دارای استانداردهای طراحی داخلی درست یک اتاق مهندسی‌ساز نخواهد شد. بنابراین معمولاً پیشنهاد می‌کنیم که چنین نقشه‌ای به صورت دو‌خوابه طراحی شود تا بهترین فضاها را در اختیار داشته باشیم.
در ساختمان‌هایی که خود ما ساخت آن‌ها را بر عهده داریم یا علاوه بر مدیریت پیمان ، طراحی نقطه آن نیز با خود ما است، سعی می‌کنیم حتماً به این نکات توجه کنیم و اتاق‌های را بی‌دلیل کوچک نکنیم.
4. آیا نشیمن خصوصی لازم است؟
نشیمن خصوصی از آن فضاهایی است که معمولاً کسانی که دنبال خانه‌های برند و لوکس می‌گردند، توجه ویژه‌ای به آن دارند. اما دقیقاً مانند نکته قبلی، باید ببینیم که چه فضایی برای آن مناسب است و اصولاً مساحت نقشه و متراژ ساختمان، امکان طراحی یک نشیمن خصوصی را به ما می‌دهد یا خیر.

از آنجا که معمولاً متراژ بین 140 تا 180 متر را به صورت سه‌خوابه طراحی می‌کنند، نباید در ساختمانی که کمتر از 150 متر متراژ دارد، فضایی برای نشیمن خصوصی در نظر گرفت. مگر اینکه از همان ابتدا آن را به صورت دو خوابه در نظر بگیریم. البته این ضروری‌ترین پیش فرض برای طراحی نشیمن است، اما از طرف دیگر باید به فضاهای داخلی هم توجه کرد و فضای نشیمن را طوری در نظر گرفت که نورگیری آن مناسب باشد و بتوان مبلمان خوبی در آن چید. اینکه صرفاً یک راهروی بزرگ را به عنوان نشیمن خصوصی معرفی نکنیم.

5. روابط فضاهای داخلی و سیرکولاسیون
یکی از نکات طراحی معماری و ساختمان که طراحان ما در پادیر گستر، توجه ویژه‌ای به آن دارند، روابط فضاهای داخلی ساختمان و دسترسی‌ها و رابـ*ـطه آن‌ها با یکدیگر است. به‌عنوان‌مثال همیشه سعی می‌کنیم در محل درب ورودی ساختمان، جایی را به عنوان رختکن در نظر بگیریم. این نکته خیلی مهم است که درب ورودی، مستقیماً به روی پذیرایی یا نشیمن خانه باز نشود. این فضا علاوه بر اینکه می‌تواند از ورود افراد به فضاهای خصوصی خانه جلوگیری کند می‌تواند جای خوبی برای قرار دادن رختکن و جاکفشی نیز باشد. به‌هرحال در کشور ما، هنوز بسیاری از مردم از اینکه با کفش وارد خانه شوند پرهیز می‌کنند و ترجیح می‌دهند فضای جلوی در مخصوص کفش‌ها باشد.
در مواردی که نتوانیم این محل را به ورودی ساده اختصاص دهیم، می‌توانیم با ترکیب آن به عنوان ورودی سرویس‌ بهداشتی یا ورودی مجزا به آشپزخانه یا نشیمن خصوصی، به روش‌های خلاقانه‌ای بهترین استفاده را از فضای کم نقشه داشته باشیم.

نکته دیگری که در طراحی معماری و ساختمان در نظر می‌گیریم این است که در اتاق‌ها و خصوصاً در حمام و سرویس‌های بهداشتی از فضاهای عمومی مانند نهارخوری، نشیمن و ترجیحاً آشپزخانه قابل‌رؤیت نباشد.

6 . جانمایی و استفاده از تراس
پیش‌تر در وب‌سایت پادیر گستر، درباره تراس و اینکه چه تفاوت‌هایی با پاسیو یا بالکن دارد توضیح دادیم. وجود تراس در یک آپارتمان ضرورت زیادی دارد و معمولاً توجه ویژه‌ای به محل دسترسی، همجواری و مساحت آن در نقشه ساختمان داریم. در برخی از نقشه‌های ساختمانی می‌بینیم که تراس را در دسترسی پذیرایی قرار می‌دهند. این تقریباً بدترین و کم‌کاربردترین جانمایی برای تراس است. تصورش را بکنید که وقتی مهمان دارید، بخواهید پرده‌های زیبای پشت مبل‌ها را کنار بزنید و وارد تراس شوید.
چه در آپارتمان‌های شمالی و چه در آپارتمان‌های جنوبی، یکی از بهترین مکان‌ها برای طراحی تراس، مشرف به حیاط و در ارتباط مستقیم با آشپزخانه است. اصولاً بهترین عملکرد برای تراس و بیشترین کارایی آن زمانی است که مستقیماً از فضای آشپزخانه در دسترس باشد. در واحد‌های خیلی کوچک، تراس معمولاً فضای کافی برای نشستن ندارد و صرفاً برای دسترسی به محیط بیرون استفاده می‌شود. اما در واحد‌هایی که نقشه ساختمان آن‌ها زیر بنایی بیشتر از 80 یا 90 متر را دارد، بهتر است که فضای تراس به حدی باشد که دستکم، یک میز صبحانه دو نفره در آن جای بگیرد.

نکته دیگری که در نقشه‌کشی معماری ساختمان‌های جنوبی باید به آن توجه کنیم این است که واحد‌هایی که در نمای اصلی و مشرف به خیابان قرار دارند، باید تراس را به‌گونه‌ای طراحی کنیم که زیبایی طراحی نمای ساختمان را نگیرند. این نکته‌ای است که برخی طراحان ساختمان از آن غافل هستند. زیرا طراحی ساختمان بسته به فرهنگ متفاوت ساکنین آن ممکن است همخوانی درستی نداشته باشد و مثلاً نقشه نمای ساختمانی که برای یک منطقه خاص طراحی شده، برای یک منطقه با فرهنگ دیگر، مناسب نباشد.

یکی از نکاتی که در طراحی معماری ساختمان برای تراس تأثیرگذار است این است که دیواره جلویی تراس هم‌تراز با نمای اصلی ساختمان نباشد و کمی جلوتر یا عقب‌تر از پوسته اصلی طراحی شود تا جلوه بهتری پیدا کند.

اندازه و مساحت فضاهای داخلی ساختمان
یکی از نکات مهم در طراحی معماری ساختمان این است که فضای داخلی آپارتمان نباید خیلی کوچک طراحی شود و می‌بایست حداقل استانداردهای طراحی ساختمان را داشته باشند. مثلاً آشپزخانه که یکی از پرکاربردترین فضاها در ساختمان است نباید مساحتی کمتر از 10 درصد از زیربنای کل نقشه ساختمان را داشته باشد. یعنی مثلاً اگر یک واحد ساختمان، مساحتی برابر 120 متر دارد، باید آشپزخانه آن از 12 متر کوچک‌تر نباشد.
یا مثلاً درباره اتاق‌خواب‌ها نباید فضای داخلی کمتر از 12 متر باشد و این فضا بدون در نظر گرفتن کمد‌های دیواری است. ما در شرکت پادیر گستر هنگام طراحی نقشه ساختمان این را نظر می‌گیریم که اتاق‌ها به‌گونه‌ای طراحی شوند که هنگام قرار گرفتن تختخواب‌ها یا سرویس خواب‌ها، چیدمان این وسایل موجب به هم خوردن دسترسی به درب اتاق یا جلوگیری از نورگیری اتاق‌ها نشود.

اتاق‌خواب نباید فضایی کمتر از 12 متر داشته باشد، اما اتاق‌هایی با کاربرد خاص، مانند اتاق کار یا اتاق مطالعه می‌توانند “در صورت لزوم” کمی کوچک‌تر هم طراحی شوند. البته ممکن است یک خانواده، نیاز داشته باشند تا از یک اتاق به عنوان اتاق‌خواب کودک یا عضو دیگری از خانواده استفاده کنند که از این لحاظ باز هم بهتر است اتاق‌ها را با اندازه استاندارد در نظر بگیریم.

اگر در یک واحد، سه خواب طراحی می‌شود یعنی آن خانواده احتمالاً تعداد نفرات بیشتری نسبت به یک خانواده کم‌جمعیت دارند. به همین دلیل گروه طراحی پادیر گستر، معمولاً یکی از اتاق‌های سه خوابِ را بزرگ‌تر از 15 متر طراحی می‌کنند که مخصوص پدر و مادر است تا بتوانند همه وسایل موردنیازشان را در اتاق جای دهند. این طراحی در مورد برخی از واحد‌ها و طراحی‌های خاص مانند پروژه ویلایی مهرشهر، ممکن است به مساحت 30 متر برای یک اتاق‌خواب هم برسد.


چه نکاتی برای طراحی ساختمان اهمیت دارند؟

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا