M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,867
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 36 دقیقه
نویسنده این موضوع
معارف- با تشکر از اینکه وقتتان را دراختیار ما قرار دادید برای آغاز به بحث لطفاً بفرمایید تعریف تاریخ، فرهنگ و تمدن و اینکه وجه یا وجوه افتراق فرهنگ و تمدن را در چه می دانید و نسبت میان آنها چگونه است؟
دکتر شهیدی- کتاب های لغت، سه کلمه تاریخ، فرهنگ و تمدن را گونا گون تعریف کرده اند. تعریف ها هرچند در الفاظ مختلف است اما برای آن می توان قدر جامعی یافت. مثلاً تاریخ، اگر مقصود از تاریخ، علم تاریخ باشد، می توان آن را چنین تعریف کرد: آگاهی از مجموع یا برخی حادثه ها که از زمانی تا زمانی معین پدید آمده است.
تعریف فرهنگ نیز چنین است: مجموعه آداب جامعه، راه و رسم زندگی، مابه الامتیاز انسان از دیگر جانداران، عادت ها و اندیشه ها که گروهی در آن شریکند و از طریق آموختن یا وراثت از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. و در طول تاریخ برخی نمودارهای آن تغییر می یابد. به عبارت دیگر فرهنگ، مجموعه ای از آداب و اطلاعاتی است که تنها انسان ها از آن بهره مند هستند. و به همکاری جامعه در کارهای اجتماعی، سـ*ـیاسی، اقتصادی و کارهایی از اینگونه، تمدن یا شهرنشینی می گویند. اگر معناهایی که فرهنگ نویسان برای فرهنگ و تمدن نوشته اند را بپذیریم می توان گفت نسبت میان فرهنگ و تمدن، نسبت عام و خاص است.
معارف- درخصوص تمدن اسلامی بفرمایید تعریف آن چیست؟
دکتر آئینه وند- تمدن اسلامی مجموعه ای است از آثار و تولیدات که پس از ظهور دین مبین اسلام در جزیره العرب و پیوستن مردمان دیگر سرزمین ها، پدید آمد. نقطه شروع آن شام و پایگاه بالیدنش بغداد بود. البته شهرها و مراکز بزرگی به عنوان بازوان این تمدن در نقاط دور دست وجود داشتند که باید از بعضی شهرهای خراسان بزرگ، برخی مراکز ری و برخی مکان ها در شام و عراق یاد کرد. این تمدن، ترکیبی از عناصر تأسیسی، تملیکی و تقلیدی بود. اگر به صورت تخمینی از این ترکیب یاد کنیم عنصر تأسیسی آن 10%، عنصر تملیکی آن 70%، و عنصر تقلیدی آن 20% بود.
این تمدن به علت غلبه عنصر تملیکی و تقلیدی در پایان قرن پنجم هجری شکوفایی خود را از دست داد و با حمله مغولان، آخرین بازمانده های آن هم از میان رفت.
البته در بخش تأسیسی باید از علومی یاد کرد که نوابغ را بنیاد نهادند و در حقیقت بخش نیروزا و محرک واقعی تمدن اسلامی بود، در این حوزه باید از نابغه های بزرگ تمدن اسلامی، سیبویه و خلیل بن احمد فراهیدی یاد کرد که هر دو مؤسس علوم بودند. اولی نحو - زبان شناسی - را پی ریخت و دومی دستگاه های عروضی را مطابق با شرایط و به اقتضای زمان، اختراع کرد.
بعد از اینان و در درجه بعد باید از کندی، فارابی، ابن سینا و ابوریحان بیرونی که در اخذ علوم از غیر و تدوین و پیراستن و توسعه آن مطابق نیازهای جامعه اسلامی سرآمد بودند یاد کرد. رویکرد علمی این بزرگان بیش تر فلسفه، پزشکی، ریاضیات و نجوم است. در بخش تقلیدی باید از علومی نام برد که بی هیچ تغییری از تمدن های دیگر دریافت می شود. در این مرتبه دانشمندانی هستند که آن علوم را خوب در می یابند و شرح و بسط داده آموزش می دهند. اینان مدرسان و معلمان و شارحان بزرگند.
دکتر شهیدی- مجموع آداب و رسوم مشترک میان ملت های مسلمان، تمدن اسلامی نام دارد، نباید پنداشت که چون این تمدن نام اسلامی به خود گرفته مظاهر آن همگی از قرآن و یا سنت گرفته شده است و دگرگونی پذیر نیست، نه چنین نمی باشد. حکم شرعی برگرفته از قرآن و حدیث است ولی آداب و رسوم پدیده اجتماعی است. بدین رو هرچند هم با گذشت زمان، مظاهر تمدن تغییر یابد باز هم باید آن را تمدن اسلامی نامید.
تمدن عصر چاپاری تمدن اسلامی بود، تمدن عصر ماهواره و اینترنت هم تمدن اسلامی است. داستانی به یادم آمد که نماینده طرز تفکر بسیاری از مردم این عصر درباره تمدن اسلامی است:
دکتر شهیدی- کتاب های لغت، سه کلمه تاریخ، فرهنگ و تمدن را گونا گون تعریف کرده اند. تعریف ها هرچند در الفاظ مختلف است اما برای آن می توان قدر جامعی یافت. مثلاً تاریخ، اگر مقصود از تاریخ، علم تاریخ باشد، می توان آن را چنین تعریف کرد: آگاهی از مجموع یا برخی حادثه ها که از زمانی تا زمانی معین پدید آمده است.
تعریف فرهنگ نیز چنین است: مجموعه آداب جامعه، راه و رسم زندگی، مابه الامتیاز انسان از دیگر جانداران، عادت ها و اندیشه ها که گروهی در آن شریکند و از طریق آموختن یا وراثت از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. و در طول تاریخ برخی نمودارهای آن تغییر می یابد. به عبارت دیگر فرهنگ، مجموعه ای از آداب و اطلاعاتی است که تنها انسان ها از آن بهره مند هستند. و به همکاری جامعه در کارهای اجتماعی، سـ*ـیاسی، اقتصادی و کارهایی از اینگونه، تمدن یا شهرنشینی می گویند. اگر معناهایی که فرهنگ نویسان برای فرهنگ و تمدن نوشته اند را بپذیریم می توان گفت نسبت میان فرهنگ و تمدن، نسبت عام و خاص است.
معارف- درخصوص تمدن اسلامی بفرمایید تعریف آن چیست؟
دکتر آئینه وند- تمدن اسلامی مجموعه ای است از آثار و تولیدات که پس از ظهور دین مبین اسلام در جزیره العرب و پیوستن مردمان دیگر سرزمین ها، پدید آمد. نقطه شروع آن شام و پایگاه بالیدنش بغداد بود. البته شهرها و مراکز بزرگی به عنوان بازوان این تمدن در نقاط دور دست وجود داشتند که باید از بعضی شهرهای خراسان بزرگ، برخی مراکز ری و برخی مکان ها در شام و عراق یاد کرد. این تمدن، ترکیبی از عناصر تأسیسی، تملیکی و تقلیدی بود. اگر به صورت تخمینی از این ترکیب یاد کنیم عنصر تأسیسی آن 10%، عنصر تملیکی آن 70%، و عنصر تقلیدی آن 20% بود.
این تمدن به علت غلبه عنصر تملیکی و تقلیدی در پایان قرن پنجم هجری شکوفایی خود را از دست داد و با حمله مغولان، آخرین بازمانده های آن هم از میان رفت.
البته در بخش تأسیسی باید از علومی یاد کرد که نوابغ را بنیاد نهادند و در حقیقت بخش نیروزا و محرک واقعی تمدن اسلامی بود، در این حوزه باید از نابغه های بزرگ تمدن اسلامی، سیبویه و خلیل بن احمد فراهیدی یاد کرد که هر دو مؤسس علوم بودند. اولی نحو - زبان شناسی - را پی ریخت و دومی دستگاه های عروضی را مطابق با شرایط و به اقتضای زمان، اختراع کرد.
بعد از اینان و در درجه بعد باید از کندی، فارابی، ابن سینا و ابوریحان بیرونی که در اخذ علوم از غیر و تدوین و پیراستن و توسعه آن مطابق نیازهای جامعه اسلامی سرآمد بودند یاد کرد. رویکرد علمی این بزرگان بیش تر فلسفه، پزشکی، ریاضیات و نجوم است. در بخش تقلیدی باید از علومی نام برد که بی هیچ تغییری از تمدن های دیگر دریافت می شود. در این مرتبه دانشمندانی هستند که آن علوم را خوب در می یابند و شرح و بسط داده آموزش می دهند. اینان مدرسان و معلمان و شارحان بزرگند.
دکتر شهیدی- مجموع آداب و رسوم مشترک میان ملت های مسلمان، تمدن اسلامی نام دارد، نباید پنداشت که چون این تمدن نام اسلامی به خود گرفته مظاهر آن همگی از قرآن و یا سنت گرفته شده است و دگرگونی پذیر نیست، نه چنین نمی باشد. حکم شرعی برگرفته از قرآن و حدیث است ولی آداب و رسوم پدیده اجتماعی است. بدین رو هرچند هم با گذشت زمان، مظاهر تمدن تغییر یابد باز هم باید آن را تمدن اسلامی نامید.
تمدن عصر چاپاری تمدن اسلامی بود، تمدن عصر ماهواره و اینترنت هم تمدن اسلامی است. داستانی به یادم آمد که نماینده طرز تفکر بسیاری از مردم این عصر درباره تمدن اسلامی است:
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com