خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,239
امتیاز واکنش
64,115
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
یکى از چهره‏هاى روشنفکرى وابسته میرزا ابوالحسن خان شیرازى معروف به «ایلچى‏» مى‏باشد. وى پاى بدترین قراردادهاى استعمارى همچون «عهدنامه گلستان‏» را امضا کرده است. او از زمان فتحعلى شاه قاجار شاید اولین کسى بود که پاى انگلیسى‏ها را در ایران باز کرد. او آن‏چنان هویت ملى خود را در برابر غرب از دست داده بود که کتابى تحت عنوان حیرت‏نامه تحریر کرد. وى در بخشى از حیرت‏نامه خود، ضمن ترغیب مردم ایران به اخذ فرهنگ انگلیسى و اقتباس از تمدن اروپایى مى‏نویسد: «عقل معاش اهل آن سرزمین به سرحد کمال است و ناتمامى ندارند. به اعتقاد خاطر محرر این دفتر آن‏که اگر اهل ایران را فراغت‏حاصل شود و اقتباس از کار اهل انگلیس نمایند، جمع امور روزگار ایشان بر وفق صواب گردد». (30)
میرزا ملکم‏خان یکى دیگر از چهره‏هاى معروف روشنفکرى ایران مى‏باشد. میرزا، معلم دارالفنون، مترجم شاه، مشاور صدر اعظم و مهم‏تر از همه، بینان‏گذار انجمن فرامانسونرى در ایران بود. وى در اواخر عمر خود، از اسلام به مسیحیت رجعت نموده و تابعیت ایران را نیز ترک کرد! وى مى‏نویسد: «در اخذ اصول تمدن جدید و مبانى ترقى عقلى و فکرى، حق نداریم در صدد اختراع باشیم، بلکه باید از فرنگى سرمشق بگیریم و در جمیع صنایع از باروت گرفته تا کفش دوزى محتاج سرمشق (از غرب) بوده و هستیم.» (31)
تقى‏زاده نیز از جمله مبلغان فرهنگ غرب است که شعار از «از سر تا ناخن پا فرنگى شدن‏» را سر مى‏داد. وى مى‏گفت: «من اولین نارنجک تسلیم در برابر غرب را چهل سال پیش بى‏پروا انداختم‏». (32)
3- ضعف اقتصاد و صنعت
زمانى که مسلمانان دوره پیشرفت و بالندگى خود را مى‏گذرانیدند، اروپاى مسیحى در جهل، نادانى وعقب ماندگى دست و پا مى‏زد. اما اروپاییان در اثر تماس‏هایى که طى جنگ‏هاى صلیبى با مسلمانان پیدا کردند، با فرهنگ و تمدن اسلامى آشنا شدند. آن‏ها شدیدا تحت تاثیر پیشرفت‏هاى مسلمانان قرار گرفتند و پس از آن، به تدریج، رو به بهبودى گذاشتند. این بهبودى، به ویژه از قرن هجدهم میلادى، شتاب چشم‏گیرى گرفت و در نهایت، به تمدن جدید غرب، که توسعه علمى و صنعتى از ویژگى‏هاى بارز آن است، منجر گردید.
از سوى دیگر، تمدن اسلامى، که در چند قرن نخست هجرى به اوج شکوفایى و درخشندگى خود رسیده بود، به تدریج، رو به افول گذاشت و به سیر نزولى پرداخت. عامل اصلى این ضعف و افول، حکام و خلفاى خوشگذران و جاه‏طلب بودند که جز به عیاشى و خوشگذرانى خود به چیزى نمى‏اندیشیدند. کشورهاى اسلامى، طى چندین قرن گذشته، برخلاف کشورهاى اروپایى، روز به روز به عقب برگشتند و بدین ترتیب، شکاف میان کشورهاى اروپایى و کشورهاى اسلامى عمیق و عمیق‏تر گردید. پس از قرون هفده و هجده میلادى، که روابط کشورهاى جهان افزایش یافت، اروپاییان از برترى علمى - صنعتى خود سوءاستفاده نمودند و تلاش کردند تا بر کشورهاى ضعیف‏تر و از جمله کشورهاى اسلامى، تسلط و سیطره خود را بگسترانند. کشورهاى اسلامى در این نزاع‏ها، از موقعیت‏بسیار ضعیفى برخوردار بودند.
ضعف اقتصادى کشورهاى اسلامى اثرات منفى جبران‏ناپذیرى برجاى گذاشت: از طرفى، توان دفاعى مسلمانان در مقابل اروپاى استعمارگر ضعیف گردید و در نتیجه، توانستند طى سالیان دراز - به‏طور مستقیم یا غیر مستقیم - بر مقدرات مسلمانان مسلط شوند و بر آن‏ها حکم برانند. از طرف دیگر، وقتى مسلمانان طى سالیان دراز، خود را در مقابل اروپا ضعیف، ناتوان و فرودست دیدند، به‏طور آگاهانه و یا ناآگاهانه، تصور کردند که این ضعف به حیطه اقتصاد و صنعت محدود نمى‏شود، بلکه فرهنگ آن‏ها در مقایسه با فرهنگ اروپاى متمدن ضعیف و ناتوان است; زیرا عامه مردم نمى‏توانند میان عناصر گوناگون فرهنگ فرق بگذارند و سره را از ناسره تفکیک نمایند. این حکم کلى در مورد ایران به عنوان یک کشور اسلامى نیز کاملا صادق است.


عوامل تضعیف خودباورى فرهنگى

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,239
امتیاز واکنش
64,115
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
حاصل سخن این‏که عامه مردم یک کشور وقتى خود را از لحاظ علمى، صنعتى و اقتصادى ضعیف‏تر از دیگران ببینند، این ضعف‏ها را به جنبه‏هاى دیگر تعمیم داده، حکم به عدم کارایى فرهنگ خود مى‏کنند. در چنین وضعیتى، اگر از فرهنگ این جامعه حراست و مراقبت لازم به عمل نیاید، احتمال نفوذ عناصر فرهنگ بیگانه در آن بسیار مى‏گردد. این وضعیت را وقتى همراه با تهاجم فرهنگى آگاهانه و حساب شده دشمن در نظر بگیریم، خطر جدى‏تر مى‏شود و نیاز به مراقبت زیادى پیدا مى‏کند.
همان‏گونه که در مجموع بحث ملاحظه گردید، زمینه‏هاى جذب و پذیرش فرهنگ بیگانه در داخل کشور بسیار متعدد و متنوع بوده است و عدم توجه به آن‏ها هرگونه تلاش و مبارزه با تهاجم فرهنگى را عقیم و بى‏نتیجه مى‏سازد. بنابراین، براى مقابله با تهاجم فرهنگى غرب، باید پیش از درمان، پیش‏گیرى به عمل آورد و از آسیب‏پذیرى جامعه در مقابل تهاجم دشمن کاست.
پى‏نوشتها
1- محمود روح‏الامینى، زمینه فرهنگ شناسى، تهران، عطار، 1368، ص‏17 - 18
2- آلن بیرو، فرهنگ علوم اجتماعى، ترجمه باقر ساروخانى، تهران، کیهان، 1370، ص 22
3- هانرى مندراس، مبانى جامعه‏شناسى، ترجمه باقر پرهام، تهران، امیرکبیر،1369، ص‏127
4و5- مهدى انصارى، شیخ فضل‏الله نورى و مشروطیت، تهران، امیر کبیر، 1361، ص 101
6- مجله 15 خرداد، ش. 18، (بهار 1374)، ص 115
7- گى روشه، تغییرات اجتماعى، ترجمه منصور وثوقى، تهران، نشرنى، 1370، ص 264
8- رحمت‏الله صدیق، جزوه جامعه‏شناسى صنعتى، دانشکده علوم اجتماعى تهران، بخش فن‏آورى
9- ر.ک. به: مایکل تو دارو، توسعه اقتصادى در جهان سوم، ترجمه غلامعلى فرهادى، تهران، وزارت برنامه و بودجه، 1364
10- مصطفى ملکوتیان، جزوه جغرافیاى سیاسى، تهران، دانشکده علوم سیاسى،66 -67، ص 8
13و12و11- ژولین فروند، جامعه‏شناسى ماکس وبر، ترجمه عبدالحسین نیک گهر، تهران، چاپخانه اسلامیه، 1368، ص 240.
14- سیدعلى خامنه‏اى (مقام معظم رهبرى)، فرهنگ و تهاجم فرهنگى، بخش حکومت‏هاى وابسته
15- گى روشه، پیشن، ص 261
16- محمدتقى مصباح، جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن، تهران، سازمان تبلیغات اسلامى، 1368، ص 361.
17- در این زمینه، ر. ک. به: محمد اسمعیل رضوانى و فاطمه قاضیها، روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه در سفر به فرنگستان، موسسه خدمات فرهنگى رسا،1369،
18- عباس اقبال آشتیانى، میرزاتقى خان امیرکبیر، بى‏تا، ص‏249 - 248
19و20- سیدجلال‏الدین مدنى، تاریخ سیاسى معاصر ایران، چاپ سوم، قم، دفتر انتشارات اسلامى، ج 1، ص‏243.
21- پیتر آورى، تاریخ معاصر ایران، ترجمه محمد رفیعى مهرآبادى، مؤسسه مطبوعاتى عطایى، ص 70
22- مستشارالدوله، یک کلمه، تحریر جمعه،1287، پاریس، به نقل از: محمدجواد صاحبى، اندیشه اصلاحى در نهضت‏هاى اسلامى، ص 108
23- فریدون آدمیت، اندیشه‏هاى آخوندزاده، ص 154، به نقل از صاحبى، پیشین.
24- پیتر آورى، پیشین، ص‏63
25- مرتضى راوندى، سیر فرهنگ و تاریخ تعلیم و تربیت در ایران و اروپا، انتشارات نگاه، 1368، ص‏93 - 94.
26و27- آلبر ممى، به نقل از: مارتین کارنوى، تعلیم و تربیت در خدمت امپریالیسم فرهنگى، ترجمه شریفى، نشر روش نو، 1365، ص 92.
28- حضرت آیة‏الله خامنه‏اى، سخنرانى مورخ 20/4/74.
29- جلال آل‏احمد، در خدمت و خیـ*ـانت روشنفکران، ج 2،1347، ص 48 به بعد
30- میرزا ابوالحسن شیرازى (ایلچى) با تصحیح حسن مرسلوند، به نقل از: محمدجواد صاحبى، جزوه نهضت‏هاى اسلامى سده اخیر.
31و32- احمد رزاقى، عوامل فساد و بدحجابى و شیوه‏هاى مقابله با آن، چاپ سوم، تهران، سازمان تبلیغات اسلامى، 1369، ص 35.
منبع: انسانی


عوامل تضعیف خودباورى فرهنگى

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا