خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Essence

کاربر برگزیده‌ی رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
طراح انجمن
نویسنده انجمن
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
517
امتیاز واکنش
4,888
امتیاز
278
زمان حضور
10 روز 14 ساعت 31 دقیقه
نویسنده این موضوع
نام رمان: میسوفونیا (جلد سوم منحوس)
نام نویسنده: مینو.م کاربر انجمن رمان ۹۸
ژانر: تراژدی، ترسناک، معمایی
نام ناظر: Z.a.H.r.A☆
خلاصه: در پس پردازش مغز از حقایقی که وجود دارند، مسائل طوری در ذهن ما پابرجا می‌شوند که هیچ نقطه انطباقی بر اصل خود ندارند. حالا که او بیشتر از یک نفر را درون خود جای داده، به ناچار با جاری شدن خون سمت اهداف آن اصوات حرکت می‌کند. میان همه‌ی رنجش‌هایی که سوزش دستانش به دور جان دوپایان تحمیلش می‌کنند، مغز به ناچار از پانسمان کردن جراحت حقیقتی که سال‌هاست بهبود یافته دست می‌کشد؛ حقیقت وجود مادر.


نقد و بررسی رمان میسوفونیا(جلد سوم منحوس) | Essence کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: ZaHRa، MĀŘÝM، SelmA و 3 نفر دیگر

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
به نام او
نقد رمان میسوفونیا اثرِ Essence
در پی انتشارات یک اثر ترسناک طبق قانون نقل‌ می‌شود؛ انتقال ترس و بُعد وحشت در آستانه‌ی صنع یک کار از مهمات عمل است. یک‌فیلم، داستان یا رمان‌ هنگامی با حس هراس‌انگیزی خو خواهد‌گرفت که در اوج انتظار اندکی لعاب ترس و وحشت را در دل خواننده ناخفته کند. در ساختار قالب ترسناک و بُعد این عمل ضابطه حکم می‌کند بر برهه‌ی انتقال ترس و ارتباط‌گیری با عواطف خواننده خو گرفته و با این دیدگاه ساختار اصلی این ژانر مبنی بر جایگاه اثر میسوفونیا در ضعف بسیاری می‌جوشد. چرا که تنها اثری ترسناک نامیده می‌شود که شعله‌ی ترس در آن پدیدار باشد و در بهر این حکایت، رویدادی را از ترس تا اواسط کار مشاهده نکرده‌ایم و این ضعف موجب می‌شود با نادیده‌گرفتن ژانر و محتوای اثر، قالب این داستان را به‌ منزلت دیگری روانه‌کنیم و این از ضعف‌ِ اثر میسوفونیا در عمل است.
اثر ترسناک و از قضا تراژدی در عواطف و انتقال حس، از درک و مرّمت بالایی آگاهانه به خود رنگ و خو گرفته؛ لیکن شوربختانه امتداد ادراک و عواطف و پیاده‌سازی ژانرها در این اثر به‌خوبی به‌کار نیامده است.
تراژدی در ژانرها به معنای دگرگونی عواطف خواننده و اوج دمع و اشتراک غم در اثر به خود معنایی اختصاص داده‌است. تراژدی همان اوجِ تضعیف و علاقه‌مند احساسات اعم از بروز عواطف یک کاراکتر، اوج بروز اهانت و و کامیابی از برهه‌ی احساسی و سرشک و دمع در کار به خود تکامل یافته. با تکامل‌گیری از مفهوم‌ این دو ژانر، در آخر کار به ضعف و تضعیفی نیز می‌رسیم و اندکی در این فقره‌ باید کوشید و کوشید!
نقطه‌ی‌قوتی که پدیدار است موفقیت در ژانر معمایی است. طرز نگاشتن در این اثر و صنع و ساخت جملات از کلیشه‌ها به‌دور بوده و از رنگ و لعاب نوینی بر کار آمده و ابهاماتی در جملات نیز خواننده را سردرگم کرده و باعث می‌شود به دنبال این پی‌رنگ رفت و این کشش خواننده به ادامه‌ی اثر، از جذابیت‌های میسوفونیا می‌باشد.
این‌گاه پیاده‌سازی برخی ژانرها با توصیف مکان و زمان و تصویرسازی از یک‌فرد و یک‌فضا از مهمات و صنع اثر است.
در این اثر توصیفات را می‌توان بر منزله‌ی قوی بودن نگریست؛ تصویر سازی در ذهن به‌راحتی می‌تواند فرضیه‌ی خود را منصوع و آن را تداعی کند‌؛ لذا، هدف از توصیف تنها فضای اثر نیست! یک اثر باید از یک‌نواختی توصیفات برملا باشد. اگر فضا را توصیف می‌کنید؛ انتظار می‌رود در ساختار یک کاراکتر هم این عمل را وارد کار کنید و شخصیت‌ها نیز قابل تصویر در ذهن‌آدمی باشند و این‌گونه تعادل در اثر پابرجا می‌ماند.
توصیفات برای تصویرسازی فضا در ذهن و کمک به پیاده‌سازی مهتر و بهتر یک ژانر است که توصیفات را نه‌بیش می‌خواهیم و نه‌ با کاستی!
این اثر با توصیفات به‌شدت بالایی در کار به عمل آمده و این گاهاً موجب می‌شود خواننده از خوانش بیش از حد توصیفات اندکی بی‌هوا خسته شده و این برداشتی ناشایست از مفهوم فضاسازی‌است که این‌گاه خواستار تعادل در متون هستیم.
از مهم‌ترین اصل‌های یک رمان، صنع یک شخصیت تکامل یافته است‌‌. زمانی یک شخصیتی از تکامل برخوردار می‌شود که کاراکترها به‌صورت واضح در ذهن آدمی در حال گسترش باشند. شخصیت‌پردازی تعریف یک کاراکتر در دیدگاه غیر مستقیم یک اثر است. شخصیت‌ها همان ویژگی‌های متفاوت نهفته در هم‌ هستند که فردی جدید را وارد عمل می‌کنند؛ این تفاوت‌ها گاهی در دیالوگ‌ها و توصیفات در مونولوگ به سر می‌برد.
ضعف مهمی که در این اثر پدیدار بود؛ اندازه‌ی بیش از حد مونولوگ و کم‌یابی از دیالوگ‌ها است. تعادل در تمامیه مراحل کار امری مطیع نیز می‌باشد. مونولوگ و دیالوگ هر دو در مجاورت هم‌اند و یک کاراکتر و جهارچوب اثری را می‌سازند. این در اثر تکذیب شده و این علت از ناتعادلی مونولوگ‌ها و دیالوگ‌ها نشات می‌گیرد.
برای شخصیت‌پردازی توصیه می‌شود از واردات نکاتی چون؛ توصیف علایق، سلایق، بروز صحیح احساسات و عدم ابهامات در بهر یک شخصیت؛ تعریف خواهد شد.
این‌گاه اگر در بهر نگاشتن نویسنده ورود کنیم؛ آگاهانه با نگریستن به اثر می‌توان حکم برید، قلم وی بسیاری پخته و زیبا است و ایده‌ی نوین خود را در مجاورت خود، بسیاری خوب درآورده است و اگرچه ضعف‌هایی در بطن اثر جای‌گرفته؛ لیک، قلم وی اندکی ضعف‌ها و تضعیف‌ها را در خود پنهان و نهان کرده‌‌است.
بهترین زاویه‌ی‌دید برای یک اثر ترسناک؛ اول شخص است. چرا که بروز احساسات کاراکترها در قالب اول‌شخص، راحت‌تر بوده و آسان‌تر است. این حس را می‌توان با راه بی‌رنج‌تری به خواننده منتقل کرد؛ منتهی اگر یک اثر ترسناک باشد که ذکر شد اندازه‌ی بعد وحشت در این اثر جایی در کنج رمان نداشته و بعد از نقل و اندکی تردید در قالب هراس‌انگیزی در کار؛ می‌توان‌ اثر را بی‌نقص از قضا خواند و اعلام کرد.
این‌گاه شناسه‌ی اثر و شرح خلاصه‌ی این افسانه به‌شدت با ژانر معمایی مطابق بوده؛ لیک، اثری از بی‌داده‌ی ژانر ترسناک در کار مشاهده‌ نشده و در این نکات اندکی نقل و ویرایش به‌جا است.
اکنون مذکور به ذکر این فقره هستم که اثر میسوفونیا از سیر تعادل‌برانگیزی برخوردار بوده است. یک پلات را زمانی می‌توان بر اثر پیاده کرد که رویدادهای آن حکایت را به‌خوبی پخته و جوییده شده تحویل خواننده داد و این را می‌توان از قوت‌های اثر خواند.
برای نگریسن به زیبایی‌ها و خلق یک اثر بی‌نقص؛ ابتدا باید عنایت‌ کرد. گام بعد را کوشیدن به‌جای آوردن و در آخر نگاشتن، طلب اصلی خواننده به‌بار می‌آید! بدین‌سان می‌توان زیبایی‌های یک اثر را بلعید و در دید اجتماع‌ِ‌ذاتی قرار داد.

باتشکر از نقد پذیری شما دوست عزیز
M O B I N A
تیم نقد رمان۹۸


نقد و بررسی رمان میسوفونیا(جلد سوم منحوس) | Essence کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • تشویق
  • جذاب
Reactions: *NiLOOFaR*، YaSnA_NHT๛، MĀŘÝM و 4 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا