خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
یکی از متداول ترین معانی و منظورها از تاریخ، سرگذشت نزاع ها و فتوحات در گذشته است. در همین حال خود تاریخ به عنوان دانش یا روش مطالعه خود می تواند پایگاه و مرجع نزاع ها و منازعات باشد. آنگونه که ویتگنشتاین می گوید، اکثر نزاع ها به سبب عدم تعریف دقیق معنای واژگان برپا می شود. اگر آدمی واژه ها را دقیق و شفاف تعریف می کرد، از بسیاری از نزاع ها به دور بود. احتمالاً همین دیدگاه است که در جهان عرب از نویسنده ای چون "عبدالله العروی"، اندیشمند مراکشی، یک "ابوالمفاهیم" می سازد. العروی که این روزها در برخی نشریات و رسانه های فارسی زبان به غلط عبدااله العربی خوانده می شود، تلاش قابل ذکری در مفهوم شناسی به انجام رسانده و تولید کتاب هایی چون مفهوم ایدئولوژی، مفهوم دین، مفهوم دولت و مفهوم تاریخ محصول این تلاش های نظری اوست. ترجمه کتاب اخیرش را که در سال 2005 از سوی نشر دارالبیضاء مراکش منتشر شده بود، اخیراً محمد آل مهدی مترجم اهوازی به پایان برده که قرار است پس از تکمیل فرایند ترجمه، از سوی انتشارات فرهنگ جاوید منتشر شود. آل مهدی که علاقمندی و کارنامه اش در ترجمه کتاب های اندیشمندان معاصر عرب خلاصه می شود، معتقد است که شناخت ایرانیان از تفکر غرب جهان اسلام ناچیز است و شناخت این حوزه، نیاز به ده سال ترجمه مستمر دارد. او هم اکنون نقطه ثقل اهمیت این حوزه را بر فهم ما از تاریخ گذاشته و قرائت العروی از چیستی و هستی تاریخ را برای خوانندگان فارسی زبان پیش کشیده است. حوزه و قلمروی که به گمان برخی، در خصوص تعریف مفاهیم کلیدی در فضای علمی اهل تاریخ کشور آشفتگی جدی وجود دارد. این روی دیگر نگرانی العروی است که در پشت جلد کتابش بدین سان نقش بسته: "آیا ضرورت دارد که انسان تاریخ را ابتدا از داستان های روایی و سپس از سنگ نبشته ها و پس از آن از کارهای هنری و. .. بیاموزد؟ آیا تکنولوژی تعامل با یک پیمان نامه بین المللی در تعامل با یک دستور کار سودمند است یا با یک بنیه تعبیر و تفسیر؟ پاسخ مثبت به این پرسش در واقع یگانه توجیهی است که بگوییم دانش تاریخ یکی است و بر پایه یک روش شناخته می شود و گذر از یک مبحث به مبحثی دیگر، در واقع رویکرد ما به توسعه و تعمیق شناخت مان از رویدادهای گذشته است. "

دکتر رأفت غنیمی در تعریفی که از فلسفه تاریخ ارائه می دهد، می گوید: " تاریخ، بررسی تحول بشری در تمامی ابعاد سـ*ـیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فکری و روانی است و فرقی نمی کند که مظاهر و رویکردهای این تحول چه باشد."

اشاره غنیمی به رویکرها و مظاهر تاریخ نشان از آن دارد که نه تنها در باره مفهوم و چیستی تاریخ اختلاف نظر وجود دارد بلکه در باره موضوع و قلمرو آن هم اختلاف دیده می شود. موضوع هر علم چیزی است که در آن از عوارض ذاتی آن علم بحث می شود و مفهوم صورتی از شی ء است که در ذهن حاضر می شود. با این نگرش بررسی تحولات گوناگونی که در حیات و اندیشه آدمی رخ می دهد، موضوع علم تاریخ است و مفهوم تاریخ صورت کلی از مجموع خصایص و صفات أن تحولات است.


تورق ; مفهوم تاریخ و تاریخ فرهنگی

 
  • تشکر
Reactions: Tabassoum

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
اگر انسان محور اصلی تاریخ باشد، بی گمان شناخت قوا، حواس و ادراکات انسانی و جلوه های بیرونی آن یعنی زندگی، سـ*ـیاست علوم، آداب، فنون و تحولات آن، همه موضوع تاریخ برای همین انسان می تواند باشد.

پس تاریخ یکی از شیوه های احاطه یافتن بر کل انسانیت است و هرچه متعلق به زمان است از احوال، اعمال و اندیشه ها نیز موضوع تاریخ است. از طرفی تاریخ مکتوب، توصیف همین تحولات و احوال از طریق ثبت و نگارش آنها است. اما تاریخ مکتوب، کل تاریخ نیست بلکه آن بخشی از احوال و اندیشه هایی است که به ضبط آمده است. از أنجا که احوال و اندیشه هایی که موضوع تاریخ است همه در اطراف انسان می گردد، چنین می نماید که آنچه در دنیا رخ می دهد و تاریخ می گردد بی شباهت به یکدیگر نباشد و این نشانگر قانونمندی در تاریخ است و از نظریه قانونمندی فایده تاریخ بیرون کشیده می شود که یکی از بنیادهای فلسفه تاریخ از دیدگاه مورخان اسلامی است.

بر همین اساس، به تعریف رأفت الغنیمی از دانش تاریخ باز می گردیم که آن را شاخه ای از معرفت بشری با هدف جمع آوری اطلاعات از گذشته و درج و تفسیر آن می داند. فلیسین شاله نیز تاریخ را مطالعه گذشته جامعه های انسانی دانسته و می نویسد: "بر خلاف تمام علوم که در باره مطالب کلی است تاریخ از حوادث خصوصی اتفاقی بحث می کند و گذشته ای را که نمی تواند موضوع علوم تجربی قرار گیرد، بررسی می نماید." لذا می بینیم که سقراط علم تاریخ را در معنی شناخت، اما ارسطو آن را در معنی گردآوری اسناد و مدارک به کار می برد. از همین رو، یکی از دغدغه های العروی در تألیف "مفهوم تاریخ" موضوع تفاوت رویداد و روایت و همچنین اهمیت نقش سند و روایت در تاریخ است.

العروی در بخش پایانی کتاب خود تاریخ و جوامع را متکثر می داند و با اشاره به این ویژگی یادآور می شود که تاریخ در مفهوم وحدت می یابد اما با این احوال مفهوم واحد در جوامع مختلف دارای یک نقش واحد نیست. زیرا به دلیل تفاوت های موجود در جوامع و نیز تفاوت نقش تاریخ و مورخ در جوامع مختلف، تفکیک مفهوم تاریخ از مفهوم طبیعت و همچنین تفکیک اقدامات مورخ از اقدامات جهان طبیعی ممکن نیست. به عبارت دیگر، سطح دانش، موضوعیت و تصور حقیقت در هر جامعه ای واحد است و از آن رو که دانش تاریخ به معنای تحقیق در شواهد است و این بیانگر گونه ای از محیط طبیعی است، پس چاره ای از آن نیست که دانش گذشته و دانش کنونی یکی شده و اولی تحت تأثیر دومی قرار گیرد یا بالعکس.

به هرحال، در میان تعاریف موجود از علم تاریخ هر چقدر از نظر زمانی از تعریف قدما به تعریف متاخران نزدیک تر می شویم، بر نقش انسان و به تبع آن عقل انسانی تاکید بیشتری شده است. این در حالی است که در تعریف قدما بیشترین تاکیدها بر مقوله زمان بوده است. این روند باعث ایجاد تحولی بنیادین در حوزه علم تاریخ شده که تاکید بر تاریخ تحلیلی در مقابل تاریخ روایی است. یعنی به همان گونه که قدما بر تاریخ روایی پای می فشردند، در مقابل متاخران چند قرنی است که بر تاریخ تحلیلی تاکید می ورزند. ابوریحان بیرونی به اصرار و تکرار می گفت که تاریخ "وقتی باشد اندر زمانه سخت مشهور که اندرو چیزی بوده است." هم چنین کافیجی آورده است که "تاریخ مدت زمان معینی است بین حدوث امری آشکار و اوقات حوادث دیگر." یا شمس الدین سخاوی می نویسد: "اصطلاح تاریخ به فنی دلالت دارد که در آن از وقایع زمان، به منظور تعیین هنگام [ ویژگی و جای آن واقعه ها ] سخن می رود. در واقع، تاریخ به آنچه در عالم بود (و هست) مربوط است."


تورق ; مفهوم تاریخ و تاریخ فرهنگی

 
  • تشکر
Reactions: Tabassoum

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
بنابراین، آنچه در تعریف قدما مورد تاکید قرار گرفته، تاکید بر یک "زمان نسبی" در مقابل "زمان مطلق" است. در حالی که در تعریف متاخران- که بیشتر بعد از تحولات رنسانس در مغرب زمین ظهور یافت- علم تاریخ یعنی "اندیشه مورخ" و تاریخ یعنی "تاریخ معاصر"- آن گونه که کالینگوود و بندتو کروچه می گفتند. از دیدگاه امثال کالینگوود انسان در تاریخ، پژواک صدای خود را می شنود. این دسته نقش مورخ را در علم تاریخ بسیار برجسته و فربه دیده و به نوعی وی را خالق تاریخ معرفی می کنند. البته در این میان نظریه پردازانی مانند دیلتای هم هستند که سعی می کنند حکم حد واسط را بین زمان گراها و عقل گراها داشته باشند. یعنی هم بر پدیده زمان و هم بر پدیده عقل در تعریف علم تاریخ تاکید می کنند.

به هر حال هر چه از دوره مدرن به طرف حال پیش می آییم، نقش مورخ در علم تاریخ برجسته تر می شود. تا آنجا که در مباحث اندیشمندان پست مدرن، تاریخ همانند رمان چیزی فراتر از ادراکات مورخان نیست. در تفکر پسامدرن، بر چندگانگی واقعیت و حقیقت تأکید می شود و از این طریق، وجه محلی یا بومی بر وجه جهانی پیشی می گیرد. براساس همین دیدگاه است که در پایان قرن بیستم، انسان به سوگ کلان روایت هایی می نشیند که تا پیش از این، جهان شمول و عینی به شمار می رفتند و به جای آن، تولد بی شمار خردروایت هایی را جشن می گیرد که از ذهن انسان هایی متفاوت با فرهنگ ها و اندیشه های دیگرگون سرچشمه می یابد. از این رو است که در پسامدرنیسم، پیش از آنکه بر همسانی جهانی و عینیت علمی تأکید شود، بر تضادهای قومی و فرهنگی و ذهنیت فردی انگشت گذاشته می شود. در اینجاست که بحث "تاریخ فرهنگی " مطرح می شود؛ اما "تاریخ فرهنگی چیست؟"

"تاریخ فرهنگی چیست؟"

این عنوان کتابی است مستقل از پیتر برک که اخیراً به کوشش پژوهشکده تاریخ اسلام منتشر شده، به خوبی به آن پرداخته شده است.

پیتر برک در بخشی از کتاب "تاریخ فرهنگی چیست؟" به این تبیین می پردازد که از قرن 18 میلادی روابط نزدیکی بین مورخان و نظریه پردازان اجتماعی وجود داشت؛ ولی در قرن 19 به تدریج این دو از هم فاصله گرفتند. به تدریج نظریه پردازان اجتماعی کوشیدند تا مطالعه ی گذشته را با وضع موجود یک فرهنگ خاص ترکیب کنند و به تعبیر پیتر برک، گذشته را طرد کردند؛ ولی هیچ گاه به طور کامل تماس با یکدیگر را قطع نکردند.

آنچه در گذشته در کانون مطالعه مورخان بود، یعنی تاریخ از بالا یا تاریخ نظامی و سـ*ـیاسی، در حاشیه قرار گرفت و نوعی چرخش نظری در بین مورخان و نوعی چرخش تاریخی در بین نظریه پردازان اجتماعی روی داد که براساس آن فرهنگ نقش تعیین کننده ای یافت.

این اثر تاریخ فرهنگی را به چهار مرحله کلاسیک، تاریخ اجتماعی هنر، کشف تاریخ فرهنگ عامه پسند و تاریخ فرهنگی جدید تقسیم بندی می کند. مورخان فرهنگی سعی در مطالعه آثار کلاسیک و متون اصلی یا شاهکارهای هنر و ادبیات، فلسفه، علم و... داشته و کوشش می کردند دریابند این تاریخ فرهنگی جدید که به اختصار جنبش NCH خوانده می شود، معطوف به روش های هرمنوتیک در تاریخ است و تأکید بسیار نیز بر قدرت متن دارد. بر این مبنا، هیچ روایتی از گذشته بازتاب مطلق یا بازنمای واقعی آنچه بوده، نخواهد بود. بین آثار هنری و روح زمانه چه نسبت هایی برقرار بوده است و یا تاریخ فرهنگی متأثر از کدام سنت های ملی فرهنگی است. می توان گفت تاریخ فرهنگی نوعی شیوه تحلیل یا رویکرد خاص به جامعه معاصر و تاریخِ توجه به اجزای فرهنگ است.


تورق ; مفهوم تاریخ و تاریخ فرهنگی

 
  • تشکر
Reactions: Tabassoum

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
به طور کلی ویژگی های تاریخ فرهنگی اینگونه است که فرهنگ در تاریخ فرهنگی متغیری مستقل است که توأما به مفهوم فرهنگ والا یا فرهنگ نخبگان و فرهنگ مردم عامه می پردازد که براساس این رویکرد، فرهنگ، گسترش یافته و فرهنگِ روزمرهِ مردم و فرهنگِ عامه پسند را نیز در بر می گیرد و در آن حوادث از پیش برنامه ریزی نشده تاریخ نیز اهمیت یافته اند. دیگر ویژگی آن توجه به عواطف و احساسات و تجارب جدی است.

بدین ترتیب کتاب "تاریخ فرهنگی چیست" تلاش می کند تا دو رویکرد به ظاهر متضاد اما مکمل را ترکیب کند، رویکردی درونی که به حل مشکلات و مسائل پی در پی در درونِ رشته می پردازد و رویکردی بیرونی که ناظر بر موضوعِ فعالیت مورخان در زمان معاصر است.

پی نوشت:

- بهزاد قادری سهی، سیده آناهیت کزازی، خوانشی پست مدرن از مفهوم تاریخ در دو نمایشنامة آرکادیا اثر تام استاپارد و مرگ یزدگرد اثر بهرام بیضایی، ادبیات تطبیقی، سال سوم، شمارة 11؛ صص 186-167

- سایت مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی(مرکزپژوهشهای ایرانی واسلامی

- سایت رشد (شبکه ملی مدارس)

- حسن حضرتی، تاملاتی در چند مفهوم بنیادین دانش تاریخ، وبلاگ شخصی

- مبلغی آبادانی، تاریخ ادیان و مذاهب جهان، نسخه الکترونیکی، مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن



خبر و نظر

فرزانه محسنی فرد



آثار جدید آیت الله جوادی آملی در نمایشگاه قرآن

ناشر تخصصی آثار آیت الله جوادی آملی 6 اثر جدید از ترجمه های ایشان را به سه زبان عربی، اردو و انگلیسی در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به علاقه مندان عرضه کرد.

از آثار ترجمه شده به "تسنیم" تفسیر قرآن کریم، "اسلام و محیط زیست" به زبان عربی، "حیات عارفانه حضرت علی (ع)، "عصاره خلقت" و "وحی و نبوت" به زبان اردو و "حیات عارفانه امام علی (ع)" و "کرامت در قرآن" به زبان انگلیسی می توان اشاره کرد.

همچنین نرم افزار "تندیس عصمت" درباره زندگی فاطمه زهرا(س) شامل سخنرانی های آیت الله جوادی آملی با موضوع توسل، اهمیت و آثار تسبیحات حضرت زهرا (س)، فرازهایی از خطبه حضرت زهرا (س)، لزوم اندیشه های ناب و انگیزه الهی و استقامت در غرفه مؤسسه اسراء در نمایشگاه قرآن در مصلا عرضه می شود. نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تا 5 شهریور ماه در مصلی تهران بر پا بود.

فلسفه علم فقه

فلسفه علم فقه هم توسط حجت الاسلام سعید ضیائی فر تدوین شد.

با وجود آن که آثار و مکتوباتی در زمینه "فلسفه علم ریاضی، "فلسفه علم حقوق" و. .. تالیف شده اند، اما درباره علم فقه این نگاه یا رشته علمی جدید به شکل مدون وجود ندارد.

قرار است پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، کتاب "فلسفه علم فقه" را تا اواخر سال جاری به چاپ رساند.


تورق ; مفهوم تاریخ و تاریخ فرهنگی

 
  • تشکر
Reactions: Tabassoum

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
مقالاتی درباره الهیات غیبت

کتاب "حدیث حاضر و غایب، مقالاتی درباره الهیات غیبت" نوشته آرش نراقی که از سوی انتشارات نگاه معاصر منتشر شده، مربوط به الهیات توحیدی بر مبنای فرض خدایی متشخص است. خدای متشخص، خدای عالم، قادر و خیر است و بالاتر از آن، با آدمیان سخن می گوید و از راه زبان با آنان رابـ*ـطه ای بیناشخصی برقرار می کند. این تلقی از امر الوهی از حیث سلوکی، پیامدهای مهمی دارد. از جمله آن که شوق تجربه مستقیم و شخصی آن امر الوهی را در سالک طریق برمی انگیزد.

"ایمان در عصر اختفای الهی"، "اختفای خداوند، شب تاریک روح"، "خانه گلین، خانه دلی"، "احساس گنـ*ـاه و گنـ*ـاه" جزو مقالات این کتاب در حوزه الهیات توحیدی وجودی اند.

شورای دموکراتیک تر با افزایش اختیارات

نویسنده کتاب "موانع فقهی و حقوقی شورا" از انتشارات خرسندی، قوانین مربوط به تعیین حدود اختیارات شوراها را محدود دانست و گفت: این کتاب ضمن تحلیل قوانین این حوزه، پیشنهادهایی را ارایه می کند که بر اساس آنها، حدود اختیارات شوراها گسترده تر می شوند.

سیدبهرام پناهنده تاکید کرد: شورا نهادی دموکراتیک و مردمی است و بهتر است تمامی امور یک شهر از سوی این نهاد اداره شود تا از این طریق، اداره شهر به دست مردم و قشرهای ضعیف تر جامعه انجام شود.

ده سالگی یک کتاب، یک شیکاگو

پروژه "یک کتاب، یک شیکاگو" که از سوی کتابخانه عمومی این کلان شهر آمریکایی برگزار می شود، برای تشویق ساکنان این شهر به خواندن یک کتاب در یک زمان، از 10 سال پیش تاکنون برگزار می شود.

در این برنامه در یک سال، دو بار کتاب برگزیده برای همه مردم شیکاگو انتخاب و معرفی می شود. همزمان با هر دوره برنامه های بحث و بررسی کتاب در 50 کتابخانه محلی و نیز برنامه های عمومی برای به اشتراک گذاشتن تجربه این کتابخوانی برگزار می شود.

در مرحله بعد 30 اثر برتر به انتخاب مردم در مرکز کتابخانه واشنگتن در ماه اکتبر (مهر) به نمایش گذاشته می شود و سرانجام برنده جایزه بزرگ منتخب مردم معرفی می شود. طرح برنده در بیلبوردهای شهری به عنوان بخشی از تلاش عمومی برای کتابخوانی در شیکاگو عرضه می شود.

کتابی که برای پاییز امسال در نظر گرفته شده، بیست و یکمین کتابی است که در این برنامه انتخاب می شود. این کتاب رمان کلاسیک "ماجراهای آگی مارش" نوشته سال بلو است که برای یازدهمین سال اجرای پروژه "یک کتاب، یک شیکاگو" انتخاب شده است.

ادبیات کودک در جهان عرب

دکتر"صباح آیساوی" نخستین زن عربستانی که موفق به اخذ درجه دکتری در رشته ادبیات کودک شده می گوید: بإ؛ّّع ة وجودی که نوشتن برای کودکان و نشر آثار ادبی کودک در جهان عرب با فاصله زمانی زیادی از کشورهای غربی آغاز شد و این روند در عربستان سعودی حتی از سایر کشورهای عربی هم کندتر بود ولی به سرعت توانست رشد کند طوری که اکنون ارزش کتاب های این حوزه با کشورهای توسعه یافته برابری می کند.

با این حال دکتر"صباح آیساوی" که در زمینه ادبیات کودک پژوهش می کند، به دلیل نبودن این رشته در دانشگاه، نمی تواند آن را تدریس کند و زبان انگلیسی تدریس می کند.

کاهش اعتماد آمریکایی ها به رهبران مذهبی


تورق ; مفهوم تاریخ و تاریخ فرهنگی

 
  • تشکر
Reactions: Tabassoum

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
مارک چیوز در کتاب "دین آمریکایی: تمایلات معاصر" که به تازگی به بازار آمده، نوشته است که مردم آمریکا در حال از دست دادن اعتماد به رهبران مذهبی شان هستند و الگوی این کاهش اعتماد در سطح حکومت، آموزش، بانکداری و سایر روندهای زندگی، مشابه است. به گفته چیوز، هرچند برداشت رایج این است که آمریکایی ها بیشتر به سمت دین گرایش پیدا کرده اند، ولی اطلاعات موجود خلاف این موضوع را نشان می دهد.

تحقیقات این استاد دانشگاه نشان می دهد که بین سال های 1973 تا 2008، درصد افرادی که به رهبران مذهبی اعتماد زیادی داشته اند، از 35 درصد به کمتر از 25 درصد رسیده است.



تجلیل گوگل از بورخس

گوگل روز دوم شهریورماه به مناسبت صدودوازدهمین سال تولد خورخه لوییس بورخس، نویسنده و شاعر سرشناس آرژانتینی لوگوی خود را به او اختصاص داد.

بورخس بیش از هر چیز برای سرودن اشعار و نوشتن داستان های کوتاهش شهرت دارد اما با وجود این که سال ها نامزد دریافت جایزه نوبل بود، هیچ گاه موفق به دریافت این جایزه نشد. با این حال او موفقیت های دیگری به دست آورد، که نشان افتخار فرانسه در سال 1983، جایزه "سروانتس" و جایزه ویژه "ادگار آلن پو" از سوی انجمن نویسندگان آثار پلیسی آمریکا از جمله آن هاست. یکی از مهم ترین آثار بورخس کتاب "الف و داستان های دیگر" است که به فارسی ترجمه شده است.

او اعتقاد داشت آدم همیشه درباره مشکلاتش می نویسد و به همین دلیل همه داستان هایش را به نوعی بیوگرافی خودنوشت می داند.

آلمانی ها و مطالعه نقش فلسفه اسلامی

کتاب "درباره نقش فلسفه اسلامی" به قلم "مراد ویلفرید هوفمان" در آلمان منتشر شد. این کتاب برخی از مسایل مهم فلسفی جهان اسلام را به مخاطبان آلمانی ارایه می کند.

این کتاب با عنوان آلمانی از سوی "انتشارات کتابخانه اسلامی" به زبان آلمانی، در 44 صفحه و بهای 4 یورو منتشر شده است.



نت گشت

تربتی در آ*غو*ش خاک

حسین ضیائی تربتی، مترجم، مصحح، پژوهشگر، فیلسوف، اسلام شناس، ایران شناس، شارح، محقق، مدرس، ریاضی دان و نویسنده ایرانی به سال 1323 چشم به جهان گشود و در شهریور 1390 در شصت و هفت سالگی در لس آنجلس دیده از جهان فروبست.

حسین ضیایی به سال 1967 در رشته ریاضی و فیزیک از دانشگاه ییل دانش آموخته شد، به عضویت موسسه شرق شناسی آلمان در بیروت درآمد و سرانجام دکترای خود را به سال 1976 از دانشگاه هاروارد گرفت.

پس از این به تدریس در دانشگاه های تهران، شریف، هاروارد، براوت، هیدلبرگ و کالج اوبرلین روی آورد.

آن گاه به سال 1988 استاد مطالعات اسلام شناسی و ایران شناسی در دانشگاه یو سی ال ای شد و مدیر مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه یو سی ال ای را برعهده گرفت. او نخستین ایرانی دارنده کرسی جهانگیر و اِلِنور آموزگار بود. وی به سال ???? به عنوان رییس انجمن بین المللی تاریخ شناسان علوم انتخاب شد. مراسم بزرگداشت دکترضیایی شنبه پنجم شهریور ماه با حضور گسترده ایرانیان در لس آنجلس برگزار شد.

از پروفسور ضیائی کتاب ها و مقالات گوناگونی در زمینه فلسفه اسلامی، به ویژه فلسفه اشراق و شهاب الدین سهروردی منتشر شده است.


تورق ; مفهوم تاریخ و تاریخ فرهنگی

 
  • تشکر
Reactions: Tabassoum

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
از آثار او است:

فلسفه ریاضیات.

معرفت و اشراق در اندیشه سهروردی (به زبان انگلیسی)، که به دست سیما نوربخش به فارسی ترجمه شد، ویراستار: حسین سید عرب، تهران: فرزان روز، 232ص، وزیری، 1384، ج 1. مطالب با طرح این بحث آغاز می شود که حکمت اشراق سهروردی تنها منحصر به کتاب حکمه الاشراق نیست. نگارنده تصریح می کند که در آثار او چهار نوشته اصلی و مهم هست که یک مجموعه را تشکیل می دهد و حکمت او در این مجموعه اندیشیده شده و گسترش یافته است. بر این پایه، نویسنده کوشیده است تا اثبات کند که حکمت اشراق با نقد تعریف در حکمت مشاء آغاز می شود و از این رهگذر، سهروردی آن را در بسـ*ـتر نظریه گسترده تری که بر خودشناسی و خودآگاهی به مثابه اساس علم تاکید می کند تغییر و بسط داده است. موضوعاتی که در کتاب مطرح شده بدین قرار است: حکمت اشراق، مقام منطق در حکمت اشراق، نظریه اشراقی، تعریف روش صوری، معرفت و اشراق و جهان شناسی.

انواریه: ترجمه و شرح حکمه الاشراق سهروردی، تالیف احمد بن الهروی، متن انتقادی و مقدمه حسین ضیائی و به اهتمام آستیم، 1358، تهران: امیرکبیر، بیست و نه + 261 ص، مرکز ایرانی مطالعه فرهنگها: مجموعه مطالعات اسلامی، ش 3 / چاپ دوم 1363.

شرح حکمه الاشراق سهروردی، نوشته شمس الدین محمد شهرزوری، تصحیح و تحقیق و مقدمه حسین ضیائی تربتی، 1372، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی (پژوهشگاه)، 646ص / چاپ دوم تابستان 1380، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

پرتونامه سهروردی به انگلیسی (بوک آو ردینس. ..)، تهران، 1380.

فیلاسفی آو ایلومینیشن. ..، تهران، 1380.

"طلوع فلسفه اشراق"، روزنامه رسالت، 8 شهریور 1385، ص 18.


تورق ; مفهوم تاریخ و تاریخ فرهنگی

 
  • تشکر
Reactions: Tabassoum

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
میراث لیبی و دلواپسی های طرابلس

میراث فرهنگی کشورهای ناآرام همواره در خطر تاراج است. ناآرامی ها شرایطی را به وجود می آورد که شماری از آن برای غارت موزه ها و آثار تاریخی سود می جویند.

گرسنگی و فقر که با ناامنی جمع شود باعث می آید که حتی بخش هایی از آثار تاریخی و باستانی نیز به غارت رود و به فروش برسد، پنجره ها، کاشی ها و سنگ ها در این زمان ها ممکن است کنده شوند و به فروش برسند تا شکم ها را سیر نگاه دارند.

نخستین چیزهایی که در عراق به غارت رفت، آثار بی مانند موزه آن کشور بود. اکنون نیز لیبی در معرض سرقت آثار هنری و خروج اشیای نفیس و عتیقه قرار دارد.

خانم ایرینا بوکووا، رییس یونسکو، نهاد آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، در بیانیه ای به دلالان بین المللی آثار هنری و موزه ها هشدار داده است که ممکن است بعضی از آثار هنری یا تاریخی که با آن سر و کار پیدا می کنند، در دوران جنگ از لیبی به غارت رفته باشند.

به ویژه در شرایط فعلی باید نسبت به این موضوع بسیار محتاطانه رفتار شود. خانم بوکووا از مردم لیبی خواست که از میراث فرهنگی ارزشمندشان مراقبت کنند.

تجربه به ما نشان داده است که در دوران ناآرامی اجتماعی، احتمال دست زدن به اقدامات ویرانگرایانه، تبدیل به خطری جدی می شود. ما آموخته ایم که با دقت بیشتری مراقب افراد بی پروایی باشیم که غالبا با رفتار خود موجب آسیب رساندن به آثار تاریخی و بناهای تاریخی می شوند.

رئیس یونسکو با کشورهای همسایه لیبی هم تماس گرفته و در مورد اهمیت مبارزه با قاچاق و صادرات غیرقانونی آثار تاریخی تاکید کرده است. یونسکو آماده هرگونه کمک برای ارزیابی میزان خسارت های وارد شده به آثار تاریخی لیبی است و برنامه هایی هم برای محافظت از آنها در دست تهیه دارد که به محض امکان پذیر بودن، آن ها را اجرا خواهد کرد.

لیبی پنج محل تاریخی دارد که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد ازجمله قورینه که یکی از شهرهای مهم یونان باستان بوده است.

. .............................................................

منبع:

سایت میراث یار از نوشته های محمد رضا زادهوش


تورق ; مفهوم تاریخ و تاریخ فرهنگی

 
  • تشکر
Reactions: Tabassoum
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا