M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,864
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 32 دقیقه
نویسنده این موضوع
یکی از متداول ترین معانی و منظورها از تاریخ، سرگذشت نزاع ها و فتوحات در گذشته است. در همین حال خود تاریخ به عنوان دانش یا روش مطالعه خود می تواند پایگاه و مرجع نزاع ها و منازعات باشد. آنگونه که ویتگنشتاین می گوید، اکثر نزاع ها به سبب عدم تعریف دقیق معنای واژگان برپا می شود. اگر آدمی واژه ها را دقیق و شفاف تعریف می کرد، از بسیاری از نزاع ها به دور بود. احتمالاً همین دیدگاه است که در جهان عرب از نویسنده ای چون "عبدالله العروی"، اندیشمند مراکشی، یک "ابوالمفاهیم" می سازد. العروی که این روزها در برخی نشریات و رسانه های فارسی زبان به غلط عبدااله العربی خوانده می شود، تلاش قابل ذکری در مفهوم شناسی به انجام رسانده و تولید کتاب هایی چون مفهوم ایدئولوژی، مفهوم دین، مفهوم دولت و مفهوم تاریخ محصول این تلاش های نظری اوست. ترجمه کتاب اخیرش را که در سال 2005 از سوی نشر دارالبیضاء مراکش منتشر شده بود، اخیراً محمد آل مهدی مترجم اهوازی به پایان برده که قرار است پس از تکمیل فرایند ترجمه، از سوی انتشارات فرهنگ جاوید منتشر شود. آل مهدی که علاقمندی و کارنامه اش در ترجمه کتاب های اندیشمندان معاصر عرب خلاصه می شود، معتقد است که شناخت ایرانیان از تفکر غرب جهان اسلام ناچیز است و شناخت این حوزه، نیاز به ده سال ترجمه مستمر دارد. او هم اکنون نقطه ثقل اهمیت این حوزه را بر فهم ما از تاریخ گذاشته و قرائت العروی از چیستی و هستی تاریخ را برای خوانندگان فارسی زبان پیش کشیده است. حوزه و قلمروی که به گمان برخی، در خصوص تعریف مفاهیم کلیدی در فضای علمی اهل تاریخ کشور آشفتگی جدی وجود دارد. این روی دیگر نگرانی العروی است که در پشت جلد کتابش بدین سان نقش بسته: "آیا ضرورت دارد که انسان تاریخ را ابتدا از داستان های روایی و سپس از سنگ نبشته ها و پس از آن از کارهای هنری و. .. بیاموزد؟ آیا تکنولوژی تعامل با یک پیمان نامه بین المللی در تعامل با یک دستور کار سودمند است یا با یک بنیه تعبیر و تفسیر؟ پاسخ مثبت به این پرسش در واقع یگانه توجیهی است که بگوییم دانش تاریخ یکی است و بر پایه یک روش شناخته می شود و گذر از یک مبحث به مبحثی دیگر، در واقع رویکرد ما به توسعه و تعمیق شناخت مان از رویدادهای گذشته است. "
دکتر رأفت غنیمی در تعریفی که از فلسفه تاریخ ارائه می دهد، می گوید: " تاریخ، بررسی تحول بشری در تمامی ابعاد سـ*ـیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فکری و روانی است و فرقی نمی کند که مظاهر و رویکردهای این تحول چه باشد."
اشاره غنیمی به رویکرها و مظاهر تاریخ نشان از آن دارد که نه تنها در باره مفهوم و چیستی تاریخ اختلاف نظر وجود دارد بلکه در باره موضوع و قلمرو آن هم اختلاف دیده می شود. موضوع هر علم چیزی است که در آن از عوارض ذاتی آن علم بحث می شود و مفهوم صورتی از شی ء است که در ذهن حاضر می شود. با این نگرش بررسی تحولات گوناگونی که در حیات و اندیشه آدمی رخ می دهد، موضوع علم تاریخ است و مفهوم تاریخ صورت کلی از مجموع خصایص و صفات أن تحولات است.
دکتر رأفت غنیمی در تعریفی که از فلسفه تاریخ ارائه می دهد، می گوید: " تاریخ، بررسی تحول بشری در تمامی ابعاد سـ*ـیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فکری و روانی است و فرقی نمی کند که مظاهر و رویکردهای این تحول چه باشد."
اشاره غنیمی به رویکرها و مظاهر تاریخ نشان از آن دارد که نه تنها در باره مفهوم و چیستی تاریخ اختلاف نظر وجود دارد بلکه در باره موضوع و قلمرو آن هم اختلاف دیده می شود. موضوع هر علم چیزی است که در آن از عوارض ذاتی آن علم بحث می شود و مفهوم صورتی از شی ء است که در ذهن حاضر می شود. با این نگرش بررسی تحولات گوناگونی که در حیات و اندیشه آدمی رخ می دهد، موضوع علم تاریخ است و مفهوم تاریخ صورت کلی از مجموع خصایص و صفات أن تحولات است.
تورق ; مفهوم تاریخ و تاریخ فرهنگی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com