خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
مشخصات کلی سرخس پنجه خرس
نام علمی: Phlebodium aureum
خانواده: بَسپایَکیان
بومی: آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، جنگل‌های کارائیب
نام‌های مرسوم: سرخس پنجه خرس، سرخس ستاره آبی، سرخس پا طلایی

روش نگهداری سرخس پنجه خرس
مثل همه گیاهان خانگی دیگر برای نگهداری از سرخس پنجه خرس نیز باید به شرایط زندگی آن در طبیعت نگاه کنید. این گیاه عموما در جنگل‌های گرمسیری آمریکای جنوبی رشد می‌کند و برای زندگی در داخل خانه نیز به محیطی شبیه همان جنگل‌ها نیاز دارد.

نور مورد نیاز برای نگهداری سرخس پنجه خرس
از آنجایی که سرخس پنجه خرس در طبیعت معمولا روی درختان دیگر رشد می‌کند نور زیادی را نمی‌تواند دریافت کند. بنابراین برای نگهداری در داخل خانه نیز به نور زیادی نیاز ندارد، ازاین‌رو باید آن را در قسمتی از خانه قرار دهید که نور متوسط و غیرمستقیم دریافت کند. گفتنی است این گیاه می‌تواند کمی بیشتر از سایر سرخس‌ها نور مستقیم را تحمل کند ولی نور بیش از حد و زیاد می‌تواند باعث سوختن برگ‌های گیاه شود. بنابراین اگر در محیطی نورگیر نیز قرار بگیرد می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد، به‎شرطی که در معرض نور غیرمستقیم قرار بگیرد.


روش نگهداری سرخس پنجه خرس

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
دمای مناسب برای نگهداری سرخس پنجه خرس
سرخس پنجه خرس دوست دارد در محیطی با دمای معمول و استاندارد زندگی کند. باتوجه به این موضوع دمای مناسب برای نگهداری سرخس پنجه خرس همان دمای معمولی اتاق است و چیز بیشتری نمی‌خواهد. در مورد سرخس پنجه خرس درنظر داشته باشید که مقاومت این گیاه نسبت به گرما، بیشتز ار سرما است. بنابراین در طول فصل‌های سرد گیاه را از سوز سرما محافظت کنید، اما در طول تابستان می‌توانید حتی گلدان گیاه را به بیرون از خانه ببرید تا کمی در هوای آزاد استراحت کند. فقط تنها چیزی که باید به آن توجه داشته باشید این است که محیط نگهداری از سرخس پنجه خرس در بیرون از خانه در معرض نور مستقیم خورشید نباشد.

رطوبت مورد نیاز برای نگهداری سرخس پنجه خرس
همان‌طور که گفتیم سرخس پنجه خرس اهل جنگل‌های نیمه گرمسیری است. بنابراین رابـ*ـطه خوبی با رطوبت بالا دارد. برای تامین رطوبت این گیاه می‌تواند آن را در یک سرویس بهداشتی، حمام و یا آشپزخانه نورگیر قرار دهید. همچنین می‌توانید از روش های تامین رطوبت گیاهان خانگی مثل دستگاه بخور، قرار دادن ظرف آب در اطراف گیاه یا کنار هم گذاشتن چند گیاه نیز استفاده کنید.

در طول نگهداری از سرخس پنجه خرس در فصل زمستان بهتر است تا جای ممکن این گیاه را از وسایل گرمایشی دور نگه دارید، چراکه این وسایل هوای اطراف خود را خشک می‌کنند؛ دقیقا چیزی که باعث آسیب دیدن گیاه می‌شود.

رطوبت مورد نیاز برای نگهداری سرخس پنجه خرس
گیاه آپارتمانی سرخس پنجه خرس
خاک مناسب
همان‌طور که متوجه شدید سرخس پنجه خرس یک اپیفیت یا گیاه هوازی است و درون خاک یا آب رشد نمی‌کند. بنابراین خاک معمول گلدان برای این گیاه چندان مناسب نیست و بهتر است برای آن به دنبال خاکی سبک‌تر و متخلخل‌تر بود. باتوجه به این موضوع بهترین نوع خاک برای سرخس پنجه خرس تکه‌های کوچک چوب است، اما اگر دسترسی به این مورد ندارید می‌توانید از خاک مخصوص ارکیده استفاده کنید. این نوع خاک حاوی تکه‌های درشتی است که فضای کافی برای گردش هوا و قدرت مافی برای جذب رطوبت را تامین می‌کند.


روش نگهداری سرخس پنجه خرس

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
ضمن اینکه بهتر است از گلدانی استفاده کنید که سوراخ‌های زهکشی و تخلیه آب را در کف خود داشته باشد تا در زمان آبیاری آب اضافه از زیر آن تخلیه شود.

گیاه آپارتمانی زیبای سرخس پنجه خرس
گیاه زیبای سرخس پنجه خرس
آبیاری
سرخس پنجه خرس دوست دارد در خاکی زندگی کند که تقریبا همیشه مرطوب باشد، البته این به آن معنی نیست که خاک گیاه همیشه خیس و غرق در آب باشد، همین که نگذارید خاک آن کاملا خشک شود کافی است. در طول نگهداری از سرخس پنجه خرس برای آبیاری آن نمی‌توان یک برنامه زمانی مشخص تنظیم کرد. چون مسئله آبیاری این گیاه و البته سایر گیاهان آپارتمانی به میزان نور، گرمی هوا یا رطوبت محیط بستگی دارد و در هر محیط بازه زمانی آبیاری متفاوت می‌شود. باتوجه به این موضوع بهترین روش برای تشخیص زمان آبیاری دقیق بررسی خاک است، به‌این‌منظور کافی است یک سیخ چوبی یا دو بند انگشت خود را داخل خاک فرو کرده و رطوبت خاک را بررسی کنید، اگر خاک مرطوب بود هنوز زمان آبیاری فرا نرسیده، اما اگر خاک رو به خشکی رفته بود، یعنی زمان آبیاری مجدد فرارسیده است.

یک نکته کلیدی در زمان آبیاری سرخس پنجه خرس محل ریختن آب است؛ به‌این‌منظور بهتر است آب را مستقیما روی مرکز و پایه گیاه نریزید، بهتر آب را از کناره‌های گلدان بریزید، چون ریزوم‌های این گیاه علاقه‌ای به زیاد خیس شدن ندارند. به‌عنوان آخرین نکته در مورد آبیاری سرخس پنجه خرس نیز، گفتنی است که در طول نگهداری سرخس پنجه خرس در فصل زمستان میزان آبیاری آن را کاهش دهید، چون در این فصل گیاه در حال استراحت است.


روش نگهداری سرخس پنجه خرس

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
کوددهی
این گیاه نیاز چندانی به کوددهی ندارد، بااین‌حال اگر در طول نگهداری سرخس پنجه خرس قصد کوددهی به آن را دارید، می‌توانید از یک کود استاندارد گیاهان خانگی که چند برابر بیشتر رقیق شده باشد، استفاده کنید. یادتان باشد که این کوددهی را فقط در طول فصل رشد گیاه و فقط ماهی یک بار انجام دهید.
ضمن اینکه باید درنظر داشته باشید که در طول پاییز و زمستان این گیاه نیازی به کوددهی ندارد و حتی ممکن است باعث آسیب به آن نیز شود.

سمی بودن یا نبودن سرخس پنجه خرس
این گیاه مثل بیشتر گونه‌های سرخس سمی نیست و می‌توانید با خیال راحت آن را در کنار حیوانات خانگی و یا کودکان خود نگهداری کنید.

سمی بودن یا نبودن سرخس پنجه خرس
سرخس پنجه خرس با گلدان سفید

تکثیر سرخس پنجه خرس
بهترین روش برای تکثیر سرخس پنجه خرس تقسیم ریزوم‌های آن است. ریزوم یا ریشه‌های این گیاه می‌توانند بعد از بلوغ از خاک خارج شوند و با کمک یک چاقوی تیز و تمیز به دو یا چند بخش تقسیم شوند. اگر خوش‌شانس باشید خود ریزوم‌ها از برخی نقاط دچار ترک خوردگی‌هایی می‌شوند که می‌توان از همانجا گیاه را تقسیم کنید. بعد از تقسیم ریشه‌ها می‌توانید آن‌ها را در گلدان‌های جداگانه بکارید و گیاه جدیدی داشته باشید.

سوالات پرتکرار شما در مورد سرخس پنجه خرس
آیا سرخس پنجه خرس سمی است؟
خیر، این گیاه مثل بیشتر گونه‌های سرخس سمی نیست و می‌توانید با خیال راحت آن را در کنار حیوانات خانگی و یا کودکان خود نگهداری کنید.

چرا لبه برگ‌های سرخس پنجه خرس قهوه‌ای می‌شود؟
خشک بودن محیط نگهداری یا کم آبی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق است، چون این گیاه نیاز به خاکی تقریبا مرطوب و محیطی با رطوبت تقریبا بالا نیاز دارد.

چرا برگ‌های سرخس پنجه خرس زرد می‌شود؟
کوددهی زیاد، آبیاری بیش از حد، آبیاری کم و تشکیل نمک در خاک همگی می‌توانند دلیلی برای رخداد این اتفاق باشند.

منبع؛
گل‌ستان


روش نگهداری سرخس پنجه خرس

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا