M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,864
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 32 دقیقه
نویسنده این موضوع
از بررسی آیات و روایات معتبر در مساله مربوط به «عالم برزخ به این نتیجه می رسیم که انسانها بعد از مرگ مثل سایر موجودات مادی فانی نشده، از بین نمی روند و در عالمی به نام «عالم مثال» زندگی می کنند و «عالم مثال» قالبی است که روح انسانها در آن قالب تا روز قیامت زندگی خود را خوب یا بد، در فردوس و یا عذاب و گرفتاری، ادامه می دهند. این عالم به نام «عالم برزخ» یا «قالب مثالی» نامیده می شود.
این قالب مثالی، جرم ندارد و مادی نبوده، دارای حجم و وزن نیست و عالم خواب، نمونه ای کامل از عالم مثال است و برای تصویر عالم برزخ، تصویر کیفیت خواب دیدن و جریان و احوال آن کافی است چنانکه از پیامبر گرامی اسلام نقل شده است که فرمود:
«النوم اخ الموت کما تنامون تموتون و کما تستیقضون تبعثون».
«خواب برادر مرگ است، همانطور که می خوابید می میرید (و به عالم برزخ و عالم مثال وارد می شوید) و همانطور که بیدار می شوید، برانگیخته می شوید (و قدم به عالم آخرت و عالم سؤال و جواب و عالم بررسی اعمال گذشته در دنیا یعنی روز قیامت وارد می شوید».[1]
در قرآن مجید در سوره زمر آیه 42 چنین می فرماید:
«الله یتوفی الانفس حین موتها و التی لم تمت فی منامها...».
«خداوند نفوس (انسانها) را هنگام مرگ آنها می گیرد و نیز نفوسی را که در عالم خواب نمرده است».
از آیه و روایت بالا نتیجه می گیریم که اصولا خداوند خواب دیدن را برای انسانها به این جهت قرار داده است که بر آنان احتجاج کند که ارواح شما نیز بعد از مرگ چنین خواهد بود.
روایتی از امام موسی کاظم علیه السلام بر این امر دلالت دارد و آن روایت چنین است:
«انه روی فی الکافی باسناده عن ابی الحسن الکاظم علیه السلام انه قال فی قصة لمنکری المعاد من الامم الماضیة فاحدث الله فیهم الاحلام و لم یکن قبل ذلک فاتوا نبیهم فاخبروه بما راو و ما انکروا من ذلک فقال: ان الله تعالی اراد ان یحتج علیکم بهذا هکذا تکون ارواحهم اذا متم و ان بلیت ابدانکم تصیر الارواح الی عقاب تبعث الابدان».
«ثقة الاسلام مرحوم کلینی در اصول کافی به سند خود روایتی از امام ابوالحسن امام کاظم علیه السلام نقل می کند که آن حضرت در بیان داستان منکرین روز قیامت از امت های سابق چنین فرمود: خداوند خواب دیدن را در میان آنها قرار داد در حالیکه آنان در مقابل گفتار پیامبرشان به او می گفتند که در مورد آنچه می گوئید که در آینده بعد از مردن رخ خواهد داد، نمونه هائی نشان بده، در پاسخ آنان فرمود:
«خداوند اراده کرده است بر شما از طریق خواب دیدن احتجاج کند بر اینکه ارواح نیز بعد از مردن هم چون خواب دیدن از بدن خارج می شوند و باز با اراده خداوند به هنگام برپائی روز رستاخیز به بدنها بر می گردند تا عقاب الهی را ببینند».
این قالب مثالی، جرم ندارد و مادی نبوده، دارای حجم و وزن نیست و عالم خواب، نمونه ای کامل از عالم مثال است و برای تصویر عالم برزخ، تصویر کیفیت خواب دیدن و جریان و احوال آن کافی است چنانکه از پیامبر گرامی اسلام نقل شده است که فرمود:
«النوم اخ الموت کما تنامون تموتون و کما تستیقضون تبعثون».
«خواب برادر مرگ است، همانطور که می خوابید می میرید (و به عالم برزخ و عالم مثال وارد می شوید) و همانطور که بیدار می شوید، برانگیخته می شوید (و قدم به عالم آخرت و عالم سؤال و جواب و عالم بررسی اعمال گذشته در دنیا یعنی روز قیامت وارد می شوید».[1]
در قرآن مجید در سوره زمر آیه 42 چنین می فرماید:
«الله یتوفی الانفس حین موتها و التی لم تمت فی منامها...».
«خداوند نفوس (انسانها) را هنگام مرگ آنها می گیرد و نیز نفوسی را که در عالم خواب نمرده است».
از آیه و روایت بالا نتیجه می گیریم که اصولا خداوند خواب دیدن را برای انسانها به این جهت قرار داده است که بر آنان احتجاج کند که ارواح شما نیز بعد از مرگ چنین خواهد بود.
روایتی از امام موسی کاظم علیه السلام بر این امر دلالت دارد و آن روایت چنین است:
«انه روی فی الکافی باسناده عن ابی الحسن الکاظم علیه السلام انه قال فی قصة لمنکری المعاد من الامم الماضیة فاحدث الله فیهم الاحلام و لم یکن قبل ذلک فاتوا نبیهم فاخبروه بما راو و ما انکروا من ذلک فقال: ان الله تعالی اراد ان یحتج علیکم بهذا هکذا تکون ارواحهم اذا متم و ان بلیت ابدانکم تصیر الارواح الی عقاب تبعث الابدان».
«ثقة الاسلام مرحوم کلینی در اصول کافی به سند خود روایتی از امام ابوالحسن امام کاظم علیه السلام نقل می کند که آن حضرت در بیان داستان منکرین روز قیامت از امت های سابق چنین فرمود: خداوند خواب دیدن را در میان آنها قرار داد در حالیکه آنان در مقابل گفتار پیامبرشان به او می گفتند که در مورد آنچه می گوئید که در آینده بعد از مردن رخ خواهد داد، نمونه هائی نشان بده، در پاسخ آنان فرمود:
«خداوند اراده کرده است بر شما از طریق خواب دیدن احتجاج کند بر اینکه ارواح نیز بعد از مردن هم چون خواب دیدن از بدن خارج می شوند و باز با اراده خداوند به هنگام برپائی روز رستاخیز به بدنها بر می گردند تا عقاب الهی را ببینند».
ارواح انسانها بعد از مردن به کجا می روند و چه حالی دارند؟
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com