خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

delraw

ویراستار انجمن رمان ۹۸
ویراستار انجمن
  
عضویت
9/7/22
ارسال ها
49
امتیاز واکنش
639
امتیاز
178
سن
20
زمان حضور
18 روز 15 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
بانو گشسب، دختر رستم یکی از شخصیت‌های شاهنامه که کمتر از او صحبت شده، دختریست دلاور که شرط ازدواجش شکست خوردن از خواستگارش است؛ شرطی که چون اتفاق نمی‌افتد، ناچار او به نظر پدرش برای ازدواج با کسی گردن می‌نهد که در جنگ با او شکست خورده است. در کنار اثر ماندگار تاریخی بزرگ شاهنامه، کتابی دیگر نیز در وصف بعضی قهرمانان شاهنامه، بخصوص بانوگشسب، دختر رستم، سروده شده است که “بانوگشسب نامه” نام گرفته است. بانو گشسب نامه را فردوسی نسروده، اگر چه بر اساس طومار فردوسی که مجموعه ایست که خود او برای سرودن شاهنامه گرد آورده بود، سروده شده است.
بانو گُشَسْپ یا گشسب از شخصیت‌های حماسی ایرانیان است. او دختر رستم، همسرگیو و مادر بیژن است. وی از زنان جنگاور و پهلوان است.
مادر بانوگشسپ خاله‌ی کی‌قباد است و به روایتی گلندام نام دارد. وی یکی از بانوان پهلوان ایران زمین است که منظومه‌ای به همین نام یعنی منظومه ی بانوگُشَسب‌ یا بانوگشسپ‌ نامه برای ایشان سروده شده و یکی از حماسه‌های ملی ایران محسوب می‌شود.
اولین برخورد حماسی او با شاه پریان است که در اثر جادوی «سرخاب»، شاه جنیان، به شکل گور در آمده بود و از بانو گشسب تقاضای یاری می‌کند.
بانو گشسب او را نجات می دهد و از او هنر سوزن نگاری را می‌آموزد. سپس با پدر خود رستم که لباس مبدل پوشیده و به صورت ناشناس در آمده بود، می جنگد و زخمی بر رستم می‌زند.
او شیده، پسر افراسیاب، شاهزاده ی توران زمین را به بند عشق خود می‌کشد و زبونی اش را به وی می‌نمایاند. افراسیاب، که بعد از این ماجرا به شدت ناراحت شده است، جهان پهلوان دربار خود،‌ تمرتاش، را برای ادب کردن این زن دلاور به جنگ بانو می‌فرستد ولی بانو بر او هم غلبه می کند و او را دو پاره می سازد و جنازه اش را به دربار افراسیاب می‌فرستد
داستان بانو گشسب در گشسب نامه از آنجا آغاز می‌شود که رستم، پسرش فرامرز را به دخترش گشسب می‌سپارد و به او توصیه می‌کند که همواره در کنار فرامرز باشد. بانو گشسب شکار و سواری به برادر کوچکتر خود می‌آموزد و همواره در کنار اوست. کم کم ماجراهای اصلی زندگی بانو گشسب آغاز می شود.
از زیبایی بانو گشسب در این منظومه وصف‌ها رفته است. او خواستگاران بی‌شماری داشت، از آن جمله شاهان هند و سرزمین های مجاور بودند که بانو گشسب در جنگ بر آنان غلبه می کرد و ضعف و ناتوانی شان را به آنان می نمایاند:سرانجام بانو گشسپ برای خواستگاران بسیار خود شرط گذاشت که هر کس بتواند او را در نبرد شکست دهد، اجازه‌ی ازدواج با او را دارد.
کیکاووس پادشاه ایران و طوس و گیو از جمله خواستگاران او بودند ولی هیچ کدام نتوانستند بانو گشسپ را شکست دهند، به همین دلیل هم بانو آنها را نپسندید.
نام بانو گشسب زیاد در شاهنامه فردوسی نیامده‌ است ولی در “طومار شاهنامه” به بانو گشسب و کارهای او اشاره زیادی رفته‌است. بانو گشسب طبق طومارها بعد از فرامرز برادرش به دنیا آمد ولی از سهراب برادر دیگرش بزرگتر بود.
اشاره شده‌ است که او در لشکر کشی سهراب به ایران با سهراب جنگید و دست او را شکست ولی پیران ویسه، وزیر افراسیاب، نامه‌ای از رستم جعل کرد و برای بانو گشسپ فرستاد که ای دختر چگونه جرات کرده‌ای در کاری که به مردان مربوط است، دخالت کنی اگر باز نگردی تو را نخواهم بخشید و چنین بود که بانو گشسپ بازگشت.


بانو گشسب

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا