خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,011
امتیاز
133
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 9 دقیقه
نویسنده این موضوع
تکثیر گیاهان آپارتمانی و نگهداری از آنها از لـ*ـذت بخش ترین کارهایی است که می‌توان به راحتی انجام داد. پدیلانتوس از جمله گیاهانی است که تکثیر آسانی دارد و از یک گلدان بزرگ آن می‌توان در زمان کم چند گلدان کوچکتر تهیه کرد و از آنها نگهداری کرد. تنها نکته در مورد تکثیر گیاهان به خصوص پدیلانتوس داشتن گیاهی بالغ و سالم، طرز درست قلمه گیری و سپس نگهداری از قلمه ها به بهترین شکل ممکن است تا بزرگ شوند و به گیاهی بالغ تبدیل شوند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با تکثیر پدیلانتوس آشنا شوید و به راحتی گیاه خود را تکثیر کنید.



گیاه پدیلانتوس

گیاه پدیلانتوس



با چگونگی تکثیر پدیلانتوس آشنا شوید

تکثیر گیاه پدیلانتوس از دو روش ریشه زایی قلمه و کاشت بذر انجام می‌شود. تکثیر پدیلانتوس از طریق لمه رایج تر است زیرا زمان کم و نگهداری آسانی دارد اما می‌توانید کاشت بذر را نیز امتحان کنید. در ادامه با مراحل پرورش پدیلانتوس از طریق قلمه و بذر آشنا می‌شویم.



تکثیر پدیلانتوس از طریق ریشه زایی قلمه

بهترین زمان برای تکثیر گیاه درون باغچه ای فصل تابستان است اما گیاهان آپارتمانی را در هر فصلی از سال می‌توانید تکثیر کنید، با این تفاوت که قلمه هایی که در بهار و تابستان تکثیر شده اند رشد بهتری خواهند داشت. برای گرفتن قلمه از گیاه پدیلانتوس و تکثیر آن به وسایل زیر نیاز دارید :



قیچی یا چاقوی تیز

گلدان متوسط برای کاشت قلمه ها

خاک و کود آماده یا پرلیت

یک ظرف آب ( ترجیحا آب شیرین )

1. برای قلمه گیری باید ابتدا یک شاخه سالم و بالغ از گیاه اصلی را انتخاب کنید و یک قلمه به اندازه 10 الی 15 سانتی متر از آن جدا کنید. برش را دقیقاً زیر یک گره و یا زیر قسمت اتصال برگ به ساقه انجام دهید.


چگونه پدیلانتوس را تکثیر کنیم ؟!

 
  • تشکر
Reactions: SelmA

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,011
امتیاز
133
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 9 دقیقه
نویسنده این موضوع
تمامی برگهای قسمت پایین ساقه را جدا کنید و تنها 2 الی 3 برگ در بالای ساقه نگه دارید.

3. بهتر است قلمه های بریده شده را به مدت یک روز در هوای آزاد و جلوی نور قرار دهید تا محل برش صله ببندد و شیرابه گیاه خشک شود. می‌توانید اینکار را انجام ندهید و قلمه ها را مستقیما داخل آب یا خاک قرار دهید ولی به دلیل داشتن شیرابه ممکن است گیاه در معرض آفات قرار بگیرد.

جدا کردن برگ های اضافی قلمه
جدا کردن برگ های اضافی قلمه



4. برای ریشه دار کردن قلمه ها در آب می‌توانید آن ها را در ظرف آب ( ترجیحا آب شیرین ) بگذارید و بعد از 2 هفته شاهد رشد ریشه ها باشید. تمامی مراحل بعد از ریشه دار شدن قلمه ها مانند کاشت آنها درون خاک است.
تکثیر پدیلانتوس در آب
تکثیر پدیلانتوس در آب

5. برای کاشت قلمه ها در خاک نیز گلدان مورد نظر را بردارید و خاک پرلیت درون آن بریزید و با کمی غبار پاشی و یا قرار دادن انتهای گلدان در ظرف آب، خاک را مرطوب کنید. قلمه را در عمق 5 سانتی متری خاک قرار دهید و اطراف آن را خاک بریزید و با دست سفت کنید. قلمه ها را فاصله از هم داخل یک گلدان بکارید.

6. گلدان قلمه ها را در جایی قرار دهید که نصف روز نور کافی و زیاد دریافت کند. از لامپ رشد گیاه نیز می‌توانید ببرای این قلمه ها استفاده کنید. در صورتی که قلمه تهیه شده دارای برگهای صورتی است، باید نور خوبی به آن بدهید تا رنگ برگها حفظ شود و سبز نشود.


. ریشه ها معمولا بعد از 4 الی 5 روز شروع به رویش می‌کنند و بعد از 10 روز به خوبی رشد کرده اند. برای اطمینان از رشد ریشه ها می‌توانید ضربه ای جزئی به قلمه وارد کنید و در صورتی که در مقابل افتادن مقاوت کند یعنی ریشه ایجاد شده است و جای پای خود را محکم کرده است.

8. پس از جوانه زدن برگها، می‌توانید هر قلمه را در گلدان مجزا و اصلی بکارید و در مکان مناسب خود قرار دهید. برای آبیاری گیاه اجازه دهید که خاک کمی خشک شود و سپس به آبیاری اقدام کنید.

هشدار !!
تمامی قسمت های گیاه پدیلانتوس سمی است و از خوردن آنها اجتناب کنید. همچنین از لمس کردن شیره گیاه نیز خودداری کنید زیرا سمی است و سبب حساسیت پوستی در بعضی افراد می‌شود. همچنین این شیره غشاهای مخاطی را علاقه‌مند می‌کند و مصرف آن باعث ایجاد حالت تهوع در فرد می‌شود.

تکثیر پدیلانتوس از طریق کاشت بذر
تکثیر از طریق ریشه زایی قلمه رایج تر از کاشت بذر است اما می‌توانید بذر این گیاه را از گلها خارج کرده و در خاک بکارید. برای کاشت بذر ابتدا کمی از خاک کاکتوس را در یک گلدان کوچک بریزید و بذر ها را روی خاک بپاشید. آبیاری بذر ها بهتر است از زیر گلدان صورت بگیرد و آن را روی یک زیر گلدانی پر از آب قرار دهید. روی گلدان را پلاستیک بکشید و یا تا زمان جوانه زدن، روی قسمتی که بذر ها را ریخته اید یک لیوان یکبار مصرف شفاف قرار دهید.

منبع: ایران درخت


چگونه پدیلانتوس را تکثیر کنیم ؟!

 
  • تشکر
Reactions: SelmA
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا