خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,011
امتیاز
133
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 9 دقیقه
نویسنده این موضوع
. آب‌دهی، یکی از معمول‌ترین دلایل زرد شدن برگ های آگلونما
آگلونما نسبت به آبدهی حساس است. یکی از معمول‌ترین دلایل زرد شدن برگ های آگلونما میزان نامناسب رطوبت خاک است. آگلونما به خاکی نیاز دارد که مرطوب باشد و بیش‌ازحد خیس یا خشک نباشد. آبیاری بیش از حد می‌تواند باعث خیس شدن خاک و به طبع آن عدم گردش هوا در اطراف ریشه شود. در نتیجه ریشه‌های گیاه بپوسد. زمان آبیاری مناسب به این گیاه وقتی است که چند سانتی‌متر بالایی خاک خشک شده باشد. در زمستان می‌توانید میزان آبیاری را کمتر کنید و اجازه دهید خاک خشک‌تر شود. از سوی دیگر کم‌آبی نیز به گیاه صدمه می‌زند و باعث می‌شود ریشه گیاه ضعیف شده و نتواند انرژی لازم را برای رشد برگ‌ها تامین کند؛ به‌طوری‌که کمبود آب باعث می‌شود گیاه شروع به انجام کاری کند که به آن بازیابی انرژی می‌گویند. در این حالت گیاه که با کمبود انرژی مواجه شده و شروع به قطع تامین انرژی برای برگ‌های پایینی می‌کند تا بتواند تمرکز خود را روی برگ‌های بالایی و نزدیک به نور قرار دهد. در نتیجه گیاه از سمت پایین شروع به زرد شدن می‌کند.


خیس بودن زیاد خاک محیطی عالی برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌های مضر فراهم می‌کند. این اتفاقات درون خاک رخ می‌دهند بنابراین ممکن است به راحتی قابل تشخیص نباشند و زمانی متوجه مشکلی در ریشه‌ها شوید که برگ‌های گیاه زرد و پژمرده شده است. به محض اینکه اولین نشانه‌های آسیب در ریشه را دیدید باید اقدام به درمان گیاه بکنید تا بتوانید آن را نجات دهید. به این منظور مراحل زیر را طی کنید:

آگلونما را به‌آرامی از خاک خارج کنید.
ریشه‌های گیاه را به‌آرامی زیر جریان آب بشویید تا خاک اطراف ریشه‌ها از آن‌ها جدا شود.
ریشه‌های آسیب دیده را از گیاه جدا کنید، تشخیص این ریشه‌ها کار ساده‌ای است؛ به‌طوری‌که این ریشه‌ها سیاه‌رنگ و نرم هستند.
اگر تعداد ریشه‌های آسیب دیده زیاد است شاید مجبور باشید قسمتی از ریشه را به‌طورکامل برش بزنید. در این حالت باید بخشی از برگ‌های گیاه را نیز هرس کنید، چون در این حالت ریشه گیاه کوچک‌تر شده است و دیگر نمی‌تواند انرژی لازم برای همه برگ‌های گیاه را فراهم کند.
می‌توانید ریشه باقی مانده را در محلولی از قارچ‌کش شناور کنید. البته این اقدام اختیاری است و به جهت جلوگیری از درگیری مجدد ریشه انجام می‌شود.
خاک قدیمی را دور بریزید و گیاه را در خاکی با زهکشی عالی بکارید. سعی کنید عادت آب‌دهی خود را اصلاح کنید و زمانی به گیاه آب دهید که 5 الی 7 سانتی‌متر بالایی خاک خشک شده باشد. همچنین به‌یاد داشته باشید که آگلونما گیاهی است که آب کمی نیاز دارد.


با 10 مورد از دلایل رایج زرد شدن برگ های آگلونما آشنا شوید

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,011
امتیاز
133
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 9 دقیقه
نویسنده این موضوع
2. رطوبت
رطوبت هوا دومین دلیل از دلایل زرد شدن برگ های آگلونما است و اگر به‌اندازه نباشد به زرد شدن برگ‌های گیاه منجر خواهد شد. گفتیم که این گیاه بومی مناطق گرمسیری است بنابراین جای تعجب ندارد که عاشق محیطی مرطوب باشد. البته رطوبت بیش از حد نیز ممکن است آسیب‌زا باشد، اما باید درنظر داشته باشید که این گیاه در مقابل یک محیط خشک کاملا آسیب‌پذیر است و محیط خشک بیش‌از هر چیز باعث آسیب رساندن به آن می‌شود. به‌طوری کلی آگلونما نیاز دارد تا در جایی زندگی کند که حدود 60% رطوبت در هوا باشد.
در داخل خانه، مخصوصا در فصل‌های سرد که وسایل گرمایشی روشن هستند، رطوبت بسیار کمی در هوا وجود دارد، در نتیجه باید حواستان به این موضوع بوده و اقداماتی را به‌منظور تامین رطوبت انجام دهید؛

ساده‌ترین راه برای تامین رطوبت آگلونما اسپری کردن آب به برگ‌های آن است. می‌توانید این کار را چند بار در طول روز انجام دهید تا رطوبت را به‌صورت مستقیم به برگ‌های گیاه برسانید.
روش دیگر برای افزایش رطوبت در اطراف آگلونما، قرار دادن یک ظرف آب در اطراف گیاه است. در این روش میزان رطوبت با سرعت کمتری نسبت به روش قبلی افزایش پیدا می‌کند، اما برای افرادی که نمی‌توانند دائما گیاه خود را چک کنند روشی عالی است.
اگر شما چندین گیاه گرمسیری مختلف دارید که همه آن‌ها نیاز به رطوبت دارند می‌توانند آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهید تا بتوانند در کنار یکدیگر محیط اطراف خود را مرطوب‌تر کنند و از همنشینی با یکدیگر لـ*ـذت ببرند.


با 10 مورد از دلایل رایج زرد شدن برگ های آگلونما آشنا شوید

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,011
امتیاز
133
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 9 دقیقه
نویسنده این موضوع
. نور
آگلونما به محیطی با نور متوسط ولی غیرمستقیم نیاز دارد. در صورتی که این گیاه در طولانی مدت معرض نور شدید قرار بگیرد دچار سوختگی می‌شود و برگ‌های آن زرد می‌شود. نور زیاد باعث افزایش سرعت تبخیر آب و مواد مغذی از برگ‌ها می‌شود و گیاه فرصت لازم برای جذب انرژی لازم را ندارد؛ در نتیجه گیاه با کمبود انرژی مواجه شده و برگ‌های آن زرد و پژمرده خواهند شد.
برای اینکه آگلونما نور مناسبی را دریافت کند باید آن را در سایه قرار دهید و اجازه ندهید تا آفتاب مستقیم به آن بتابد. باید بدانید که نوع سبز آگلونما می‌تواند سایه بیشتری را نسبت به انواع دیگر آن تحمل کند.
نقطه مقابل نور زیاد کم نوری قرار داشته و می‌تواند از دلایل زرد شدن برگ های آگلونما باشد. در این شرایط گیاه اقدام به هرس کردن خود می‌کند؛ چرا که منابع انرژی آن کم شده و برای صرف‌جویی در مصرف انرژی برگ‌های پایینی خود را زرد می‌کند و آن‌ها را می‌ریزد تا برگ‌های بالایی بتوانند با وجود کمبود انرژی به زندگی خود ادامه دهند.

جالب است بدانید آگلونما می‌تواند خود را به‌خوبی با شرایط کم‌نور وفق دهد، اما نور بیش‌ازحد کم می‌تواند باعث آسیب رسیدن به آن شود؛ در نتیجه حتما حواستان به این مورد باشد.

4. چرخه طبیعی، از جمله دلایل طبیعی زرد شدن برگ های آگلونما
آگلونما مثل هر موجود زنده دیگری چرخه زندگی خود را دارد و در طول زمان رشد می‌کند و پیر می‌شود. در طی این چرخه گیاه مجبور است برگ‌های پیر و قدیمی خود را از دست بدهد تا راه را برای برگ‌های جوان‌تر و تازه نفس باز کند. زرد شدن برگ‌ها در این چرخه طبیعی از برگ‌های پایینی‌تر که قدیمی هستند آغاز می‌شود و با ریزش آن‌ها راه برای به دنیا آمدن برگ‌های جوان باز می‌شود. زمانی که برگ پیری به پایان زندگی خود می‌رسد و از گیاه جدا می‌شود در محل زخم ایجاد شده ساقه جدیدی رشد می‌کند تا برگ‌های جدید از آن رشد کنند.

چرخه طبیعی و زرد شدن برگ های آگلونما
گیاه آگلونما

5. دمای محیط
دمای کم و هوای سرد می‌تواند باعث اسیب به آگلونما شده و از دلایل پژمردگی و زرد شدن برگ های آگلونما باشد. همان‌طور که گفتیم این گیاه بومی مناطق گرمسیری است بنابراین نمی‌تواند یخبندان یا دمای زیر 12 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند. شاید آگلومنا بتواند مدت کوتاهی را در دمای زیر 12 درجه زندگی کند، اما برای رشد و سلامت خود نیاز به محیطی دارد که دمایی بین 20 الی 25 درجه سانتی گراد داشته باشد.

زرد شدن برگ های آگلونما
برگ زرد آگلونما

6. کوددهی
آگلونما گیاهی است که می‌تواند بدون کود هم گل بدهد بااین‌حال به گیاه کود داده می‌شود تا ترکیبی متوازن از پتاسیم، فسفر و نیتروژن برای گیاه تامین شده و موجود تقویت آن شود. اگر کوددهی متعادل و زیاد نباشد گیاه دچار مشکل نمی‌شود، درغیراین صورت کوددهی دلیلی بر زرد شدن برگ های آگلونما خواهد شد. کوددهی زیاد می‌تواند باعث تشکیل نمک در خاک شود و ریشه گیاه را از بین ببرد. این ساختار باعث می‌شود تا ریشه نتواند عملکرد خود را به‌خوبی انجام دهد و در نتیجه نیازهای گیاه تامین نمی‌شود و برگ‌های آن زرد یا قهوه‌ای خواهند شد. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید:

هیچگاه در زمستان یا زمانی که خاک گیاه بیش‌ازحد خیس یا خشک است به آن کود ندهید.
فقط از کود‌هایی استفاده کنید که در طول زمان تجزیه می‌شوند؛ هرچیزی به جز این می‌تواند به گیاه آسیب بزند. می‌توانید برای اینکار سالی یک الی دوبار از کودی با نسبت سه:یک:دو استفاده کنید.


با 10 مورد از دلایل رایج زرد شدن برگ های آگلونما آشنا شوید

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,011
امتیاز
133
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 9 دقیقه
نویسنده این موضوع
7. کیفیت آب
کیفیت آب تاثیر مستقیمی روی سلامت آگلونما و هر گیاه دیگری دارد؛ به‌طوری‌که آب بی‌کیفیت می‌تواند باعث زردی برگ های آگلونما شود. در رابـ*ـطه با آبدهی به گیاه آگلونما باید درنظر داشته باشید که آب شهری حاوی مواد شیمیایی است که می‌تواند باعث زردی برگ گیاه شود؛ ازاین‌رو بهتر است برای آبدهی به گیاه خود از آب شهر استفاده نکرده انواع مختلف آب می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی سطح pH خاک بگذارد و خاک را قلیایی کند که در نتیجه جذب مواد غذایی را برای آگلونما سخت‌تر کند. بهتر است برای آبیاری این گیاه از آب مقطر یا آبی استفاده کنید که حداقل یک شبانه روز استراحت کرده باشد تا مواد شیمیایی آن ته‌نشین شده باشد. همچنین استفاده از آب جمع شده باران نیز روش خوبی برای آبیاری آگلونما است و باعث می‌شود گیاه شما رشد سریع‌تر و بهتری داشته باشد.

برگ های آگلونما
برگ های آگلونما

8. کمبود مواد غذایی
گیاهان روش‌های مختلفی برای جذب مواد غذایی دارند از جمله نور، آب و کود. آگلونما نیز از این قاعده مستثنی نیست و می‌تواند حتی از نور‌های مصنوعی نیز انرژی لازم را جذب کند. کمبود مواد غذایی یعنی گیاه نتواند این منابع انرژی را تبدیل به غذای لازم برای خود بکند و در نتیجه دچار کمبود انرژی و در نهایت زرد شدن یا پژرمدگی برگ‌هایش شود. در این زمان می‌توان با اضافه کردن مقداری کود یا اصلاح خاک به گیاه کمک کرد فراموش نکنید که آگلونما به خاکی کمی اسیدی نیاز دارد.
. بیماری ها عامل زرد شدن برگ های آگلونما
مانند هر موجود زنده‌ای دیگری آگلونما نیز ممکن است دچار بیماری‌های باکتریایی یا قارچی شود که تاثیر مستقیمی بر سلامت برگ‌های آن دارد. در صورتی که به این مساله توجه نکنید ممکن است دیگر نتوانید گیاه خود را درمان کنید و مجبور به خداحافظی با آن شوید.
به‌عنوان مثال بیماری آتشک می‌تواند تاثیر مستقیم و مخربی روی برگ‌های گیاه بگذارد تا جایی که رشد گیاه را متوقف، برگ‌ها را زرد و ریشه‌ها را نرم کند. از نشانه‌های این بیماری ایجاد لکه‌های آب‌دار بر روی برگ، نرم شدن ساقه‌ها و بد بو شدن ساقه‌های گیاه است. پوسیدگی ریشه نیز یک بیماری قارچی است که از آب‌دهی زیاد ایجاد می‌شود و ریشه‌هایی که باید سفید باشند تبدیل به توده‌ای لزج و قهوه‌ای یا سیاه رنگ می‌شوند و نتیجه آن زرد شدن برگ های اگلونما خواهد بود.
برای اینکه گیاه شما دچار بیماری نشود لازم است:

در زمان آبیاری سعی کنید آب را از قسمت پایینی گیاه بریزید و اجازه ندهید برگ‌ها یا قسمت بالایی گیاه خیس شود.
بیماری آتشک در تابستان پدیدار می‌شود؛ می‌توانید به‌صورت هفتگی از قارچ‌کش‌های مخصوص استفاده کنید تا گیاه شما دچار این بیماری نشود.
مطمئن شوید که خاک گیاه شما به خوبی آب را تخلیه می‌کند و جریان هوای کافی در گلدان وجود دارد؛ قارچ‌ها و باکتری‌ها محیط‌های خیس و بدون جریان هوا را دوست دارند.
بیماری ها عامل زرد شدن برگ های آگلونما
برگ های آگلونما از نمای نزدیک

10. آفات
برخی از آفات نیز می‌توانند باعث تغییر رنگ در برگ‌های آگلومنا شوند. برخی از آفاتی که ممکن است به این گیاه آسیب بزنند شامل کنه‌ها، مگس‌های سفید، ریشک بال‌ها و شپشک‌های آردی هستند. این حشرات با چسبیدن به برگ‌ها و ساقه‌های گیاه شروع به مکیدن شیره گیاه می‌کنند و به آن آسیب می‌زنند. ساده‌ترین راه برای خلاصی از دست این آفات استفاده از صابون‌های آفت‌کش و تمیز کردن برگ‌ها با کمک آن است.
بهتر است حداقل هفته‌ای یک بار گیاه خود را بررسی کنید تا در صورت وجود نشانه‌ای از این حشرات اقدامات درمانی را آغاز کنید زیرا اگر به سرعت جلوی تکثیر آن‌ها گرفته نشود ممکن است دیگر راهی برای بازیابی سلامت گیاه شما وجود نداشته باشد و گیاه بمیرد.

منبع:
گل‌ستان


با 10 مورد از دلایل رایج زرد شدن برگ های آگلونما آشنا شوید

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا